Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
1
RUJUKAN DALAM ILMU TAFSIR
14 JENIS RUJUKAN
2
1. Kutub al-Tafsir Tafsir Abd ibn Humaid (w249) Tafsir al-Tabari (w310) Tafsir Ibn Abi Hatim (w327) 2. Kutub I’rab al-Quran I’rab al-Quran (Abu Ja’far al-Nahhas- w338) Al-Bayan fi Gharib I’rab al-Quran (Abu al- Barakat Abd al-Rahman bin Muhammad Ibn al-Anbari-w577)
3
3. Kutub Ma’ani al-Quran Ma’ani al-Quran (al-Farra’, al-Kufiyy-w207) Ijaz al-bayan ‘an Ma’ani al-Quran (Mahmud bin Abi al-Hasan al-Naisaburi-w 553) 4. Kutub Gharib al-Quran Mufradat al-Faz al-Quran ( Raghib al- Asfahani – w slps thn 400) Kitab Tuhfah al-Arib bima fi al-Quran min al-Gharib Abu Hayyan al-Andalusiyy –w 745)
4
5.Kutub Musykilat al-Quran
Ta’wil Musykil al-Quran (Ibn Qutaibah-w276) Fath al-Rahman bi Kayf Ma Yaltabisu fi al- Quran (Abu Yahya Zakariyya al-Ansari- w926) 6.Kutub Mutasyabih al-Quran Al-Burhan fi Mutasyabih al-Quran (Mahmud bin Hamzah al-Kirmani – w slps 500) Kasyf al-Ma’ani fi al-Mustasyabih min al- Mathani (Badr al-Din Muhammad bin Ibrahim bin Jamaah – w 733)
5
7. Kutub al-Wujuh wa al-Nazair
Al-Wujuh wa al-Nazair (Muqatil bin Sulaiman – w150) Nuzhah al-A’yun al-Nawazir fi ‘Ulum al- Wujuh wa al-Nazair (Abu al-Farj Abd al- Rahman Ibn AL-Jauziyy – w597) 8. Kutub Ahkam al-Quran Kitab Ahkam al-Quran (Abu Bakar al- Jasshas –w 370) Kitab al-Jami’ li Ahkam al-Quran (al- Qurtubi al-Maliki – w671)
6
9. Kutub al-Nasikh wa al-Mansukh
Kitab al-Nasikh wa al-Mansukh fi Kitab Allah Ta’ala (Qatadah bin Di’amah al- Sadusiyy –w117) Al-Nasikh wa al-Mansukh (Muhammad bin Muslim bin Syihab al-Zuhriyy –w124) 10. Kutub al-Munasabat Al-Burhan fi Tanasub Suwar al-Quran (Abu Ja’far Ahmad bin Ibrahim bin al-Zubair al- Gahrnatiyy – w708)
7
11. Kutub Asbab al-Nuzul Asbab al-Nuzul (Abu Hasan ‘Ali bin Ahmad al-Wahidiyy – w468) al-Sahih al-Musnad min Asbab al-Nuzul (Muqbil bin Hadi al-Wadi’iyy) 12. Kutub Taujih al-Qiraat al-Qiraat wa ‘ilal al-Nahwiyyin Fiha (Abu Mansur bin Muhammad bin Ahmad al- Azhariyy – w370)
8
13. Kutub al-Waqf wa al-Ibtida’
Idhah al-Waqf wa al-Ibtida’ (Ibn al- Anbariyy w-328) Manar al-Huda fi al-Waqf wa al-Ibtida’ (Al- Asymuniyy) 14. Kutub al-Mubhamat al-Quran Al-Ta’rif wa al-I’lam fima Ubhima fi al- Quranmin al-Asma’ al-A’lam (Abd al- Rahman al-Suhailiyy – w 581)
9
TAFSIR DAN TA’WIL
10
Para Ulama berbeza pendapat:
Abu Ubaidah dan golongan yang sependapat dengannya: Tafsir dan Ta’wil adalah sama erti.
11
al-Raghib al-Asfahani :
Tafsir lebih umum maknanya. Perkataan Ta’wil banyak digunakan dalam Kitab-Kitab Ilahi manakala Tafsir di dalam Kitab Ilahi dan lain-lain. Tafsir banyak digunakan pada lafaz mufrad manakala Ta’wil pada susunan ayat.
12
Al-Maturidi : Tafsir itu ialah maksud yang Qatci (pasti) bagi sesuatu lafaz, dengan pengakuan itulah makna yang dikehendaki Allah. Sekiranya disokong dengan Dalil Qat’i, maka maksud itu sahih. Sekiranya tidak disokong dengan Dalil Qat’i, maka maksud yang diberikan itu sekadar Tafsir bi Ra’yi. Ta’wil pula ialah mentarjihkan (mengandaikan) salah satu andaian tanpa pasti dan pengakuan ke atas Allah.
13
Abu Talib al-Tha’labi : Tafsir itu menerangkan kedudukan lafaz samada secara hakikat atau majaz. Ta’wil pula menerangkan makna batin(sebenar) lafaz. Ta’wil menceritakan tentang hakikat maksud manakala Tafsir pula menyatakan tentang Dalil maksud.
14
Al-Baghawi dan disokong oleh al- Kawasyi:
Tafsir itu memalingkan ayat kepada makna yang diandaikan dan ianya bertepatan antara maksud sebelum dan selepasnya. Ia juga tidak menyalahi al-Qur’an dan al- Sunnah secara kaedah Istinbat.
15
RUMUSAN DARI ASPEK PENGERTIAN
Tafsir Umum Erti lafaz dan perkataan Kitab suci dan lain-lain Ta’wil Khusus Erti ayat dan konteks (tarkib) Kitab suci sahaja RUMUSAN DARI ASPEK PENGERTIAN
16
RUMUSAN DARI ASPEK TURUTAN
TAFSIR: Huraian ayat berdasarkan kajian dan pelajaran TA’WIL: Huraian ayat berdasarkan penelitian dan pengamatan RUMUSAN DARI ASPEK TURUTAN
17
RUJUKAN Al-Raghib al-Asfahani, Abu Qasim al-Hasan bin Muhammad Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an. Qahirah: Maktabah al- Tawfiqiyyah. Al-Suyuti, Jalal al-Din cAbd. Rahman Al-Itqan fi Ulum al- Qur’an. Saudi: Dar al-Hijrah li al-Nashr wa al-Tauzi c Al-Zarqani, Muhammad Abd. Al-cAzim Manahil al-cIrfan fi Ulum al-Qur’an. Juz Pertama. Beirut: Dar Ihya’ al-Thurath al- cArabi. Al-Zarkashi, Badr al-Din Muhammad bin Abdullah al- Burhan fi cUlum al-Qur’an. Beirut: Dar al-Macrifah. Musa’id bin Sulaiman bin Nasir. 1421H. Anwa’ al-Tasnif al- Muta’alliqah bi Tafsir al-Quran al-Karim. Saudi:Dar Ibn Jauziyy.
18
JENIS-JENIS TAFSIR DAN PEMBAHAGIANNYA
19
Dari sudut penghasilan (sumber)
Dari sudut ilmu Dari sudut pendekatan Dari sudut penghasilan (sumber) Jenis-jenis Tafsir
20
Dari sudut ilmu Apa yang diketahui oleh orang Arab melalui bahasa mereka Apa yang tiada alasan bagi seseorang kerana kejahilannya. Apa tidak diketahui melainkan Allah s.w.t Apa yang diketahui oleh para ulama yang pakar
21
Dari sudut pendekatan Mawdu‘i: Muqarin: Tahlili:
Pentafsiran secara analisa Ijmali: Pentafsiran ayat secara Muqarin: Pentafsiran bandingan antara beberapa kitab Tafsir Mawdu‘i: Pentafsiran sesuatu tajuk mengikut maqasid al-Qur’an
22
PENDEKATAN: TAHLILI Berasal dari hallala-yuhallilu- tahlilan yang menganalisa atau menghurai Al-farmawi: Suatu metode tafsir yang bermaksud menjelaskan kandungan ayat-ayat AlQur’an dari seluruh aspeknya
23
CIRI-CIRI TAHLILI 1. Mufassir menafsirkan ayat per ayat dan surat demi surat secara berurutan sesuai dengan mushaf 2. Mufassir menjelaskan makna yang terkandung didalam ayat-ayat Alquran secara komprehensif dan menyeluruh 3. Mufassir menafsirkan ayat-ayat Alquran dengan menggunakan sumber bi al-ma’tsur mahupun bi al-ra’yi
24
METODOLOGI TAHLILI Status ayat dari segi makkiyah dan madaniyah
Munasabah ayat atau surat Asbab al-nuzul Makna al-mufradat dari masing-masing ayat, serta unsur-unsur bahasa arab lainnya Hukum-hukum yang terkandung di dalam ayat- ayat tersebut
25
CONTOH: STATUS AYAT
26
CONTOH: ASBAB NUZUL Alwahidi meriwayatkan daripada Muhammad bin Ka’ab, katanya: setelah rasulullah s.a.w kembali ke Madinah dan ada dikalangan mereka yang tercedera pada hari perang Uhud. Dikalangan sahabat berkata: Dari mana datangnya kecederaan ini, sedangkan Allah telah menjanjikan kepada kita kemenangan, maka Allah menurunkan ayat ini, maksudnya: Dan sesungguhnya Allah telah tunaikan janjiNya kepada kamu, ketika kamu membunuh mereka dengan izin Allah. surah ali-imran:152
27
CONTOH: HURAIAN HUKUM “Allah tidak mengira kamu bersalah tentang sumpah kamu Yang tidak dimaksudkan (untuk bersumpah)” Surah al-Baqarah ( ayat 225 ) Abu as-Suud mengatakan: “ terjadi ikhtilaf tentang “yamin laghw” (sumpah yang bukan dimaksud). Menurut hemat kami, ia adalah sumpah atas sesuatu yang disangkanya sesuai dengan sumpahnya itu lalu ternyata bukan. Ini tidaklah berdusta. Sedangkan menurut Syafie, “yamin laghw” (sumpah yang tidak dimaksudkan iaitu yang tidak diniatkan sumpah) ialah ucapan “ Tidak demi Allah, tentu saja demi Allah”. Ucapan ini disampaikan untuk memperkuat apa yang diucapkannya tanpa bermaksud bersumpah. Lalu ia menyebutkan mazhab lain tanpa memberi keterangan apapun.
28
CONTOH: MUNASABAT AYAT
29
CONTOH: UNSUR BAHASA ARAB
Contohnya ; Pentafsiran mengenai taqdim dan ta’khir ( mendahulukan perkataan yang sepatutnya menurut ilmu nahu dita’khirkan dan menta’khirkan yang seharusnya menurut ilmu nahu didahulukan). Surah al-Baqarah ( ayat 29 ), } هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ { “Dia lah (Allah) Yang menjadikan untuk kamu Segala Yang ada di bumi, kemudian ia menuju Dengan kehendakNya ke arah (bahan- bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit Dengan sempurna; dan ia Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”
30
CONTOH: UNSUR BAHASA ARAB
Dikatakan bahawa dita’khirkan sebutan as- Sama’ walaupun ia menjadi bukti yang kuat atas kesempurnaan kekuasaan dan kemegahan, tetapi al-Ard ditaqdimkan kerana ia lebih banyak memberikan manfaat kepada manusia tidak sebagaimana as-Sama’ dan al- Ard juga berkait rapat dengan kemaslahatan manusia, maka sebutan al-Ard paling sesuai didahulukan daripada as-sama’.
31
PENDEKATAN: IJMALI Menurut bahasa ia bererti ringkasan atau kesimpulan. ‘Abd as-Sattar fathullah Sa’id: “ Tafsir yang dijelaskan seorang mufassir secara ringkas makna ayat atau makna ayat-ayat yang ditafsirkannya. Ia juga menyatakan maksud ayat tersebut dan mensyarahkan kehalusan lafaz-lafaz ayat, sebab-sebab turunnya sehingga nyatalah makna umum ayat tersebut tanpa masuk kedalam huraian yang banyak”.
32
PENDEKATAN: MUQARIN Penafsiran terhadap ayat-ayat al-Qur’an dengan mengetengahkan pandangan sejumlah mufassir lain Mengetengahkan sejumlah ayat-ayat al-Qur’an, kemudian ia menampilkan pandangan ulama tafsir terhadap ayat-ayat itu Adakalanya, penafsiran yang membandingkan antara nas al-Qur’an yang satu dengan ayat yang terdapat dalam bahagian lain al-Qur’an berkaitan dengan sebuah pokok persoalan
33
Contoh: Perbandingan ayat quran
2. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. 4. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Surah al- kafirun Ayat berbeza tapi mempunyai maksud yang sama. Akan tetapi yang membezakan adalah waktu beribadah tersebut. Pada ayat kedua: saya tidak akan menyembah yang sedang kamu sembah sekarang. Pada ayat keempat: saya tidak akan pernah menyembah apa yang sudah kamu sembah. (Sekarang dan akan datang)
34
PENDEKATAN: TAFSIR MAUDHU’I
Mengumpul ayat-ayat al-Quran yang bertaburan dalam surah-surah al-Quran yang berkaitan dengan satu topik secara lafaz atau hukum
35
Dari sudut penghasilan (sumber)
Al-Ma’thur Al-Ra’y Al-Ishari
36
AL-TAFSIR AL-MA’THUR
37
kata-kata sahabat dan al-Tabiin
TAFSIR BI AL-MA’THUR ..yang diriwayatkan daripada yang terdahulu: al-Quran al-Sunnah kata-kata sahabat dan al-Tabiin
38
CONTOH TAFSIR AL-QURAN DENGAN AL-QURAN
al-Maidah (5:1): أحلت لكم بهيمة الأنعام إلا ما يتلى عليكم Dengan al-Maidah (5:3): حرمت عليكم الميتة والدم ولحم الخنزير وما أهل لغير الله به
39
CONTOH TAFSIR AL-QURAN DENGAN AL-QURAN
Contohnya: ayat 187 surah al-baqarah وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ Maksudnya: Tafsir quran dengan quran juga melibatkan pentafsiran secara lebih jelas terhadap ayat-ayat yang berbentuk mujmal atau menyeluruh. Ia membawa maksud sesuatu yang tidak jelas dalilnya seperti firman Allah yang bermaksud: “Makan dan minumlah sehingga terang bagimu benang putih dari benang hitam iaitu fajar.” Menurut Rashid Rida, perkataan “fajr” yg bermaksud terbit fajar menerangkan maksud perkataan benang putih dan benang hitam yang bersifat mujmal.
40
CONTOH TAFSIR AL-QURAN DENGAN AL-SUNNAH
Contohnya: Surah al-nisa ayat 103 فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا (103) Di dalam hadith bukhari bab al-azan li al-musafir iza kanu jama’atan. Rasulullah bersabda: ”صلوا كما رأيتموني أصلي“
41
أحل لكم صيد البحر وطعامه
CONTOH TAFSIR SAHABAT Al-Maidah (5:96): أحل لكم صيد البحر وطعامه صيد البحر: yang ditangkap hidup-hidup. طعامه: yang ditolak ketepi oleh ombak dan mati.
42
Tafsir Quran dengan pendapat sahabat dan tabiin
Contohnya: surah al-an’am ayat 82. الَّذِينَ آَمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ (82)
43
TOKOH PENTAFSIR DI KALANGAN SAHABAT
Abu Bakr, Umar, Uthman, Ali, Ibn Mas’ud, Ibn Abbas, Ubay bin Ka‘b, Zayd bin Thabit, Abu Musa al-Ash‘ari, Abdullah bin al-Zubayr
44
NILAI TAFSIR SAHABAT Wajib diterima, Marfu‘: i- sezaman dengan Nabi.
ii- berkaitan sabab al-nuzul dan tidak boleh ijtihad.
45
TAFSIR TABI‘IN Mekah: anak murid Ibn Abbas- Mujahid, Ata’, Ikrimah, Sa‘id bin Jubayr, Tawus… Kufah: anak murid Ibn Mas‘ud- Qatadah, ‘Alqamah dan al-Sya‘bi. Madinah: anak murid Ubay bin Ka‘b- Zaid bin Aslam, Abu al-Darda’ dan Muhammad bin Ka‘b al-Qurazi.
46
NILAI TAFSIR TABI‘IN Diterima jika:
- tiada ruang untuk ijtihad dan jika tidak mengambil dari Ahli Kitab - Ijmak dalam sesuatu tafsiran
47
SEBAb-SEBAB TAFSIR BI AL-MA’THUR MENJADI LEMAH
1- Riwayat palsu… 2- Israiliyyat… 3- Pembuangan sanad…
48
KITAB-KITAB TAFSIR BI AL-MA’THUR
Tanwir al-Miqyas al-Fayruz Abadi. Jami‘ al-Bayan fi Tafsri al-Quran al-Tabari. Tafsir al-Quran al-‘Azim Ibn Kathir.
49
RUJUKAN al-Dhahabi, Muhammad Husayn, Dr. (t.t), al-Tafsir wa al-Mufassirun, 3 J. Beirut: Sharikah Dar al-Arqam ibn Abi al-Arqam. al-Khalidi, Salah cAbd al-Fattah, 2002M/ 1423H, Tacrif al-darisin bi manahij al-mufassirin, Damshik: Dar al-Qalam. al-Qattan, Mannac, 1990M/ 1410H, Mabahith fi culum al-Quran, Beirut: Mua’ssasah al-Risalah al-Suyuti Jalal al-Din cAbd al-Rahman (1993/1414), al-Itqan fi cUlum al-Qur’an. Dr. Mustafa Dib al-Bugha (taqdim). 2 j. c. 2. Beirut: Dar Ibn Kathir. al-Zarkasyi, Badr al-Dīn Muhammad ibn cAbd Allah (1980M/1400H), al-Burhan fi cUlum al-Qur'an, Muhammad Abu al-Fadl Ibrahim (tahqiq), 4 j. c. 3, Sacūdi Arabiya: Ri’āsah Idārāh al-Buhūs al-cIlmiyyah wa al-Iftā’ wa al-Dacwah wa al-Irsyād. al-Zarqani, Muhammad cAbd al-cAzim (1988/ 1409), Manahil al-cIrfan fi cUlum al-Quran, Ahmad Syams al-Din (takhrij), 2 j. Beirut: Dar al-Kutub al-cIlmiyyah. Fadl Hasan cAbbas. Prof. Dr. (1997) Itqan al-Burhan fi cUlum al-Qur’an, Jordan: Dar al-Furqan.
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.