Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

PENDIDIKAN ISLAM TOPIK 4 : KONSEP ILMU.

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "PENDIDIKAN ISLAM TOPIK 4 : KONSEP ILMU."— Transcript presentasi:

1 PENDIDIKAN ISLAM TOPIK 4 : KONSEP ILMU

2

3 Objektif : Memahami konsep ilmu yang dikehendaki Syariat Islam
Dapat melihat pelbagai pandangan dalam kalangan cendekiawan Islam Dapat membezakan antara ilmu, makrifat dan hakikat Dapat membandingkan sumber ilmu antara Al-Quran dan Hadis serta pandangan Imam Al-Ghazali Melahirkan pelajar yang beriman dan bertaqwa kepada Allah

4 PENDAHULUAN : Konsep ilmu dalam Islam merujuk kepada hakikat bahawa Allah S.W.T sebagai pemilik mutlak ilmu. Manusia hanya diberikan sedikit sahaja ilmu. Namun begitu ilmu yang sedikit sangat bermakna di sisi Allah jika ilmu tersebut digunakan sebaik mungkin iaitu sehingga membawa kepada keimanan yang kukuh terhadap Allah serta mengikut perintah dan menjauhi laranganNya. Ilmu mesti dipelajari dan dikembangkan berdasarkan asas-asas tauhid dan disertakan integrasi iman, kemanfaatan ilmu, amalan yang soleh dan akhlak yang mulia.

5 Wahyu yang pertama iaitu ayat 1-5 surah Al-‘Alaq dengan jelas mewajibkan pencarian ilmu. Oleh itu agama Islam dapatlah dikatakan berdiri teguh atas dasar ilmu atau pengetahuan. Perkataan “ilmu” disebut kira-kira 750 kali dalam Al-Qur’an melalui berbagai bentuk. Orang yang berilmu diberikan pujian dan dipandang mulia di sisi Islam. Hal ini dapat kita lihat melalui banyak ayat Al-Qur’an antaranya, Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Katakanlah: Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu”.  (Az-Zumar:9) Firman Allah S.W.T maksudnya: “Allah memberikan hikmah (ilmu pengetahuan) kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan bererti ia telah diberikan kebaikan yang banyak”. (Al-Baqarah:269) Firman-Nya lagi maksudnya: “Hanya orang yang takut kepada Allah ialah orang yang berilmu”.   (Al-Faatir:28)

6 Pengertian ilmu Pengertian Bahasa Al-Ru’yah : lihat dan perhati
Al-`Ilm Bi Al-Syai’ : mengetahui tentang sesuatu Al-Izn : kebenaran atau keizinan PENGERTIAN ISTILAH Mendapat sesuatu atau pengetahuan tentang sesuatu yang belum diketahui melalui cara pembelajaran

7 PERBEZAAN ILMU,MAKRIFAH DAN HAKIKAT
Merupakan pengetahuan yang diperolehi melalui pembelajaran atau pengalaman Meliputi perkara-perkara yang berasaskan keraguan,syak,kebenaran dan juga kebatilan Juga meliputi pengetahuan keduniaan dan keakhiratan Keadaan seseorang yag mengenal sesuatu dari sudut zat, sifat dan kadarnya sehingga akhirnya seseorang itu dapat mengetahui atau membongkar tentang sesuatu rahsia Menurut Imam Ghazali,tidak mencapai keyakinan mutlak Merupakan makrifah yang yakin dan mutlak Dapat dicapai melalui penggabungan akal,ilmu,wahyu dan makrifah Merupakan kedudukan yang paling tinggi serta jalan untuk menjamin ke puncak kejayaan

8 "Tuntutlah ilmu sampai ke liang lahad".
Kenapa kita perlu menuntut ilmu? Apa hukum menuntut ilmu dalam Islam?

9 Kadang-kadang kita lupa untuk apa sebenarnya kita menuntut ilmu, dan kita juga lupa apa hukumnya menuntut ilmu dalam agama Islam. Hal tersebut ada dinyatakan di dalam buku "Ilmu Fiqih Islam" karangan Drs. H. Moh. Rifai. Apabila kita memperhatikan isi Al-Quran dan Hadis, terdapat beberapa suruhan yang mewajibkan bagi setiap muslim baik laki-laki mahupun perempuan, untuk menuntut ilmu, agar tergolong menjadi umat yang cerdas, jauh dari kabut kejahilan dan kebodohan. Menuntut ilmu ertinya berusaha dengan jalan menanya, melihat atau mendengar. Perintah kewajipan menuntut ilmu terdapat dalam hadis Nabi Muhammad S.A.W. yang bermaksud;  "Menuntut ilmu adalah fardhu bagi tiap-tiap Muslim, baik laki-kali mahupun perempuan." (HR. Ibn Abdulbari) Dari hadis ini kita memperoleh pengertian bahawa Islam mewajibkan pemeluknya agar menjadi orang yang berilmu, berpengetahuan, mengetahui segala kemaslahatan dan jalan kemanfaatan; menyelami hakikat alam, dapat meninjau dan menganalisis segala pengalaman yang didapati oleh umat yang lalu, baik yang berhubungan dengan ‘aqidah dan ibadat, serta hubungannya dengan soal-soal keduniaan dan segala keperluan hidup.  

10 Nabi Muhammad S.A.W. bersabda: "Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim) Islam mewajibkan kita menuntut ilmu-ilmu dunia yang memberi manfaat dan berguna untuk kita dalam hal-hal yang berhubungan dengan kehidupan kita di dunia, agar tiap-tiap muslim tidak dikategorikan sebagai terkebelakang dan agar setiap muslim dapat mengikuti perkembangan ilmu pengetahuan yang dapat membawa kemajuan bagi penghuni dunia ini dalam batas-batas yang diredhai Allah swt. Demikian pula Islam mewajibkan kita menuntut ilmu agar menghasilkan natijah yang sempurna, amalan yang dilakukan sesuai dan selaras dengan perintah-perintah syara’.

11 PEMBAHAGIAN KLASIFIKASI ILMU
ILMU FARDHU KIFAYAH ILMU FARDHU AIN

12 ILMU FARDHU AIN ILMU FARDHU KIFAYAH Tanggungjawab setiap individu untuk mempelajari dan mendalami Jika individu tidak mempelajarinya,maka ia dikira belum melaksanakan tanggungjawabnya dan berdosa Contoh : mempelajari Al-Quran Solat 5 waktu Berpuasa dlm bulan Ramadhan Zakat Menunaikan haji Tanggungjawab sekumpulan tertentu sahaja yang mewakili orang Islam atau masyarakat Jika ilmu telah dipelajari oleh segolongan, maka orang Islam yang lain bebas daripada tanggungjawab Jika tiada seorang pun yang mempelajarinya, maka semua ahli masyarakat berdosa Contoh : Ilmu kedoktoran Ilmu Sains Ilmu Tafsir dengan mendalam

13 AL-QURAN DAN HADIS SUMBER-SUMBER ILMU PEMIKIR ISLAM

14 Kebanyakkan manusia mengagungkan akal sebagai punca ilmu yang tidak terbatas. Mereka mletakkan akal sebagai pembeza utama dalam apa hal sekalipun. Keadaan ini menyebabkan ramai manusia yang sesat dan menyesatkan seperti yang berlaku pada zaman Greek purba yang mencari Tuhan dengan semata-mata menggunakan akal. Islam meletakkan sumber ilmu yang jelas dan tersusun rapi serta terjamin kesahihan dan ketekalannya. Al-Qur’an dan Sunnah adalah dua sumber utama ilmu dalam Islam. Kedua-duanya dirujuk sebagai sumber "wahyu". Selepas itu barulah akal diletakkan sebagai antara sumber ilmu dan masih lagi di bawah naungan wahyu. Firman Allah S.W.T maksudnya: "Sebagaimana Kami telah mengutuskan seorang Rasul kepadamu, iaitu salah seorang di antara kamu yang membacakan ayat-ayat Kami kepadamu, membersihkan kamu (daripada kelakuan yang tidak baik) dan mengajarkan Kitab dan hikmah kepadamu dan lagi mengajarkan apa-apa yang belum kamu ketahui." (Al-Baqarah:151)

15 SUMBER-SUMBER ILMU * Menurut AL-Quran dan Hadis
Allah sebagai sumber ilmu terbesar. Sama ada melalui wahyu kepada para nabi dan rasul ataupun melalui mimpi dan ilham. Sebagai contohnya ialah IlmuLaduni iaitu mengetahui sesuatu tanpa belajar dengan izin Allah. Melalui pembelajaran sama ada secara langsung atau tidak langsung. Juga melalui pembacaan,pendengaran ataupun kajian. Menerusi pancaindera dan tanggapan pancaindera manusia. Sebagai contohnya ialah pendengaran dan penglihatan.Juga melalui hati iaitu kesedaran,keinsafan dan keyakinan. Melalui penelitian, pemerhatian serta mengambil pelajaran daripada pengalaman lalu yang telah berlaku. Bertanya kepada orang yang lebih mengetahui dan lebih arif.

16 PENGALAMAN ATAU CONTOH
MENURUT PEMIKIR ISLAM SUMBER PENERANGAN PANCAINDERA Melalui deria rasa,deria sentuh,deria pendengaran dan deria penglihatan AKAL Digunakan untuk mengkaji,berfikir dan memahami sesuatu hingga menghasilkan pengetahuan INSTITUSI Pengajaran oleh institusi sama ada rasmi atau tidak rasmi ILHAM Buah fikiran WAHYU Khusus untuk para nabi dan rasul PENGALAMAN ATAU CONTOH Melalui pemerhatian terhadap ilmu yang diamalkan, dipraktikkan ataupun diamalkan PEMBELAJARAN Melalui pembelajaran dan kajian

17 Barat dan ilmu Barat moden- ilmu dianggap tuhan Barat kuno-manusia mahukan ilmu dewa yang disembunyikan Pertentangan antara manusia(Barat) dan dewa (pihak gereja) berterusan. Buktinya pope(wakil tuhan) menentang sains dan membunuh ahli sains Hakikat suci yang dipelihara oleh gereja terbukti palsu Mereka(Barat) terus kufur kepada gereja dan beriman kepada sains Sebelum itu, pihak gereja memerintah dengan kuku besi dan mendakwa memiliki kuasa ketuhanan Barat(Eropah) mengajak semua manusia kufur kepada agama kerana menganggap semua agama sama Sebenarnya agama Kristian sendiri yang tidak bersedia menangani isu ilmu Mereka(Kristian) adalah pasif kerana menganggap agama sahaja yang penting dan tidak memberi peluang untuk memikirkan fenomena alam semesta.

18 BUKTI PEMUSUHAN BARAT TERHADAP ILMU
Pada tahun 290M, Maharaja Dioletion memerintah agar semua kajian kimia dimansuhkan Pada zaman Julius Caesar,berlaku pembakaran buku karangan Ptolemy dan khazanah buku Perpustakaan Iskandariah atas usaha paderi Theopel Sebanyak 8000 buah manuskrip Islam dibakar oleh gereja di Granada. Pembunuhan ahli sains seperti Bruno Giordano,ahli falsafah dan ahli astronomi Itali dan Galileo Galili juga ahli astronomi Itali, yang mengatakan bumi adalah bulat. Rommes mati dibunuh kerana pandangannya tentang fatamorgana. Seorang ahli Matematik wanita dari Iskandariah, Hypathy dicincang mati dan dibakar api oleh gereja yang didalangi oleh paderi Sierel.

19 KRISTIAN DAN AGAMA KUNO
PERBEZAAN ANTARA ISLAM DAN KRISTIAN BIL ISLAM KRISTIAN DAN AGAMA KUNO 1 Ilmu sempurna milik Allah dan mengurniakan sebahagian ilmu kepada manusia Ilmu milik tuhan dan tidak diberikan kepada manusia kerana dibimbangi menjadi saingan 2 Hubungan Allah dan manusia adalah hubungan hamba dan makhluk kasih sayang taat-rahmat,takut,gerun, dan mengharap keampunan-Nya Hubungan tuhan dan manusia adalah perebutan ilmu dan kuasa.tuhan dikatakan menyembunyikan ilmu agar hamba-hamba tidak melawannya 3 Belajar ilmu sebagai fardhu ain atau fardhu kifayah Belajar sains adalah kurafat dan bertentangan dengan agama 4 Belajar untuk memenuhi tanggungjawab memberikan kesejahteraan umat Belajar ilmu adalah kerja peribadi dan bersifat materialistik 5 Tiada tentangan antara ulama dan ahli sains Berlaku pertelagahan antara ahli sains dan gereja 6 Ahli sains muslim adalah orang kuat beragama Ahli sains kuat menentang fahaman agama 7 Ilmu adalah wasilah yang digunakan untuk ma’rifah Allah, beriman dan bertakwa Ilmu untuk mata dunia dan kemahsyuran 8 Ilmu digunakan untuk kebaikan, kedamaian, kesejahteraan dan keamanan Sebahagian digunakan untuk kerosakan dan menghancurkan kesejahteraan 9 Ilmu sebagai wasilah atau alat Ilmu dianggap tuhan

20 Ejen Perubahan dan Pembangunan Jalan ke syurga
ILMU Ejen Perubahan dan Pembangunan Jalan ke syurga Nur cahaya dan sebagai jalan Belajar dan mengajar ilmu sebagai ibadah

21 BUKTI KEKUASAAN ALLAH

22 SEKIAN, TERIMA KASIH……. KOMEN ANDA?? ADA SOALAN TAK RAKAN-RAKAN????


Download ppt "PENDIDIKAN ISLAM TOPIK 4 : KONSEP ILMU."

Presentasi serupa


Iklan oleh Google