Bab 11 rotokol autan ata
Protokol Lapisan Data Taksekata Sekata XMODEM YMODEM Orientasikan Aksara Orientasikan Bit ZMODEM BLAST Kermit
hasil daripada gabungan XMODEM YMODEM Menyamai XMODEM tetapi berbeza dari segi: mod penghantaran dupleks setengah. Medan pertama- 1 bait mula kepala (SOH). Saiz unit data ialah 1024 bait. perlu 2 bingkai CANs untuk tamatkan enghantaran. Medan ke-2 - kepala bersaiz 2 bait: Bait pertama – nom berjujukan (nom.bingkai) Bait ke-2 – semak kesahihan nom berjujukan CRC-16 - menyemak ralat Medan terakhir- CRC-semak kejituan medan data sahaja. Berbilang bingkai boleh dihantar serentak PROTOKOL TAKSEKATA ZMODEM BLAST Kermit Lebih berkuasa daripada XMODEM. Menyamai operasi XMODEM, di mana penghantar perlu menunggu 1 bingkai NAK sebelum memulakan tugas penghantaran. ZMODEM adalah protokol baru hasil daripada gabungan sifat-sifat XMODEM dan YMODEM. Mod transmisinya ialah dupleks penuh dengan kawalan aliran tetingkap longsor
PROTOKOL SEKATA-BEROERIENTASIKAN AKSARA CIRI-CIRI : -tidak berapa berkesan -mudah serta guna logik dan organisasi spt protokol berorientasikan bit -mak. kawalan berbentuk kod perkataan yg diambil dr set aksara ASCII atau EBCDIC -membawa mak. disiplin talian, kawalan aliran dan kawalan ralat -cth: Komunikasi sekata perduaan (BSC) PROTOKOL SEKATA-BEROERIENTASIKAN AKSARA BSC -dibina oleh IBM -mod dupleks setengah, ARQ tunggu- dan-henti -konfigurasi talian berbilang titik atau titik-ke-titik -2 jenis: ->bingkai kawalan ->bingkai data
BINGKAI DATA BSC MUDAH SYN STX ETX B C ....…DATA………. END OF TEXT: Menunujukkan peralihan di antara teks dan aksara-aksara kawalan SYNCHRONOUS IDLE: Memberi tahu penerima ketibaan bingkai baru BLOCK CHECK CHARACTER: (i)satu aksara semakan lewahan membujur(one-character longitudinal redundancy check-LRC) (ii)dua aksara semakan lewahan kitar(two-character cyclic redundancy check) START OF TEXT: Memberi isy. kpd penerima bhw. mak. Kawalan telah berakhir dan bait seterusnya ialah data START OF HEADER(SOH) - mengandungi mak. seperti alamat peranti penerima, alamat peranti penghantar, dan nombor pengenal bingkai (0 atau 1) BINGKAI DATA BSC MUDAH
BINGKAI AWAL DAN PERTENGAHAN PENGHANTARAN BERBILANG BINGKAI S Y N T X I B O H C E Header …Data…. Utk memberitahu penerima bhw pengakhiran bingkai bukannya pengakhiran penghantaran, ETX di kesemua bingkai(kecuali bingkai terakhir) diganti dgn ETB(End of Transmission Block) S Y N T X I B O H C E Header …Data…. BINGKAI AKHIR PENGHANTARAN BERBILANG BINGKAI
Satu atau lebih aksara kawalan BINGKAI KAWALAN Digunakan oleh satu peranti utk menghantar arahan atau menjemput maklumat drp peranti lain Mengandungi aksara kawalan tanpa sebarang data Fungsi: Membuat penyambungan Mengawal aliran dan ralat data Menamatkan penyambungan SYN BCC Satu atau lebih aksara kawalan
Aksara kawalan boleh digunakan sbg teks di dlm kawasan LUTSINAR DATA Sebarang kombinasi bit data mampu diangkut tanpa terkeliru dengan maklumat kawalan Dicapai melalui proses pengisian bait: menakrifkan kaw lutsinar teks dgn aksara DLE(Data Link Escape) mendahului sebarang DLE di dlm kawasan lutsinar dgn aksara DLE tambahan Aksara kawalan boleh digunakan sbg teks di dlm kawasan DLE memulai dan mengakhiri teks lutsinar SYN DLE STX ETX BCC Teks lutsinar
PROTOKOL BERORIENTASIKAN BIT HDLC PROTOKOL BERORIENTASIKAN BIT Direkabtk utk menyokong komunikasi dupleks ½ dan dupleks penuh bg pautan titik-ke-titik dan pautan titik berbilang. Dikategorikan mengikut: Definisi: Protokol di mana 1 bingkai dilihat sbg 1 siri bit. Memadatkan > maklumat ke dlm bingkai2 yg > kecil Diterbitkan oleh ISO Berkaitan dgn kawalan lapisan pautan data tinggi (HDLC) Jenis Stesyen Konfigurasi Mod Komunikasi
JENIS STESYEN HDLC STESYEN HDLC Stesyen Primer Stesyen Sekunder Tergabung Menghantar arahan Menghantar sambutan Menghantar arahan dan sambutan
KONFIGURASI KONFIGURASI STESYEN HDLC TAKSEIMBANG SIMETRIK SEIMBANG 1 stesyen primer 1/lebih stesyen sekunder 2 stesyen fizikal Kedua2 mampu b’tukar peranan dr primer ke sekunder dan sebaliknya 2 stesyen tergabung Kedua2 stesyen ada status yg sama
Rajah Konfigurasi Stesyen HDLC Sekunder Sekunder Primer Arahan Sambutan Sambutan HDLC TakSeimbang Arahan Primer Sekunder Sambutan Arahan Sekunder Primer Sambutan HDLC Simetrik Arahan / Sambutan Tergabung Tergabung Arahan / Sambutan HDLC Seimbang
MOD KOMUNIKASI Definisi mod dlm HLDC: Cara perhubungan atr 2 peranti yg terlibat dlm pertukaran data Bg konfigurasi seimbang atau simetrik, pertukaran dt boleh dilakukan mengikut: Jenis mod Jenis bingkai yg tlh dir/btk utk menghtr data
3 jenis mod komunikasi antara stesyen HDLC: Mod sambutan Normal (NRM) Mod sambutan TakSekata (ARM) Mod Seimbang TakSekata (NRM) Stesyen sekunder X perlu mdpt keizinan drp stesyen primer sblm hantar data Mana2 stesyen tergabung boleh memulakan penghantaran Stesyen sekunder perlu mendapat keizinan drpd stesyen primer sblm boleh hantar data
3 jenis bingkai yg ditakrif oleh HDLC Maklumat (I-Frame) Bingkai Selia (S-Frame) Bingkai TakDinombor (U-Frame) Mengangkut data pengguna Mengangkut maklumat Kawalan t’utamanya kwln aliran & ralat lapisan pautan data Mkawal maklumat yg bhubung dgn data pengguna
Rekabentuk bingkai Setiap bingkai boleh ada sehingga 6 medan: Medan bendera permulaan Medan alamat Medan kawalan Medan maklumat Medan jujukan semakan bingkai(FCS) Medan bendera pengakhiran CTH BINGKAI: Bendera mula Alamat Kawalan Maklumat FCS Bendera akhir Rajah : I-Frame
Bingkai: Dlm phtrn berbilang bingkai, bendera akhir boleh m’jadi bendera mula bg bingkai seterusnya. Pengisian bit: Proses bg menangani lutsinar data dgn menyelit 1 sifar(‘0’) apb tdpt 5 bit 1 yg b’turutan dlm data Utk mengelakkan pengguna keliru dgn bendera CONTOH PROSES PENGISIAN BIT: (Data asal pada penghantar) (Slps 0 diselit) 0001111111001111101000 000111110110011111001000 Lebih 5 bit 1 yg berturutan 5 bit 1 berturutan Bit 0 yg diselit
kepada daripada Mengandungi alamat Stesyen sekunder MEDAN ALAMAT Dicipta oleh Stesyen primer kepada Mengandungi alamat Stesyen sekunder daripada Dicipta oleh Stesyen sekunder
I-Frame U-Frame S-Frame Medan Kawalan Bhgn bingkai yg ada s/ada 1 atau 2 bit utk mengurus aliran Bit pertama = 1 Bit kedua = 1 Bit pertama = 0 Bit pertama = 1 Bit kedua = 0 Bingkai I-Frame Bingkai U-Frame Bingkai S-Frame