Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Sejarah & Tamadun Islam II

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "Sejarah & Tamadun Islam II"— Transcript presentasi:

1 Sejarah & Tamadun Islam II
Intelektual & Ilmu Original Slide: ©Ust. Ismail Haron Jan 2008 Edited : Jan 2012 (Graphic Credits: Ust. Feirul)

2 1.1 Intelektual… Intelektual bererti golongan cerdik pandai atau golongan terpelajar. Bidang ilmu yang diterokai para intelektual merangkumi ilmu sains tulen (physics etc) dan sains sosial termasuk ilmu2 agama dan bukan agama

3 Kemestian adanya ramai Intelektual…
Masyarakat dan ummah yang ingin maju semestinya mempunyai para intelektual dalam pelbagai bidang – politik, ekonomi, sosial, perubatan, teknologi, pertahanan dll. Tanpa adanya intelektual seimbang dengan jumlah masyarakat, maka masyarakat tersebut berada di ambang k.e.h.a.n.c.u.r.a.n.

4 Keperluan Intelektual
Masyarakat Maju Mempunyai Intelektual Dalam Pelbagai Bidang Ketidak Seimbangan jumlah Golongan intelektual Dalam masyarakat Membawa kehancuran

5 1.2 Definisi Ilmu Imam Ghazali
Ilmu – tersingkap sesuatu yang jelas sehingga tidak ada lagi ruangan untuk ragu2. Ilmu – keupayaan membuat penyeluruhan, kefahaman terhadap idea-idea abstrak dan kemampuan untuk memperolehi kebenaran. Rumusan dari seluruh huraian beliau terhadap ilmu ialah behawa pengetahuan yang sebenar adalah ilmu yang disandarkan kepada Allah swt.

6 Imam Ghazali Membahagikan ilmu kepada 4 peringkat:
Peringkat bendaan yang diperolehi menerusi pancaindera. Peringkat perbandingan diperolehi menerusi asas-asas mantiq / logik. Peringkat Akal diperolehi menerusi pemahaman tentang perkara yang wajib dan mustahil. Peringkat basirah (pengetahuan batin) iaitu mengetahui perkara2 ghaib atau menerusi dhauq,kasyaf dan musyahadah.

7 Peringkat Ilmu Peringkat Benda Melalui Pancaindera Peringkat Perbedaan
Asas mantiq (logik) Peringkat Akal Mengetahui yang Wajib dan mustahil Peringkat Batin Mengetahui perkara ghaib

8 Prof. Syed Muhd Naquib al-Attas
Ilmu~ ketibaan makna mengenai sesuatu ke dalam diri seseorang. Tegasnya, ilmu merujuk kepada Allah sebagai asal dan sumber ilmu. Sehubungan dengan ini, manusia adalah makhluk Allah yang paling aktif dalam usaha mendapatkan ilmu dan memanfaatkannya dalam kehidupan mereka di dunia untuk mencapai kebahagiaan di akhirat.

9 1.3 Hukum Ilmu Dalam fenomena alam nyata yang berubah-ubah terdapat unsur2 yang kekal dan tidak berubah. Unsur yang kekal disifatkan sebagai zat, nilai atau hukum dan peraturan perjalanan alam yang ditetapkan oleh Allah swt sejak azali. Zat, nilai atau hukum alam sentiasa dalam pemeliharaan dan pengawasan Allah.

10 Kategori Ilmu Ilmu terbahagi kepada dua – iaitu Ilmu Hakiki dan Ilmu Idafi Ilmu Hakiki ialah ilmu Allah yang bersifat qadim,kekal,mutlak dan tidak berubah. Ilmu idafi ialah ilmu yang dianugerahkan kepada manusia

11 Sumber Ilmu Akal Al-Quran Alam

12 Sumber Ilmu

13 Akal (‘Aql) Dalam Islam akal lebih dari sekadar reason/nalar.
Akal dalam fungsinya lebih dalam adalah suatu organ ruhaniah yang melekat dalam hati atau qalb yang merupakan tempat terjadinya intuisi, yang dalam pandangan Barat di sebut intellectus. Akal inilah yang bekerja ketika melihat fenomena alam kemudian kita mengenal Allah dalam suatu cara tertentu.

14 Akal Islam menganjurkan penggunaan dan pemanfaatan akal untuk mengemukakan dalil dan hujah dalam perbahasan ilmiah. Dalam pengajian Islam misalnya: Sungguhpun ilmu fiqh dan usul-fiqh, bersumber dari al-Quran dan as-Sunnah, tetapi ia tetap tidak dapat mengelakkan diri dari membabitkan pengunaan kaedah berfikir dan berhujah dengan dalil-dali akal, di samping menggunakan dalil2 daqri sumber wahyu.

15 Renungan…Peranan Akal
Dari sejak dahulu, para ulama Islam menetapkan antara syarat taklifiyah (dipertanggungjawabkan) sesuatu amal ibadah ialah ‘akil baligh’ (berakal dan baligh) Contoh: Antara syarat utk Solat adalah ‘akil baligh’ iaitu berakal dan sudah baligh.

16 Renungan…Peranan Akal
Bagaimanakah kita hendak memahami al-Quran dan as-Sunnah sebelum adanya akal ? Bukankah Allah s.w.t mencipta Adam a.s secara sempurna (berakal dan sihat jasmani) dan setelah itu, barulah diajarkan ‘al-Asma kullaha’ (Surah Baqarah) Akan tetapi…

17 Akal Manusia terbatas…
Akal manusia terbatas kerana manusia itu sendiri dan alamnya terbatas… Akal manusia tidak mampu menjadi neraca kepada seluruh perkara, khususnya dalam hal-hal ghaibiyyat (ghaib – metafisik). Akal manusia harus dipandu dengan Wahyu Allah (al-Quran dan as-Sunnah as-Sahihah)

18 Kaedah Ilmu Ilmu Logik Ilmu Sains Tabii Ilmu Tasawuf
Imam Ghazali lebih mengutamakan kaedah Ilmu Tasawuf berbanding ilmu2 lain. Beliau tidak menafikan peranan akal dalam pembentukan ilmu Tasawuf. Ini hanya pandangan peribadi Imam Ghazali – sila rujuk semi-autobiographynya dalam ‘al-Munqidz Minan Dholal’.

19 Dalam hal ini, ilmu yang dicapai oleh manusia mungkin berubah kerana peningkatan akal dan pendidikan manusia ke arah ilmu yang sebenar bagi menentukan kedudukannya di dunia dan akhirat. Walaupun manusia dan ilmu berubah, tetapi perubahan itu berlaku dalam ketentuan hukum dan peraturan yang di tetapkan.

20 Ilmu diperoleh secara langsung dan tidak langsung
Ilmu secara langsung anugerah daripada Allah kepada manusia tertentu – Nabi dan Rasul & wali. Ilmu secara tak langsung – ulum insaniyah dan ilmu kauniyah Namun begitu, selagi namanya ilmu, maka selama itu ia bersifat unggul kerana matlamat ilmu adalah untuk sampai kepada hakikat atau kebenaran

21 Ilmu Allah Mutlak dan Kekal- Ilmu manusia bersifat Nisbi
Kenisbian ilmu manusia disebabkan keterbatasan manusia Kebanyakan ilmu yang diperoleh manusia hari ini lebih bersifat susunan idea dan pemikiran manusia

22 Ilmu Allah Mutlak dan Kekal; Ilmu manusia bersifat Nisbi
Ilmu manusia terbatas Ilmu manusia hari ini bersifat susunan idea dan pemikiran manusia


Download ppt "Sejarah & Tamadun Islam II"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google