Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

به نام خدا - احمد جریانی - تحقیق شبکه مخابرات نوری - کاردانی ICT - شماره دانشجویی:861412106 - استاد :آقای محمدی.

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "به نام خدا - احمد جریانی - تحقیق شبکه مخابرات نوری - کاردانی ICT - شماره دانشجویی:861412106 - استاد :آقای محمدی."— Transcript presentasi:

1 به نام خدا - احمد جریانی - تحقیق شبکه مخابرات نوری - کاردانی ICT - شماره دانشجویی: استاد :آقای محمدی

2 SONET

3 SONET (Synchronous Optical Network) SONET یک شبکه انتقال دیجیتال با سرعت بالاست که از فیبرهای نوری بهره می گیرد . واژه SONET در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد و استانداردی است که توسط موسسه ANSI در سال 1985 وضع شده است . همین استاندارد در سال 1987 توسط ITU در قالب استانداردی به نام SDH(Synchronous Digital Hierarchy) به تصویب رسید .

4 مالتی پلکس در SONET SONET از روش مالتی پلکس کردن بایت استفاده می کند .
- سطوح مالتی پلکس تا ده سطح قابل افزایش است . - نرخ ارسال خطوط ورودی به مالتی پلکسر سطح اول معادل مگابیت بر ثانیه و نرخ ارسال خط خروجی مالتی پلکسر در آخرین سطح حدود 40 گیگابیت بر ثانیه است . - به هر سطح مالتی پلکسSTS (Synchronous Transport Signal) گفته می شود .

5 (STM : Synchronous Transport Module)
مالتی پلکس در SONET - پس از واژه STS یک شماره گذاشته می شود تا سطح مالتی پلکس را نسبت به سطح اول بیان کند . - به عنوان مثال اولین سطح STS-1 و سطح دوم که نرخ ارسال آن سه برابر STS-1 است ، STS-3 نامیده می شود . - آخرین سطح ، STS-768 با نرخ ارسال 40Gbps معادل 768 خط STS-1 میباشد . سطوح مختلف مالتی پلکسینگ در استاندارد SDH بنام STM مشهور است . (STM : Synchronous Transport Module)

6 مالتی پلکس در SONET m 2 1 m n STS-m*n n n X Mbps X Mbps X*m Mbps
. X Mbps X*m Mbps n m X Mbps

7 مالتی پلکس در SONET مثال STS-3 3 2 1

8 Optical carrier - ماهیت بلوکهای STS-n الکتریکی است .
- در شبکه SONET/SDH خطوط انتقال از نوع فیبر نوری هستند . - برای تبدیل سیگنال های الکتریکی به نوری این سیگنال ها وارد یک مبدل الکتریکی به نوری می شود . - خروجی این مبدل که دقیقاً هم فرکانس با خروجی STS است ، سیگنال OC نامیده می شود . - برای مثال OC-9 سیگنال نوری معادل با خروجی مالتی پلکسرSTS-9 است .

9 نرخ ارسال هر یک از خروجی های سطوح مختلف SONT و SDH

10 Electronic to Optical Converter
اجزاء SONET E/O Electronic to Optical Converter ADM Add/Drop Multiplexer Optical cable

11 اجزاء SONET مالتی پلکسر STS
- مولتی پلکس کردن سیگنال های الکتریکی ورودی به داده هایی با سرعت بالاتر E/O - تبدیل سیگنال های الکتریکی به نوری Regenerator - دریافت سیگنال های نوری و تقویت مجدد آن در صورتی که کابل از طول استاندارد بیشتر باشد

12 اجزاء SONET ADM (Add/Drop Multiplexer)
- استخراج یا درج کردن سیگنال های با سرعت پایین به سیگنال های مولتی پلکس شده با سرعت بالا دمالتی پلکسر STS - تبدیل سیگنال های نوری به الکتریکی و مالتی پلکس کردن آنها برای استفاده کنندگان

13 لایه های SONET

14 لایه های SONET Photonic layer - لایه فیزیکی در مدل OSI
- تبدیل فرمت داده ها Section layer - فریم بندی - کدکردن داده ها - نظارت بر خطایابی

15 لایه های SONET Line layer
- انتقال قابل اعتماد اطلاعات Path layer شامل سیگنال های صوت ، تصویر و داده Path layer - انتقال سیگنال ها بین دو مالتی پلکسر STS

16 لایه های SONET

17 فرمت فریم در SONET فرمت فریم SONET ،SPE (Synchronous Payload Envelop) نیز نامیده می شود . فرمت فریم STS-1 از 9 ردیف و90 ستون از بایت ها تشکیل شده است . اندازه فریم در آن برابر است با 90*9=810 byte=6480 bit SONET در هر ثانیه می تواند 8000 فریم را ارسال کند . سرعت انتقال در STS-1 برابر است با 6480*8000=51084bps=51.48 Mbps

18 فرمت فریم STS-1

19 فرمت فریم STS-1 1 2 3 4 5 90 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Section Overhead
Path Overhead Line Overhead payload

20 فرمت فریم STS-1 Section Overhead
- حاوی داده هایی برای سنکرونیزاسیون و تشخیص مرز بین داده ها Line Overhead - اشاره گر هایی برای تعیین محل درج داده ها ، کمک به گیرنده برای انجام عملیات مالتی پلکس ، نظارت بر عملیات STS Path Overhead - تست بیت های توازن ، کنترل و نظارت بر عملکرد STS ، مسیریابی و بررسی وضعییت مسیر

21 فرمت فریم قالب فریم STS-1 و STS-3 با یکدیگر متفاوتند .
2430 bytes * 8 bit * 8000 frame/sec = Mbps در این فریم 10 ستون اول مربوط به Overhead و 260 ستون بعدی محل درج داده ها است . ظرفیت هر فریم STS-3 دقیقاً معادل سه فریم STS-1 است .

22 خلاصه SONET یک حمل کننده داده با سرعت بالاست .
SONET سیگنال STS-1 را به سیگنال نوری تبدیل می کند . این سیگنال OC-1 نامیده می شود وبا سرعت 8000 فریم در ثانیه کار می کند . اجزاء SONET : مالتی پلکس کننده STS ، Regenerator ، ADM و یک دمالتی پلکسر STS فریم SONET از 9ردیف و90 ستون (810 بایت) تشکیل شده است .

23 منابع اصول طراحی شبکه های کامپیوتری ، احسان ملکیان
فن آوری شبکه ، عطا الهی اینترنت :


Download ppt "به نام خدا - احمد جریانی - تحقیق شبکه مخابرات نوری - کاردانی ICT - شماره دانشجویی:861412106 - استاد :آقای محمدی."

Presentasi serupa


Iklan oleh Google