Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

SISTEM PENGENDALIAN (WXES 1110)

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "SISTEM PENGENDALIAN (WXES 1110)"— Transcript presentasi:

1 SISTEM PENGENDALIAN (WXES 1110)
NORNAZLITA HUSSIN Room D7 (x 6369)

2 Buku Rujukan Understanding Operating Systems Operating Systems Concept
Ida M. Flynn & Ann McIver McHoes (1997) 2nd Edition. PWS Publishing Co. Operating Systems Concept Silberschatz A. & Galvin, B. G. (1998) 5th Edition. Addison-Wesley.

3 Pengenalan kepada Sistem Pengendalian
Mustaffa Kamal, Rohana Mahmud, Salimah Mokhtar, Woo Chaw Seng, Zaidi Razak (2001) McGraw-Hill.

4 2 jam kelas Isnin & Rabu 2:00 – 4:00 Petang Jumaat 3:00 – 5:00 Petang
DK 1

5 60% peperiksaan akhir 40% assignment Ujian (10%) Projek (20%)
Lain-lain (10%)

6 Pengenalan Takrif “Sistem Pengendalian” (OS) Pengurus Sistem komputer
Menguruskan perkakasan & perisian

7 Fungsi utama OS Mengawal & mengurus Peruntukan
Penggunaan alatan, fail, ingatan, masa pemprosesan dan komunikasi antara perkakasan komputer. Peruntukan Siapa yang akan menggunakan sumber sistem Bagaimana peruntukan diberi

8 Contoh : Pengguna hantar arahan kepada sistem
OS pastikan arahan dilaksana Jika arahan tidak dapat dilaksanakan, OS akan pastikan pengguna diberitahu Mesej ralat akan diapaparkan

9 Komponen-komponen OS 4 pengurus Pengurus ingatan (memory)
Pengurus peranti (device) Pengurus pemproses (processor) Pengurus fail (file)

10 Antaramuka Arahan Pangguna
Komponen-komponen OS Pengurus Peranti Sistem Pengendalian Pengurus Pemprosesan Pengurus Ingatan Antaramuka Arahan Pangguna Pengurus Fail

11 Pengurus ingatan Peruntukan ruang ingatan utk OS
Peruntukan ruang ingatan kpd setiap permintaan Memantau sesiapa yg sedang menggunakan ingatan Memeriksa kesahihan setiap permintaan bagi ruang ingatan

12 Pengurus peranti Memantau semua peranti, saluran dan unit kawalan
Memilih cara yg berkesan utk peruntukan semua peranti Berdasarkan kpd polisi penjadualan yg ditetapkan oleh pereka OS Peruntukan peranti kpd pengguna

13 Pengurus pemproses Menentukan bagaimana CPU diagihkan kpd proses
CPU memantau semua status proses sebelum masa CPU diperuntukan kpd proses yg memerlukannya Setiap kali CPU diperuntukkan kpd proses : Pemproses menyiapkan daftar & jadual Semua sumber akan dipulangkan semula kpd sistem selepas proses selesai

14 Pengurus fail Mengesan setiap fail dalam sistem
Fail data, pengompil, penterjemah & aturcara aplikasi Memastikan pengguna mematuhi had capaian yg ditetapkan Read Only, Write Only, Read Write, etc. Membuka fail apabila diperlukan & menutupnya apabila selesai

15 Antaramuka Arahan Pengguna
Perantara di antara pengguna & OS Keluarkan arahan kpd OS Antaramuka berbeza-bergantung kepada jenis OS yang digunakan oleh sistem komputer DOS, UNIX, WINDOWS NT, etc.

16 Kesemua pengurus Saling bekerjasama
Bertanggungjawap terhadap tugas masing-masing Merupakan komponen asas kpd setiap OS (tanpa mengira jenis OS yg digunakan)

17 *sila rujuk ms 5 (Understanding OS – Ida M. Flynn)
CPU Pengurus pemprosesan Pengurus Ingatan Ingatan utama Pengurus fail Pengurus peranti Fail program Fail data Pengompil Papan kekunci Pencetak Pemacu cakera Modem Monitor

18 Perkakasan Mesin Perkakasan Perisian Ingatan utama
Mesin fizikal & komponen elektrik Cip ingatan, peranti masuk/keluar (I/O devices), storan & unit pemprosesan utama (CPU) Perisian Aturcara yg ditulis oleh pengguna untuk sistem komputer Ingatan utama Ingatan dimana data & aturcara ditempatkan utk diproses

19 Alatan keluar/masuk (I/O devices)
Peralatan untuk memsukkan input ke dalam komputer & mengeluarkan output ke terminal, pencetak dll Unit pemprosesan utama (CPU) ‘Otak’ utk mengawal keseluruhan operasi sistem komputer (terjemahan, aturcara..) Rujukan kpd storan, manipulasi data & operasi I/O

20 Jenis komputer Kerangka utama (mainframe)
Komputer mini (mini computer) Komputer mikro (micro computer)

21 Kerangka utama Saiz : besar (fizikal) keupayaan ingatan tinggi
selalunya digunakan di organisasi besar. IBM 360 (1964) – 18 kaki persegi untuk menyimpan CPU, operator konsol, pembaca kod, dan mesin penebuk.

22 Komputer mini Bersaiz lebih kecil keupayaan ingatan lebih kecil
untuk kegunaan organisasi bersaiz sederhana PDP-8 (DEC Computer System)

23 Komputer Mikro Dibangunkan untuk kegunaan pengguna tunggal (akhir 1970) Ciri-ciri yang sesuai untuk kegunaan perniagaan kecil. Tandy Corp dan Apple Computer (64k ingatan)

24 Jenis Sistem Pengendalian
Kelompok (batch) Interaktif (interactive) Masa-nyata (real-time) Kacukan (hybrid)

25 Sistem Kelompok Diperkenalkan melalui sistem komputer yang terawal
data & aturcara di proses dengan menggunakan kad tebuk (punched cards) Kad-kad ini dikelompokkan oleh pengendali mesin tebuk bagi membentuk satu tugasan yang merupakan input kepada sistem komputer Operasi : di luar talian (off-line) Masa pusingan proses (turn-around time) : lama Semakin luput

26 Sistem Interaktif Masa pusingan : > cepat (sistem kelompok)
& > lambat (sistem masa-nyata) Beberapa pengguna berkongsi masa CPU Nyah-pijat (debugging) : secara terus (online) Apabila arahan tamat, OS cari pernyataan arahan dari papan kekunci pengguna bukan dari pembaca kad. Masa pusingan & masa tindakbalas : unit minit dan saat. Eg : Komputer peribadi (PC) – pengguna tunggal

27 Sistem Masa-Nyata Terpantas
Kerap digunakan di dalam persekitaran kritkal-masa (time-critical). Masa tindakbalas : pantas (membolehkan membuat keputusan tindakan seterusnya) Aplikasi : tempahan tiket penerbangan, sistem kawalan trafik di lapangan terbang, dan pensuisan telefon. 100% berfungsi pada setiap ketika bagi mempastikan aplikasi sistem tidak gagal

28 Sistem Kacukan Gabungan sistem kelompok & interaktif
Secara lalai : interaktif Semasa muatan beban kurang : sistem akan beralih kepada sistem kelompok bagi tujuan menjimatkan sumber

29 Perkembangan Sistem Pengendalian
Generasi Pertama (1940 – 1955) Tiub hampagas Kad tebuk 1 kerja pada 1 masa Generasi Kedua ( ) Penimbal (buffer) Penggelendungan (spooling) Penjadualan (‘job control language’) Generasi Ketiga (selepas 1965) CPU lebih laju Ingatan maya (virtual memory) Pemprosesan pelbagai (multiprocessing)

30 Latihan Berikan perbezaan utama di antara ketiga-tiga jenis sistem pengendalian (kelompok, interaktif dan masa-nyata) Terangkan maksud penggelendungan (spooling)


Download ppt "SISTEM PENGENDALIAN (WXES 1110)"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google