Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

IUS 4183 PEMIKIRAN ISLAM SEMASA TAJUK: SAYYID JAMALUDDIN AL-AFGHANI

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "IUS 4183 PEMIKIRAN ISLAM SEMASA TAJUK: SAYYID JAMALUDDIN AL-AFGHANI"— Transcript presentasi:

1 IUS 4183 PEMIKIRAN ISLAM SEMASA TAJUK: SAYYID JAMALUDDIN AL-AFGHANI
AHLI KUMPULAN: SITI NOR ATIQAH BT. ZULKARNAEN (023047) NORHUMAIRAH BT. NAMAT RAMLI (023058) NUURUL ATIYYAH BT. ABD. RAZAK (023074) NURUL AINSHAH BT. HASHIM (023057)

2 ISI KANDUNGAN Murid Akhbar Karya Kesimpulan Pendidikan Pemikiran
Riwayat HIdup Keperibadian Pendidikan Karya Akhbar Murid Pemikiran Konsep Kenegaraan Kesimpulan

3 SAYYID JAMALUDIN AL-AFGHANI

4 RIWAYAT HIDUP JAMALUDIN AL-AFGHANI
Muhammad Jamaluddin al-Afghani al-Husaini. P’canggahan tentang nama: Muhammad ibn Safdar al-Husain. Lahir: 1838M (1254H) As’ad Abad Kabul. Ayahnya menetap di Kabul pada 1844M bersama keluarganya. Berpindah ke Hamedan, Iran, kerana tekanan politik yang diletakkan ke atasnya oleh Raja Afghanistan.

5 12 tahun = hafal al-Qur`an.
Ada pertalian darah dengan Imam at-Tarmizi dan seterusnya kepada Saidina Ali bin Abi Talib. 12 tahun = hafal al-Qur`an. 18 tahun = mendalami pelbagai bidang ilmu keislaman dan umum. Dikenali sebagai orang yang menghabiskan hidupnya hanya demi kemajuan Islam.

6 Banyak merantau ke Najaf, India, Makkah, Tehran dan Khurasan.
Berpindah dari suatu negara ke negara lain demi menyuarakan pemikiran2 revolusinya, demi mengangkat posisi & martabat Islam yang jauh tertinggal dari dunia barat. Banyak merantau ke Najaf, India, Makkah, Tehran dan Khurasan. Diburu Perancis & Inggeris. Anggota Kementerian Pendidikan Istanbul, Turki. Meninggal dunia: 1314H, 60 tahun.

7 KEPERIBADIAN AL-AFGHANI
Berani memperjuangkan kebenaran Suka merantau Tekun

8 PENDIDIKAN AL-AFGHANI
Menguasai AQ, AS, fiqh, ilmu kalam, tasawuf, nahu, saraf, balaghah, mantiq, falsafah,math,astronomi, perubatan & anatomi ketika 18 thun. Mendalami math moden di India. Menguasai beberapa bahasa di dunia.

9 KARYA AL-AFGHANI al-A'mal al-Kamilah
ar-Raddu 'ala ad-Dahriyyin Tutimmah al-Bayaan fi Tarikh Afghan al-Khatirat at-Tukayyufat 'ala Syarh ad-Dawani lil-Uqatir al-'Adhuidiyah

10 AKHBAR YANG DIASASKAN:
al-'Urwah al-Wuthqa Misr at-Tijarah al-Khafiqin

11 MURID AL-AFGHANI: Syeikh Muhd Abduh

12 Konsep Pembaharuan Al-Afghani:
PEMIKIRAN AL-AFGHANI Konsep Pembaharuan Al-Afghani: 1. Musuh utama umat Islam = penjajah (Barat). 2. Umat Islam harus menentang penjajah bila dan di mana saja. 3. Untuk mencapai tujuan itu, umat Islam harus bersatu (Pan-Islamisme).

13 Definisi Pan-Islamisme:
Umat Islam harus mempunyai satu pandangan yang bersatu dan bekerjasama. Persatuan Islam hanya dapat dicapai apabila kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah.

14 Usaha Pembaharuan Al-Afghani:
Bersih daripada Kepercayaan tahyul. Yakin AQ dan AS Merupakan pegangan hidup. Rukun Iman menjadi landasan hidup. Setiap generasi umat mempunyai keistimewaan.

15 Dua Bentuk Pengajaran Al-Afghani:
i) Menekankan supaya pengajaran agama Islam diperbaiki sesuai mengikut tamadunModen. ii) Membebaskan negara Islam dari kekuasaan Barat.

16 KONSEP NEGARA MENGIKUT AL-AFGHANI
Turut mengutarakan konsep negara republik yg demokrasi bagi negara2 Islam. Banyak mencela sistem pemerintahan Umat Islam yg bercorak autokratik. Berpandangan bahawa ketua negara harus mengadakan syura dengan pemimpin2 yg memiliki banyak pengalaman. Berpandangan bhw Islam menghendaki pemerintahan republik di mana kebebasan mengeluarkan pendapat dan kewajipan ketua negara untuk tunduk kpd undang2.

17 ‘Pemerintahan Republik:’
Yg berkuasa adalah undang2 dan hukum bkn ketua negara. Ketua negara hanya berkuasa utk menjalankan undang2 dan hukum yg digariskan oleh lembaga ‘Pemerintahan Republik:’

18 Perbezaan pemikiran Al-Afghani & Syeikh Abduh:
i. Al-Afghani jelas dipengaruhi oleh sis. pemikiran Barat. ii. Memperjuangkan bidang pemikiran politik. i. Syeikh Abduh mengikut sistem pemerintahan khalifah. ii. Memperjuangkan bidang pemikiran pendidikan.

19 Al-Afghani Syeikh Abduh Persamaan:
Berpendapat bhw Islam mempunyai unsue dinamis yg dpt disesuaikan dgn perkembangan zaman & jln ijtihad.

20 KESIMPULAN Segala jasa dan sumbangan Jamaludin Al-Afghani di dalam dunia islam adalah sangat besar. Karya-karya yang dihasilkan oleh beliau dalam bidang keagamaan dan keduniaan meninggalkan kesan yang megah, utuh, abadi sepanjang zaman kepada umat manusia. Jasa-jasa beliau yang masyhur adalah dalam menegakkan Negara islam daripada dijajah oleh Negara-negara barat, tidak dapat dilakukan oleh orang lain, malah ianyal kekal dalam lipatan sejarah dan dapat disaksikan sehingga kini.

21 SEKIAN, TERIMA KASIH… 


Download ppt "IUS 4183 PEMIKIRAN ISLAM SEMASA TAJUK: SAYYID JAMALUDDIN AL-AFGHANI"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google