Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
Diterbitkan olehRafi Elect Telah diubah "9 tahun yang lalu
1
Data & Teknologi Multi Media KP 025 – 3 SKS
2
Komponen Penilaian Absen UTS = Ujian Tengah semester UAS = Ujian Akhir Semester Aturan Lain
3
INTRODUCTION
4
DATA Secara teknis data adalah, fakta yang masih mentah atau suatu gambaran, seperti pembayaran dan pemesanan, yang diproses menjadi informasi, seperti saldo dan kwantitas dalam persediaan. Pada penggunaan secara umum pemakaian istilah informasi dan data digunakan secara bersinonim. Setiap bentuk informasi baik dalam bentuk kertas atau elektronik. Dalam bentuk elektronik, data merujuk ke file dan database, dokumen teks, gambar dan suara digital (dikodekan) dan video. Any form of information whether in paper or electronic form. In electronic form, data refers to files and databases, text documents, images and digitally-encoded voice and video.
5
Pengertian Multi Media
Multimedia adalah penggunaan komputer untuk menyajikan dan menggabungkan teks, suara, gambar, animasi dan video dengan alat bantu ([tool]) dan koneksi ([link]) sehingga pengguna dapat ber-([navigasi]), berinteraksi, berkarya dan berkomunikasi. Multimedia sering digunakan dalam dunia hiburan. Selain dari dunia hiburan, Multimedia juga diadopsi oleh dunia Game. Multimedia dimanfaatkan juga dalam dunia pendidikan dan bisnis. Di dunia pendidikan, multimedia digunakan sebagai media pengajaran, baik dalam kelas maupun secara sendiri-sendiri. Di dunia bisnis, multimedia digunakan sebagai media profil perusahaan, profil produk, bahkan sebagai media kios informasi dan pelatihan dalam sistem e-learning.
6
Pengertian Multi Media
Pada awalnya multimedia hanya mencakup media yang menjadi konsumsi indra penglihatan (gambar diam, teks, gambar gerak video, dan gambar gerak rekaan/animasi), dan konsumsi indra pendengaran (suara). Dalam perkembangannya multimedia mencakup juga kinetik (gerak) dan bau yang merupakan konsupsi indra penciuman. Multimedia mulai memasukkan unsur kinetik sejak diaplikasikan pada pertunjukan film 3 dimensi yang digabungkan dengan gerakan pada kursi tempat duduk penonton. Kinetik dan film 3 dimensi membangkitkan sens rialistis. Mulit media === multi dan media
7
Pengertian Multi Media (2)
Interaktif Integrasi 2 atau lebih media Text, audio, video, image, …… Komputer sebagai media Media media lain ( HP ) Komunikasi dengan Manusia (human communication)
8
Multimedia Software ? Digunakan untuk membuat presentasi multimedia interaktif Pages are linked by buttons, story boards show logic, flow and structure. Authoring programs adalah program yang digunakan untuk membuat presentasi interaktif (multi media software)
9
Pembuatan Presentasi Multimedia
Tahap-tahap Rencana dan Analisa Merancang Pembuatan Dukungan Bantuan (support)
10
Rencana dan analisa Tentukan Sasaran proyek secara Menyeluruh
Sumberdaya yang diperlukan Orang atau team yang nantinya bekerja pada proyek tersebut
11
Merancang Pembuatan alur cerita adalah penting untuk membangun suatu proyek Alur cerita adalah alat bantu dalam merancang yang digunakan untuk merekam secara keseluruhan logika, alur dan struktur dari multimedia Individual Storyboard menentukan isi, gaya dan rancangan masing-masing tampilan, dihubungkan ke video, audio, grafik, teks ataupun media lain --- cth—company profile Lihat compeni propil
12
Pembuatan A multi media authoring program adalah; digunakan untuk membuat presentasi multimedia yang interaktif, penggunaan element yang berbeda diterapkan pada alur cerita seperti graphics, sound, dan video Program pembuatan Multimedia; macromedia director, authorware and toolboox
13
Dukungan Bantuan (support)
Setelah multimedia presentasi sudah jadi lengkap. Harus sudah dapat digunakan Setiap kesalahan yang diketemukan perlu untuk dibetulkan. Presentasi dievaluasi ke-efektivitasan-nya agar seperti yang diinginkan (tujuan) Rencana kedepan untuk perbaikan dan revisi yang diperlukan, dimana terdapat saat proses pengembangan dimulai lagi (rekayasa perangkat lunak)
14
Graphics & Multimedia Software
Application software Popular program Computer_Aided Design (CAD) Autodesk ( autocad2000 ) Microsoft (Visio ) Desktop Publishing Adobe (Indesign) Adobe (Pagemaker) Corel (Ventura) Paint/ Image Editing Adobe illustrator Adobe Photoshop Corel coreldraw Macromedia freeHand Multimedia Authoring Suntotalsystem (Toolbook Instructor) Macromedia (Director, Authorware) WebPage Authoring Adobe (Golive) Macromedia (Dreamweaver, Flash, fireworks) Microsoft FrontPage Dari discaovery computer 2005, hal 150
16
Web Authoring Membuat Web sites disebut juga dengan web authoring.
Pemetaan secara grafik -- memperlihatkan rancangan site secara keseluruhan program Web authoring mendukung rancangan dan HTML coding Authoring tool adalah aplikasi software yang digunakan untuk membuat isi dari multimedia, umumnya untuk WWW (world wide web)
17
Web authoring programs
Umumnya digunakan untuk membuat site comersial yang bagus (sophisticated commercial site). Dikenal sebagai Web page editors dan HTML (hyper text Markup Language) editors, program ini menyediakan fasilitas untuk merancang web site dan HTML coding Contoh program web authoring adalah macromedia Dream weaver, Netobjects Fusion dan microsoft front page
19
Suggestion Creating Web site
Buat Rancangan dan motif yang umum Penggunaan grafik dan animasi untuk menambah ketertarikan Buat navigasi yang mudah pada web site Rancang web-site dengan tampilan yang standard
20
Rancangan dan motif yang umum
Konsisten dalam penggunaan warna, font (huruf), rancangan background dan fitur- fitur navigasi membuat web-site serasa menyatu dan buatlah mudah digunakan
21
Penggunaan grafik dan animasi Menambah ketertarikan
Grafik dan animasi menambah minat dan memfokuskan perhatian user Dibutuhkan waktu untuk men- download, dan waktu menunggu itu membuat frustasi user Selektif dan batasi ukuran dari grafik Gunakan ‘reuse graphics’ dari satu page ke page yang lain
22
Buat navigasi yang mudah pada web site
Ciptakan suatu metoda navigasi yang sederhana yang memudahkan para pemakai sampai kepada informasi diinginkan mereka secepat mungkin Jangan membuat isi informasi yang diinginkan lebih dari tiga ‘click’ dari home page Contoh:
23
Rancang tampilan yang standard
Untuk memperkecil dampak dari site kita yang diakses oleh banyak user, rancangan sebaiknya sesuaikan dengan resolusi standard tampilan dari monitor 800 x 600 (tergantung dari perkembangan teknologi yang ada)
25
Teknologi yg ada Teknologi yang support multi media
Processing Power ( DSP , CPU) Compression technology Graphical User Interface High Capacity Storage System Networking Technology DSP= Digital Signal Processing, DSP chips are used in sound cards for recording and playback, compressing and decompressing and speech synthesis. Other audio uses are in amplifiers that simulate concert halls and surround sound effects for music and home theater.
26
MULTIMEDIA PERPECTIVE
27
Multimedia Perpectives
Artist/ Content Specialist Manager Multimedia Network Engineer Computer Science/ Programmer
28
Manager (user/decision)
How to utilize multimedia technology for the benefit of the organization ? How multi media technology can enhance the knowledge and skill of employee? How can multi media technology provide a knowledge-base for the enterprise
29
Computer Scientist/Programmer
New Algorithm for data compression Programming the interactivity for multi media software Programming logic for multi media simulation Designing algorithm for processing scientific data and visualize it with multimedia
30
Artist / content specialist
Creating “Killer Contents” Accuracy & Information Value of message Transferring message efficient and effectively through different media Art & Human Communication (social) Perspectives
31
Network Engineer Faster switching More speed, more ….
Designing Faster, Cheaper, Smaller, Better DSP Chip and CPU Larger Bandwidth for the fiber optic Faster switching Reliable infrastructure Bigger and Faster Storage Hardwiring the latest compression algorithm to make it faster
32
Implementasi Multimedia
Education / Training / Instruction Information Retrieval / Digital encyclopedia Human communication Scientific data / Visualitation / Simulation Business / Capital market / Money Market Entertainment / Games Fine Arts and Humanities …
33
Content Creation Desktop Publishing / Pre-press Imaging Lay-out
Audio Production Desktop Video Video Production / Post production 3D animation Multimedia integration / Programming Portable
36
ELEMENT MULTIMEDIA
37
Elemen Text Audio, Graphics, Animated graphics Full-motion video
38
Text Bentuk paling dasar penyampaian informasi Paling sederhana
Disimpan tidak membutuhkan ‘space’ yang besar Di representasikan dalam bentuk FONT
39
AUDIO
40
Audio Audio diproses didalam komputer dengan mengubah signal analog ke dalam suatu kode digital dengan menggunakan berbagai teknik Dihasilkan dari pergetaran Kategori Speech Music Efek suara teknikAudio is processed in a computer by converting the analog signal into a digital code using various techniques
41
Audio Sound cards play digital audio files and usually support MIDI.
File audio digital berisikan ‘soundwaves’ yang telah diubah jadi format digital. Tanpa kompresi, file ini memakai penyimpanan yang pantas dipertimbangkan. (besar ukurannya) Format audio dari Windows adalah wave file (.WAV extension).
42
Tipe File Sound Wave Sound files
Contain the data to reconstruct the wave E.g. WAV, MP3, AIFF (apple), Real.. Non Wave (e.g. Midi) Sound files Contain notation representation Require a synthesizer to build the sound that will play the note
43
WAV WAV = WAVe (gelombang) Tidak ter-Compress Ukuran Relatif besar
Kualitas Suara setara audio CD Standard file pada PC Diciptakan oleh microsoft OS selain windows juga dapat menggunakan file jenis ini
44
WAV WAV files use the .WAV extension and allow different sound qualities to be recorded. Either 8-bit or 16-bit samples can be taken at rates of Hz, Hz and Hz. The highest quality (16-bit samples at Hz) uses 88KB of storage per second.
45
Midi (Musical Instrument Digital Interface) A standard protocol for the interchange of musical information between musical instruments, synthesizers and computers. It defines the codes for a musical event, which includes the start of a note, its pitch, length, volume and musical attributes Set of cables, data structures & protocol for inter device communication for playing digital sound & music Midi Enable different musical instrument from different manufacturer & computer to communicate each other
46
MIDI (lanj) Begin in late 70’s – early 80’s, many synthesizer keyboard product appear in the market Compatibility problem, unable to co-orperate each other 1983 group founded by Roland, Yamaha, KORG, Sequential, Oberheim & Kawai to define standard called MIDI Today, Supported by major music manufacturer and music company
48
MP3 (MPEG Audio Layer 3) An audio compression technology that is part of the MPEG-1 and MPEG-2 specifications. Developed in Germany in 1991 by the Fraunhofer Institute, MP3 compresses CD-quality sound by a factor of 12, while providing almost the same high fidelity. Greater compression ratios are also obtainable that provide reasonable sound quality. MP3 music files are played via software or a handheld device. MP3 has made it feasible to download quality audio from the Web very quickly, causing it to become a worldwide auditioning system for new musicians and labels.
49
MP3 Dikenalkan tahun 1992 File sudah terkompresi (bisa sekitar 12 : 1) dg cara menghilangkan bagian-bagian suara yang tidak dapat didengar oleh telinga manusia Ukuran relatif kecil Kualitas suara cukup bagus
50
MP3 (MPEG Audio Layer 3) Copyrighted material is also offered for a fee, or sometimes for free, creating a major legal issue. Enthusiasts feel MP3 will revolutionize music distribution via the Web, since an entire audio CD (an hour of music) can be downloaded in five minutes. Major music publishers are trying to cope with this new phenomenon by introducing a system for copyright protection (see SDMI and Windows Media Rights Manager). There are numerous MP3 "rippers" and encoders on the market that pull out raw audio data from a music CD and encode it into the MP3 format.
51
Audio WEB File Format AA = Audible Audio (e-books)
AAC = Advanced Audio Coding AIFF = Audio Interchange File Format ASF = Advanced Streaming Format MP3 = Moving Pictures Expert Group Audio Layer 3 WAV = Windows Waveform WMA = Windows Media Audio RA = RealAudio sound file QT = QuickTime audio
52
Streaming Some applications on the Web using streaming audio
Streaming is the process of transferring data in a continous and even flow Streaming allows users to access and use a file while it is transmitting For example, Streaming audio enables to listen the music as it downloads to computer Accepted standards supported by most web browsers for transmitting streaming audio data on the internet are MP3, QuickTime, Windows Media Format and RealAudio quickTime = apple.com Realaudio/real one = Real.com Windows Mesia Player = microsoft.com
53
How Streaming Media Works
Step 1 When you first click on a link to a media clip, your web browser requests the clip from a media server on the Internet. Step 2 The server returns the data to your computer in a continuous stream.
54
How Streaming Media Works
Step 3 Your computer launches a media player. Step 4 The streaming data is stored in a buffer. Step 5 Once enough data has been received, the clip begins to play.
57
Real-time Streaming Vs Progressive Download
Progressive download allows users to watch or listen to media as it is being downloaded from a standard web server (such as Apache,) to their hard drive. This method works best for short-form media where file size is limited. Progressive download ensures high-quality playback regardless of users' Internet connection speed, although users with slower connections will wait longer before media starts to play.
58
Real-time Streaming Vs Progressive Download
Real-time streaming using Streaming Server delivers media in real time over the Internet, from modem to broadband rates. With the open standard Real-Time Transport Protocol/Real-Time Streaming Protocol (RTP/RTSP), no file is ever downloaded to a viewer's hard drive. Media is played, but not stored, by the client software as it is delivered. Real-time streaming is often preferable to progressive download for webcasts of live events, delivery of long-form video, and 24/7 Internet radio and TV channels.
59
Popular Plug-in application
QuickTime View animation, music, audio, video, and VR panoramas an objects directly in the Web page RealOne Player Listen to live and on-demand near CD-quality audio and newscast-quality video; stream audio and video content for faster viewing; play MP3 files; Create music CDs Windows Media Player Listen to live and on-demand audio; play or edit WMA and MP3 Files; Burn CDs; Watch DVD movies WMA = Windows Media Audio
61
GRAPHICS
62
grafik Vector Graphics and Bitmapped Graphics
Two methods are used for storing and maintaining pictures in a computer. The first method, called vector graphics, maintains the image as a series of points, lines, arcs and other geometric shapes. The second method, called bitmapped graphics and also known as raster graphics, resembles television, where the picture image is made up of dots. Understanding these two methods and how they intertwine is essential.
63
Graphics ( vector) Representasi spatial dari obyek
Disusun dari bangun-bangun grafis seperti garis, persegi panjang, bulat, dsb yang ditempatkan secara matematis dengan koordinat, ukuran, ketebalan sisi dan pola pengisian pada bidang Dibuat dengan menggunakan ‘draw’ (misal: Coreldraw, Adobe Illustrator) Gambar-gambar yang bukan foto-realistik Ukuran relatif kecil Resolution independent
65
Graphics ( raster) Representasi dari obyek
Disusun secara matriks nilai numerik yang merepresentasikan setiap titik /pixel Dibuat dengan menggunakan paint/image editing (Misal :Photoshop, Corel Photopaint) Foto Gambar-gambar yang rumit yang membutuhkan rincian halus Ukuran relatif lebih besar (dibandingkan dengan vektor)
69
2D Graphics 2 D graphics Bitmap (raster) based graph
Vector based graphics Metafile (contain both) Metafile A file that contains other files. It generally refers to graphics files that can hold vector drawings and bitmaps. For example, a Windows Metafile (WMF) can store pictures in vector graphics and bitmap formats as well as text. A Computer Graphics Metafile (CGM) also stores both types of graphics.
70
3D Graphics What is 3D computer graphics?
Computer based system to construct image from object based on vector The object, also called wire frame, “wrapped” with digital texture and rendered to create photo realistic images This images usually called CGI – computer Generated Images Wire frame = frame yang terkait Wrapped = membungkus
71
Aplikasi 3D Application of 3D computer Graphics
Illustration & graphic art Broadcast & film Games Simulation & Visualization CAD/CAM – Engineering Architecture & Virtual Reality Presentation Graphics
74
Summary of graphics program
Type Purpose Analytical graphics Analyze and graph data Presentation Graphics Created professional-looking presentation Desktop publishing Mix text and graphics to create professional-looking publications Image editor Created and modify bitmap image Illustration Programs Create and edit vector images Graphics Suites Combine separate graphics programs
75
Grafik Animasi Moving diagrams or cartoons that are made up of a sequence of images displayed one after the other. Animation files take up much less disk space than a true video sequence. Kumpulan dari gambar-gambar Gabungan dari frame-frame gambar secara cepat untuk menghasilkan suatu gerakan
76
Animated graphics (2) Contoh easy gif
77
BMP file (BitMaP file) Also known as a "bump" file, it is a Windows and OS/2 bitmapped graphics file format. It is the Windows native bitmap format, and every Windows application has access to the BMP software routines in Windows that support it. BMP files provide formats for 2, 16, 256 or 16 million colors (1-bit, 4-bit, 8-bit and 24-bit color). BMP files use the .BMP or .DIB extensions (DIB stands for Device-Independent Bitmap).
78
JPEG (Joint Photographic Experts Group)
Pronounced "jay-peg." An ISO/ITU standard for compressing still images that is becoming very popular due to its high compression capability. Using discrete cosine transform, it provides lossy compression (you lose some data from the original image) with ratios up to 100:1 and higher. It depends on the image, but ratios of 10:1 to 20:1 may provide little noticeable loss. The more the loss can be tolerated, the more the image can be compressed. Compression is achieved by dividing the picture into tiny pixel blocks, which are halved over and over until the ratio is achieved. JPEG uses the JPEG File Interchange Format, or JFIF. File extensions are .JPG or .JFF. M-JPEG and MPEG are variations of JPEG used for full-motion digital video.
79
BIT MAPPING
80
Graphics Format Used on the Web
BMP = Bit Map GIF = Graphics Interchange Format JPEG = Joint Photographic Experts Group PNG = Portable Network Graphics TIFF = Tagged Image File Format
81
VIDEO
82
Full-motion video Video transmission that changes the image 30 frames per second (30 fps). Motion pictures are run at 24 fps, which is the minimum frequency required to eliminate the perception of moving frames and make the images appear visually fluid to the eye. TV video generates 30 interlaced frames per second, which is actually transmitted as 60 half frames per second. Video that has been digitized and stored in the computer can be displayed at varying frame rates, depending on the speed of the computer. The slower the computer, the more jerky the movement. Contrast with freeze-frame video.
83
Vidio Seperti animasi Lebih kompleks dari animasi
Membutuhkan media penyimpan yang agak besar Adegan dunia nyata atau rekaan dari komputer
84
Vidio (2) Principle of vidio work Persintence of vision (POV)
Retina ability to remain excited when it has been simulated, creating an after vision effect A sequence of picture played in a short time (1/25 second – PAL system), created an effect of movement Lihat lion soul
85
Vidio Standards NTSC (National Television Standard Committe): 29.7 fps – America & Japan PAL (Phase Alternate by Line): 25 fps. Europe (except France), Indonesia Secam (Sequence Couleur a Memoire): 25 fps. Part of Asia, Rusia & France HDTV: Hi-Definition Television
87
MPEG (Movie Picture Expert Group)
MPEG atau di pronoun dengan ‘em-peg’ Merupakan suatu format dari data multimedia yang menyatukan antara bentuk gambar dengan suara menjadi satu kesatuan yaitu bentuk Vidio Penyatuan ini tidak seperti menyatukan 2 benda menjadi satu benda yang lebih gendut ukurannya
88
MPEG (Movie Picture Expert Group)
Menjadi satu bentuk yang bentuknya sekecil mungkin (terkompresi) sehingga dapat di-masuk-kan informasi yang lebih banyak pada file yang terkompresi ini. Seperti yang pernah kita lihat dalam Vidio CD. MPEG mempunyai banyak seri dari MPeg-1 sampai ke MPeg-7 Rangkaian MPEG ini termasuk didalamnya adalah MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, MPEG-7, Dengan pengecualian untuk MPEG-7, semua versi adalah ISO/IEC Standard. Yaitu standar mengenai kompresi vidio Computer communications and networking technologies, michael A. Gallo
89
MPEG-1 (audio/video) Tingkat kompresi dari sekitar 100 : 1 dan mendukung VHS (VCR format introduced by JVC in 1976) Digunakan pada CD-ROM dan Video CD, dapat menberikan resolusi 352 x 288 pada 30 fps (frame persecond) dengan warna 24 bit dan qualitas suara CD. MPEG board juga dapat memberikan dorongan pada hardware untuk gambar yang full screen MPEG Mbps (megabits per second) Computer communications and networking technologies, michael A. Gallo
90
MPEG-2 (audio/video) Tingkat kompresi setinggi 200 mejadi 1 dan ini adalah standar untuk aplikasi HDTV (high Difintion TV, seperti digital TV) Dapat menyediakan broadcast-quality image dengan resolusi 720x480 (film DVD) MPEG-2 mendukung transmisi multimedia dengan range berkisar dari 4 sampai 100 MegaBitperSecond (Mbps). Hal ini digunakan pada direct broadcast satelite, juga dikenal dengan nama Direct Satelite System. MPEG-2 adalah standar rekomendasi untuk network convergence applications MPEG Mbps Convergence = pemusatan Digital convergence : the movement towards the IP protocol for not only data, but voice and video, is another major convergence technology. The Internet has upset the applecart from the get-go, and the telecom industry is spending billions to upgrade to IP as the core infrastructure of the future.
91
MPEG MPEG-3 MPEG-4 /H.264/AVC –advanced video coding MPEG-7
Tidak berhasil/ terlaksana dengan baik, jadi jarang dibahas untuk format ini Note: MP3 actually belongs in the MPEG-1 family or is formally known as MPEG-1 Audio Layer 3 (Audio). MPEG-4 /H.264/AVC –advanced video coding MPEG-4 adalah memang dirancang khusus untuk aplikasi-aplikasi multimedia, terutama pada peralatan multimedia yang kecil seperti vidiophones Interactive Multimedia System MPEG-7 MPEG-7 dikenal secara resmi sebagai multimedia content description interface, ini dirancang untuk mencari, menangani dan men-filter informasi multimedia Multimedia Database & Retrieval Computer communications and networking technologies, michael A. Gallo
93
Video Audio Software Application software Popular program
Video and audio Editing (for the Profesional) Adobe (audition, Encore DVD, Premire Pro) Cakewalk (SONAR) Macromedia (soundedit) Sony (ACID Pro) Ulead ( MediaStudio Pro, DVD Workshop)
94
CD dan DVD HD DVD Blu Ray
95
Streaming Audio dan Vidio
Streaming menggunakan pengkodean Teknik pengkodean ini disebut dengan istilah codec. Maksudnya antara komputer server dg client menggunakan prinsip pengkodean (coding) Server dilakukan pengkodean (coder) dan pada Client dilakukan metode decoder untuk menampilkan data tanpa kompresi.
96
Streaming audio dan streaming vidio.
Dengan kata lain antara client dan server bekerja sama untuk tidak menginterupsi suatu suara atau vidio Pada sisi client akan menyimpan ke buffer beberapa detik data sebelum dikirimkan, sebagai contoh teknologi ini digunakan untuk audio conferencing ataupun vidio conferencing TV online Streaming
97
AVI (Audio Video Interleaved)
A Windows multimedia video format from Microsoft. It interleaves standard waveform audio and digital video frames (bitmaps) to provide reduced animation at 15 fps at 160x120x8 resolution. Audio is 11,025Hz, 8-bit samples.
98
3GPP dan 3GPP2 Defined by the 3rd Generation Partnership Project and 3rd Generation Partnership Project 2 respectively is a collaboration agreement that was established in December It's a co-operation between ETSI (Europe), ARIB/TTC (Japan), CCSA (China), ATIS (North America) and TTA (South Korea) 3GPP and 3GPP2 are the worldwide standards for the creation, delivery and playback of multimedia over 3rd generation, high-speed wireless networks. Eropa - Video format: 3gp/3g2(Nokia,Siemens,Sony,Ericsson) asf, avi (DivX,H263,H263+,H264,Xvid,MPEG4,MSmpeg4 etc..), fli, flc, flv (used in Flash), mpg (Mpeg I,Mpeg II), mov(H263,H263+,H264,MPEG4 etc..), mp4(H263,H263+,H264,MPEG4), ogg, qt, rm, str (Play Station), swf (Flash), viv, vob, wmv - Audio format: ac3, amr, mp2, mp3, mp4, ogg, ra, wma
99
3GPP dan 3 GPP2 These standards seek to provide uniform delivery of rich multimedia over newly evolved, broadband mobile networks (3rd generation networks) to the latest multimedia-enabled cell phones. Nokia, Siemens, Sony - Ericcson Video codec: h263 (3gp) , mp4 (3gp2) Resolusi 176 x 144 pix Software * Mob3gpcon * supersetup
100
3GPP Hp yg support terutama hp buatan eropa
102
Database Multimedia
103
Multimedia Database Database multimedia agak berbeda dengan database umum (typical) Database umum adalah bit-bit dan byte-byte menggambarkan angka dan text, yang mana sangatlah mudah di interprestasikan oleh mekanisme database Kebanyakan Mekanisme database tidak mempunyai alat yang terpasang untuk display graphics atau video, atau play sound
104
Multimedia Database (2)
Modern databases bekerja seperti containers, menyediakan programmer untuk menentukan struktur pada data dan juga menyediakan alat bantu untuk memanipulasi data tersebut Database Multimedia harus berisikan bermacam-macam tools dan struktur Sebagai contoh database multimedia adalah database yang dibuat berisikan semua yang ada di world wide web. Isi dari database ini tidak hanya level ‘field’ struktur. www database mempunyai has struktur dan juga alat bantu (tools) Impose = menentukan, mengadakan
105
Multimedia Database (3)
Database yang didukung oleh world wide web berisikan type data yang disebut dengan page Pages adalah tersusun secara hirarki Setiap hirarkimempunyai root, yang disebut dengan homepage Page menggambarkan struktur tempat dari database, dan isi dari page dapat termasuk text, graphic images, sound, animation dan video
106
www-database Hirarki www-database dinyatakan dengan links.
link adalah koneksi antara dua page Link menggambarkan seperti index pada relational database yang memberikan akses kepada tabel record lain dalam database Keberadaan Link seperti mouse clickable pada area di dalam page. Clickable areas sering disebut dengan istilah “hot” area Clicking on a “hot” area may produce one of several result hot link A predefined connection between programs so that when information in one database or file is changed, related information in other databases and files are also updated. See hypertext, hypergraphic, compound document and OLE. hyperlink A predefined linkage between one object and another. The link is displayed either as text or as an icon. On World Wide Web pages, a text hyperlink displays as underlined text typically in blue, while a graphical hyperlink is a small graphics image. hypertext A linkage between related text. For example, by selecting a word in a sentence, information about that word is retrieved if it exists, or the next occurrence of the word is found. In this software, you can hypertext to the definition of any term you encounter by clicking on the word or highlighting the phrase. hypergraphic A linkage between related information by means of a graphic image. It is the graphics counterpart of hypertext. Instead of clicking on a word, you click on an icon to jump to the related section, document or file.
108
L I N K Hot link Hyper link Hyper text Hyper graphic
109
Hot link Koneksi antar program, dimana informasi dalam satu database atau file telah berubah, informasi yang terkait pada database yang lain atau file yang lain juga harus ikut di update A predefined connection between programs so that when information in one database or file is changed, related information in other databases and files are also updated.
110
Hyper link Didefinisikan linkage antar satu object dengan yang lainnya. link ditampilkan sebagai text atau sebagai sebuah icon. Pada World Wide Web pages, sebuah hyperlink text ditampilkan dengan text yang diberi garis bawah umumnya berwarna biru, sedangkan hyperlink grafik ditampilkan sebagai small graphics image.
111
Hypertext Menghubungkan antara text yang terkait.
Sebagai contoh; dengan memilih kata pada suatu kalimat, informasi mengenai kata tersebut akan didapat jikalau ada, atau kejadian berikutnya dari kata yang diketemukan Kita dapat meng-hypertext untuk mendefinisikan setiap istilah yang diketemukan dengan clicking pada kata atau penyorotan pada isitilah. Bentuk syntax dari hypertext For example, by selecting a word in a sentence, information about that word is retrieved if it exists, or the next occurrence of the word is found. You can hypertext to the definition of any term you encounter by clicking on the word or highlighting the phrase.
112
Hyper graphic Menghubungkan antara informasi yang terkait dengan menggunakan sebuah graphic image. Seperti halnya hypertext tapi dalam bentuk grafik Selain clicking pada kalimat, dapat juga me-click pada sebuah icon untuk ‘menuju’ ke bagian yang terkait, document atau file. A linkage between related information by means of a graphic image. It is the graphics counterpart of hypertext. Instead of clicking on a word, you click on an icon to jump to the related section, document or file.
113
www-database Struktur adalah penentu pada www database yaitu dengan cara menggunakan links antar pages. Sistem “mengerti” jenis data tertentu dan dapat menjalankan mekanisme yang sesuai untuk menampilkan jenis tertentu dari media yang dibutuhkan Jenis mekanisme struktur ini membolehkan suatu cara yang ‘rich and powerful’ untuk menjelajahi data dengan ukuaran yang besar dengan relatif mudah Imposed = menentukan The system “understand” certain kinds of data and can invoke the appropriate mechanism to allow a viewer to see a particular kind of media This kind of structuring mechanism allows for a particularly rich and powerful way to traverse large amounts of data with relative ease The www-database can be searched. Text search is supported by the www database, and several search engines that are part of the www database environment are available Although the www database support text search, it does not support search of other kinds of media
114
www-database www-database dapat di cari. Pencarian text di dukung oleh www database, dan beberapa ‘search engines’ merupakan bagian dari www database yang sudah tersedia Walaupun www database mendukung pencarian teks, tetapi tidak mendukung pencarian dari jenis media yang lain. Imposed = menentukan The system “understand” certain kinds of data and can invoke the appropriate mechanism to allow a viewer to see a particular kind of media This kind of structuring mechanism allows for a particularly rich and powerful way to traverse large amounts of data with relative ease The www-database can be searched. Text search is supported by the www database, and several search engines that are part of the www database environment are available Although the www database support text search, it does not support search of other kinds of media
115
Functionally for a Multimedia database
Requirement Description Data types to be stored Numeric Text Formatted text (PostScript, PDF, etc) Graphics File (Gif, jpeg, etc) Sound Files Movie File Container types Pages Structuring Mechanism Links between pages Graphics Functions Supported Viewers for Numeric data, text data, formatted text, graphics files, sound files, movie files, pages Travel between pages Searchers for text Pdf = (Portable Document Format file) The file format used by the Acrobat document exchange system. Postscript = A page description language (PDL) from Adobe that is used extensively on all computer platforms. It is the de facto standard in commercial typesetting and printing houses. Most all accept and may even require PostScript files as electronic input.
116
Characteristics multimedia database
A database is a kind of container for data Database juga merupakan suatu ‘container’ yang sangat besar Container www database adalah suatu page Page container adalah satu kesatuan dan terbesar yang tidak terstruktur serta sedikit peng-organisir pada data. Record pada database tradisional berisikan field-field yang berisikan data
118
Characteristics multimedia database (2)
Record berisikan group dari data yang terkait, Sebagai contoh data record mahasiswa Pada Multimedia database sebuah record dapat berisikan suatu set dari data yang masih terkait Contoh: record dapat dibuat mengandung suatu lokasi, suatu text yang menjabarkan tentangg lokasi, lokasi dari gambar, lokasi dari suara maupun lokasi dari movie Sebuah record dapat juga digunakan untuk membuat pengorganisasian, misalnya sebuah record dapat menampung sejumlah informasi multimedia Multimedia database, a record could contain a set of related data For example, a record might be created that contains a location, a text description of the location, pictures of the location, sound from the location and the movie of the location A record could also be used to create other organizations. For example, record could hold sequences of multi media information
119
Report Generator Kebanyakan database multimedia sudah terdapat suatu tool yang disebut report generator Yang maksudnya adalah data yang diterima dari database dan diorganisir pada beberapa form yang diinginkan. Report generator pada database multimedia bisa menampilkan rangkaian informasi multimedia pada berbagai format Format dapat berupa hypermedia format, rangkaian multimedia atau suatu rangkuman isi dari suatu database Report dapat berupa interactive Most multimedia databases include a tool called report generator It is means by which data is retrieved from the database and organized in various desirable form. A report generator in a multi media database would allow the display of sequences of multimedia information in various formats The format could be a hypermedia format, a sequence of multi media, or an overview of the contents of the database The report could be interactive
120
A sequence of multimedia
Report Generator (2) Hypermedia format Link yang dapat melintasi antar containers A sequence of multimedia Tampilan yang berisikan dari rangkaian image grafik Overview of the Contents of the database Peta dari multi media yang terdapat pada database Traverse = melewati/melintasi Hypermedia format ;Traversing link between containers A sequence of multimedia;A display consisting of series of graphics images Overview of the Contents of the database;As in a map of the multi media contained in the database
121
Functionally for a Multimedia Database (added)
Requirement Description Data types to be stored Numeric, Text, Formatted text (PostScript, PDF, etc), Graphics File (Gif, jpeg, etc), Sound Files, Movie File Container types Pages, Structured pages, Records, Frames Structuring Mechanism Links between pages Text, Graphics Labeled links Functions Supported Viewers for Numeric data, text data, formatted text, graphics files, sound files, movie files, pages Travel between pages Searchers for text Report generator for multimedia database elements
122
Architecture Karena database tradisional tidak mempunyai suatu fungsi yang dapat membuat multimedia database Modifikasi atau menyesuaian diperlukan untuk membuat database yang ada dapat menangani kebutuhan multimedia Sebagai contoh; media seperti sound atau vidio tidak mempunyai ‘key’ Bagaimana bisa salah-satu dari multimedia dapat di-ambil dari tradisional database? Because traditional databases do not have functionality for creating a multimedia database Modifications or adjustments need to be made to existing database to handle multimedia requirement For example, Media like sound and video do not have keys How can a piece of multimedia be retrieved from a traditional database?
123
Records in The multimedia database
Relational database Relational database diatur kedalam tabel Tabel-tabel di atur kedalam bentu baris Baris-baris disimbolkan seperti record Record dibagi-bagi kedalam field Field berisikan satu elemen dari record Perlu diingat, Semua field pada record adalah berelasi satu sama yang lainnya Relational database diatur kedalam tabel Turn the tables are organized into a set of rows Rows serve the same purpose as record A records is divided into fields A fields contains one element of the record’s data Remember, All fields in a record are related to one another
124
Relational database NIm Nama Absen mid Ujian 00 .. ani 01 ana 02 ano
Record NIm Nama Absen mid Ujian 00 .. ani 01 ana 02 ano 03 Anu dst Field
126
Records in The multimedia database (2)
Dua pendekatan dapat digunakan untuk men-terjemahkan field pada database multimedia Pendekatan pertama; Data media dapat disertakan dalam database Pendekatan kedua, database menunjuk ke data media Pada pendekatan kedua, data media berada secara individual files external pada database Blob = tipe data untuk audio Two different approaches can be used to assign fields in a multimedia database In the first approach, the media data can be incorporated into the database In the second approach, the database points to the media data In second approach, the media data reside in individual files external to the database
127
Records in The multimedia database (3)
Seperti database yang lainnya, field pada multimedia database berisikan data Masing-masing field me-megang satu data Field dapat mendefinisikan type yang dikandung oleh data, asal dari data, dan aktual data (atau pointer ke data tsb) As in any other database, a field in the multimedia database will hold data Each field holds one piece of data A field will define the type of data it contains, the source of the data, and the actual data (or a pointer to it)
128
Logical Configuration of a data field
Data Type Data Source Data 0 – internal 1 – external external
129
Records in The multimedia database (4)
Pada database field-field berjajar kedalam suatu urutan (Linear sequences) , hal ini tidak dapat dilakukan pada kasus multimedia database Linear sequences adalah hanya salah-satu kemungkinan Urutan dua atau lebih media dapat dilakukan secara paralel Contohnya; satu urutan dapat berupa animasi dan urutan kedua dapat berupa suara, seperti musik background. Kemungkinan yang lain adalah seperti-jaringan urutan dari field-field yang diwakili oleh dokumen hypermedia Juxtaposed = mendekati, menjajarkan In database fields are juxtaposed into a linear sequence, this will not do in the case of multimedia database Linear sequences are only one possibility Sequence in two or more media can run in parallel For example, one sequence might be an animation and the second might be a sound sequence, such as a musical background. Another possibility is a network-like sequence of fields represented by hypermedia documents
130
Records in The multimedia database (4)
Field dapat juga direlasikan dengan penggolongan (kategori). Jika suatu field dikategorikan dengan yang lainnya, maka filed yg digolongkan adalah berisikan field yang dikategorikan tersebut Record pada Multi media database haruslah fleksibel untuk mengijinkan beberapa jenis tipe yang dihubungan See figure, the tree parts added to this record are the link to the next record, the time differentiation of the link, and the type of link Field can also be related by subsumes. If one field subsumes another, then the subsumes field is contained in the subsuming field A multi media database record must be flexible enough to allow for these various type of relationships See figure, the tree parts added to this record are the link to the next record, the time differentiation of the link, and the type of link
131
Logical Configuration of a data field
Data type Data source data Link to next field Time difference of link Type of link The link to the next record is a pointer to the next record The type of link specifies whether the record subsumes what it point to or is connected (in the case of linear juxtaposition) The time differentation specifies whether the records occupy the same time, whether they are sequential, or whether the connected record occurs at a particular time Juxtaposition = penjajaran
132
Contoh
133
Viewers, Loaders and Operation
Terdapat tiga jenis mekanisme yang digunakan pada rangkaian record multimedia database; Viewer, Loaders dan Operations Viewer digunakan untuk menampilkan (display) jenis dari media tertentu. Display dapat mempertimbangkan saat digunakan untuk menampilkan graphics, text, atau movies Sound tidak ditampilkan tetapi di played. Untuk menampilkan suara berarti memainkan (play) suara. Untuk menampilkan animasi, berarti menampilkan animasi dengan program animasi yang sesuai Three kinds of mechanism define to make use of the sequences of record in the multi media database; viewers, loaders and operations A viewer is used to “display” a particular kind of media. Term display make sense when it is used for graphics, text, or movies Sound is not displayed, It is played. To display a sound means to play a sound. To display an animation mean to show the animation with the appropriate animation player
134
Viewers Untuk setiap tipe media, terdapat sebuat viewer untuk menampilkan media tersebut Pada paradigma object-oriented Tipe media (text, graphic, video dan sound) adalah object dan object dapat menerima pesan kepada yang memberikan nama Viewer kepunyaan dari data type. Viewer jenis ini disebut dengan individual media Terdapat beberapa viewers untuk graphics, sound, animation, video dan text. Dalam konteks multi media database ada Class Viewer media penting yang lainnya For each media type, there is a viewer to display the media In an object-oriented paradigm the media type (text, graphic, video or sound) is an object and the object can receive a message whose name is view The viewer belongs to the data type. Viewer like these are for individual media The are viewers for graphics, sound, animation, video and text. In the context of multi media databases there is another important class of media viewers
135
Loaders Tipe media harus sudah di ‘load’ sebelum media tersebut ditampilkan Tujuan dari ‘loader’ adalah untuk menyiapkan tipe media sebelum ditampilkan atau di manipulasi Specifik ‘loader’ diasosiasikan dengan masing-masing tipe media Loaders memindahkan file-file media dari sumber tertentu ke dalam database multimedia atau me ‘load’ media tertentu berdasarkan kebutuhan untuk ditampilkan Multimedia database selalu diperlukan selama pembuatan multimedia database A media type must be loaded before it is viewed The purpose of a loader is to prepare a media type for viewing or manipulation A specific loader is associated with each media type Loaders move media files from their particular sources into the multimedia database or load a particular media on demand for display The multimedia database will require during the creation of the multimedia database
136
Loaders loader mungkin tidak terpisah secara fisik dengan Viewer
Kenyataannya Loader bagian dari viewer Perbedaan antara loader dengan viewer; Loader dapat meminta untuk men-decompress media saat hal itu dibutuhkan oleh database multimedia sehingga dapat ditampilkan Compression merupakan pertimbangan yang sangat penting pada multimedia database, karena pada kasus ini media membutuhkan kapasitas penyimpanan yang sanagat besar Perbedaan antara loader dengan viewer; Loader may require the ability to decompress the media when it is retrieved from the multimedia database so it can be viewed Compression is an important consideration in a multimedia database as it is usually the case that media requires a large amount of storage
137
Loaders For example Vidio umum, tidak lebih dari 10 detik membutuhkan sekitar 60 MByte dari media penyimpanan Loader akan memproses kompresi media, meng-expand kedalam bentuk yang dapat ditampilkan
138
Loaders Fungsi yang lain dari loader adalah bertindak seperti menyimpan media kedalam multimedia database. Fungsi Loader didefinisikan kedalam 2 bentuk Dari multimedia database sampai kepada viewer Dari sumber mentah media sampai ke multimedia database Another function of loaders is to act as a means to store media in a multimedia database. The Loading function is defined in two direction. From the multimedia database to the viewer, and From the raw source of the media to the multimedia database
139
Operation Tipe media mempunyai satu set operasi yang berhubungan dengan tipe media tersebut Operasi berikut adalah dapat digunakan untuk semua jenis media Play Step Rewind Fast forward Stop Reserve Position Search
140
Operation (2) Play Step Rewind Fast forward
Display (generic) the media on the appropriate output device at normal speed Step Display (generic) the media on the the appropriate output device on a frame by frame or unit by unit basis Rewind Rewind the media to a specified point Fast forward Fast forward the media to specified point Cease = berhenti Particular = khusus
141
Operation (3) Stop Reserve Position Search
Cease any media operation in progress Reserve Display (generic) the media on the appropriate display device in the reserve direction Position Position the media at a specified position (frame or Unit) Search Locate a particular frame or unit in the media by content Cease = berhenti Particular = khusus
142
Multimedia Production Team
143
Multimedia Production Team
Quality Multi media Production is result of effective and Synergistic Team Work
144
Multimedia Production Team (2)
Production Manager Multimedia/ Infra structure architect Content Specialist Artist
145
Production Manager Men-definisi, meng-koordinasi dan memfasilitasi suatu produksi Negosiasi dengan client, ‘securing’ sumberdaya keuangan, peralatan dan fasilitas, serta Mengkoordinasi team pengembang Tidak perlu ahli dalam proses pembuatan, tetapi harus memahami tentang kemampuan teknologi dan batasannya
146
Production Manager Skill Needed
Know the principle of multimedia authoring Good negotiation skill Skillful proposal writing In-dept knowledge of legal matters Good communication skill Budgeting & management skill
147
Content Specialist Script Specialist Researcher Instruction Designer
….
148
Content Specialist Performing research and checking accuracy of the data & information used in the project Designing how the data & information can be represented in an optimum way via multimedia Skill needed: Library & internet research Excellent writing skill Highly skill in summarizing complex & extensive information
149
Artist Audio/ video/ photographer …. …. 2D / 3D Animator illustrator
150
Artist Audio Video graphic specialist
Including cameraman, sound engineer, editor, photographer, etc Providing audio, video & image content Must have knowledge of multimedia authoring process
151
Multimedia / Infrastructure Architecture
Computer programmer Network/ Web master Macro/ Script Programmer ….
152
Multimedia / Infrastructure Architecture
Responsibilities for integrating all the multimedia building block (graphics, text, audio, video, music, photo, etc) by using authoring program Does not need to have artistic skill, but close communicate with the artist e.g. for file format, authoring software limitation, etc. Providing infrastructure needed (server, Digital media, IP-address, etc) …..
153
Multimedia Project Stages
Development Pre-Production Production Post-Production Delivery
154
Development New Idea born or received from client
Production Manager role Support the concept to presentable manner Support other team (clearing rights, preparation) Support process of team building Support process of raising fund
155
Pre-Production Development of budget Hiring specialist;
audio/video/photographer/illustrator … Equipment & other resources Software acquisition & installation Design the research process Development the flow of application including logic flow, scripts, audio video, story boards, character design etc Coordination of production legal aspects
156
Production Content research
User Interface Design, 2D & 3D graphic Creation, Audio/Video Production etc. Project Manager role: Support production logistics Budget & personel management Keep Track of Production Fasilitating flow of information Coordinating Public Affair & marketing Activities Making preparation of the post-production facilities
157
Post-Production Entering Alpha & beta Testing
Once test completed, enter packaging stage Burn into CD placed in the web server Production Manager Roles Coordinate Testing Coordinate Communication with client Coordinate development of product documentation Oversee product pachaging
158
Delivery Project manager role:
Identify the logistical need of delivery modes Negotiate location, permits, contract and other aspect with the location of delivery Verify the availability of delivery equipment Verify availability the network infrastructure
159
Selesai Terima Kasih
160
BUKU REFERENSI
161
Damon A. Dean, “Multimedia di internet”, Elex Media Komputindo, 1996
Randy M. Kaplan, “Intelligent Multimedia System”, 1997 ”Computer desktop Encyclopedia”, 1999 Alva Erwin, “Multimedia-Computer graphics”, 2003 O’leary, Timothy J and Linda I, O’leary, “Computing Essentials”, Complete edition, Mc. Graw Hill –Irwin, 2004 Shelly cashman vermaat, Discovering Computer 2006 “a gateway to information”, Thomson course technology, 2005 Austerberry. David, “The Technology of video and audio streaming”, 2005 Referensi
162
Keterangan2
163
DSP : Digital Signal Processing
A category of techniques that analyze signals from sources such as sound, weather satellites and earthquake monitors. Signals are converted into digital data and analyzed using various algorithms such as Fast Fourier Transform. DSP chips are used in sound cards for recording and playback, compressing and decompressing and speech synthesis. Other audio uses are in amplifiers that simulate concert halls and surround sound effects for music and home theater.
164
Glossary JPEG = Joint Picture Expert group
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.