4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Kategori Desain Grafis
Advertisements

BAHAN AJAR TEKNOLOGI INFORMASI dan KOMUNIKASI
Bab 6 Multimedia.
HTML  singkatan dari HyperText Markup Language  menentukan tampilan suatu teks dan tingkat kepentingan dari teks tersebut dalam suatu dokumen. Software.
Pengolah Animasi -swismax -adobe image ready -Macromedia Flash
PERANGKAT LUNAK APLIKASI (Software)
Macromedia Flash Animasi dasar terbagi menjadi 3 = Gerak, skala, putar. M. Flash menyediakan 2 teknik pembuatan Animasi Frame by frame (dalam animasi.
Elemen Multimedia R.M. Mahrus H. Efendi.
Konsep Pemrograman Internet
Sistem Multimedia.
HTML singkatan dari HyperText Markup Language menentukan tampilan suatu teks dan tingkat kepentingan dari teks tersebut dalam suatu dokumen. Software.
MEMBUAT WEB SEDERHANA.
MULTIMEDIA PEMBUATAN APLIKASI TATA CARA SHOLAT BERBASIS
PENGENALAN DESAIN GRAFIS
Perangkat Lunak [Software]
HTML Basic.
Pertemuan 6 Alat Bantu Authoring Multimedia
PI. Manajemen Informatika, Direktorat Program Diploma Tiga Manajemen Cara belajar Modifikasi Motor Matic Lowrider for further detail, please visit
Macromedia Flash Animasi dasar terbagi menjadi 3 = Gerak, skala, putar. M. Flash menyediakan 2 teknik pembuatan Animasi Frame by frame (dalam animasi.
Perangkat Lunak Multimedia Nurochman. Pengolah Teks  Microsoft: MS Word  Sun: OpenOffice.org Writer  KWord.
1 Pertemuan 3 Multimedia di Internet dan World Wide Web Matakuliah: D0514 / Aplikasi Software Komputer Tahun: 2005 Versi: 1.
PTIK 10 MULTIMEDIA DAN VIRTUAL REALITY
PEMROGRAMAN WEB 1 BY: ASIH WINANTU.
PERTEMUAN I PENGENALAN HTML Hypertext Markup Language merupakan standard bahasa yang digunakan untuk menampilkan document web, yang bisa dilakukan dengan.
UNIT 1 Pengembangan APLIKASI MULTIMEDIA
Sistem Operasi - Multimedia
DESAIN GRAFIS (CITRA BITMAP DAN VEKTOR)
KOMPUTER DALAM PEMB. FISIKA
PENGEMBANGAN MULTIMEDIA
MANAJEMEN FILE.
Pemrograman Pembelajaran Interaktif
Pengertian Aplikasi Komputer
PRAKTIKUM CASE Ati Suci Dian Martha, S.Kom., M.T. -
Sejarah Multimedia TRI SURATNO, S.KOM.,M.KOM.
Produksi Konten Multimedia (lanjutan)
Software aplikasi.
Pemrograman Pembelajaran Interaktif
Pemrograman Pembelajaran Interaktif
MENDESAIN WEB SMK Negeri 1 Pekanbaru.
DASAR DASAR MULTIMEDIA
KOMPUTER GRAFIS.
MULTIMEDIA Loading … masuk keluar.
DESAIN GRAFIS.
Introduction to Web & HTML Pertemuan 08
PENGENALAN DESAIN GRAFIS
Animasi dan Suara Pertemuan 02
Desain grafis = proses pemikiran yang diwujudkan dalam gambar.
HTML (Part 1) Hendra Putra, S.Kom, M.Kom.
BAB I PENGANTAR DESAIN GRAFIS.
3.5.1 PERKEMBANGAN TERKINI RANGKAIAN DAN KOMUNIKASI
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
BTI3283/BIT3083 SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
UNIT 5: KOMPUTER DALAM KEUSAHAWANAN
Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran
ASSALAMU’ALAIKUM WR.WB TIK.MM Memilih dan memakai Software dan Hardware untuk Multimedia.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
UNIT 4: PEMPROSESAN PERKATAAN
LITERASI KOMPUTER TINGKATAN 1
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
-MULTIMEDIA INTERAKTIF-
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHAN AUDIO
UNIT 2: PENGENALAN KOMPUTER DAN SISTEM OPERASI KOMPUTER
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
Proses-Proses Penerbitan Elektronik
PENGENALAN DESAIN GRAFIS Oleh : KELOMPOK 4. Desain Grafis DEFINISIGRAFIS BITMAP KATEGORI PROGRAM DESAIN GRAFIS GRAFIS VECTOR.
KOMUNIKASI MULTIMEDIA
Transcript presentasi:

4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN

PERKAKASAN MULTIMEDIA perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti input yang boleh menukar teks, dokumen dan gambar dalam bentuk imej digital. Pengimbas (scanner)

PERKAKASAN MULTIMEDIA perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti yang merakam video dalam bentuk digital yang boleh disimpan dalam komputer. Kamera Video

PERKAKASAN MULTIMEDIA perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti yang mengambil gambar pegun dalam bentuk digital. Kamera Digital

PERKAKASAN MULTIMEDIA perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Peranti yang merakam dan merekod bunyi, suara dan menyimpannya dalam bentuk digital. Contoh: Mikrofon, keyboard Peranti Audio

PERKAKASAN MULTIMEDIA perkakasan yang digunakan untuk menghasilkan produk multimedia Menghubungkan alat perakam video kepada komputer bagi membolehkan video dipindahkan ke dalam komputer. Peranti Penangkapan video

Perisian penyuntingan Perisian yang digunakan untuk penghasilan bahan mutimedia. PERISIAN FUNGSI CONTOH Penyunting teks Menghasilkan, format, sunting dan menyimpan teks. Microsoft Word Notepad Wordpad

Perisian penyuntingan FUNGSI CONTOH Penyunting grafik Menghasilkan, melukis, menyunting grafik. Paint Adobe Photoshop CorelDraw Illustrator

Perisian penyuntingan FUNGSI CONTOH Penyunting audio Menghasilkan, merekod dan menyunting audio seperti memotong dan mencantumkan audio. Audacity SoundForge Wave Studio

Perisian penyuntingan FUNGSI CONTOH Penyunting video Digunakan untuk menyunting video. Windows Live Movie Maker, Adobe Premiere Vegas Pro

Perisian penyuntingan FUNGSI CONTOH Penyunting Animasi Digunakan untuk menghasilkan animasi. Gif animator Adobe Flash Swish Blender

ALAT PENGARANGAN (authoring tool) Program yang digunakan untuk menghasilkan aplikasi multimedia. Terdapat 3 konsep alat pengarangan: KONSEP ALAT PENGARANGAN KONSEP KERANGKA MASA (TIME FRAME) KONSEP IKON KONSEP KAD 1 2 3

ALAT PENGARANGAN (authoring tool) 1 KONSEP KERANGKA MASA (TIME FRAME) Elemen multimedia atau acara disusun mengikut kerangka masa. Contoh alat pengarangan yang menggunakan konsep ini: Adobe Flash, Macromedia Director

ALAT PENGARANGAN (authoring tool) 2 KONSEP IKON Perjalanan multimedia disusun dalam bentuk carta alir yang diwakilkan oleh ikon. Contoh alat pengarangan yang menggunakan konsep ini: Authorware, IconAuthor

ALAT PENGARANGAN (authoring tool) 3 KONSEP KAD Konsep kad dalam alat pengarangan berdasarkan idea susunan kad yang mengandungi elemen multimedia. Elemen dan peristiwa dalam alat pengarangan konsep kad diaturkan seperti muka surat dalam buku atau timbunan kad. Contoh alat pengarangan yang menggunakan konsep ini: ToolBook, HyperCard

PENYUNTING WEB (WEB EDITOR) Program yang digunakan untuk membina laman web. 2 jenis penyunting web: PENYUNTING WEB PENYUNTING BERASASKAN TEKS PENYUNTING WYSIWYG (what you see is what you get)

PENYUNTING WEB (WEB EDITOR) BERASASKAN TEKS Laman web dibina dengan bahasa HTML (Hypertext Markup Language). Penggunaannya memerlukan kemahiran dalam HTML. Contoh: Notepad, PSPad

PENYUNTING WEB (WEB EDITOR) WYSIWYG (what you see is what you get) What You See Is What You Get – Apa yang dilihat itu yang dapat Menyediakan antaramuka penyuntingan yang memaparkan bagaimana laman akan dipaparkan pada laman web. Contoh: Dreamweaver, Microsoft frontpage , KompoZer

Perbezaan antara penyunting web BERASASKAN TEKS WYSIWYG Kurang mesra pengguna (Sukar digunakan) Lebih Mesra Pengguna (Senang digunakan) Memerlukan pengetahuan tentang HTML Tidak memerlukan pengetahuan HTML Pengguna tidak dapat membayangkan hasil rekaan laman. Hasil rekaan laman terus dapat dilihat pengguna.