Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

INOVASI.

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "INOVASI."— Transcript presentasi:

1 INOVASI

2 Konsep Inovasi Sesuatu yang baharu atau unik hasil ciptaan atau hasil proses penstrukturan semula yang memberi manfaat kepada masyarakat dan mempunyai nilai yang diutamakan. Proses inovasi boleh berlaku secara radikal atau secara berperingkat-peringkat atau beransur-ansur sehingga terhasil perubahan kepada produk, proses atau perkhidmatan.

3 Inovasi dalam Pendidikan
Inovasi Pendidikan hasil perubahan teknologi internet dan keperluan dunia tanpa sempadan. Inovasi boleh berlaku dalam pelbagai bentuk: Pengenalan teknologi Perubahan dalam sistem penyampaian Perubahan dalam prosedur yang boleh meningkatkan produktiviti

4 Inovasi dan Perubahan dalam Pendidikan
Strategi Pengajaran Inovatif Teknologi dalam Pengajaran Persekitaran Pembelajaran Penaksiran Pembelajaran Reka Bentuk Penaksiran Pembelajaran Pembelajaran Berasaskan Masalah Ciri-ciri Reka Bentuk Resos dalam Pendidikan Ciri-ciri Perkembangan Persekitaran Pembelajaran Pembelajaran Berasaskan Projek Penaksiran Prestasi Persekitaran Persona Penaksiran Portfolio Pembelajaran Elektronik Penaksiran Komputer Persekitaran Bilik Darjah Maya Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang (Web) Penaksiran Kendiri

5 Penggunaan Teknologi dalam Pengajaran
Perkembangan dalam penggunaan teknologi dalam pembelajaran: Persembahan penyamaian- power point dan grafik lain, tayangan video, memainkan audio rakaman, menggunakan smart board internaktif.

6 Penggunaan sumber Internet dalam pengajaran- penggunaan e-mel, papan maklumat dalam talian, blog dan portal dan alat komunikasi yang lain. Perpustakaan maya, laman sesawang, e-buku dan e-jurnal. Database dan dataset dalam pengajaran. Electronic voting system (sistem undian elektronik) Menggunakan podcasting dan vodcasting.

7 Reka bentuk resos Perkembangan resos pembelajaran berasaskan teknologi ICT: E-buku E-majalah E-jurnal E-portfolio Blog Forum

8 MISI PENDIDIKAN MALAYSIA
Merancang dan melaksanakan pelbagai program ke arah melahirkan kaum pendidik yang inovatif, dinamik dan progresif selaras dengan wawasan untuk meningkatkan martabat profesion pendidikan.

9

10

11 PENAKSIRAN PRESTASI

12 Penaksiran dibuat melalui pemerhatian, pencerapan serta hasil kerja

13 Menilai keupayaan pelajar berfikir, membuat analisi, sintesis dan penilaian serta memindahkan fakta dan idea

14 Penaksiran prestasi Menilai keupayaan pelajar dalam melakukan sesuatu atau menggunakan sesuatu kemahiran dalam menghasilkan sesuatu yang baharu dan kreatif.

15 Merkod apa yang dikehatui dan dibuat oleh pelajar.

16 Menilai perkembangan pembelajaran pelajar seibuat, cara langsung meliputi apa yang dapat dibuat, bagaimana proses dan pengalaman pembelajaran.

17

18 Peranan guru tentukan matlamat prestasi tugasan
Sediakan hasil pembelajaran secara terperinci Sediakan tugasan real- world, mencabar tetapi realistik Sediakan langkah-langkah pelaksanaan tugasan yang lengkap dan dapat memandu pelajar. Bina penaksiran pembelajaran pembelajaran dalam tugasan, iaitu dalam bentuk kontektual. Gunakan borang penilaian yang boleh membantu guru membuat penaksiran prestasi pelajar secara adil dan tepat.

19 PENAKSIRAN PRESTASI

20

21 PENAKSIRAN BERASASKAN PORTFOLIO

22 PENAKSIRAN BERASASKAN PORTFOLIO
Menggunakan portfolio untuk merancang, mengutip dan menganalisi pelbagai sumber data untuk menilai keupayaan pelajar

23 Collecting CRADL E reflecting assessing documenting linking evaluating

24 Peranan guru Kenal pasti tujuan dan fokus portfolio.
Rancang isi portfolio Reka bentuk analisis protfolio Sedia tatacara penyampaian kenal pasti prosedur mengesahkan ketepatan maklumat Laksanakan model penaksiran portfolio(rubrik, skala)

25 PENAKSIRAN KENDIRI

26 Penaksiran KENDIRI Pentaksiran kendiri bermaksud pelajar itu sendiri mentaksir tugasan yang

27 MEMBUAT REFLEKSI PADA PEMBELAJARAN.
2. MENCUBA MENGINGAT DAN MEMAHAMI APA YANG TELAH BERLAKU. 3. MENCUBA MENDAPATKAN IDEA YANG JELAS TENTANG APA JUA YANG TELAH DICAPAI. 4. BERKONGSI TANGGUNGJAWAB DENGAN SEKOLAH TENTANG PEMBELAJARAN

28 PENAKSIRAN BERASASKAN KOMPUTER

29 PENAKSIRAN PEMBELAJARAN YANG DIBUAT OLEH KOMPUTER MELALUI PERISIAN YANG TELAH DISEDIAKAN.

30 Persekitaran Pembelajaran

31 Ciri-ciri Perkembangan Persekitaran Pembelajaran
Generasi Internet Dunia Internet Sistem pendidikan seluruh dunia berubah

32

33 Persekitaran Bilik Darjah Maya (Virtual Classroom)
Pembelajaran berlaku secara online sepenuhnya atau secara gabungan ( online dan pertemuan formal ) yang dikenalis sebagai blended. Maklumat dan aktiviti pembelajaran dimuatkan dalam portal pembelajaran. Pelajar perlu berdaftar. Kawalan berlaku melalui papan buletin Tiada interaksi sosial.

34 Persekitaran Pembelajaran Personal (Personal Learning Environment)
Pembelajaran berlaku secara online dalam pelbagai bentuk pilihan pelajar. Pembelajaran informal dan formal boleh berlaku. Maklumat isi pelajaran diperoleh melalui pelbagai media dan perisian. Pelajar sendiri yang menentukan arah dan hala tuju pembelajarannya. Interaksi sosial berlaku melalui penggunaan pelbagai media dan perisian sosial. Memenuhi konsep pembelajaran sepanjang hayat.

35 Strategi pengajaran pembelajaran inovatif

36 1. Pembelajaran berasaskan projek (PBL)

37 PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
Satu kaedah pengajaran sistematik yang melibatkan pelajar dalam pembelajaran pengetahuan dan kemahiran melalui proses inkuiri lanjutan yang dibina berdasarkan persoalan autentik (asli) yang kompleks, dan direka bentuk untuk menghasilkan produk atau tugasan.

38 JENIS PBL (1) projek ringkas berdasarkan satu mata pelajaran (2) projek jangka masa panjang berbentuk rentasan kurikulum

39 Ciri- ciri PBL Berpusat kepada kurikulum dan pelajar
Jangka masa panjang Bertitik tolak satu persoalan yang mencabar dan konstrutif Berasaskan kumpulan pembelajaran koperatif dan kolaboratif Bersepadu dengan isu sebenar dan amalan sebenar dalam persekitaran.

40 Ciri-ciri PBL Membawa kepada penghasilan yang positif
Mempunyai impak kapada kemahiran hidup, pengurusan diri, proses kumpulan dan penyelesaian masalah. Menggunakan alat kognitif, biasanya berasaskan teknologi Menggunakan penaksiran berasaskan prestasi

41 LANGKAH PELAKSANAAN PBL
5. MEMBUAT REFLEKSI 4. MEMBUAT PERKAITAN 3. MENEROKA MASALAH 2. MENGANALISIS MASALAH 1 . TUGASAN

42 PERANAN GURU DALAM MEMASTIKAN KEJAYAAN PBL
Membantu pelajar mengenali strategi pembelajaran mereka Menggunakan strategi penyoalan yang mampu mencungkil daya fikir pelajar Memastikan pelajar mempunyai pengetahuan yang diperlukan sebelum memberikan tugasan PBL .

43 PERANAN GURU DALAM MEMASTIKAN KEJAYAAN PBL
Menggunakan alat pengukuran informal untuk menaksir pembelajaran pelajar Belajar teknik pengurusan yang mutakhir Mewujudkan suasana bilik darjah yang mengutamakan pembelajaran dan penerokaan bukan jawapan yang betul dan pertandingan.

44 2. PEMBELAJARAN BERSASAKAN MASALAH (PROBLEM-BASED LEARNING)

45 PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH
Ia mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan pembelajaran berasaskan projek. Kedua-dua istilah saling bersilih ganti penggunaannya. PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH dikatakan sebagai satu strategi pembelajaran melalui ‘membuat’ atau ‘melakukan’ (learning by doing)

46 Ciri- ciri PBM Masalah yang realistik Masalah yang mencabar
Pelajar perlu mencari maklumat baharu untuk membolehkan mereka menyelesaikan masalah Tanggungjawab belajar ialah tanggungjawab pelajar Guru membantu, membimbing dan membuat scaffolding

47 Ciri-ciri PBM Kemahiran mencari maklumat dan menganalisis maklumat daripada pelbagai sumber Proses mengenal pasti isu-isu pembelajaran dan menyelasaikan masalah adalah penting dalam mencari jalan untuk menyelesaikan masalah Pelajar belajar dalam kumpulan koperatif dan kolaboratif

48 LANGKAH PBM 1 . KEMUKAKAN MASALAH 2. JELASKAN HASIL PEMBELAJARAN
6. MAKLUM BALAS UNTUK REFLEKSI 5. SEDIAKAN RESOS PEMBELAJARAN 4. SEDIAKAN BIMBINGAN ISI PELAJARAN DAN STRATEGI 3. SEDIAKAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SELAMAT 2. JELASKAN HASIL PEMBELAJARAN 1 . KEMUKAKAN MASALAH

49 3. PEMBELAJARAN ELEKTRONIK (E-LEARNING)

50 PEMBELAJARAN ELEKTRONIK
Pembelajaran yang berlaku dengan menggunakan komputer dan internet Pembelajaran elektronik merujuk kepada semua jenis pembelajaran yang dicapai melalui internet, jaringan komputer, CD ROM , televisyen interaktif atau siaran satelit.

51 BENTUK PEMBELAJARAN ELEKTRONIK
SERENTAK (synchronous) pertukaran idea, maklumat atau perbincangan berlaku antara 2 atau lebih peserta secara serentak pada masa yang sama. Contoh : chat, video konferensi, telekonferensi

52 2. TIDAK SERENTAK(asynchronous) pertukaran idea atau maklumat berlaku pada masa tertangguh. Tindak balas kepada soalan atau maklumat yang diketengahkan berlaku pada masa yang berbeza. Contoh: e-mel, SMS,MMS,forum maya, laman sesawang(web)

53 Ciri-ciri pembelajaran elektronik
Pembelajaran berlaku mengikut kadar kendiri pelajar. Pembelajaran berlaku mengikut kehendak dan keperluan pelajar Pelajar sendiri menentukan cara, masa, tumpuan dan kemahiran Boleh dicapai di mana-mana sahaja ada talian internet Memerlukan kemahiran menggunakan komputer

54 4. PEMBELAJARAN BERASASKAN LAMAN SESAWANG (web)

55 PEMBELAJARAN BERASASKAN LAMAN SESAWANG
Ia merupakan satu jenis pembelajaran dalam talian yang menggunakan gabungan streaming video, persembahan power point, penerangan audio. Pembelajaran berlaku sepenuhnya melalui lawan web.

56 FUNGSI PEMBELAJARAN BERASASKAN LAMAN WEB
Pengumuman berdasarkan masa sebenar Teks, video,power point, fail audio Bilik sembang (chat room) Kuiz automatik E-mel individu

57 Kemudahan pembelajaran berasaskan laman web
Maklumat pembelajaran, penaksiran dan perkongsian idea dan pandangan menjadi lebih mudah, pantas dicapai dan disebarkan. Guru dan pelajar mudah berkomunikasi Pembelajaran lebih luas dan kaya sumber pembelajaran yang pelbagai

58


Download ppt "INOVASI."

Presentasi serupa


Iklan oleh Google