Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera"— Transcript presentasi:

1 Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera
12/3/2018

2 Kebebasan Tafsiran Manusia mempunyai kebebasan untuk membuat tafsiran berdasarkan pengamatan dan sudut pandang mereka. Mengapa hal ini terjadi? Penerimaan Nilai atau sikap Suasana atau keadaan penerimaan pembaca terhadap karya. Tahap kefahaman yang berbeza-beza Pengaruh norma estetik dalam masyarakat. 12/3/2018

3 Bagaimana Peranan Bahasa?
1. Berfungsinya bahasa, sehingga dapat mengubah: Tanggapan Perasaan Keperibadian 2. Bahasa mempunyai kuasa (Aristotle) - pengamal aliran klasik. 12/3/2018

4 Fungsi Bahasa Sebagai Medium
Penentuan nilai bahasa yang bermutu dalam karya sastera sewajarnya mengungkapkan eleman : Kebijaksanaan Kebenaran Keanggunan Kefasihan dan keadilan. 12/3/2018

5 ANTARA KITA ADA PERBEZAAN PENDANGAN
12/3/2018

6 Apresiasi Bahasa Berikan tafsiran terhadap kata-kata berikut:
“Orang yang berhenti tidak akan menang dan orang yang menang tidak akan berhenti” “Seorang tukang kayu, tidak akan ada kayu yang terbuang” 12/3/2018

7 Interpretasi Dari Sudut Aliran Klasisme
Nasihat dan tanggungjawab sosial-sastera sebagai medium pendidikan. Tanggungjawab terhadap masyarakat bersifat kolektif dan milik bersama. Sastera berpaksikan fikiran dan akal budi yang luhur dan berpekerti tinggi tanpa dibaluti rasa keburukan. Sastera yang terhasil adalah karya yang bersifat bersih dan suci. 12/3/2018

8 Prinsip Aliran Klasisisme
Kebijaksanaan – Pemilihan diksi yang berkesan berhasil memancarkan kebijaksanaan berdasarkan makna-makna yang diungkapkan secara luaran dan dalaman. 12/3/2018

9 Kekuatan bahasa itu lahir melalui falsafah yang diutarakan.
“Kasut yang mahal itu” dianalogikan sebagai status dari sudut lahiriah. Nilai kebendaan bersifat sementara manakala nilai amalan dan keluhuran peribadi tetap berharga. Cantik pada pandangan mata tidak bererti indah pada nilai darjatnya. 12/3/2018

10 Tidak berlaku pada anologi `kasut’.
sesuatu yang mahal, bermutu dan berkedudukan sepatutnya ditempatkan di kedudukan yang lebih tinggi. Tidak berlaku pada anologi `kasut’. Walaupun gambaran kelebihan fizikalnya namun masih rendah pada pandangan mata. 12/3/2018

11 Contoh Prosa; Peminangan Puteri Gunung Ledang yang berkehendakan hantaran tujuh dulang hati nyamuk, tujuh tempayan air mata, semangkuk darah anak raja. 12/3/2018

12 Fikir dan Renung Bersama;
Interpretasi : Air mata Hati nyamuk Darah anak raja. 12/3/2018

13 Kebenaran – Karya yang dihasilkan sewajarnya mengungkapkan kebenaran bukan kepalsuan.
Soerates - nilai kebenaran adalah budi. Orang yang berbudi ialah orang yang tahu manakala orang yang tahu itu ialah orang yang berilmu. Karya sastera merupakan pancaran daripada fenomena yang berlaku di sekitarnya wajar memaparkan kebenaran. Hasilnya membentuk khalayak berfikiran rasioal, telus dan tidak diselaputi hal remeh yang mengongkong kebebasan berfikir. Sesuatu yang diluahkan mungkin bersifat kritik, protes, teguran atau sindiran. 12/3/2018

14 Contoh 12/3/2018

15 Keanggunan – merujuk kepada adab, tatasusila, dan kehalusan berbahasa.
Melalui keanggunan makna menerbitkan estetika atau keindahan bahasa yang memperlihatkan makna di luar dan di dalam. Kepersisan pemilihan kata membentuk jalian makna bukan sekadar disandarkan kepada pilihan kata-kata yang indah bahkan `diksi basahan’ dianggap anggun jika makna tetap. 12/3/2018

16 Keutuhan satu daripada eleman atau ciri estetika.
Pemilihan kata `kasut’ dan frasa `mengheret kaki tuannya’ dipilih secara berpasangan dan berkaitan antara satu dengan yang lain. Perkataan di mana-mana, semahu-mahunya mengungkap dwimakna iaitu ke jalan yang baik atau sebaliknya. Justeru kesejajaran makna, dengan bahasa yang dipilih diselarikan untuk membentuk sebuah kesatuan yang utuh. Keutuhan satu daripada eleman atau ciri estetika. 12/3/2018

17 Kefasihan – kebolehan pengarang mengadun dan memilih kata yang persis yang akhirnya makna dapat disampaikan dengan tepat. Diksi yang dibuat boleh dipertanggungjawab. Pengarang memilih kata-kata tertentu secara berhemah ada ada tujuan. Misalnya penggunaan kata `songkok’ dan ` kasut’ sebagai tajuk sajak memberi pengertian bahawa kedua-dua-duanya objek bersifat pelengkap kepada manusia. Ditafsir sebagai pakaian bagi manusia dan manusia bebas untuk mengenakan atau sebaliknya. 12/3/2018

18 Keadilan – aktiviti atau tatacara sesuatu itu dibuat atau diperoleh.
Sajak “Songkok dan Kasut” golongan yang berkedudukan dilihat dari segi kekayaan, kuasa. Hala tuju, betul salah jalan yang dilalui oleh `kasut' turut menjadi warna yang mencorakkan citra-citra kehidupan tuannya sama ada mulia atau sebaliknya. Jika pun mungkin ada upaya yang mampu untuk menggerakkan langkah kaki ke mana-mana tanpa rasa jijik dan segan silu kerana `kemegahan kasut yang dipakai', namun tidak semua yang dilakukan itu menepati aspirasi masyarakat atau kelompok umum. Ini mungkin didorong oleh faktor-faktor `keangkuhan' tanpa memikirkan kesannya kepada umum. 12/3/2018

19 Berasaskan sajak tersebut secara jelas melalui pemilihan perkataan `songkok’ dan `kasut’ dalam konteks perbandingan kata memperlihatkan ketelitian dan ketajaman rasa pengarang dalam melihat fenomena kehidupan secara lebih realistik. Kedua-dua objek ini, sebenarnya boleh wujud dan hadir bersama dan seiring dalam memperagakan identiti pemakainya. Tingginya status fizikal `kasut' diseimbangkan dengan `ketinggian' martabat tersirat songkok akan menjadikan kedua-duanya memiliki kesempurnaan. Bahkan kesempurnaan itulah yang sangat dicari-cari oleh setiap individu yang bernama manusia. 12/3/2018

20 Sekian, terima kasih 12/3/2018

21 Skop Peperiksaan Akhir
Dua Bahagian – A dan B Bahagian A – Objektif – 50 soalan (Kuliah 5 hingga Kuliah 13). Bahagian B- Subjektif : Esei. Enam soalan dan perlu jawab satu soalan sahaja. 12/3/2018

22 Bahagian A : Objektif Bentuk 1 : 12/3/2018

23 Bentuk 2 : 12/3/2018

24 Bentuk 3: 12/3/2018

25 Bahagian B - Subjektif Penyimpangan sebagai satu gaya.
Perulangan satu ragam bahasa. Kod Bahasa dan Interpretasi Makna Makna dari Sudut Aliran Klasik. Semiotik sebagai satu pendekatan. Pendekatan stilistik. Hubungan Bahasa dan Sastera 12/3/2018

26 Contoh Bahagian B Perulangan bukanlah sesuatu pembaziran tetapi merupakan satu daripada ragam bahasa dalam karya kreatif imaginatif. Bincangkan pernyataan tersebut dengan memberi contoh yang berkaitan. Apa perulangan Apa fungsi perulangan Kesan perulangan Contoh perulangan 12/3/2018

27 Sekian, terima kasih 12/3/2018


Download ppt "Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google