Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN"— Transcript presentasi:

1 4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN

2 PERKAKASAN MULTIMEDIA
perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti input yang boleh menukar teks, dokumen dan gambar dalam bentuk imej digital. Pengimbas (scanner)

3 PERKAKASAN MULTIMEDIA
perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti yang merakam video dalam bentuk digital yang boleh disimpan dalam komputer. Kamera Video

4 PERKAKASAN MULTIMEDIA
perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti yang mengambil gambar pegun dalam bentuk digital. Kamera Digital

5 PERKAKASAN MULTIMEDIA
perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti yang merakam dan merekod bunyi, suara dan menyimpannya dalam bentuk digital. Contoh: Mikrofon, keyboard Peranti Audio

6 PERKAKASAN MULTIMEDIA
perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Menghubungkan alat perakam video kepada komputer bagi membolehkan video dipindahkan ke dalam komputer. Peranti Penangkapan video

7 Perisian penyuntingan
Perisian yang digunakan untuk penghasilan bahan mutimedia. PERISIAN FUNGSI CONTOH Penyunting teks Menghasilkan, format, sunting dan menyimpan teks. Microsoft Word Notepad Wordpad

8 Perisian penyuntingan
FUNGSI CONTOH Penyunting grafik Menghasilkan, melukis, menyunting grafik. Paint Adobe Photoshop CorelDraw Illustrator

9 Perisian penyuntingan
FUNGSI CONTOH Penyunting audio Menghasilkan, merekod dan menyunting audio seperti memotong dan mencantumkan audio. Audacity SoundForge Wave Studio

10 Perisian penyuntingan
FUNGSI CONTOH Penyunting video Digunakan untuk menyunting video. Windows Live Movie Maker, Adobe Premiere Vegas Pro

11 Perisian penyuntingan
FUNGSI CONTOH Penyunting Animasi Digunakan untuk menghasilkan animasi. Gif animator Adobe Flash Swish Blender

12 ALAT PENGARANGAN (authoring tool)
Program yang digunakan untuk menghasilkan aplikasi multimedia. Terdapat 3 konsep alat pengarangan: KONSEP ALAT PENGARANGAN KONSEP KERANGKA MASA (TIME FRAME) KONSEP IKON KONSEP KAD 1 2 3

13 ALAT PENGARANGAN (authoring tool)
1 KONSEP KERANGKA MASA (TIME FRAME) Elemen multimedia atau acara disusun mengikut kerangka masa. Contoh alat pengarangan yang menggunakan konsep ini: Adobe Flash, Macromedia Director

14

15 ALAT PENGARANGAN (authoring tool)
2 KONSEP IKON Perjalanan multimedia disusun dalam bentuk carta alir yang diwakilkan oleh ikon. Contoh alat pengarangan yang menggunakan konsep ini: Authorware, IconAuthor

16

17 ALAT PENGARANGAN (authoring tool)
3 KONSEP KAD Konsep kad dalam alat pengarangan berdasarkan idea susunan kad yang mengandungi elemen multimedia. Elemen dan peristiwa dalam alat pengarangan konsep kad diaturkan seperti muka surat dalam buku atau timbunan kad. Contoh alat pengarangan yang menggunakan konsep ini: ToolBook, HyperCard

18

19 PENYUNTING WEB (WEB EDITOR)
Program yang digunakan untuk membina laman web. 2 jenis penyunting web: PENYUNTING WEB PENYUNTING BERASASKAN TEKS PENYUNTING WYSIWYG (what you see is what you get)

20 PENYUNTING WEB (WEB EDITOR)
BERASASKAN TEKS Laman web dibina dengan bahasa HTML (Hypertext Markup Language). Penggunaannya memerlukan kemahiran dalam HTML. Contoh: Notepad, PSPad

21

22 PENYUNTING WEB (WEB EDITOR)
WYSIWYG (what you see is what you get) What You See Is What You Get – Apa yang dilihat itu yang dapat Menyediakan antaramuka penyuntingan yang memaparkan bagaimana laman akan dipaparkan pada laman web. Contoh: Dreamweaver, Microsoft frontpage , KompoZer

23

24 Perbezaan antara penyunting web
BERASASKAN TEKS WYSIWYG Kurang mesra pengguna (Sukar digunakan) Lebih Mesra Pengguna (Senang digunakan) Memerlukan pengetahuan tentang HTML Tidak memerlukan pengetahuan HTML Pengguna tidak dapat membayangkan hasil rekaan laman. Hasil rekaan laman terus dapat dilihat pengguna.


Download ppt "4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google