Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL"— Transcript presentasi:

1 PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Kuliah 1: Peranan Seni Grafik dalam Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Pensyarah: Dr. Hj. Sajap Maswan Jabatan Teknologi Pendidikan IPG Kampus Tuanku Bainun Website:

2 Refleksi…. Mengapa Pendidikan Seni perlu diajar kepada kanak- kanak?
Pendidikan Seni tidak mencabar minda? Pendidikan Seni hanya membuang masa? Saya tidak mahu dikenali sebagai guru seni?? Adakah bidang Pendidikan Seni ini boleh membantu mendapatkan peluang pekerjaan? Apakah peranan seni visual dalam dunia ICT?

3 Mengapa Pendidikan Seni perlu diajar kepada kanak-kanak?
Sebenarnya pembelajaran Seni Visual telah dilaksanakan di hampir kebanyakan sekolah di seluruh dunia. Bidang Seni Visual telah berkembang dengan pesat sejak beberapa tahun yang lalu. Beribu-ribu laman web pendidikan berkaitan dengan Pendidikan Seni Visual boleh kita temui dari seluruh dunia pada masa ini

4 Mengapa Pendidikan Seni perlu diajar kepada kanak-kanak?
Aspek Kognitif: mengembangkan daya kognitif/melatih kanak-kanak berfikir/menyelesaikan masalah membuat penilaian/keputusan Aspek Fizikal: menggunakan alatan/bahan memberikan latihan kepada pergerakan tangan – kordinasi tangan serta mata

5 Mengapa Pendidikan Seni perlu diajar kepada kanak-kanak?
Aspek Kreativiti: melibatkan proses/menyelesaikan masalah/eksplorasi/eksperimentasi dalam penghasilan karya. Aspek Persepsi: meningkatkan/menajamkan penggunaan pacaindera dan deria.

6 Mengapa Pendidikan Seni perlu diajar kepada kanak-kanak?
Aspek Sosial dan Emosi: memberi peluang kanak-kanak berinteraksi/membina keyakinan diri/bertoleransi/berkerjasama dalam kumpulan.

7 Adakah bidang Pendidikan Seni ini boleh membantu mendapatkan peluang pekerjaan?
Kini beratus-ratus jenis kerjaya yang berkaitan dengan Seni Visual boleh diceburi oleh para pelajar yang berminat dalam bidang tersebut. Antara kerjaya yang berkaitan dengan Seni Visual ialah seperti pengiklanan, pelukis illustrasi, artis multimedia, perekabentuk grafik, perekabentuk industri, perekabentuk dalaman, pelukis animasi, perekabentuk tekstil, percetakan, desktop publisher, perekabentuk laman web, visualiser dan lain-lain.web, dan sebagainya.

8 Apakah peranan seni visual/grafik dalam bidang ICT?

9 Peranan seni visual dalam bidang ICT
Seni Visual khususnya bidang grafik sangat berperanan bukan sahaja dalam bidang ICT, malah bidang-bidang yang lain seperti kejuruteraan, perniagaan, sains dan teknologi, pendidikan, politik dan sebagainya. Grafik telah digunakan dalam kehidupan manusia sejak dahulu dan kepentingannya tidak dapat disangkal.

10 Contoh penggunaan seni visual/grafik?
Contoh piktograf. Cuba fikir apa yang dimaksudkan…..

11 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Contoh ideograf. Tulisan Kanji Jepun Cuba fikir apa yang dimaksudkan…..

12 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Penggunaan perkataan rekabentuk grafik atau Graphic Design mula diperkenalkan oleh William Addison dalam buku bertajuk ‘DWINGGINGS’ sekitar tahun 1922. Mengikut kamus Webstar, grafik bermaksud seni halus dan seni gunaan dalam gambaran dekoratif, tulisan, atau cetakan atas permukaan catan, beserta teknik dan ketukangan.

13 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Grafik ialah kombinasi gambar-gambar, lambang-lambang, simbol-simbol, huruf, angka,perkataan, lukisan, lakaran yang dijadikan satu media untuk memberi konsep dan idea dari pengirim kepada sasarannya dalam proses menyampaikan maklumat.

14 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Secara umumnya, grafik juga boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan grafik persekitaran.

15 Apakah yang dimaksudkan seni/rekabentuk grafik?
Rekabentuk Grafik juga sering disebut sebagai Rekabentuk Visual. Visual ialah sesuatu yang boleh diperhatikan Alat komunikasi yang lebih konkrit/baik berbanding komunikasi verbal.

16 Contoh; Apakah yang anda dapat fahami daripada illustrasi berikut?

17 Apakah yang anda boleh tafsirkan daripada visual berikut?
Secara umumnya, grafik boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

18 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
JENIS-JENIS GRAFIK Secara umumnya, grafik terbahagi kepada tiga bahagian iaitu: Grafik rekabentuk (Graphics design) Grafik ilustrasi (Graphics Ilustration) Grafik Pengiklanan (Graphics advertising)

19 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Contoh Poster Maskot

20 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Contoh Logo: , grafik boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

21 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Simbol

22 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
, grafik boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan Apa yang anda faham daripada simbol tersebut?

23 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
, grafik boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

24 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
3. Maskot boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

25 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
4. Pembungkusan, grafik boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

26 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
5. Taipografiafik boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

27 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
,6. Grafik Persekitaranoleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

28 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
8. Illustrasi, grafik boleh diertikan sebagai aplikasi seni dan komunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

29 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
8. Komputer Grafikkomunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

30 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Peralatan Grafik

31 Peralatan Grafik 8. Komputer Grafikkomunikasi untuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

32 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Peralatan Grafik keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

33 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Grafik Digital Jenis-jenis Sistem Komputer PC untuk Grafik; PC (Personal Computer) – Windows – digunakan oleh pengguna biasa Macintosh (Mac) - biasa digunakan oleh profesional SGI ( Silicon Graphic) – komputer berteknologi tinggi, menggunakan OS Irix, mempunyai RAM sehingga 16 GB dan hard disk sehingga 6.1 Terabyte.

34 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Contoh: Sistem Silicon Graphic (SGIuntuk keperluan perniagaan dan industri yang dipanggil juga sebagai Seni komersil atau (Commercial Art). Aplikasi ini termasuk pemasaran dan penjualan produk, perkhidmatan, mencipta identiti visual, syarikat dan

35 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Antara perisian Penyuntingan Grafik ialah; Adobe Photoshop Fireworks Coral Draw Painter 3D Adobe Illustrator Dll.

36 Apakah yang dimaksudkan Grafik?
Antara perisian Penyuntingan Grafik (Open Source); Inkscape GIMP Coral Draw Google SketchUp Dan lain-lain

37 Apakah yang dimaksudkan ICT?
Definisi TMK; Seen (1998) – merangkumi pelbagai teknologi yang disepadukan untuk memperolehi /menyimpan /menyebarkan maklumat dalam pelbagai bentuk seperti teks/grafik audio/animasi/dan sebagainya menggunakan alat-alat elektronik

38 Apakah yang dimaksudkan ICT?
Definisi TMK; Abd. Razak et. al (2000) – TM merangkumi apa jua alatan elektronik yang membenarkan pengguna menyimpan, menghubung, memproses, mencipta dan menyimpan maklumat.

39 Mengapa seni grafik digunakan dalam bidang ICT?
Antaranya ialah untuk; Menyalurkan maklumat dengan lebih berkesan Penyaluran maklumat dengan lebih pantas Penekanan ke atas maklumat Pengekalan maklumat dalam ingatan Meningkatkan minat dan motivasi Maklumat lebih realistik Grafik boleh meningkatkan kebolehpercayaan

40 Bagaimana seni grafik digunakan dalam bidang ICT?
Antaranya ialah ia diaplikasikan dalam; rekabentuk latar belakang skrin Antaramuka pengguna Fotograf/gambar foto carta Kartun/animasi Butang/ikon

41 Bagaimana seni grafik digunakan dalam bidang ICT?
banner Latar Belakang Skrin animasi Butang

42 untuk keperluan perniagaan dan industri yang Sekian Jumpa lagi di kuliah akan datang..


Download ppt "PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google