Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH.

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH."— Transcript presentasi:

1 KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W. 140155201005 2. EBET OKTAFIANSAH 140155201018 3. NURYASMIN SYAKILA 140155201021 4. RAKA NOOR ADITYA 140155201070 5. ILHAM RAMADANI 140155201071

2 Pengertian Agama & Kepercayaan Menurut Masyarakat Melayu Kepercayaan Awal Dalam Kehidupan Orang Melayu Faktor-faktor Kedatangan Islam Ke Tanah Melayu Teori Kedatangan Islam Ke Tanah Melayu Tanah Melayu Selepas Kedatangan Islam PEMBAHASAN

3 LATAR BELAKANG Islam dan masyarakat tradisional Melayu pada dasarnya adalah bentuk Islam pribumi, yang dianut sebagai prinsip-prinsip akidah dengan ajaran- ajaran ritualnya yang bersifat wajib. Islamisasi orang-orang Melayu, seperti itu juga yang dialami oleh orang-orang ditempat lain, tidak pernah berlangsung secara sekaligus, akan tetapi melalui proses yang berjalan secara bertahap-tahap. Islam telah memiliki sejarah yang amat panjang di kawasan melayu. Sekalipun demikian, proses Islamisasi masih terus berlanjut terutama di daerah-daerah pedalaman, khususnya bagi suku-suku primitif tertutup di Indonesia yang masih menganut animisme.

4 Pengertian Agama & Kepercayaan Menurut Masyarakat Melayu 1

5 Pada masyarakat melayu, mereka membedakan antara AGAMA dan KEPERCAYAAN. Agama-agama Besar yang Diakui Oleh Pemerintah Islam, Kristen, Khatolik, Hindu & Budha Menurut Masyarakat Melayu AGAMA Penyembahan Dewa-dewa & Kepercayaan Akan Kekuatan Yang Dimiliki Makhluk Halus : (Jin, Hantu, Jembalang, Sikodi dan Lainnya) Menurut Masyarakat Melayu KEPERCAYAAN/KEYAKINAN Namun sebenarnya yang dikatakan kepercayaan dalam masyarakat melayu itu bukan hanya dalam kepercayan lama saja yang menjadi peninggalan masa lampau seperti animisme, tapi juga kepercayaan yang datang setelahnya, seperti kepercayaan agama agama hindu, budha dan Islam sendiri.

6 KEPERCAYAAN/KEYAKINAN Jin, Hantu, Jembalang, Sikodi dan Lainnya

7 2 Kepercayaan Awal Dalam Kehidupan Orang Melayu

8 1 Kepercayaan awal masyarakat melayu, sebelum kedatangan agama Animisme Dimana mereka percaya semua benda di dalam dunia ini mempunyai Roh atau Semangat yang mempengaruhi kehidupan manusia. Roh atau Semangat ini perlu dipuja agar membawa kebaikan dan menambahkan rezeki. Keadaan ini telah mempengaruhi kehidupan mereka kerana terdapatnya aktivitas memuja pantai atau padi bagi menjamin keselamatan dan menambahkan hasil padi.

9

10 Faktor-Faktor Kedatangan Islam ke Tanah Melayu 3

11 1. Dari Segi Perdagangan Pedagang islam yang berdagang turut menyebarkan islam di bandar-bandar pelabuhan Tanah Melayu yang menjadi pusat perkembangan ekonomi dan ilmu. Ada dikalangan pedagang yang membawa bersama mereka mubaligh Islam ketika melakukan urusan perdagangan. Syeikh Abdul Aziz dari Jeddah dan Syeikh Ismail dari Mekah adalah antara mubaligh Islam yang turut serta dalam misi perdagangan yang kemudiannya berjaya mengIslamkan beberapa pemerintah kerajaan Melayu.

12 2. Dari Segi Perkahwinan Islam tersebar di tanah melayu menerusi perkahwinan antara pedagang islam dengan penduduk setempat. Perkahwinan pertama melalui perkahwinan siasah di kalangan kerabat raja seperti di melaka, Sultan Mansur Shah dan Sultan Mudzafar Shah telah Mengawinkan Puteri-puteri Mereka Dengan Raja Siak, Kampar, Inderagiri dan Jambi Di Sumatera Utara Pahang Dan Kedah.

13 3. Dari Segi Raja-Raja Pengislaman raja dan golongan bangsawan turut diikuti oleh golongan rakyat kerana sangat taat kepada perintah. Apabila raja dan golongan bangsawan memeluk islam, rakyat akan mengikuti kerana sangat mentaati golongan pemerintah.

14 Teori Kedatangan Islam ke Tanah Melayu 4

15 Teori ini dikemukan oleh John Crowford dan dihujahkan oleh Professor Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Hubungan perdagangan negara Arab dengan tanah melayu telah berlaku sebelum wujudnya islam lagi. Tetapi aktiviti dagangan bertambah selepas islam diperkenalkan di alam melayu pada abad ke-7 masehi Teori Arab Sebagai contoh bukti kedatangan Islam terus dari Arab/Parsi telah dihujahkan oleh Professor Doktor Syed Muhammad Naquib Al-Attas (1972) ialah:  Kebanyakan ulama-ulama yang datang ke rantau ini adalah dari tanah arab seperti Syeikh Ismail al-Siddiq, Maulana Abu Bakar, Maulana Iskah dll.  Istilah Melaka berasal daripada Arab yaitu ‘mulaqat’ bermaksud tempat pertemuan.

16 Teori China Pendapat ini dikemukakan oleh Emanual Gadinho Eradia dan S. Q. fatimi. Islam sendiri pernah sampai ke negara China pada sekitar tahun 650 Masehi yang pada ketika itu zaman pemerintahan Dinasti Pang. Pada waktu tersebut, wilayah Canton telah menjadi tempat tumpuan pedagang- pedagang serta pendakwah Islam. Pada tahun 877 Masehi, telah berlaku pemberontakan di wilayah Canton yang telah mengorbankan 120.000 hingga 200.000 pedagang- pedagang yang kebanyakannya datang dari Tanah Arab dan mnyebabkan orang Arab-Islam menyelamatkan diri mereka di Kedah serta Palembang.

17 Tanah Melayu Selepas Kedatangan Islam  Agama dan Kepercayaan  Pendidikan  Bahasa dan Kesusateraan  Perundangan

18 Mereka percaya kepada konsep ketuhanan, hormat-menghormati antara manusia dan menitikberatkan soal persamaan taraf. Cara kehidupan mereka juga telah berubah kepada cara hidup beagama dengan mengamal dan menghayati ajaran islam dalam kehidupan mereka. 1. Agama dan Kepercayaan 2. Pendidikan Selepas kedatangan islam golongan bawah menerima pendidikan yang sama seperti golongan atas. Sistem pendidikan yang bermula di istana mula beralih ke beberapa institusi pendidikan islam seperti pondok dan madrasah. Tradisi keilmuan yang ditekankan oleh islam telah mengembangkan pula tradisi pendidikan dan pengajaran secara lebih tersusun. Dorongan belajar bermula dengan pengajaran membaca al-Quran dan kitab-kitab.

19 3. Bahasa dan Kesusateraan Bukti keteguhan kedudukan agama islam di daerah ini dilihat daripada kewujudan penggunaan tulisan Jawi oleh orang-orang Melayu ketika itu. Pada era kerajaan Melayu Melaka misalnya, bahasa Melayu menjadi bahasa lingua franca bagi 84 bahasa yang dituturkan oleh masyarakat Melaka ketika itu. Tulisan arab mulai diperkenalkan setelah kedatangan islam. Dari segi bahasa perubahan besar berlaku apabila masyarakat Melayu menyesuaikan perkataan Arab kepada bahasa Melayu. Perubahan ini dipermudahkan setelah tulisan Arab diubahsuai dan dikenali sebagai tulisan Jawi.

20

21 4. Perundangan Kedatangan agama islam telah mempengaruhi sistem perundangan di tanah melayu. Sistem perundangan tempatan turut mengalami perubahan seperti yang tercatat dalam Hukum Kanun Melaka, Adat Pepatih dan Adat Temenggung. Undang-undang adat yang tidak bertentangan dengan ajaran agama islam dikekalkan. Contohnya, hakim boleh menggunakan budi bicaranya sama ada menjatuhkan hukuman potong tangan (hudud) bagi kesalahan mencuri ataupun didenda dan dipenjara sahaja.

22 KESIMPULAN

23 Islam datang dikawasan Melayu diperkirakan pada sekitar abad ke-7. Kemudian mengalami perkembangan secara intensif dan mengislamisasi masyarakat secara optimal yang diperkirakan terjadi pada abad ke-13 M. Awal kedatangannya diduga akibat hubungan dagang antara pedagang- pedagang Arab dari Timur Tengah dari daerah sekitar India dengan kerajaan-kerajaan di Nusantara. Sebelum islam datang ke tanah Melayu, orang-orang Melayu adalah penganut annimisme, hinduisme, dan budhisme. Namun demikian, sejak kedatangannya Islam secara berangsur-angsur mulai meyakini dan diterima sebagai agama baru oleh masyarakat Melayu Nusantara.

24 TERIMA KASIH ATAS PERHATIANNYA


Download ppt "KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH."

Presentasi serupa


Iklan oleh Google