Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
Diterbitkan olehFarida Budiman Telah diubah "6 tahun yang lalu
1
PANDANGAN AL-QARDAWI MENGENAI MASALAH PERBEZAAN PENDAPAT DI KALANGAN UMAT
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068) NOR HAZILA BINTI SUDIN (023049)
2
PANDANGAN AL-QARDAWI MENGENAI MASALAH PERBEZAAN PENDAPAT DI KALANGAN UMAT
Qardawi dlm bukunya Syariat al-Islam,pelaksanaan Syariat Islam tidak boleh dipisahkan dari: Akidah Tasawur Syiar Ibadah Pemikiran merupakan sendi Perasaan masy. Islam Akhlak Nilai Adab Kebudayaan Undang-undang dan perundangannya
3
Menurut Qardawi, kejayaan perundangan Islam pd pemikirannya ialah:
ialah apabila dapat dipersiapkan individu muslim yang beriman dengan keadilan perundangan Islam secara rela dan patuh. taat kepada hakim muslim yang beriman dengan kekudusan perundangan dan tidak bermain-main dengan nasnya, kerana tamakkan dunia atau menurut hawa nafsu. undang-undang Islam mestilah dilaksanakan oleh pelaksanaan muslim yang memelihara pelaksanaan undang-undang itu tanpa pilih kasih. undang-undang Islam tidak akan berjaya dilaksanakan dalam mayarakat yang belum sebati roh Islam.
4
Perundangan Islam meskipun penting ia adalah sebahagian daripada Islam.
jangan anda sangka dengan hanya mengeluarkan undang-undang Islam, kita telah berjaya membangun masyarakat muslim yang dicita-citakan. Undang-undang Islam sahaja tidak dapat membentuk umat tanpa ada perubahan pemikiran dan kejiwaan yang meletakkan umat pada taraf perundangannya yang tinggi itu. Terbukti dalam al-Quran: “Bahawa Allah tidak merubah mana-mana kaum sehingga mereka merubah apa yang ada dalam diri mereka”.
5
PANDANGAN KRITIS TENTANG KEBANGKITAN ISLAM: PERBEZAAN PENDAPAT SATU MASALAH
Menurut al-Qardawi, perselisihan pendapat (ikhtilaf) pada asasnya disebabkan oleh dua faktor utama iaitu: Faktor Akhlak Faktor pemikiran
6
Ia berlaku seperti dirumus oleh kebanyakan ulama adalah:
FAKTOR AKHLAK Ia berlaku seperti dirumus oleh kebanyakan ulama adalah: Rasa terpedaya dengan diri sendiri. Bersangka buruk terhadap orang lain dan cepat menuduh orang lain tanpa bukti. Mahu menjadi pemimpin atau inginkan kedudukan. Fanatik terhadap tokoh, aliran dan kumpulan tertentu. Fanatik kenegerian, kedaerahan, kepartian atau kumpulan. - Sedangkan ini semua merupakan sifat-sifat tercela yang dianggap oleh ulama tasawwuf sebagai al- Muhlikat. Bukan Rasulullah sendiri menganggap jihad yang paling besar ialah membebaska diri dari penyakit- penyakit tersebut. Perselisihan yang timbul dari faktor- faktor ini adalah tercela.
7
Sebahagian persoalan akidah yang tidak menyentuh perkara qat’i.
FAKTOR PEMIKIRAN Faktor ini pula melibatkan perbezaan pandangan dalam sesuatu perkara seperti salah satu furuk Syariah. Sebahagian persoalan akidah yang tidak menyentuh perkara qat’i. Ia juga berlaku hasil perbezaan dalam menilai implikasi dari sesuatu keputusan oleh sebab perbezaan maklumat atau perbezaan pemikiran dan persekitaran.
8
Contohnya: perbezaan dalam menentukan perlu atau tidak perlunya gerakan Islam ikut serta di dalam pilihanraya. gerakan Islam patut ikut serta atau tidak dalam pemerintahan Negara yang tidak melaksanakan Syariat Islam sepenuhnya. kata al-Qardawi, termasuk dalam perbezaan pemikiran ialah menentukan sikap terhadap beberapa ilmu dan pengetahuan Ilmu Kalam, Ilmu Tasawuf, Ilmu Mantiq (Logika), Ilmu Falsafah dan Fiqh Mazhab.
9
Ada golongan yang taksub dan yang mengambil sebahagaian dan tidak kurang pula yang menolak dan menganggapnya sebagai unsur asing yang masuk ke dalam Islam. Adanya perselisihan di dalam menentukan hukum oleh perbezaan memahami nas-nas daripada yang ekstrim kepada yang tidak ekstrim, daripada yang benyak terikat kepada nas kepada yang banyak menggunakan akal fikiran (logik akal).
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.