Презентация загружается. Пожалуйста, подождите

Презентация загружается. Пожалуйста, подождите

PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF OLEH DR. KAMARIAH KAMARUDIN

Similar presentations


Presentation on theme: "PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF OLEH DR. KAMARIAH KAMARUDIN"— Presentation transcript:

1 PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF OLEH DR. KAMARIAH KAMARUDIN
BBK 3410

2 PENCIPTAAN KARYA KREATIF KAMARIAH KAMARUDIN
SEMUA MANUSIA DILAHIRKAN DENGAN POTENSI YANG BERSIFAT KREATIF. DENGAN ADANYA PERSEKITARAN DAN TEKNIK YANG SESUAI, POTENSI INI BOLEH DIKENALI, DIPUPUK, DAN DIUKUR (LEONARD M.S. YONG, 1993) PENCIPTAAN KARYA KREATIF KAMARIAH KAMARUDIN

3 PENCIPTAAN KARYA KREATIF
SEBAGAI CIPTAAN TERBAIK ALLAH SWT YANG DIBERI OTAK YANG MENJADIKANNYA SANGAT BERBEZA DARIPADA HAIWAN, MANUSIA DIGESA UNTUK MEMANFAATKAN WAHANA FIKIRAN; TIDAK BERFIKIR SATU HALA, TIDAK GENTAR MENCUBA DAN TIDAK BERASA RAGU-RAGU UNTUK MEMPERTIKAIKAN SESUATU (HIZAIRI OTHMAN, 1996) KAMARIAH KAMARUDIN

4 PENCIPTAAN KARYA KREATIF
MEMBINA GENERASI MUDA SUPAYA CEPAT BERTINDAK SEBAGAI ILMUWAN, CENDEKIAWAN DAN PEMIKIR MEMBERI GALAKAN KEPADA MASYARAKAT SUPAYA BERFIKIRAN KRITIS DAN KREATIF MEMPERSIAP GENERASI MUDA UNTUK MENANGANI CABARAN PEMIKIRAN KREATIF ABAD KE-21 (SEMINAR PEMIKIRAN KREATIF, DBP, 28 DISEMBER 1993) KAMARIAH KAMARUDIN

5 KREATIVITI KAMARIAH KAMARUDIN
PROSES YANG DILALUI OLEH SESEORANG DALAM PENGALAMAN NYA MEMBAWA KEPADA KEBAIKAN DAN PERTUMBUHAN DIRINYA, SEBAGAIMANA IA ADALAH PERNYATAAN TERHADAP KEINDIVIDUAN DAN KEISTIMEWAAN (ANDREWS, 1961) KAMARIAH KAMARUDIN

6 KREATIVITI TIGA DARIPADA 99 SIFAT ALLAH SWT DAPAT DIAPLIKASIKAN PADA KREATIVITI: AL-KHALIQ (MAHA MENCIPTA) AL-MUSAWWIR (MAHA MEMBENTUK) AL-MUBDI (MAHA MENGADAKAN) KAMARIAH KAMARUDIN

7 KREATIVITI DALAM KESUSASTERAAN, KREATIVITI:
“TO ACTUAL HIMSELF, TO BECOME HIS POTENTIALITIES” (ROGERS, 1970) KAMARIAH KAMARUDIN

8 PERIBADI KREATIF KAMARIAH KAMARUDIN
BIASANYA INSAN SENI AMAT BERHATI-HATI; SENTIASA MENGHALUSI, SENTIASA MENILAI, RAJIN BERWARAS DAN BERSABAR MENGERAM SESUATU SEBELUM MENCERNANYA MENJADI KARYA SENI. SENIMAN ADALAH PETANI SENI YANG BERFIKIR, DI SAMPING CEPAT TERSENTUH OLEH SESUATU ANGIN PERISTIWA ATAU RIBUT PENGALAMAN (SN A. SAMAD SAID) KAMARIAH KAMARUDIN

9 PERIBADI KREATIF DARI SEMASA KE SEMASA AKAN MUNCULLAH SEORANG YANG ISTIMEWA SIFATNYA; ISTIMEWA KERANA DIA MEMPUNYAI PANDANGAN DUNIA YANG KHUSUS DAN MEMPUNYAI CARA YANG KHUSUS PULA MEMBENTANGKAN PANDANGAN DUNIA YANG KHUSUS ITU SEHINGGA MENDORONGNYA MENCIPTA SESUATU YANG UNIK (HERBERT MEAD) KAMARIAH KAMARUDIN

10 PERIBADI KREATIF PENGUASAAN (DOMINANCE) PENGARUH (INFLUENCE)
KETABAHAN (STEADFASTNESS) KEWASPADAAN (CAUTIOUSNESS) KAMARIAH KAMARUDIN

11 PROSES KREATIF NOVEL MENULIS SEBUAH NOVEL AMAT NGERI, SUATU PERGELUTAN YANG AMAT MELETIHKAN. KITA SEPERTI DALAM SUATU PERTARUNGAN YANG AMAT TENAT. SESEORANG TIDAK AKAN DAPAT MENOLONG KITA UNTUK MENGATASI HAL INI. SESEORANG TIDAK AKAN BERHASIL KALAU TIDAK ADA BERKAT DORONGAN KEKUATAN RAKSASA DALAM DIRI SENDIRI (GEORGE OWEL) KAMARIAH KAMARUDIN

12 PROSES KREATIF NOVEL ADA DUA PROSES, IAITU DALAMAN DAN LUARAN:
DALAMAN: MELIPUTI TAHAP-TAHAP YANG BERLAKU DALAM FAKULTI OTAK, IAITU PERSEDIAAN, PENGERAMAN, ILUMINASI DAN VARIFIKASI KAMARIAH KAMARUDIN

13 PROSES KREATIF NOVEL LUARAN: TAHAP-TAHAP MENGELUARKAN BAHAN DI DALAM FAKULTI OTAK, IAITU PERSEDIAAN, PEMILIHAN BAHAN, PERANGKAAN, PENULISAN DAN PENYEMAKAN KAMARIAH KAMARUDIN

14 PROSES KREATIF NOVEL ILHAM DIPEROLEH DENGAN BANYAK CARA
ANTARA CONTOH NOVEL YANG DIHASILKAN DARIPADA ILHAM PENGALAMAN PENGARANG: TREASURE ISLAND (ROBERT LOUSE STEVENSON) FOR WHOM THE BELL TOLL (ERNEST HEMINGWAY) SNOW COUNTRAY (KAWABATA) JUARA (S. OTHMAN KELANTAN) KAMARIAH KAMARUDIN

15 PROSES KREATIF NOVEL PENULIS MELALUI PROSES KREATIF YANG BERBEZA-BEZA
PUTU WIJAYA MASURI S.N. SHAHNON AHMAD AZIZI HAJI ABDULLAH OTHMAN PUTEH ARENA WATI KAMARIAH KAMARUDIN

16 PROSES KREATIF NOVEL SEORANG PENULIS SEHARUSNYA BERJIWA REVOLUSINER, MESTI BERANI MEMBUANG YANG TIDAK LAGI BOLEH DITERIMA. KALAU KITA BERJIWA KERDIL DAN TIDAK BERANI MELAKUKAN REVOLUSI DALAM KARYA- KARYA SASTERA, KITA AKAN MENJADI PENULIS PINGGIRAN ATAU KISARAN SELAMA-LAMANYA (SN SHAHNON AHMAD) KAMARIAH KAMARUDIN

17 APAKAH NOVEL? SALAH SATU GENRE ATAU SALAH SATU BENTUK KARYA KESUSASTERAAN DALAM BIDANG KESUSASTERAAN MODEN DI SAMPING DRAMA, PUISI DAN CERPEN. NOVEL DIANGGGAP KESINAMBUNGAN DARIPADA KARYA- KARYA PROSA LAMA SEPERTI EPIK, LEGENDA DAN ROMAN SATU KARYA PROSA NARATIF YANG MENJADI PRODUK PENGELUARAN DARIPADA DAYA IMAGINASI TENTANG KEHIDUPAN, WATAK-WATAK DALAM MASYARAKAT MODEN YANG MELINGKUNGI ASPEK FIZIKAL, SPRITUAL, MENTAL DAN PSIKOLOGI DI SAMPING AKSI-AKSI MENERUSI CARA BERFIKIR, BERTINDAK, BERINTERAKSI DAN LAIN-LAIN KAMARIAH KAMARUDIN

18 ISTILAH NOVEL NOUVELLE – ISTILAH BAHASA PERANCIS
NOVELLE – ISTILAH BAHASA ITALI DAN GERMAN NOVELIA – ISTILAH BAHASA SEPANYOL NOVELLAT – KARYA TENTANG CERITA- CERITA RAKYAT YANG TIDAK MEMPUNYAI KUALITI SEBUAH NOVEL DAN TIDAK MEMPUNYAI UNSUR KESEJAGATAN KAMARIAH KAMARUDIN

19 JENIS-JENIS NOVEL NOVELETTE NOVEL BARU (NOUVEAU ROMAN) NOVEL PICISAN
NOVEL PIKARIS (PICARISQUE NOVEL) NOVEL SERAM (HORROR NOVEL) NOVEL MISTERI (MYSTERIOUS NOVEL) KAMARIAH KAMARUDIN

20 JENIS-JENIS NOVEL NOVEL PENGEMBARAAN (NOVEL OF ADVENTURE)
NOVEL DETEKTIF ( DETECTIVE NOVEL) NOVEL CINTA (NOVEL OF ROMANCE) NOVEL POLITIK (PLITICAL NOVEL) NOVEL SEJARAH (HISTORICAL NOVEL) NOVEL AGAMA (RELIGIOUS NOVEL) KAMARIAH KAMARUDIN

21 JENIS-JENIS NOVEL (13) NOVEL PSIKOLOGI (PSYCHOLOGICAL NOVEL) (14) NOVEL SOSIAL (SOSIOLOGICAL NOVEL) (15) NOVEL FALSAFAH (PHILOSOPHICAL NOVEL) (16) NOVEL PERWATAKAN (NOVEL OF CHARACTER) (17) NOVEL BERTENDENS (NOVEL OF TENDENCY) (18) NOVEL AUTOBIOGRAFI (AUTOBIGRAPHICAL NOVEL) (19) NOVEL PORNO (PHORNOGRAPHICAL NOVEL) KAMARIAH KAMARUDIN

22 CIRI-CIRI PENULISAN NOVEL
FORMULA 5 W 1 H APA (WHAT) SIAPA (WHO) DI MANA (WHERE) KENAPA (WHY) BAGAIMANA (HOW) KAMARIAH KAMARUDIN

23 CIRI-CIRI PENULISAN NOVEL
TEMA ADALAH SUBJEK CERITA SUBJEK CERITA MENGENAI KEMANUSIAAN DAN KEMASYRAKATAN YANG MELIPUTI SEJARAH, AGAMA, POLITIK, BUDAYA, EKONOMI DAN LAIN-LAIN TEMA DITAMPILKAN MENERUSI PELBAGAI KATEGORI, BENTUK DAN PENDEKATAN BERCERITA, IAITU MISTERI, DETEKTIF, SAINS FIKSYEN, FANTASI, FANTASI, REALISME, REALISME MAGIS, ABSURD, EKSISTENSIALISME, FUTURISTIK, PENGEMBARAAN, SATIRA, HUMOR DAN LAIN- LAIN KAMARIAH KAMARUDIN

24 CIRI-CIRI PENULISAN NOVEL
TERDAPAT 3 JENIS LATAR: LATAR TEMPAT LATAR MASA LATAR SUASANA KAMARIAH KAMARUDIN

25 WATAK DAN PERWATAKAN WATAK PROTAGONIS (UTAMA) WATAK ANTAGONIS
WATAK SAMPINGAN WATAK TAMBAHAN WATAK TIDAK WUJUD (NON- EXISTENCE CHARACTER) KAMARIAH KAMARUDIN

26 SUDUT PANDANGAN SUDUT PANDANGAN PERTAMA: AKU DAN SAYA
SUDUT PANDANGAN KETIGA: DIA, MEREKA, NAMA WATAK SUDUT PANDANGAN KEDUA (SUDUT PANDANGAN LUAR BIASA): CANTUMANA SUDUT PANDANGAN PERTAMA DENGAN KETIGA ATAU MENGGUNAKAN PERKATAAN “AWAK” ATAU “ENGKAU” KAMARIAH KAMARUDIN

27 PLOT HUBUNGAN KASAULITI (SEBAB DAN AKIBAT) DALAM NOVEL
DIBAHAGIKAN KEPADA TIGA TAHAP: PERMULAAN: PENDEDAHAN, RANGSANGAN DAN GAWATAN PERTENGAHAN: KONFLIK, RUMITAN DAN KLIMAKS PENGAKHIRAN: PELERAIAN DAN PENYELESAIAN KAMARIAH KAMARUDIN

28 JENIS-JENIS PLOT PLOT DASAR (MAIN PLOT) PLOT LONGGAR PLOT KRONOLOGI
PLOT ORGANIK PLOT KUSUT PLOT ZIGZAG PLOT EPISODIK PLOT KECIL (SUB-PLOT) PLOTLESS (TIDAK BERPLOT) PLOT BERBILANG (MULTIPALE PLOT) KAMARIAH KAMARUDIN

29 DIALOG PERCAKAPAN ANTARA DUA WATAK ATAU LEBIH DALAM SESEBUAH KARYA SASTERA PERANAN DIALOG: MEMPERCEPATKAN TEMPO CERITA MENGHIDUPKAN PERGERAKAN DAN TINDAK TANDUK WATAK, MENYAKINKAN DAN REALISTIK KAMARIAH KAMARUDIN

30 GAYA PENYAMPAIAN TERBAHAGI KEPADA DUA PERKARA:
TEKNIK PENYAMPAIAN: NARATIF, DESKRIPTIF GAYA BAHASA DALAM KARYA: PUITIS (BAHASA BERBUNGA), KLISE (BAHASA YANG SUDAH BIASA), STEREOTAIP, TAGIH SIMPATI (SELF-PITY), MENGHERET (DRAGGING), KHUTBAH, PELIBATAN DIRI, KONVENSIONAL, BOMBASTIK, PENGULANGAN (ANAPHORA), EKONOMI PERKATAAN, PANORAMIK, PLASTIK (POP ART). GAYA BAHASA MENGIKUT ALIRAN: KLASISME, ROMANTISME, NATURALISME, SUREALISME, ABSURDISME.

31 AL’ARAF AYAT 185 “APAKAH MEREKA TIDAK MENGADAKAN PENELITIAN TERHADAP KERAJAAN LANGIT DAN BUMI DAN APA YANG TELAH ALLAH CIPTAKAN?”

32 MOTIVASI I HAD TO FINISH MY MANUSCRIPT – I HAD TOLD ALL MY FRIENDS I WAS WRITING A BOOK (VEDA BOYD JONES, GENTLE PERSUASION)

33 MOTIVASI KETAJAMAN INDERA MENJADI FAKTOR UTAMA UNTUK MENYEDARKAN BAHAWA DI SEKITAR MANUSIA SETIAP DETIK INI BANYAK SUMBER ALAM YANG BERSEDIA MEMBANTU DAN BERSEDIA MENJADIKAN KITA BENAR-BENAR MANUSIA (SHAHNON AHMAD, 1979)

34 CERPEN MERUPAKAN CERITA PENDEK, IAITU CERITA REKAAN (CEREKA) BERBENTUK PROSA YANG RELATIF PENDEK. TIADA UKURAN YANG JELAS DAN TIDAK TETAP JUMLAH PERKATAANNYA DAPAT DIBACA DALAM WAKTU YANG SINGKAT KAMARIAH KAMARUDIN

35 CERPEN MEMPUNYAI KESATUAN KESAN KESATUAN-TUNGGAL, WATAK, PLOT, DAN SETTING YANG TERHAD, TIDAK BERAGAM, DAN TIDAK KOMPLEKS DAPAT DIBAHAGIKAN KEPADA TIGA KELOMPOK: CERPEN ATAU CERITA PENDEK CERPAN ATAU CERPEN YANG PANJANG; DAN CERPENDEK ATAU CERPEN PENDEK KAMARIAH KAMARUDIN

36 CIRI-CIRI CERPEN: SATU TEMA CERITA YANG MENJADI TUMPUAN SEJAK PERMULAAN PERISTIWA CERITA BERKEMBANG SEHINGGA MENEMUKAN TITIK AKHIR ATAU PENYELESAIANNYA KETUNGGALAN PLOT YANG MEMUNGKINKAN SETIAP AKSI APERILAKU WATAK DAPAT BERKEMBANG MENGIKUTI SEBUAH GARIS YANG BERTERUSAN DARI TAHAP AWAL HINGGA AKHIR. KAMARIAH KAMARUDIN

37 3. JUMLAH WATAK YANG SEDIKIT, TERHAD DAN TIDAK PERLU RAMAI. T 4
3. JUMLAH WATAK YANG SEDIKIT, TERHAD DAN TIDAK PERLU RAMAI. T 4. SETTING ATAU LATAR WAKTU DAN TEMPAT YANG SINGKAT DAN TERHAD JUGA 5. MENGEMUKAKAN HAL-HAL SECARA SINGKAT DAN PADAT 6. PERKEMBANGAN CERITA LEBIH CEPAT 7. RUANG LINGKUP LEBIH TERBATAS DAN TERPILIH DENGAN PERSOALANNYA YANG LEBIH KETAT KAMARIAH KAMARUDIN

38 8. BIASANYA MENINGGALKAN SATU KESAN PERASAAN 9
8. BIASANYA MENINGGALKAN SATU KESAN PERASAAN 9. BIASANYA MENAMPILKAN SATU PLOT 10. JUMLAH PERKATAAN HANYA SEHINGGA 20, 000 PATAH PERKATAAN KAMARIAH KAMARUDIN

39 UNSUR-UNSUR CERPEN TEMA PLOT WATAK LATAR SUDUT PANDANGAN
GAYA DAN GAYA BAHASA SUASANA CERITA KAMARIAH KAMARUDIN

40 PROSES PENULISAN CERPEN
DARIPADA PENGALAMAN SENDIRI DARIPADA PENGAMATAN ALAM PERSEKITARAN DARIPADA PEMBACAAN DARIPADA PENCERITAAN ATAU PENGALAMAN ORANG LAIN KAMARIAH KAMARUDIN

41 JENIS PERMULAAN CERPEN
PERMULAAN DENGAN KOMEN PERMULAAN DENGAN DESKRIPSI PERMULAAN DENGAN LAPORAN PERMULAAN DENGAN DIALOG KAMARIAH KAMARUDIN

42 CARA MENAMATKAN CERPEN
DUES EX MACHINA KEADILAN PUITIK (POETIC JUSTICE) SURPRISE ENDING TRAGEDI HAPPY ENDING DENGAN TANDA TANYA KAMARIAH KAMARUDIN


Download ppt "PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF OLEH DR. KAMARIAH KAMARUDIN"

Similar presentations


Iklan oleh Google