Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

CMT 3112 SEJARAH MEDIA BARU AHLI KUMPULAN : NUR WAJIHAH BT MOHD IZUDDIN C11A210 NOORSUHADA BT BAHARUDIN C11A155 MOHD KHAIRUL HAZIQ BIN MAT DAUD C11A101.

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "CMT 3112 SEJARAH MEDIA BARU AHLI KUMPULAN : NUR WAJIHAH BT MOHD IZUDDIN C11A210 NOORSUHADA BT BAHARUDIN C11A155 MOHD KHAIRUL HAZIQ BIN MAT DAUD C11A101."— Transcript presentasi:

1 CMT 3112 SEJARAH MEDIA BARU AHLI KUMPULAN : NUR WAJIHAH BT MOHD IZUDDIN C11A210 NOORSUHADA BT BAHARUDIN C11A155 MOHD KHAIRUL HAZIQ BIN MAT DAUD C11A101 AHLI KUMPULAN : NUR WAJIHAH BT MOHD IZUDDIN C11A210 NOORSUHADA BT BAHARUDIN C11A155 MOHD KHAIRUL HAZIQ BIN MAT DAUD C11A101

2

3 DEFINISI MEDIA BARU/NEW MEDIA Media adalah segala sesuatu yang dapat menyalurkan informasi dari sumber informasi kepada penerima informasi. Baru adalah seuatu yang dapat menciptakan seuatu inovasi, ataupun perubahan yang dapat melahirkan sesuatu yang sangat diinginkan orang. Media baru adalah istilah yang dimaksudkan untuk mencakup kemunculan digital, komputer, atau jaringan teknologi informasi dan komunikasi di akhir abad ke-20. Sebagian besar teknologi yang digambarkan sebagai “media baru” adalah digital, seringkali memiliki karakteristik dapat dimanipulasi, bersifat jaringan, padat, mampat, interaktif dan tidak memihak. Beberapa contoh Media Baru adalah Internet, website, komputer multimedia, permainan komputer, CD-ROMS, dan DVD.

4 DEFINISI MEDIA BARU MENURUT AHLI Menurut Everett M. Rogers, merangkumkan perkembangan media komunikasi ke dalam empat era. Pertama, era komunikasi tulisan, kedua, era komunikasi cetak, ketiga, era telekomunikasi, dan keempat, era komunikasi interaktif. Media baru adalah media yang berkembang pada era komunikasi interaktif. Ron Rice mendefinisikan media baru adalah media teknologi komunikasi yang melibatkan komputer di dalamnya (baik mainframe, PC mahupun Notebook) yang memfasilitasi penggunanya untuk berinteraksi antara sesama pengguna ataupun dengan informasi yang diinginkan. Sementara menurut McQuail, media baru adalah tempat dimana seluruh pesan komunikasi terdesentralisasi; distribusi pesan lewat satelite meningkatkan penggunaan jaringan kabel dan komputer, keterlibatan audiens dalam proses komunikasi yang semakin meningkat.

5 DEFINISI AHLI AKADEMIK Media sering dikaitkan dengan teknologi komunikasi. Ini kerana teknologi komunikasi adalah satu aspek penting dalam pembentukan media. Tanpa teknologi komunikasi, maka proses media bekerja akan menjadi lambat dan tidak efisyen. Oleh sebab itu, kita sering lihat teknologi komunikasi semakin berkualiti dari semasa ke semasa. Dahulu orang mengunakan majalah, surat khabar dan radio sebagai wadah utama dalam media tetapi sekarang pelbagai jenis teknologi lahir bagai cendawan tumbuh selepas hujan seperti komputer, telefon digital, dan media sosial. Teknologi kominikasi kian maju sehingga timbul satu fenomena dalam industri media komunikasi yang dipanggil “Media Baru”. Media Baru boleh dirujuk sebagai sekumpulan teknologi yang melahirkan wadah interaksi kepada pengguna. Merujuk kepada Socha dan Eber-schmid (2012) dalam artikel mereka “Defining new media isn’t easy”, media baru tidak termasuk televisyen, filem, buku atau majalah melainkan ia mempunyai teknologi yang membenarkan interaksi kepada pengguna. Tambahan pula, teknologi komunikasi digital seperti jaringan sosial juga salah satu pertumbuhan teknologi komunikasi yang baru dan canggih. Jaringan Sosial atau dikenali sebagai Social Network didefinisikan sebagai servis berbentuk jaringan internet yang membenarkan seseorang untuk mencipta profil awam atau semi- awam dalam satu sistem yang bersempadan. Jaringan sosial seperti facebook dan sebagainya memberikan peluang kepada pengguna untuk berkongsi maklumat mereka dengan orang lain yang dikira mempunyai perhubungan walaupun sangat minimal. Oleh itu, ini dapat membantu pengguna untuk terus berhubung sesame mereka walaupun bertemu haya seketika.

6 PANDANGAN MEDIA BARU Media Baru merupakan perkembangan baru dari media-media yang telah digunakan manusia. Karakternya yang merupakan bentuk digital tentu memudahkan dalam bertukar informasi dan berbagai kegiatan lain. Namun dalam perkembangannya, Media Baru boleh memberikan nilai negatif juga, iaitu dapat mengakses laman web dan kekerasan dengan mudah dan memberikan efek ketagihan bagi penggunanya. Jadi sudah seharusnya perkembangan Media Baru diikuti juga dengan kebijakan orang yang memanfaatkannya.

7 MANFAAT MEDIA BARU Arus informasi yang dapat dengan mudah dan cepat diakses dimana saja dan bila-bila saja. Sebagai media transaksi jual beli. Sebagai media hiburan contohnya game online, jejaring socsal, streaming video, dan lain-lain. Sebagai media komunikasi yang efisien. Kita dapat berkomunikasi dengan orang yang berada jauh sekalipun, bahkan bertatap muka dengan video conference. Sarana pendidikan dengan adanya buku digital yang mudah dan praktis.

8 KOMPONEN MEDIA BARU Internet & Web Personal Komputer (PC) / Notebook DVDs (Digital Versatile Disc or Digital Video Disc) VCDs (Compact Discs) Portable Media Player Mobile Phone Video Game/ Game Computer Virtual Reality Dan sebagainya

9 Handphone / Smart Phone dapat dijadikan sebagai komponen New Media karana dengan Smart Phone kita dapat mengakses beberapa jejaring sosial diantaranya Facebook, Twitter, , dan sebagainya. Internet dijadikan sebagai komponen New Media karena dengan Internet kita dapat mengakses berbagai informasi dimanapun kita berada. Internet memudahkan kita untuk melakukan sebuah interaksi sosial dengan manusia sekitar. Komputer dijadikan sebagai komponen New Media karana komputer juga dapat memudahkan kita mendapatkan informasi.

10 KESIMPULAN Berdasarkan pandangan, pemikiran, perspektif para ahli dan kondisi realitas sosial, melalui kajian-kajian di atas maka dapat disimpulkan bahawa, inovasi-inovasi teknologi media baru telah membentuk sebuah peradaban baru yang ditandai dengan munculnya budaya-budaya baru dalam masyarakat. Teknologi yang berkembang secara terus menerus mendesak manusia untuk berubah sesuai dengan perkembangan teknologi itu sendiri. Sebagai konklusi, media baru merupakan sesuatu yang sangat sukar untuk didefinisikan. Persoalan tentang apa itu media baru tidak akan memberikan satu maksud yang standard kerana masing-masing ada perspektif dan pendapat yang berbeza. Walauapapun, media baru mempunyai potensi yang sangat tinggi dalam apa jua industri sekarang terutamanya di Negara ekonomi campur seperti di Malaysia.

11 Terima kasih


Download ppt "CMT 3112 SEJARAH MEDIA BARU AHLI KUMPULAN : NUR WAJIHAH BT MOHD IZUDDIN C11A210 NOORSUHADA BT BAHARUDIN C11A155 MOHD KHAIRUL HAZIQ BIN MAT DAUD C11A101."

Presentasi serupa


Iklan oleh Google