Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF (BBK 3410) Proses Kreatif Penulisan Novel

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF (BBK 3410) Proses Kreatif Penulisan Novel"— Transcript presentasi:

1 PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF (BBK 3410) Proses Kreatif Penulisan Novel
MINGGU 12 Proses Kreatif Penulisan Novel Duratul Ain (II) Oleh: Dr. Halis Azhan bin Mohd. Hanafiah Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia.

2 Skop kuliah mencakupi - Apakah pengaruh-pengaruh luar yang turut membantu penulisan novel Ain?

3 Tema : Tema konvensional - kekeluargaan
Isu/Persoalan : Kasih sayang Pengaruh-pengaruh di luar teks (i) kes buang anak (ii) kes penderaan kanak-kanak (iii) gejala bohjan dan bohsia (iv) masalah juvana (peras ugut, vandalisme dll) (v) kesedaran akademik murid sekolah (vi) kesan DEB terhadap anak tempatan * Pada tahun-tahun 1990-an, perkembangan novel remaja melibatkan penerbitan novel remaja arus picisan, novel remaja popular dan novel remaja arus literer (iaitu novel remaja serius)

4 lagi... SINOPSIS Duratul Ain
Duratul Ain digarap dengan kecenderungan untuk mengangkat kisah kasih sayang dan persahabatan. Ini dilakukan dengan menghadirkan watak seorang gadis remaja yang berpindah ke tempat baharu setelah adiknya mengidap penyakit jantung berlubang. Duratul kemudian mendapati bahawa dia menghadapi konflik dengan seorang pelajar yang sama nama dengannya. Walau bagaimanapun, kerenah Ain tidak menjejaskan keterujaan Duratul belajar di sekolah baharu setelah dia menjalinkan persahabatan dengan kawan-kawan sekelasnya. Selain itu, Duratul tetap mendapati bahawa dia dilingkari beberapa konflik lain, antaranya apabila dia cuba didekati oleh pelajar-pelajar lelaki SMK Taman Syahdu yang meminatinya sehingga menimbulkan perasaan cemburu dalam kalangan segelintir pelajar perempuan. Pada masa yang sama, kesihatan adiknya semakin merosot sehingga dia sendiri tidak dapat menumpukan perhatian pada pelajaran. lagi...

5 Plot (awal) Duratul Ain
Duratul mula faham sejarah lampau keluarganya Adik Duratul jatuh sakit Bekas ibu mentua mula berbaik-baik dengan Duratul Fitnah dapat diselesaikan dan Duratul menjalani kehidupan biasa semula Duratul tiba-tiba mendapati dia difitnah Duratul berusaha menyelesaikan setiap masalahnya Duratul mendapati ada pelajar senama dengannya Duratul tetap cuba mendekati Ain Duratul berpindah ke sekolah baharu Tindakan Duratul (??)

6 STRATEGI 1 MEMILIH SUDUT PANDANGAN
- Siapa? - watak utama (Duratul) - watak remaja (persepsi remaja) - Bagaimana? - sudut pandangan orang pertama (AKU) - Rasional (i) Melihat isu dan persoalan daripada perspektif remaja (ii) Akses yang lebih baik untuk memerikan konflik-konflik Duratul. (iii) Kelebihan menggunakan teknik monolog dalaman (iv) Kelebihan novelis sendiri

7 STRATEGI 2 MEMILIH LATAR
- Latar masa (i) Awal tahun-tahun 2010-an (ii) Suku pertama tahun - Latar tempat (i) Kawasan bandar (ii) Melibatkan kawasan bandar yang sedang membangun - Latar masyarakat (i) golongan kaya dan miskin bercampur (ii) ramai yang berkesedaran tinggi (iii) peka akan isu-isu di sekitar

8 lagi... STRATEGI 1a MENCITRAKAN WATAK UTAMA - Watak Duratul
(i) Murid tingkatan empat (?) (ii) Anak orang miskin? (?) (iii) Anak kedua daripada tiga beradik (?) (iv) Calon pelajar ke sekolah berasrama penuh (?) (v) berbakat dalam penulisan kreatif (?) – - Perwatakan Duratul (i) dalam kalangan pelajar pandai (?) (ii) cantik (?) (iii) berhemah, bersopan santun dan berbudi bahasa (?) (vi) mudah didekati (?) (v) sabar dan tabah (?) (vi) kurang aktif dalam bidang kokurikulum (?) lagi...

9 lagi... STRATEGI 1a MENCITRAKAN WATAK UTAMA - Watak Duratul
(i) Murid tingkatan empat (?) – baru lepas PMR (ii) Anak orang miskin? (?) – faham masalah kewangan keluarga (iii) Anak kedua daripada tiga beradik (?) kurang tekanan dalam keluarga yang kecil (iv) Calon pelajar ke sekolah berasrama penuh (?) – konflik dengan Ain (v) berbakat dalam penulisan kreatif (?) – konflik dengan Ain - Perwatakan Duratul (i) dalam kalangan pelajar pandai (?) – konflik dengan Ain (ii) cantik (?) – konflik dengan pelajar-pelajar perempuan (iii) berhemah, bersopan santun dan berbudi bahasa (?) - agar mudah didekati kawan-kawan baharu (vi) mudah didekati (?) – mudah kembangkan watak-watak lain (v) sabar dan tabah (?) – dapat menghadapi kerenah Ain (vi) kurang aktif dalam bidang kokurikulum (?) – jadi scorer lagi...

10 lagi... - Kehendak Duratul (i) belajar di sekolah berasrama penuh
(ii) adiknya mendapat rawatan dengan sempurna (iii) diterima dengan baik oleh kawan-kawan baharu (iv) kebahagiaan keluarganya berkekalan (v) tidak ingin menjalinkan apa-apa hubungan cinta dengan sesiapa pun ketika masih belajar (vi) mengatasi semua masalah yang cuba ditimbulkan oleh Ain lagi...

11 STRATEGI 1b MEMUATKAN DAN MENCITRAKAN WATAK-WATAK LAIN
- Watak-watak yang dipilih hadir di sekeliling Duratul (i) watak sampingan yang membantu watak utama Ayah, ibu, Abang Saiful, Fitria, Faridani, Hazanil (dan kawan-kawan di 4Alpha dan 4 Epsilon) (ii) watak antagonis Ain, Arianna, Qistina, Syafiqa (iii) watak “setempat” (walk-in-characters/place setter) Aiman, Cikgu Shamri, Cikgu Mazura - Menentukan kepentingan watak-watak di sekeliling Duratul (i) membantu atau menghalang watak utama (ii) setiap watak ada sifat dan perwatakan yang berbeza (iii) kalau ada keperluan, terangkan latar belakang keluarga, sosial dan ekonomi. (iv) kalau kumpulan kawan baik, nyatakan bentuk keserasian (v) kalau watak menjadi dinamik, nyatakan punca perubahan

12 Kawan-kawan lain di 4 Alpha dan 4 Epsilon Bekas mentua ayah Duratul
Ibu bapa Duratul Abang Saiful Aiman Ain Nurul (adik) Duratul Hazanil Guru-guru SMKTS2 Pekerja restoran Arianna, Qistina dan Syafiqa Fitria Kawan Abang Saiful Jiran-jiran Duratul di tempat baharu Faridani Ruhil dan Rizlan

13 lagi... STRATEGI 4 “MENENUN” PLOT DAN SUBPLOT
- Menggunakan plot awal untuk menghadirkan subplot - Memungkinkan konflik daripada kehendak-kehendak Duratul (i) konflik dalaman (a) keselesaan tinggal dan belajar di tempat baharu (b) keinginan untuk belajar di sekolah berasrama penuh (c) menolak perasaan Hazanil (d) melihat adiknya sihat semula (ii) konflik luaran (a) Duratul dengan Ain (b) Duratul dengan Arianna (c) Duratul dengan pelajar-pelajar 4 Alpha lagi...

14 Plot Duratul Ain Duratul mengetahui adiknya dalam kecemasan
Duratul dapat menyesuaikan diri tetapi masih perlu berjaga-jaga setiap masa Duratul menghadapi masalah belajar di 4 Alpha Kebanyakan masalah selesai. Duratul cuba berbaik-baik dengan Ain Duratul berpindah ke tempat baharu Tindakan Duratul (??) Plot Duratul Ain

15 - Beberapa subplot penting
(i) Duratul dan Ain mendapati mereka senama (ii) Duratul menghadapi fitnah kononnya dia gadis yang suka berpeleseran (iii) Duratul pernah memohon belajar di sekolah berasrama penuh (iv) Duratul selesa berada dalam pasukan sofbol sekolah (v) Adik Duratul dalam kecemasan (vi) Konflik antara ayah Duratul dengan ibu mentuanya berterusan selepas kematian isteri pertamanya.

16 Plot dan Subplot Syurga Kasih di Kaki Pelangi
Subplot (iii) Subplot (ii) Subplot (i) Subplot (vi) Subplot (v) Subplot (iv) Plot dan Subplot Syurga Kasih di Kaki Pelangi

17 TUGASAN Berdasarkan petikan-petikan yang sesuai, bincangkan lima watak yang mempengaruhi konflik protagonis dalam novel Duratul Ain. ATAU Berdasarkan petikan-petikan yang sesuai, bincangkan lima babak yang mencetuskan konflik protagonis dengan kawan-kawan baharunya di SMK Taman Syahdu dalam novel Duratul Ain 3. Berdasarkan petikan-petikan yang sesuai, bincangkan lima babak yang menggembirakan protagonis dalam novel Duratul Ain.

18 Terima Kasih | Thank You


Download ppt "PENGLAHIRAN BAKAT KREATIF (BBK 3410) Proses Kreatif Penulisan Novel"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google