Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
Diterbitkan olehHadi Kartawijaya Telah diubah "5 tahun yang lalu
1
Unit 2 Menggunakan Algoritma Melalui Pseudokod dan Carta Alir
2
2.1 Mengenal Algoritma, Pseudokod dan Carta Alir
3
Algoritma Pseudokod (Kod Palsu) Contoh Atur Cara (Kod Sebenar : Basic-256)
4
Carta Alir MULA PILIH warna merah LUKIS garis ke kanan 100 unit
PILIH warna biru LUKIS garis ke bawah 100 unit PILIH warna ungu LUKIS garis ke kiri 100 unit PILIH warna hijau LUKIS garis ke atas 100 unit Carta Alir
5
2.2 Menerangkan makna simbol (mula dan tamat, proses, pilihan, aliran) dalam carta alir.
Input/Output (Tiada Dalam DSKP) Proses Terminal (Mula dan Tamat) Garis Alir (Aliran) Keputusan (Pilihan) Penyambung (Tiada Dalam DSKP)
6
2.3 Membuat perkaitan algoritma, pseudokod dan carta alir dalam aktiviti harian.
7
Melukis Gambar Bas
8
Algoritma Pseudokod
9
Carta Alir
10
Output Atur Cara Atur Cara (Basic-256)
11
2.4 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi algoritma, pseudokod dan carta alir
12
2.4.1 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi algoritma
13
Algoritma Urutan Pilihan Tunggal Pilihan Tunggal Pilihan Tunggal
14
2.4.2 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi pseudokod
15
Urutan Pilihan Tunggal Pilihan Tunggal Pseudokod Pilihan Tunggal
16
2.4.3 Membezakan aliran secara urutan dan pilihan tunggal bagi carta alir
17
Rama-rama disentuh burung?
MULA A Rama-rama disentuh burung? Ya Lenyapkan rama-rama Tidak Rama-rama disentuh burung? Burung disentuh kelawar? Ya Ya Lenyapkan rama-rama Keluarkan bunyi Tidak Tidak A TAMAT
18
2.5 Menulis algoritma berdasarkan situasi secara urutan dan pilihan tunggal
20
Kucing berada di pintu terowong.
Pergerakan kucing dikawal oleh kekunci anak panah. Sekiranya kekunci anak panak bawah diketik, kucing akan bergerak ke bawah. Sekiranya kekunci anak panak atas diketik, kucing akan bergerak ke atas. Sekiranya kekunci anak panak kanan diketik, kucing akan bergerak ke kanan. Sekiranya kekunci anak panak kiri diketik, kucing akan bergerak ke kiri. Sekiranya kucing dapat menyentuh tikus, kucing akan berbunyi dan tikus akan hilang.
21
Pacman dikehendaki mengambil bendera yang terletak dihujung terowong
Pacman dikehendaki mengambil bendera yang terletak dihujung terowong. Syarat untuk mengambil bendera ialah, pacman mesti menyentuh enam lembaga yang terletak pada kedudukan tertentu dalam terowong. Tuliskan algoritma perjalanan pacman tersebut.
22
2.6 Memisahkan kod pseudokod kompleks kepada pseudokod secara urutan dan pseudokod secara pilihan tunggal
23
Pseudokod rama-rama mengandungi urutan dan pilihan tunggal.
Pseudokod Kompleks Pseudokod rama-rama mengandungi urutan dan pilihan tunggal. Pseudokod burung mengandungi urutan dan pilihan tunggal Pseudokod kelawar mengandungi urutan sahaja. Pseudokod Burung Pseudokod Kelawar
24
2.7 Menggabungkan carta alir urutan dan carta alir pilihan tunggal secara logik
25
Rama-rama disentuh burung?
Lenyapkan rama-rama Ya Tidak Rama-rama disentuh kelawar? Lenyapkan rama-rama Urutan Pilihan Tunggal Ya Tidak Pilihan Tunggal
26
Rama-rama disentuh burung?
Lenyapkan rama-rama MULA TAMAT Ya Tidak Ya Tidak
27
2.8 Menyediakan algoritma, pseudokod dan carta alir dalam menyelesaikan satu masalah yang diberi
28
Sediakan algoritma, pseudokod dan carta alir bagi sebuah kalkulator mudah yang dapat mengira hasil tambah dan hasil darab bagi dua nombor yang dimasukkan oleh pengguna. Contoh Masalah
29
Algoritma Pseudokod
30
Jawapan = Nombor Pertama + Nombor Kedua
MULA INPUT Nombor Pertama INPUT Nombor Kedua INPUT Operasi Operasi “+” ? Ya Jawapan = Nombor Pertama + Nombor Kedua Tidak Operasi “x” ? Ya Jawapan = Nombor Pertama Nombor Kedua Tidak PAPARKAN Jawapan TAMAT
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.