Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
Diterbitkan olehInge Kusnadi Telah diubah "6 tahun yang lalu
1
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Kuliah 3: Asas Seni Reka dalam ICT Pensyarah: Dr. Hj. Sajap Maswan Jabatan Teknologi Pendidikan IPG Kampus Tuanku Bainun Website:
2
Bentuk tiga dimensi (Form) Rupa dua dimensi (Shape)
Elemen/Unsur Rekaan Elemen /Unsur Rekaan Ruang (Space) Permukaan/jalinan (Surface) Garis (Line) Warna Bentuk tiga dimensi (Form) Rupa dua dimensi (Shape)
3
Elemen/Unsur Rekaan 1. Garisan
Menunjukkan gerakan, arahan dan perlakuan Contoh: Garisan melintang menunjukkan kestabilan dan ketenangan Tegak: Kekuatan Pepenjuru: Gerakan dan dinamik Garisan berserabut: menunjukkan kekusutan Garisan boleh mengambarkan bentuk/objek Garisan boleh menghubungkan antara satu elemen dengan elemen yang lain
4
Elemen/Unsur Rekaan Garisan (sambungan)
Garisan dalam rekabentuk website digunakan dalam pelbagai cara; Sebagai garisan luar/border antara elemen Sebagai sempadan antara elemen-elemen Kountur antara elemen Dekorasi/hiasan
5
Penggunaan Garisan Dekorasi/hiasan
Sebagai sempadan antara elemen-elemen Sebagai garisan luar/border antara elemen
6
Elemen/Unsur Rekaan Garisan dalam rekabentuk website
7
Asas Senireka dalam ICT
Garisan dalam rekabentuk website
8
Asas Senireka dalam ICT
2. Rupa Rupa 2 dimensi / Rupa Bentuk geometri./organik Bentuk abstrak. Bentuk gambaran Contoh hasil rupa dalam grafik seperti logo, corak dll.
9
Dalam multimedia 3D dan animasi banyak digunakan.
Elemen/Unsur Rekaan 3. Bentuk 3 dimensi 3D sebenar/konkrit 3D tiruan/ilusi Bentuk dua dimensi yang kelihatan seolah-olah mempunyai dimensi panjang, lebar dan tinggi atau tebal seperti gambar foto dan lukisan yang diberi bayang Dalam multimedia 3D dan animasi banyak digunakan.
10
Elemen/Unsur Rekaan 4. Ruang;
Keluasan yang disediakan bagi sesuatu visual. Tanpa ruang visual tak dapat dihasilkan. Di dalam rekabentuk skrin penggunaan ruang yang berkesan amat penting Ruang positif Ruang negatif
11
Jalinan tampak/jalinan sentuh Kasar/Licin
Elemen/Unsur Rekaan Permukaan/Jalinan Jalinan tampak/jalinan sentuh Kasar/Licin
12
Warna adalah antara elemen terpenting di dalam sesuatu rekaan
Elemen/Unsur Rekaan Warna Warna adalah antara elemen terpenting di dalam sesuatu rekaan 4 Fungsi Warna; Membuat penegasan dan mewujudkan tumpuan. Memudahkan sesuatu item dilihat. Mewujudkan perasaan harmoni. Melahirkan kesan tertentu.
13
Fungsi Warna 1. Membuat penegasan dan mewujudkan tumpuan
Boleh dihasilkan dengan menggunakan warna yang berbeza dengan latar
14
Fungsi Warna 2. Memudahkan sesuatu item dilihat.
Boleh dihasilkan dengan menggunakan warna yang kuat dan bertindak positif
15
Fungsi Warna 3. Mewujudkan perasaan harmoni
Boleh dihasilkan dengan menggunakan warna analogus (bersebelahan dalam roda warna)
16
Fungsi Warna 3. Melahirkan kesan tertentu.
Contoh; panas, sejuk, bergetar, kesan psikologi dan sebagainya
17
Warna PANAS
18
Warna SEJUK
19
Warna Psikologi Warna yang ada kaitan dengan budaya masyarakat setempat. Contohnya merah bagi kaum cina, ketika menyambut perayaan tahun baru.
20
Makna Bagi Warna MERAH kasih, benci, marah, bahaya KUNING kemesraan, cahaya, masak BIRU - dingin, sedih, kurang bersemangat HITAM - kuat, rasmi, kemas, kaya HIJAU - muda, segar, membesar PUTIH - kesucian, bersih, kemas JINGGA - pesta, riang, tenaga UNGU - kaya, royalti/diraja, maharaja
21
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Simplisiti Harmoni Dominan Prinsip Rekaan Variasi Pola Keseimbangan
22
Prinsip Rekaan dalam ICT
Visual yang ditayangkan hendaklah dihadkan kepada satu idea. Idea yang banyak dalam satu visual akan mengelirukan. Sesuatu rekaan haruslah memunkinkan kefahaman yang cepat dan jelas Simplisiti
23
Prinsip Rekaan dalam ICT
24
Terlalu banyak maklumat yang hendak dimuatkan dalam laman ini
Prinsip Rekaan dalam ICT Terlalu banyak maklumat yang hendak dimuatkan dalam laman ini
25
Prinsip Rekaan dalam ICT
Keseimbangan merupakan prinsip yang membolehkan sesuatu paparan kelihatan seimbang samada secara vertikal atau horizontal Elemen-elemen seperti butang, garisan, teks, grafik, dan warna hendaklah disusun secara seimbang agar pengguna melihat keseluruhan paparan dengan lebih selesa. Keseimbangan
26
Prinsip Rekaan dalam ICT
Keseimbangan Semetri – susun atur elemen dibahagikan secara sekata antara ruang kanan & kiri, atas dan bawah (seperti melihat di dalam cermin) Keseimbangan Tidak Semetri- Objek yang berbagai saiz dan bentuk disusun dalam satu komposisi yang masih kelihatan seimbang antara satu dengan yan lain. Keseimbangan
27
Prinsip Rekaan dalam ICT
Keseimbangan Semetri Keseimbangan Keseimbangan Tidak Semetri
28
Pusat penumpuan atau minat. Tempat maklumat utama di susun
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk Dominan Pusat penumpuan atau minat. Tempat maklumat utama di susun
29
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Dominan Peraturan sepertiga 41% 20% 25% 14%
30
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Susunan item-item dalam sesuatu rekaan visual. Pola
31
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Pola * Menawan perhatian penerima dan mengarahkannya kepada maklumat yang bersabit. * Unsur seperti Ruang, Garisan dan Ilustrasi digabung menjadi suatu harmoni grafik.
32
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Pola Anak panah dan warna digunakan untuk menyusun maklumat
33
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Pola Anak panah dan warna digunakan untuk menyusun maklumat 1 2 3 4 5 6 Konsep Pembelajaran Penguasaan (Mastery Learning)
34
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Pola; Kawasan paling kuat Pergerakan mata bermula dari kiri
35
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Menimbulkan perasaan seolah-olah visual itu hidup dan bergerak. Variasi
36
Mententeramkan hati dan perasaan.
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk Mententeramkan hati dan perasaan. Harmoni
37
Prinsip-Prinsip Asas Rekabentuk
Harmoni dihasilkan melalui; susunan atau ulangan unsur-unsur seni yang seimbang dan mempunyai perhubungan warna-warna yang duduk bersebelahan di dalam roda warna. .
38
TERIMA KASIH sajap@sajadstudio.info
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.