Hierarki dan kesepaduan sumber ilmu

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
RUANG LINGKUP FILSAFAT ILMU
Advertisements

FASE-FASE PENGEMBANGAN PSIKOLOGI ISLAMI
PERKEMBANGAN EPISTEMOLOGI
MK Filsafat dan Etika Kesejahteraan Sosial Arif Wibowo
METODE DEDUKSI DAN INDUKSI DALAM MEMPEROLEH PENGETAHUAN
LANDASAN PENGEMBANGAN ILMU PENGETAHUAN
MASHAB-MAZHAB FILSAFAT
PENGHEGEMONI ALIRAN KRITIS
Filsafat & Ilmu Pengetahuan
F I L S A F A T Oleh: DEDY WIJAYA KUSUMA, ST., M.Pd.
ALIRAN-ALIRAN & TOKOH-TOKOH FILSAFAT ILMU
EPISTEMOLOGI (CARA MEMPEROLEH DAN MENYUSUN ILMU PENGETAHUAN )
Kelakuan Individu (Dari Aspek Tanggapan, Nilai, Sikap Dan Dorongan)
PENGETAHUAN Pengetahuan yaitu segala sesuatu yang diketahui yang merupakan hasil dari tahu. Ilmu adalah pengetahuan tentang suatu bidang yang.
Dr. Utary Maharany B, SH.,M.Hum
ILMU PENGETAHUAN & FILSAFAT.
Filsafat Sosiologi Komunikasi
SEJARAH FILSAFAT HUKUM
FILSAFAT ILMU.
RUANG LINGKUP FILSAFAT ILMU
ALUR PERKEMBANGAN ILMU
Filsafat Pendidikan Perenialisme
Pemikiran Filosofis dan Non-Filosofis
Gagasan Awal tentang Belajar
KELOMPOK 3 ` AHMAD WAHYU AJI P RAMOS LENNY BINTI NURYIAH
PENGENALAN FILSAFAT A. Arti Filsafat a. Dari segi etimologi FALSAFAH
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
FALSAFAH BERFIKIR.
Tasawwur Islam Xaxau Gang: Anesha b. Shafie Hilal b. Azmi(Leader)
TOPIK 1: Falsafah,Konsep dan Definisi Pendidikan Kesihatan
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
FALSAFAH BAHASA MELAYU
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka I Oleh Prof. Madya Dr
PENGANTAR FILSAFAT Oleh: AHMAD TAUFIQ MA. Belajar Filsafat 1. Dari Sejarah Perkembangan Pemikiran: Yunani Kuno – Filsafat Timur Abad Pertengahan Filsafat.
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU OLEH PROF. MADYA DR
EDU 3101 FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
EPISTEMOLOGI & AKSIOLOGI ISLAM
3. Reka Bentuk Kurikulum Sumber-Sumber Reka Bentuk Kurikulum
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)
FILSAFAT PENGETAHUAN (EPISTEMOLOGI)
Copyright (C) 2004 Dr. Habsah Ismail
TEORI PEMBELAJARAN BAHASA (PM. DR. S. VIJAYALETCHUMY)
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU OLEH PROF. MADYA DR
Pentafsiran sejarah Istilah tafsiran dalam ilmu sejarah bermaksud ulasan atau kupasan terhadap sesuatu peristiwa dan perkara Tafsiran tentang sesuatu peristiwa.
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
Sejarah & Tamadun Islam II
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka I Oleh Prof. Madya Dr
Fleksibiliti Dakwah Apakah maksud kreatif?
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU OLEH PROF. MADYA DR
PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN STRATEGIK
BBM 3105 FALSAFAH BAHASA MELAYU OLEH PROF. MADYA DR
KONSEP ILMU PENGETAHUAN
PERBANDINGAN KONSEP DAN PERSPEKTIF TAMADUN ISLAM & BARAT
Nota 2 BBM5201: Pembangunan Bahasa Melayu
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 5 MANUSIA DAN PEMBANGUNAN:FUNGSI DAN PERANAN Menghuraikan dengan lebih mendalam perbincangan tajuk.
Bahagian Pendidikan Islam Jabatan Agama Islam Selangor
FITRAH MANUSIA & PERKEMBANGANNYA
> Menilai persoalan tentang ilmu dari perspektif barat dan Islam
EDU 3101 FALSAFAH & PENDIDIKAN DI MALAYSIA
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
Kelompok 8 Ai Marlina Dede Ilmi Deuis Siti Sarah
PEMIKIRAN DAN TEORI-TEORI ETIKA
Pengantar Filsafat Ilmu
PGA 103 GURU, SEKOLAH & MASYARAKAT
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
FEM 3301 Etika & Nilai Dalam Pembangunan Unit 2: Aliran Etika
MINGGU 2 OTAK KIRI DAN KANAN & FALSAFAH BERFIKIR
FILSAFAT PENGETAHUAN (EPISTEMOLOGI ) Epistemologi berasal dari bahasa yunani : Episteme : pengetahuan / kebenaran dan logos : pikiran / kata / teori Secara.
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka I Oleh Prof. Madya Dr
Transcript presentasi:

Hierarki dan kesepaduan sumber ilmu Akal Pancaindera Intuisi / Hati Wahyu Hierarki dan kesepaduan sumber ilmu

PANCAINDERA Digunakan untuk berhubung dengan dunia fizik @ linkungan di sekitar kita. Indera asas manusia: - indera penglihatan(mata) mengetahui warna, bentuk dan ukuran. - indera pendengaran(telinga) membolehkan kita membezakan suara. - indera penciuman(hidung) untuk membezakan jenis bau. - indera rasa(lidah) untuk membezakan rasa makanan. - indera sentuhan(kulit) boleh mengetahui suhu sesuatu benda. Pengetahuan ini disebut sebagai pengetahuan empiris(pengalaman).

Kaum empiris berpendapat bahawa pengetahuan manusia bukan diperolehi melalui pemikiran rasianal yang abstrak namun ia adalah pemikiran yang konkrit. Kebenaran yang diperoleh melalui pengalaman tidak semestinya betul dan tepat. Organ indera dalam keadaan atau situasi tertentu gagal memberi gambaran sebenar kepada manusia. Cthnya, pensil kelihatan bengkok jika dimasukkan dalam air walaupun ianya adalah lurus.

Terdapat ideologi ekstrim dalam memperjuangkan kebenaran empiris iaitu mazhab empirisme Antara pelopor utama mazhab ini ialah David Hume, John Locke dan Roger Bacon Mereka berpendapat bahawa ilmu hanya datang dari fakta-fakta alam yang boleh ditanggapi oleh pancaindera zahir

AKAL Banyak menekankan kepercayaan kepada kemampuan dan autoriti akal fikiran (reason) untuk menyingkap ilmu dan kebenaran. Menekankan bahawa manusia mempunyai kekuatan sendiri utk mengetahui dengan pasti berbagai-bagai perkara. Aliran rasionalisme membezakan antara manusia dan haiwan. Namun keterlaluan aliran rasionalisme mengiktiraf hanya akal sahaja sebagai sumber ilmu. Pengetahuan akal dikira paling sahih sekalipun seseorang cacat pancaindera. – pengetahuan boleh dikiran melalui akal dan renungan mata hatinya.

Di Barat, rasionalisme Yunani menjadi asas dlm epistemologi ilmu. Mereka menganggap kehidupan akliah adalah terbaik. Dapat menghubungkan akal dengan akal ketuhanan (divine reason) yg membolehkan aspek ketuhanan terbabit dlm diri manusia. Kemuncak rasionalisme di atas peranan tiga tokoh iaitu Socrates, Plato dan Aristotle. Banyak karya Socrates dan Plato dimantapkan Aristotle hingga menjadi ilmu rasional yg sistematik.

Di zaman pertengahan – rasional Yunani dikembangkan oleh Skolastik Kristian spt John Scotus Erigena (810-877), St. Anselm (1033-1274), Peter Abelard dan St. Thomas Aquinas. Zaman Moden- Aliran rasionalisme dibentuk dengan ilmu skeptikalisme iaitu sikap sangsi dan ragu-ragu terhadap kemungkinan mendapat pengetahuan yg benar dan meyakinkan. Tokoh rasionalis di zaman moden Descrates (1596-1650), Spinoza (1632-1677) dan Leibniz (1685-1753)

Aliran rasionalisme dikritik oleh al-Ghazali kerana mendakwa dapat meyakinkan kebenaran ilmu dlm metafizik. Dikritik oleh Immanual Kant dalam karya Critique of Pure Reason. Abul Hasan Ali al-Nadwi, menyatakan tamadun intelektual yg berlaku dalam sejarah manusia tidak banyak dibentuk dengan peranan akal atau pemikiran. Kebanyakan berasaskan adat, kebiasaan, kepercayaan, kecenderungan sesuatu. Di samping rasionalisme, aliran empirikal mementingkan pengalaman pancaindera atau deria sebagai sumber ilmu pengetahuan.

INTUISI / HATI Ilham yg bersifat ghaib dan subjektif Henri Bergson menganggap sbg pengetahuan yg lebih tinggi. Menuntun kpd persoalan ghaib atau misteri. Biasanya, intuisi dan akal saling bertentangan. Kebenaran yg datang dari jiwa bukan secara intelek. Intuisi boleh muncul pada bila-bila masa tanpa dirancang spt ketika santai, konflik, diam dan bergerak. Sesetengah sarjana Barat dan Barat menganggap intuisi merupakan pengalaman intelektual yg tinggi.

Ia wujud dalam pelbagai istilah seperti bashirah, kashaf, wujdan, ilmu laduni dll. Kemampuan intuisi mengatasi pandangan rasio dlm menyingkap kebenaran. Al-Ghazali menyebut, ilham/intuisi sering dikaitkan kpd org yg soleh, memiliki hati yg bersih. Ia adalah ilmu yg diperolehi tanpa jalan mengkaji atau mencari dalil. Intuisi kejiwaan bukan satu jenis, bahkan mempunyai bermacam-macam jenis. Dlm ilmu psikologi, ada disebut Extra Sensory Perception (ESP)- pemerolehan ilmu pengetahuan tanpa melalui pancaindera. Cth ada yg dianugerah boleh mengethui hal misteri dll

Jenis ESP: a. Telepathy – mengetahui atau merasakan dari jauh. b. Telergy – tuntunan dari jauh. c. Spiritualism – mendatangkan roh. d. Magnetism – peniduran magnetik e. Automatism – mencari ilham dari diri sendiri. f. Hallucination – was was g. Mind reading – mengetahui fikiran org lain. h. Dream interpretation – penafsiran mimpi. i. Clairvoyance – kesanggupan melihat apa yang biasanya tidak dapat dilihat org lain. j. Clairaudience – kesangguppan mendengar apa yg tidak dapat di dengar org lain. k. Precognition – mengetahui masa hadapan. l. Retrocognition – mengetahui masa lalu. m. Psychometry atau object reading – mengetahui keadaan seseorang dgn jalan menyentuh barang yg berhubungan dgnnya spt buku, komputer dll.

Dlm tradisi timur, intuisi atau ilham merupakan salah satu ciri kepercayaan tradisional yg sangat penting. Antaranya kepercayaan primitif iaitu animisme, mitos dan magik (unsur supernatural/kuasa ghaib luar biasa. Dlm penerimaan sumber ilmu pengetahuan, biasaanya menggunakan kaitan ilham, mimpi, warisan datuk moyang dll.