Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

כיצד לבחור מה ללמוד? (צוות "כיוונים לעתיד") פרופ' איתמר גתי ומאיה פרץ

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "כיצד לבחור מה ללמוד? (צוות "כיוונים לעתיד") פרופ' איתמר גתי ומאיה פרץ"— Transcript presentasi:

1 כיצד לבחור מה ללמוד? (צוות "כיוונים לעתיד") פרופ' איתמר גתי ומאיה פרץ
החוג לחינוך והמחלקה לפסיכולוגיה האוניברסיטה העברית בירושלים

2 "תוכל לומר לי, בבקשה; באיזו דרך עלי ללכת מכאן?", שאלה אליסה.
"הדבר תלוי מאוד במקום שאליו את רוצה להגיע." ענה החתול. "לא אכפת לי כל כך לאן -", אמרה אליסה. "אם כך, אין הבדל באיזו דרך תלכי." ענה החתול. " – כל עוד אגיע לאן שהוא," הוסיפה אליסה לצורך הסבר. "הו, אין ספק שתגיעי", אמר החתול, "אם רק תלכי די זמן". 2 (קרול, לואיס (1865). הרפתקאות אליסה בארץ הפלאות. לונדון: מקמילן אנד קו')

3 העצה טובה לאליסה שגרה בארץ הפלאות,
מדוע לא, כמו שהחתול ייעץ לאליסה, פשוט להמשיך וללכת עד שנגיע "לאן שהוא"? העצה טובה לאליסה שגרה בארץ הפלאות, אבל, במציאות שלנו, מומלץ להקדיש יותר זמן ומחשבה לשאלה "מה ללמוד". 3 3

4 קשה לכם לקבל את ההחלטה לגבי "מה ללמוד"???? אתם בחברה טובה !
בסקר שנערך בקרב כ-10,000 גולשים באתר כ-93% דיווחו שקשה להם לקבל את ההחלטה!

5 שירותי האתר בחינם, השאלונים אנונימיים והאתר אינו כולל פרסומות
אתר "כיוונים לעתיד" פותח על מנת לסייע למתלבטים בבחירת תחום לימודים ומקצוע. שירותי האתר בחינם, השאלונים אנונימיים והאתר אינו כולל פרסומות 5 5

6 מדוע חשוב להקדיש זמן ומחשבה לשאלה של מה ללמוד?
מדוע חשוב להקדיש זמן ומחשבה לשאלה של מה ללמוד? משום שעל טעויות משלמים… בחלק מהחוגים אחוזי הפסקת הלימודים או החלפת החוג מגיעים לכ-30% !! ויש לכך מחיר: מחיר כלכלי, עלות שנת לימודים (כולל הפסד הכנסה) היא כ - 60,000 ש”ח. מחיר פסיכולוגי, תסכול וחוסר שביעות רצון 6

7 אז למה קשה להחליט? כיוון שמדובר ב-3 שאלות שקשורות זו לזו: במה לעבוד, מה ללמוד, והיכן ללמוד ההחלטה משמעותית מאד לחיים - יש לה השפעות כלכליות, חברתיות, פסיכולוגיות ואישיות קיימים מאות מקצועות, חוגי לימוד, מסלולי הכשרה ומוסדות לימוד קיימים שיקולים רבים שצריך לקחת בחשבון צריך לקחת בחשבון לא רק "מה אני רוצה" אלא גם "מה אני יכול"

8 הדרך להתמודד עם המורכבות והקושי הכרוכים בהחלטה היא לפרק את המשימה ל ח ל ק י ם אבל כיצד עושים זאת?

9 שלושה שלבים בבחירה

10 שלב ראשון - סינון ראשוני
כדי לא לטבוע בים האפשרויות הרבות והמידע האין סופי: המטרה: איתור רשימה קצרה של תחומי לימוד ומקצועות "מבטיחים" השיטה: חיפוש חלופות על בסיס השיקולים החשובים לך בבחירת תחום לימודים ומקצוע במקום לחשוב על מה אני מחפש בכותרות של מקצועות ותחומי לימוד, כמו - אני מעדיף ללמוד ספרות מאשר משפטים, נציג גישה שונה שיכולה לסייע לכם להבהיר מה אתם מחפשים יותר במדויק, דירוג העדפותיכם בשיקולים שונים.

11 מהו שיקול? שיקול הוא כל דבר שלוקחים בחשבון כשחושבים
על בחירת תחום לימודים ומקצוע – למשל: אפשרויות להתקדמות מקצועית תחומי עניין אפשרויות עבודה במקצוע הנלמד שימוש או הימנעות משימוש בחשיבה מתמטית משך הלימודים הסביבה הפיזית ועוד . . . לנוחיותכם, רשימה של שיקולים רלוונטיים ניתן למצוא באתר כיוונים לעתיד

12 הרצוי והמצוי לאחר שהגדרת לך את הרצוי במקצוע העתידי, יש להשוות את העדפותיך למצוי בכל אחד מהמקצועות האפשריים, ולנפות מקצועות שאינם מתאימים להעדפותיך למשל, אם הרצוי הוא עבודה בחוץ ננפה מקצועות בהם עובדים בפנים, במשרד בסיום שלב זה תהיה בידך רשימה קצרה של מקצועות "מבטיחים"

13 לסיוע בשלב הסינון הראשוני – ניתן להיעזר ב-המבדק
מערכת זו תסייע לכם בשלב הסינון הראשוני ובעזרת דירוג חשיבותם של שיקולים שונים בבחירת מקצוע, המערכת תבצע בשבילכם את הסינון ותותיר בידכם רשימה קצרה של מקצועות מבטיחים.

14 השימוש במבדק אינו כרוך בתשלום

15 תוכלו למצוא קישורים ל"מבדק" ולאתרים נוספים שנפנה אתכם בהמשך.
באתר "כיוונים לעתיד " תוכלו למצוא קישורים ל"מבדק" ולאתרים נוספים שנפנה אתכם בהמשך. 15 15

16 שלב שני - חקירה לעומק המטרה: לבחון אילו מהמקצועות ה"מבטיחים" גם
"מקיימים". כלומר, אכן מתאימים. השיטה: איסוף מידע מפורט על המקצועות ה"מבטיחים".

17 לגבי כל אחת מהאפשרויות המבטיחות יש לברר -
לגבי כל אחת מהאפשרויות המבטיחות יש לברר - האם המקצוע באמת מתאים להעדפותיך? האם אתה מוכן לעמוד בכל דרישות הלימודים והמקצוע? (למשל, אולי ניתן לעבוד במקצוע רק עם תואר שני, משמרות) האם אתה מתאים למקצוע: האם אתה עומד בדרישות הקבלה ללימודים? האם כישוריך מתאימים לעבודה במקצוע?

18 לסיוע בשלב החקירה לעומק– ניתן להיעזר ב-מתאים לך
מערכת מתאים לך, תסייע לכם בשלב החקירה לעומק ותבדוק את מידת התאמתכם למקצוע ספציפי אותו אתם שוקלים.

19

20 ואיפה אפשר להשיג מידע על הלימודים?
באינטרנט באתרי אוניברסיטאות: במדריך לנרשם, בשנתון, באתרי החוגים השונים ( באתרי מכללות: למשל, פורטל המכללות באתרי לימודים כלליים באינטרנט: יורם לימודים, 1click, ilimudim, שנהר ***(רשימה מסודרת מופיעה באתר "כיוונים לעתיד")*** בחלק ממרכזי ומכוני ייעוץ והכוונה לבחירת מקצוע אצל מכרים הלומדים את התחום

21 למשל, באוניברסיטה העברית:
ניתן למצוא מידע דרך מידע והרשמה 21 21

22

23 ניתן למצוא מידע גם דרך כניסה ל-סטודנטים
23 23

24 24 24

25 אבל... חשוב לשים לב למידע חלקי באתרי אינטרנט שימו לב!
בדיקה של אתרי לימודים שונים מראה כי ברבים מהאתרים קיימים אי דיוקים והשמטות של מידע חשוב. 25 25

26 לכן, אנו ממליצים: להשוות מידע ממספר אתרי לימודים. לוודא את נכונות המידע על ידי פנייה למוסדות הלימודים עצמם.

27 שלב שלישי – הבחירה נשמע מסובך? באנו לעזור!
המטרה: בחירת החלופה המתאימה ביותר, ודירוג עדיפות לחלופות אחרות השיטה: השוואה בין החלופות ובחירת החלופה בעלת היתרונות הרבים ביותר כאן חשוב לציין שלא כל בחירה שלנו תתממש בוודאות, לכן חשוב לדרג את החלופות הבאות בתור. נשמע מסובך? באנו לעזור! ואכן, לבסוף מותר לנו להפעיל קצת אינטואיציה: האם אני מרגיש בטוח / שלם/נוח עם הבחירה?

28 28 28

29 מערכת בול בחירה באתר כיוונים לעתיד קיימת מערכת 'בול בחירה' - אשר נועדה לסייע לכם לאתר מתוך "החלופות המתאימות" (אלה שנמצאו לא רק "מבטיחות" אלא גם מתאימות ב"חקירה לעומק") את המתאימה ביותר עבורכם. המערכת היא אינטראקטיבית – מבססת את תשובותיה על החלופות, השיקולים והמידע שתזינו בה.

30 השאלון עצמו 30 30

31 אם לא - בחירת החלופה הבאה בסדר העדיפויות האם אתה מרגיש בטוח בהחלטתך?
מצאתם את החלופה המתאימה ביותר, ומה הלאה: האם מימושה וודאי? אם לא - בחירת החלופה הבאה בסדר העדיפויות האם אתה מרגיש בטוח בהחלטתך? אם לא - חזור לשלב החקירה לעומק אם כן - מזל-טוב, בחרת!

32 בנוסף, תמצאו באתר שאלונים רבים, עם משוב אישי, אשר יוכלו לסייע לכם
בנוסף, תמצאו באתר שאלונים רבים, עם משוב אישי, אשר יוכלו לסייע לכם... לדוגמא... 32 32

33 השאלונים אנונימיים וגם הם ללא תשלום
באם תחליטו שלמרות כל ההתלבטות קשב ושווה לכם לפנות לקבלת ייעוץ אישי, כדי לסייע בעניין זה באתר נמצא ריכוז מידע אודות מכוני הייעוץ האישיים כולל עלויות טלפונים ועוד.

34 שאלון קשיים בבחירת מקצוע
באתר כיוונים לעתיד שולב ”שאלון קשיים בבחירת מקצוע” כדי לעזור לכם באיתור מוקדי הקושי בבחירת תחום לימודים ומקצוע. המשוב האישי המתקבל בסיום השאלון כולל הכוונה לאתרים רלוונטיים באינטרנט ולמקומות מחוץ לאינטרנט בהם ניתן לקבל מידע, סיוע ומענה לקשיים אלו.

35 באם תחליטו שלמרות כל ההתלבטות קשב ושווה לכם לפנות לקבלת ייעוץ אישי, כדי לסייע בעניין זה באתר נמצא ריכוז מידע אודות מכוני הייעוץ האישיים כולל עלויות טלפונים ועוד. 35 35

36 השאלון עצמו 36 36

37 משוב אישי והמלצות לקבלת מענה למוקדי הקושי

38

39

40 מרכזי ייעוץ באוניברסיטאות
ברוב האוניברסיטאות יש מרכזי מידע וייעוץ – בדרך כלל קשורות לדיקנט הסטודנטים או מינהל תלמידים הייעוץ הראשוני ניתן בחינם או בתשלום סמלי בחלק מהמרכזים ניתן לקבל ייעוץ אישי מלא הכולל מספר פגישות עם יועץ מומחה בבחירת מקצוע

41 מקצוע מושלם!? – חבל שאין דבר כזה...
אחת האמונות שמקשות על צעירים רבים בתהליך בחירת תחום הלימודים והמקצוע היא שיש אי-שם מקצוע מושלם. בכל מקצוע קיימים יתרונות, ואף חסרונות - וחשוב להכיר בכך. חשוב להתפשר ב"מקומות הנכונים". יועץ אישי או מערכת ממוחשבת לייעוץ בבחירת מקצוע, יוכלו לעזור לך למצוא את המקומות בהם כדאי לך להתפשר, או לשנות את העדפותיך.

42 טיפ - בחירת תחום לימודים ומקצוע לא חייבת להיות "בחירה לכל החיים"
טיפ - בחירת תחום לימודים ומקצוע לא חייבת להיות "בחירה לכל החיים" הבחירה בתחום הלימודים והמקצוע היא בחירה משמעותית, אבל לא מדובר בהחלטה בלתי הפיכה! עם השנים והניסיון, אנשים רבים משנים את נתיב הקריירה שלהם. ההכרה בכך שמדובר בהחלטה חשובה אך לא חד פעמית עשויה להקל עליך בקבלת ההחלטה.

43 לסיכום אם תרגישו שאתם עדיין מתלבטים, אתם בחברה טובה,
ומוזמנים לגלוש ל - kivunim.huji.ac.il שירותי האתר בחינם, השאלונים אנונימיים והאתר אינו כולל פרסומות

44 בהצלחה בבחירה! צוות כיוונים לעתיד
.


Download ppt "כיצד לבחור מה ללמוד? (צוות "כיוונים לעתיד") פרופ' איתמר גתי ומאיה פרץ"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google