Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

סביבה מתוקשבת כפוטנציאל חינוכי וטיפולי לילדים לקויי למידה בגילאי הגן

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "סביבה מתוקשבת כפוטנציאל חינוכי וטיפולי לילדים לקויי למידה בגילאי הגן"— Transcript presentasi:

1 סביבה מתוקשבת כפוטנציאל חינוכי וטיפולי לילדים לקויי למידה בגילאי הגן

2 ברוכים הבאים במהלך שנת הלימודים תש”ס הודרכו תלמידות החינוך המיוחד להפעיל את הילדים במסגרות האימון בגנים תוך התייחסות לצרכיהם הקוגניטיביים, השפתיים, התקשורתיים, החברתיים והריגושיים. פעילות זו המשיכה נסיונות קודמים של סטודנטים בודדים לשלב את המחשב בפעילויות משקמות וטיפוליות. הפעילות המתווכת עם התלמידים בוצעה הן באופן אינדיבידואלי והן בפעילות קבוצתית. הקפדנו על מספר עקרונות מנחים: שימוש במחשב כחלק מהסביבה החינוכית המשקפת חיים ממשיים. שילוב שפה כתובה, פעילות בספריה, פעילות מוטורית ומשחק -כולם בפעילות מתוקשבת. דגש על תווך של מבוגר בתהליך.

3 ברוכים הבאים - המשך ההרצאה ממחולקת לחמישה נושאים:
תכני הוראה בפעילות אינדיבידואלית מתן כלים להבעה רגשית שיתוף פעולה בפעילות קבוצתית שיפור מיומנויות שפתיות ואורייניות תקשורת ומשחק הדוגמאות המובאות הינן מעט מהפעילויות שבוצעו על ידי תלמידותינו.

4 ברוכים הבאים - המשך ההרצאה ניתנת לצפייה באמצעות לחיצה על מקש page down, אך עדיף להשתמש בקישוריות ובסימן החזרה . בשיקופיות מס’: 6,18,30,37,43,44,48,54 מופיעות הבהרות ב”תצוגת הערות”. צפייה מהנה: שרי בר-און- מכללת לוינסקי לחינוך, מדריכה פדגוגית, המסלול לחינוך מיוחד דקלה ספיבק- מכללת לוינסקי לחינוך, שנה ג’ המסלול לחינוך מיוחד תמר שחורי - מכללת לוינסקי לחינוך, שנה ג’ המסלול לחינוך מיוחד מיכל יזדי - מכללת לוינסקי לחינוך, שנה ג’, המסלול לחינוך מיוחד

5 תכני ההתנסות בהוראה בשנה ב’
התנסות בהוראה של ילדים בעלי צרכים מגוונים ולקויי למידה במסגרות שונות. הוראה משקמת והוראה מתקנת במסגרת תכנית אינדיבידואלית שילוב המחשב בעבודה על צרכים קוגניטיביים, שפתיים, חברתיים וריגושיים בקבוצה

6 תכני הוראה בפעילות אינדיבידואלית
הכנה לכניסה לכיתה א’ תווך למידה בחשבון תיווך ותמיכה בתלמידים בעלי קשיים מרובים ארגון פעילות בחשבון לילדים העובדים בקבוצות שיקום תהליכי הבעה בע”פ ובכתב באמצעות כתיבה זהירות בדרכים סיפור לל”ג בעומר מושגי תפיסה מרחבית אבחנה שמיעתית בין הברות פותחות בתחילת המלה בין עיצורים הנבדלים במאפיין הקוליות (ג-ק/ב-פ/ ת-ד) אבחנה שמיעתי נעשתה בדומה לעבודה בכרטיסיות : על ידי סמון הברה פותחת זהה או עיצורים בעלי מאפיין מבוקש על ידי עיגול. מפאת הדמיון לנעשה בד”כ בסוג פעילות זה בגנים - לא הובאו דוגמאות.

7 תוכנית לימודים אישית - חשבון
נושא הפעילות: תרגול החשבון במסגרת התל"א. מקום הפעילות: גן ללקויי למידה עם לקות שפתית, הגננת: גב’ דבורה מדמון. הוכן על ידי מיכל חן, סטודנטית בחינוך המיוחד, מכללת לוינסקי כלים ממוחשבים בשימוש: מחשב - לומדת "ניצני מתמטיקה". רקע מקדים : ילדה לקוית למידה עם קשיים בתחום השפתי. סובלת מבעיות קשב וריכוז, מתקשה להתייחס ליותר ממרכיב אחד של משימה, מתקשה לשמר מטלות לאורך זמן. קיים קושי בתפישה ובאנליזה של דגמים חזותיים. מאוד אסוציאטיבית. מבחינה מוטורית: יד ימין דומיננטית, עובדת בה בדייקנות. עם זאת יש לעבוד עמה על תאום דו צדדי(קיימים קשיים : בעיקר עם גזירה ועבודה בקו האמצע), יש להקפיד על תכנון תנועה ותנועה ברצף. מדברת בשטף – מאוד ורבאלית, אך קיימת בעיה בתפישת חוקי השפה למשל בהטיית פעלים (אני תביא ספר), נדרשת העשרה לשונית לנוכח הסביבה השפתית הדלה אליה היא חשופה. מטרות לימודיות: תרגול הבחנה במספרים, התאמת כמות למספר, השמעות להוראות, כל אלה בדרך חווייתית.

8 תוכנית לימודים אישית - חשבון - המשך
מטרה לשימוש במחשב: שליטה בעכבר. פעילות מקדימה לפעילות המחשב: תרגולים בהכרת המספרים. פעילות המשך לפעילות המחשב: תרגולים נוספים במסגרת הלומדה, יצירה, שימוש ב"צייר" להשלמת סדרות מספרים. תיאור הפעילות: הפעלה עצמית בהתאם להוראות המחשב בעזרת הסבר מפרט שלי, התמקדות ב"ספר הטלפונים" - צרוף מספרים, ומניה של כמות והצבעה על המספר שמייצג את הכמות. משוב: ניכר כי אוהבת לעבוד עם המחשב, אך היא מאוד אימפולסיבית, חסרת סבלנות לא ממתינה להוראות - כל הזמן לוחצת על העכבר סתם כך, מתקשה בהבחנה בין הספרים 6, 7 ו 9 . העבודה איתה דורשת הפעלת תיווך של המורה , אחרת הפעילות הופכת למשחק פשטני וטכני. התווך מאפשר עבודה עם העכבר ליישום ותרגול עבודה בקו האמצע, עבודה על רמות חשיבה גבוהות יותר כמו הערכה ואומדן , משחק המאפשר שימוש שפתי ( "בואי נשחק משחק שאת המחשב"). התווך מאפשר חזרה על חלקים שעלה בהם קושי , כגון: הבחנה בין ספרות דומות, חיזוק המניה וחיזוק סכימות של שימור כמות.

9 תוכנית לימודים אישית - חשבון: הכנה לכתה א’
תאריך: במהלך השנה נושא הפעילות: תרגילי חשבון חיבור וחיסור מקום הפעילות גן ללקויי למידה , הגננת : גב’ ריטה ברקאי הוכן על ידי: נדיה ארמן, סטודנטית בחינוך המיוחד, מכללת לוינסקי רקע מקדים – מאפייני האוכלוסיה: ילד בן 6, לקוי למידה מטרות לימודיות: הכנה לכיתה א' בחשבון- תרגילי חיסור וחיבור בעשרות הראשונה. מטרות לשימוש במחשב: שילוב מחשב בהוראה, תרגול והתנסות בחשבון מיומנויות מוקדמות במחשב: ידע בסיסי בהפעלת המחשב, הפעלת תוכנת "ניצני מתימטיקה", שימוש בעכבר. פעילות מקדימה לפעילות המחשב: לימוד של המספרים חדשים ותרגילי חיסור וחיבור עם המספר החדש. פעילות המשך לפעילות המחשב: חזרה על הנושא שלמד תיאור הפעילות: הילד עובד בתוכנה של "ניצני מתמטיקה", עם הבדידים, פותר תרגילים, בעיות מילוליות, ואז מקליד את התשובה הנכונה.

10 תוכנית לימודים אישית - חשבון: הכנה לכתה א’ - המשך
משוב: אומנם התוכנה מאפשרת לעשות חזרה על הנושאים הנלמדים בשעורים המדורגים, אבל מכיוון שזו תוכנה סגורה, אין בה חופש פעולה והכנסת שינויים, לא לי ולא לילד. הילד מאוד נהנה לעבוד על המחשב, ואפילו היו מקרים שהיה מעדיף לעבוד על המחשב ולא בדפי העבודה. במהלך העבודה במחשב עם הילד בלומדות, מצאתי שהכרחי שאתערב בתהליך התרגול שלו על מנת להפיק למידה ברמה גבוהה יותר. התיווך שלי כלל העברת התרגיל לשאלות מילוליות, עידוד הילד ל"המציא" שאלות מילוליות בעצמו, וחשיבה משותפת על טעויות חשבוניות שבצע. על מנת להכין את ח' בצורה הכי טובה לכיתה א', הכרחי שיוכל לחוש בטוח בחשיבתו החשבונית. המחשב מספק דרך למידה מהנה ומאתגרת אבל התיווך של המורה הכרחי על מנת להפיק את המקסימום מהתוכנה ולאפשר לילד בטחון בתהליכי החשיבה המתימטית שלו.

11 תוכנית לימודים אישית - חשבון: ילד בעל צרכים מרובים
תאריך: 24/5/00 . נושא הפעילות: כמויות – חשבון. מקום הפעילות :גן ללקויי למידה , הגננת: גב’ בטינה סקר. הוכן על ידי: ימית נוה. מיועד לעבודה אינדיבידואלית ( תל"א ). כלים ממוחשבים בשימוש: צג, מקלדת, עכבר. רקע מקדים: ילד חביב, משתף פעולה יפה, אך אם המשימה נראית לו קשה נמנע מביצוע משימה זו. קיימות עליות וירידות בטווח קשב וריכוז ללא סיבה הנראית לעין, סף תסכול נמוך. קיים פער בין הבנה והבעת השפה לטובת ההבנה. מבין הוראות פשוטות ומורכבות משלושה חלקים, עונה לשאלות תוכן על מדרש תמונה, מסוגל לתת תשובות לשאלות תוכן אחרי סיפור קצר ששמע. מבין שאלה "במה" , מתקשה בהבנת השאלות "איך" , "למה" , "מתי". קיימת שליפת מילים איטית ולעיתים לא מדויקת. אוצר המילים מצומצם. מזהה יוצא דופן, מנמק את בחירתו באופן חלקי, מזהה ומשיים מושגים כלליים, משתמש במושגי מרחב ומבין אנאלוגיות. מבין את תוכן הדברים במדרש תמונה, מבדיל בין עיקר לטפל, מבין שאלות תוכן פשוטות, אך מתקשה לענות על שאלות מורכבות. מתקשה בפתרון בעיות מילוליות ובמתן הגדרות לאובייקטים.

12 תוכנית לימודים אישית - חשבון: ילד בעל צרכים מרובים - המשך
בחשבון, הוא מתקשה במניה ובספירה, מחליף את מיקום המספרים, אינו מזהה את כל הספרות, אינו זוכר מספרים ברצף ואינו מבין את קביעות המספר – אין הבנה חשבונית. מטרות לימודיות: פיתוח היכולת להתאים בין ספרה לכמות. פיתוח היכולת לעשות הכללה. פיתוח היכולת לסדר עפ"י רצף. פיתוח היכולת להבין את היחסים בין הקבוצות השונות. מטרות לשימוש במחשב: פיתוח מיומנויות של התמצאות במרחב. פיתוח מיומנויות של תיאום עין - יד . פיתוח המוטוריקה העדינה. מיומנויות מוקדמות במחשב: שימוש במקלדת, שימוש בעכבר פעילות מקדימה לפעילות המחשב: פעילויות דומות בדפי העבודה . לא היה צורך בפעילות מקדימה במחשב מאחר והילד עבד בתוכנה זו בעבר והוקנו לו מיומנויות המחשב קודם לכן. פעילות המשך לפעילות המחשב: מגוון פעילויות בנושאים הנ"ל עפ"י רמת קושי. תיאור הפעילות: התאמת ספרה לכמות , המספר הסודר, מספרים ברצף

13 תוכנית לימודים אישית - חשבון: ילד בעל צרכים מרובים - המשך
משוב: המשימות הנ"ל מוצגות בהדרגתיות כלומר: עפ"י רמות קושי. במידה והתלמיד מצליח במשימה מסוימת הוא עובר באופן אוטומטי לרמה גבוהה יותר. התלמיד לומד בדרך חווייתית ומהנה , כאשר הפעילויות מגוונות, הפריטים מוחשיים, צבעוניים ומושכים את העין. החיזוקים של סוף כל פעילות מהנים את ע' והוא מצטרף אליהם. אמנם בתחילה התעוררו מס' קשיים שבאו לידי ביטוי במנייה חד חד ערכית, דבר אשר הקשה על התלמיד להגיע לפתרון הנכון, אך כאשר התלמיד רכש עקרון זה המשימות לא היוו קושי עבורו והוא הצליח לעמוד בהן יפה. פעילות זו חולקה לשלושה חלקים: מספרים 1-5 , מספרים 6-8 , מספרים 9-10, מספרים קושי מיוחד אשר אני יכולה להצביע עליו הוא בהשלמת הסדרה. התלמיד התקשה במשימה זו היות והיא דרשה שילוב של מס' מיומנויות בו זמנית: למנות עפ"י העיקרון החד חד ערכי את המספרים המופיעים לפני ואחרי המשבצת הריקה, לזכור אותם, לספור מספרים ברצף ע"מ לגלות את המספר החסר מאחר והדבר אינו עולה באופן אוטומטי. חשיבות התיווך של המורה באה לידי ביטוי בניתוח הטעויות שלו וזיהוי מרכיבי הטעות בחשיבה החשבונית. חשוב אף לציין כי בשל התפתחות ההבנה החשבונית שלו וכן בזכות השימוש באסטרטגיות הלמידה ותומכי הזיכרון שהוקנו לו, חלה התקדמות רבה מבחינה זו.

14 בואו נחשב התאמת כמות לכמות התאמת כמות למספר הרכב המספר
תרגילי חיבור וחיסור

15 התאמת כמות לכמות הערה: בנוסף לעובדה שזוהי עבודה בחשבון, נתתי לי’ לבדוק מה צריך לעשות כאן וכן לימדתי אותו העברת קו מאובייקט אחד לשני.

16 התאמת כמות למספר 4 5 העבר קו בין הספרה לקבוצה המתאימה או כתוב את הספרה המתאימה ליד כל קבוצה. 4 4 4 5

17 השלם את הכמות לפי המספר הכתוב: 3 2 5 4
הרכב מספר השלם את הכמות לפי המספר הכתוב:

18 התאמת כמות למספר דך פעילות של אחד מילדי הגן שגילה קשיים מרובים בכל התחומים ההתפתחותיים. תהליך של שילובו בלמידה נעשה תוך כדי חשיפה לפעילות בקבוצה עם ילדים אחרים. בתחילה הוא שימש כצופה בפעילות , והותאמה לו תכנית משלו. עם הזמן הפך פעיל יותר. דף פעילות זה מייצג את יכולתו לאחר חצי שנה של עבודה, במהלכה התקדם עד לרכישת הרכב המספר 5. יש לציין כי בתחילת השנה התקשה בזהוי כמות של שתיים.

19 כתיבת סיפור בעבודה משותפת
תאריך: פברואר 2000 נושא הפעילות : סיפור בנושא "זהירות בדרכים" מקום הפעילות : גן טיפולי – שפתי, הגננת : גב’ בטינה סקר הוכן על ידי: סמדר הר-לב,סטודנטית בחינוך המיוחד,מכללת לוינסקי מיועד ל: שניים מתלמידי הגן רקע מקדים: הילדים מאובחנים כלקויי למידה עם קשיים שפתיים ורגשיים, קשיים במוטוריקה עדינה. מטרות לימודיות: חזרה על מושגים מהנושא הנלמד בגן, מטרות שפתיות: זיהוי האותיות בלוח המקשים, שיפור כישורי שפה, לימוד כתיבת סיפור באמצעות מעבד תמלילים. מטרות קוגניטיביות: התמודדות עם פתרון בעיות, יכולת קבלת החלטות. מטרות חברתיות: פיתוח היכולת לעבודת צוות, תוך שיתוף פעולה. פיתוח המודעות למתן עזרה. מטרה ריגשית: התנסות בחוויות הצלחה. מטרות פסיכו מוטוריות: הקפדה על קואורדינצית עין- יד, יישום מושכל של יכולת התארגנות. מטרת העבודה במחשב: הכלי במחשב בו השתמשתי לביצוע המטלה הוא כלי פתוח, תוכנת "בנה לך סיפור", הפועלת במחשב הגן.

20 כתיבת סיפור בעבודה משותפת - המשך
תיאור הפעילות: התלמידים היו צריכים באמצעות התוכנה " בנה לך סיפור" לבנות סיפור ויזואלי על- ידי בחירת רקע מתאים ועל- ידי בחירת הדמיות והאביזרים במצורפים לסיפור במחשב. וכן בסיום הצגת הסיפור היו צריכים לכתוב סיפור באמצעות התמלילן. משוב על העבודה הקבוצתית במחשב: מטרת העבודה הקבוצתית : עבודת צוות בין שני חברי הקבוצה, התלמידים למדו להשתמש במעבד התמלילים במחשב תוך תווך של מבוגר במקביל לביצוע המטלה. ניתן היה לראות באמצעות העבודה במחשב כי התלמידים הבינו את החומר הנלמד עד כה בנושא "זהירות בדרכים" והפנימו אותו. בתחילת העבודה במחשב היה ויכוח בין שני התלמידים מי יכתוב ומי יעצב את הסיפור, בתחילה נתתי להם אפשרות לפתור לבד את הבעיה, אך מכיוון שלא הגיעו להחלטה התערבתי והסברתי שנבצע שני סיפורים, כך שלכל אחד תהיה אפשרות לבצע את שתי המשימות. בהמשך, שימשתי כמתווכת בסביבה הלימודית הממוחשבת, כשאני מקריאה את הסיפור, שואלת שאלות הבהרה ושאלות מנחות, ומאפשרת להם לדון ולהחליט לגבי שינויים בו. בדיעבד נראה שהתיווך היה יעיל יותר לו התלמידים היו כותבים קודם בכתב ילדי ואח"כ הייתי משכתבת בעזרתם את הסיפור – בדף נפרד. יש לקחת לעבודה קבוצתית (כמו זו שאני ביצעתי ) שני תלמידים בעלי אותו ידע פחות או יותר ובעלי אותה רמה שפתית. הדבר עשוי לסייע גם בתחום החברתי ובהחלטות על התוצר המשותף.

21 כתיבת סיפור לל”ג בעומר תאריך: 24/5/2000 נושא הפעילות: ל"ג בעומר
מקום הפעילות: גן טיפולי, הגננת : גב’ דבורה מדמון הוכן על ידי: מיכל חן, סטודנטית בחינוך המיוחד, מכללת לוינסקי מיועד ל: שניים מילדי הגן כלים ממוחשבים בשימוש: מחשב: לומדת "סיפור וצליל" , ה"צייר". רקע מקדים - מאפייני האוכלוסייה: ילדים המאובחנים כלקויי למידה עם בעיות שפתיות. מטרות לימודיות: אורייניות – ניסיון לחבר סיפור - חשיפה לכתיבה, לשינוי גירסאות, שכתוב. תכנון וארגון "דף" במחשב. הפעלת שיקולים, בקרה ובחירה - מה מתאים לחג, אופציית השלכה - לבדוק מה מתאים מחג אחר. מטרה חברתית:עבודה של שני ילדים באותה רמה - שיתוף פעולה, התחשבות וסבלנות. מטרה פסיכומוטורית: טיפוח תאום עין יד.

22 כתיבת סיפור לל”ג בעומר - המשך
מטרות לשימוש במחשב: למידת מיומנויות מוטוריות - שליטה בעכבר. מיומנויות מוקדמות במחשב: הכרות מוקדמת של חלק מהילדים עם הלומדה ועם "הצייר". פעילות מקדימה לפעילות המחשב: נושא ל"ג בעומר שנלמד בגן שהתמקד במאפייני החג, האש מאפייניה וצבעיה. תיאור הפעילות: חזרה על מאפייני החג וסמליו, הילד נכנס בעזרתי ללומדה, בוחר את הרקע המתאים בעיניו ומתאים את המאפיינים לחג ל"ג בעומר, מנסה למצוא האם גם בחגים האחרים קיימים דברים מתאימים (כמו הלפיד של חג החנוכה), מעצב ובונה את התמונה כרצונו ואז אנו פונים לכתיבת סיפור קצר בעקבות הציור ועולמו האישי של הילד. הילד מקשיב לסיפור ומשנה אותו לפי טעמו. הספור ניתן לשינוי ושכתוב בעקבות ביקורת של הילד על סגנון הספור. לבסוף אנו מדפיסים ומתעדים את היצירה. בשלב השני אנו פונים ל"צייר" ומציירים להנאתנו כל ילד את המדורה שלו תוך שימת דגש על צבעי האש. בפעילות הילדים נחשפים לאפשרות שכתוב טקסט, התייחסות לגירסאות שונות שמעלים, שיתוף פעולה תוך האזנה לדברי החבר, העלאת שיקולי דעת לגבי העדפת גירסאות ותכנון סופי של הדף לקראת הדפסתו.

23 תוכנית לימודים אישית - מושגי מרחב
תאריך: נובמבר 99 –ינואר 2000 נושא: התמצאות במרחב- מושגים הוכן ע"י: אורלי בראון -שרון הגננת: גב’ איילת נאור כלים ממוחשבים: עכבר, תכנת "board-maker " אמצעים נוספים: תמונות, לוח עבודה, דפי עבודה רקע מקדים: ילדה חביבה על צוות הגן והילדים, לעיתים אימפולסיבית ומגלה חוסר שקט וריכוז. זקוקה ללמידה מתווכת כל הזמן ולהמחשות רבות ומגוונות. מתפקדת בצורה נורמטיבית למעט אי שיווי משקל וחוסר יציבות. מגלה התעניינות בלמידה חדשה אם כי מאבדת קשב בטווח קצר ומתעייפת מפעילות הדורשת מחשבה מורכבת ומופשטת. לילדה בעיות גבוליות בתחום מילות הקישור ובהיגוי. אוצר המילים דל, רמת המושגים נמוכה. אינה מרבה להשתמש במילות יחס וקישור במשפטים רצופים. עם זאת מוכנה לתקשר ללא קושי. מטרה: הכרת המרחב תוך פעילות מוטורית. הבחנה בין המושגים והכרתם תוך כדי ביצוע

24 תוכנית לימודים אישית - מושגי מרחב - המשך
פעילות מקדימה: פעילות ותנועה בחצר, טיפס על סולמות וירידה מהם תוך שילוב המושגים "למעלה" ו"למטה". תנועה בשילוב שירים. במקביל תעשה מניה ולימוד אוצר מילים (כמו: שמיים, ציפור , אוירון –למעלה. אדמה, פרח –למטה). מדרש תמונה של פעולות שבצענו ביחד, בנייה בקוביות, ציור מסכם של הפעילות, סיכום הפעילות באמצעות סיפור מסכם. תיאור הפעילות במחשב: בתוכנת ה" board-maker" תגרור עצמים שאני אבחר לכיוון מעלה ולכיוון מטה, תשיים העצמים, תזהה אותם ותאמר לי היכן צריכים להיות האם למעלה או למטה כמו: מטוס – למעלה, בית – למטה וכו'. לחצה על המקשים ללא הבחנה ואף לא הניחה לי להסביר לה על המקשים. נתתי לה להתנסות גם עם העכבר אך העדיפה את המקשים (יותר קל מבחינה מוטורית עבורה). בתחילה התעסקה יותר בגרירת עצמים יותר מאשר בהסתכלות על הנעשה ובשיום העצמים והכיוונים. אולם לאחר שראתה את התמונה הראשונה שיצרה , נתנה לי להנחות אותה. בפעילויות הבאות ובמפגשים הבאים הצליחה לגרור עצמים בכיוונים הנכונים המייצגים את הפעילות שבצענו (על פי הסיפור שחיברנו -המחשב הציג תמונות נוף עם אדמה, שמיים, שמש, גדר ועצים). אגדנו את התמונות שיצרה לספרון מושגי מרחב.

25 תוכנית לימודים אישית - מושגי מרחב - המשך
במהלך העבודה המשותפת חזרה על המושגים תוך שהיא משלבת אותם במשפטים, ואני חוזרת אחריה ומרחיבה את משפטיה. כל הפעילות עד רכישת המושגים ושימוש אקטיבי בהם בדיבור יומיומי ארכה כשלושה חודשים. השימוש בתוכנת ה" board-maker" שמשה תמריץ חשוב . היא נהנתה מהפעילות נראה היה שבניית התמונות אפשרה לה לארגן את הידע השפתי שרכשה באופן פעיל. המללת הפעילות תוך כדי בניית התמונות סייעה לה בחזרה ובשימוש תקין במושגי המרחב שרכשה. המשך הפעילות: מושגי מרחב נוספים תוך שילוב של דפוסי הפעילות כפי שתוארו כאן : פעילות מוטורית, משולבת בקצב, אוצר מלים ייעוד, מדרש תמונה, בניית סיפור בע"פ ובמחשב.

26 שילוב המחשב בהתנסות בגן
“אנ’לא יודע איך לאמר לך…” - מתן כלים להבעה רגשית “אלף - אהל, בית זה בית, גימל זה גמל גדול...” - שיפור מיומנויות שפתיות ואוריניות “כולם ביחד כיפאק היי…” שיתוף פעולה בפעילות קבוצתית “אני צייר ואת זמרת בארים...” תקשורת ומשחק

27 מתן כלים להבעה רגשית כתיבת ספר רגשות אישי

28 הכנת ספר רגשות אישי לכל ילד
תאריך: אפריל –מאי 2000 נושא הפעילות: הבעת רגשות. מקום הפעילות: גן טיפולי שפתי, הגננת :גב’ סימה רוזנברג. הוכן ע"י: מיכל יזדי מיועד ל: מיועד לכל ילדי הגן. כלים ממוחשבים בשימוש: word, צייר, שימוש בתמונות מ clipart ומ wordart רקע מקדים: הילדים מאובחנים כלקויי למידה עם קשיים שפתיים, וקשיים בהבעה המילולית. חלקם מגלים קושי בהתנהגות מסתגלת ומביעים רגשות באופן פיזי. ספר הרגשות האישי שמכין כל ילד ייתן לו את האפשרות להביע עצמו בציור ובכתיבה תוך יכולת לזהות את רגשותיו ולתת להם ביטוי שפתי. מטרות לימודיות: מתן יכולת להבעה רגשית באופן מסתגל, הבעה בכתב, הבעה בציור, מיומנויות עבודה במחשב. רכישת התנסות בפעילות אוריינית. מטרות לשימוש במחשב: הכרת המקלדת והאותיות על מנת לפתח שימוש לצורכי שפה, לימוד ורכישת מיומנות בתוכנות שונות במחשב, הנעה ותמריץ לילדים המתקשים בהבעה רגשית ובפעילות בגן.

29 הכנת ספר רגשות אישי לכל ילד - המשך
פעילות מקדימה לפעילות המחשב: מפגשים בנושא הרגשות, דרכים להבעתם, דרכים לזהותם. הפעילות לוותה בשילוב אמנויות (מוזיקה, תנועה, יצירה פלסטית ושימוש בחומרים מגוונים), המחשב שימש ככלי מתווך בשלב זה. לפני שהילדים התחילו לתכנן את הספר האישי שלהם, בדקנו ספרים בספריה, השוונו ומיינו אותם. הילדים העלו מאפיינים בולטים שצריכים להיות בכל ספר – גם בספרים שלהם. פעילות המשך לפעילות במחשב: יצירת ספרים לכל ילדי הגן, או לזוגות על פי צורך ורצון, הצגת הספרים, דיון בהם ובניית "ספריית רגשות". משוב: הפעילות משכה את הילדים. שמשה מניע לילדים שלא הצליחו להתבטא קודם היטב . האטרקטיביות של שימוש במחשב עודדה חלק מהילדים לפעילות. הם נהנו מאוד מן הפעילות במחשב, וחיכו בקוצר רוח לתורם. הפעילות התבצעה בתווכי היא הותאמה לרמות השונות של הילדים, וגרמה להם להביע עצמם באופן עצמאי ובכלים המאפשרים גוון אישי בהבעה. בחירת התמונות במחשב והאפשרות לבחור צורת כתב, צבעים וצורות, פתחה בפני הילדים כלי לביטוי רגשי גם באמצעות "צבע הרגש" ועצמתו(גודל האותיות). השימוש בשפה, בציור, בבחירת תמונות ובאפשרות להבעה פתח בפני הילדים אפשרות לבטא את רגשותיהם באופן מילולי. יכולת ההבעה מיושמת גם במפגשים ובעשייה בגן. הפעילות משלבת התנסות אוריינית, רכישת אוצר מלים, שימוש בשפה ויכולת להבעה רגשית לצורך יישום התנהגות מסתגלת חברתית.

30 תוכן עניינים מבוא -----------------------------------עמוד 3
רגש פחד עמוד 4 רגש כעס עמוד 5 רגש קנאה עמוד 6 רגש אהבה עמוד 7 סיכום עמוד 8 ספר זה נכתב ע”י ל’. בספר באים לידי ביטוי השימושים השונים שעשה ל’ בכלים ובמיומנויות שרכש: כלים ממוחשבים התנסות בכתיבה ותיקון שגיאות כתיב ודקדוק הבעה בציור, כתיבה ושימוש בתמונות ארגון אורייני של מבנה הספר לא הובא כאן דף השער, כיוון שהוא מכיל אינפורמציה הפוגעת בצינעת הפרט צפינו בשינוי ביכולת ההבעה הרגשית של ל’ ויכולתו לפתור עימותים בשיחה.

31 מבוא בספר הרגשות שלי יש שער שמצוייר בו ציור של רגש העצב, יש גם ציור שקשור לרגש פחד , כתבתי גם שני סיפורים סיפור 1 על רגש כעס, סיפור 2 על רגש קנאה .לקחתי תמונות שקשורות לרגש אהבה. יש עוד המון המון רגשות ולא את כולם הזכרתי בספר שלי. הרגש שהכי נעים לי להרגיש הוא רגש שמחה, כי כשאני שמח אני עושה כל מיני דברים שכיף לי לעשות אותם.

32 פחד

33 סעוכ ןומיקופ בוקר אחד אש קם. החברים שלו התעוררו ראשונים והוא קם מעוכר בשעה 12 בצהרים. ואז אש כעס כי הוא קם אחרון. כולם הלכו לארץ הפוקימונים חוצמ אש ופיקאצו. אש ופיקאצו הרגשו מאד מאד מאד עצובים וכועסים. אז ירד גשם . ואז אש ופיקאצו לא יוכלו לצת לחצר ואז אש ופיקאצו הרגשו עוד יותר עצובים וכועסים.

34 האנק שגר האנק שגר האופניים החדשות של רון
פעם היה ילד שקוראים לו רון והיו לו אופניים חדשות. היתה לו משפחה לאבא קוראים אבי לאמא קוראים רינה לאחות קוראים סימה לאח קוראים דוד. לאח הקטן רון אבי קנה אופניים חדשות . רון נסע עם האופניים לבית הספר חנה את האופניים בצד. שרון חזר הביתה כל הילדים קנאו בו בגלל האופניים החדשות. גיל החבר של רון רוצה גם אופניים ובכה כל היום בבית הספר. רון התקשר אחה"צ לגיל. גיל אמר לרון שהולך למקום אחר. רון כל אחה"צ בכה ובכה. סוף

35 אני אוהב לראות טלוויזיה
אהבה אני אוהב לראות טלוויזיה אהבה אני אוהב לשחק במחשב.

36 םוכיס אני מאוד נהנתי ושמחתי להכין את ספר-הרגשות האישי שלי.
כל רגש יצא שונה, פעם צירתי, פעם כתבתי סיפור , הדבקתי תמונות שונות של רגשות וזה היה לי מאוד שמח וכיף.

37 שיתוף פעולה בעבודה קבוצתית
יצירת מיצג משותף בשילוב כתיבה במחשב יצירת תערוכה וספר קבוצתי פעילות אוריינית בתכנון משותף “פעילות אוריינית בתכנון משותף” תוארה קודם במסגרת הנושא: תכני ההוראה בפעילות אינדיבידואלית - בפעילות “זהירות בדרכים” כחלק מפיתוח ההבעה בכתה ובע”פ (ראו שם)

38 הכנת תמונת אביב תאריך: מרץ 2000
נושא הפעילות: שילוב המחשב כתחנה בפעילות מקום הפעילות : גן טיפולי (לקות למידה) לגילאי גן חובה, הגננת: גב’ ריטה ברקאי. הוכן על ידי: נדיה ארמן, סטודנטית בחינוך המיוחד – מכללת לוינסקי מיועד ל: ילדי הגן – פעילות בחירה כלי/כלים ממוחשבים בשימוש: תוכנת WORD רקע מקדים – מאפייני האוכלוסיה: הילדים מאובחנים כסובלים מליקוי למידה עם בעיות רגשיות. מטרות לימודיות: חזרה על נושא אביב, חזרה על מושגים, עידוד כתיבה. מטרות לשימוש במחשב: שילוב מחשב כחלק מהפעילות היצירתית, שימוש במקלדת כהנעה לראשית כתיבה מיומנויות מוקדמות במחשב: שימוש בעכבר, במקלדת. פעילות מקדימה לפעילות המחשב: מפגש בנושא סימני אביב פעילות המשך לפעילות המחשב: צירוף מילים לתמונת אביב. שילוב מחשב ביצירה בפעילויות נוספות. תיאור הפעילות: כל ילד יכול לבחור בין מספר פעילויות: ציור, צביעה, גזירה, הדבקה והקלדה, על מנת ליצור תמונת קולאז' קבוצתית של אביב. ילדים שמעוניינים להקליד אך אינם שולטים באופן עצמאי בעבודה בתוכנה, יקבלו סיוע על פי הצורך.

39 הכנת תמונת אביב - המשך משוב: יצירת תמונה של אביב הייתה עבודה קבוצתית, לכן הרגשתי צורך להמשיך את העבודה הקבוצתית של הילדים ולשלב עם המחשב, כדי שהילדים יראו את תוצר שלהם לא רק מה שהם צבעו, גזרו והדביקו, אלא פעם ראשונה תוצר קבוצתי עם כתב- סימני אביב. היו ילדים שזו היתה הפעם הראשונה שלהם בעבודה בכלי פתוח במחשב (שלא לדבר על כתיבת המילים – ארגון רצף וסדר האותיות והבחנה שמיעתית). לכן, לילדים שהיה מאוד קשה להתמודד עם המשימה, נתתי אפשרות ל"הכתיב לי", באמצעות איות או בחלוקה להברות ועיצורים ושאני אקליד. עדיין הילד נכח בתהליך של כתיבת המילה בשיקולים של כתיבתה ובבקרה לגבי הכתיבה המדויקת של המלה והיכולת לקרוא אותה. שני ילדים שמאוד נהנים לעבוד במשחקי המחשב, בחרו בפעילות זו והייתי צריכה לעצור אותם בשלב כלשהו, בכתיבת המילים, ולהזמין ילדים אחרים. נראה היה שהם נהנים מאוד מהיכולת להשתמש במחשב בפעילות פתוחה וחדשה. הילדים התנסו חלקם בהקלדה וחלקם בהכרת תכנת כתיבה תוך כדי פעילות. יש להמשיך בהקניית מיומנות שימוש במעבד תמלילים על מנת להפוך את הפעילות לחלק מהווית הגן. הילדים סייעו זה לזה בחיפוש אותיות על המקלדת , בבחירת מלים, ובבקרה אם המלה הכתובה – נכונה. נוצר קשר עבודה יפה וסיוע הדדי עם ילד שבדרך כלל נוטה לעבוד לבד ומתקשה בפעילות במחשב בנוכחות חברים. ההתייעצות המשותפת לגבי מיקום המלים הכתובות בקולאז' – פתחה פתח לדיון קבוצתי ולפעילות חברתית לצורך הצגת מיצג משותף.

40 טיול בשדה תאריך: דצמבר 1998 נושא: תערוכה קבוצתית "טיול בשדה" ומגדיר צמחים. מקום הפעילות: גן טפולי ראש העין מיועד : לכל ילדי הגן כלים ממוחשבים: תכנת word וצייר רקע: ילדים המאופיינים כלקויי למידה עם בעיות שפתיות, רגשיות ומוטוריות. חלקם סובלים מטווח קשב קצר במיוחד ומחוסר שקט. רובם מגיעים מסביבה שאינה מטפחת את יכולותיהם. מטרת השיעור : חזרה על הנלמד בנושא שדה הבור , טיפוח ראשית כתיבה, מיון וקטגוריזציה, תאום עין יד, הארכת טווח הקשב והריכוז. פעילות מקדימה: טיול בשדה הבור, איסוף פרחי העונה, מיונם ושיחה על פרחי העונה ומאפייניהם. מיומנויות מקדימות במחשב: שימוש בעכבר, עבודה במעבד תמלילים, לימוד השימוש בצייר נעשה תוך כדי הפעילות עצמה. פעילות המשך לפעילות המחשב: הצגת העבודות בתערוכת גן, דיון עם הילדים על יצירותיהם, הצגת התערוכה להורים ולילדים אחרים –לצורך העלאת הדימוי העצמי של ילדי – הגן.

41 טיול בשדה - המשך במקביל נערך מיון של הפרחים ותוכנן מגדיר צמחים קבוצתי: הילדים אספו פרחי עונה , יבשו אותם, כתבו מגדיר הכולל את : שם הפרח, צבעו, העונה בה הוא פורח ומאפיינים שונים הידועים להם (גובה, עלי כותרת, ריח וכ"ו…) ושמות הכותבים. הפרח המיובש הודבק על הדף המתאים – ליצירת מגדיר קבוצתי. משוב: הפעילות במחשב משכה את הילדים מאוד. הם חזרו שוב ושוב למחשב ובקשו לצייר עוד. עבור ע' למחשב היתה השפעה מפתיעה: הוא הצליח לשבת ולעבוד במשכי זמן עולים והיה מוכן לעשות עוד מטלות בגן, עד שיגיע תורו. בכתיבה במעבד תמלילים הילדים דרשו לתקן את הכתיבה על פי התיקון האוטומטי במחשב (speller). אצל רובם הכתיבה הנכונה של המלים שתקנו נשמרה גם בכתיבה ביד או בהמשך בפעילות המחשב. אצל נ' וד' רצף האותיות היה נכון, אבל היה היפוך אותיות (כוון). הילדים חשו גאווה רבה ביצירותיהם ובייחוד בכך שהשתמשו במחשב ושהצליחו לכתוב. הם קבלו מחמאות רבות והערכה על התערוכה ובהמשך על המגדיר. מבחינה חברתית נוצרו יחסי שיתוף פעולה בין ילדים , על רקע של סיוע הדדי בכתיבה ובתכנון המגדיר. הילדים רכשו מיומנויות חדשות בשימוש במחשב. לגבי ילדים בעלי קושי בתיאום עין יד – למרות הקושי הבסיסי הם אימצו דרכים לשימוש בעכבר באופן יעיל. המחשב שימש כמתווך וכתגמול חיובי עבור ילדים בעלי טווח קשב קצר.

42 טיול בשדה - המשך נוצרו דפוסי עבודה חדשים תוך סדור יחסים חברתיים : המתנה לזמן פעילות, עזרה לחבר, שיתוף פעולה בתכנון ובביצוע. כיוון שהם השתתפו בתכנון התערוכה ובתכנון הכתיבה והעריכה של המגדיר – עלה הצורך להתייחס לדעות שונות, להערכה ולבחירה , תוך התמודדות עם תסכול ומתן מקום שווה לכולם. הדיונים לפני הפעילות, תוך כדי ובסיומה, חזקו את מערכת היחסים בקבוצה. עלו התייחסויות של הילדים לגבי הצורך לשתף את כולם והערכה למי שמשתף פעולה עם חבריו. מבחינה אוריינית הילדים הקלידו את שמותיהם ואת שמות הפרחים, התנסו בכתיבת יצירה משותפת ועבדו על כתיבה נכונה. לפעילות היתה תרומה מרשימה לחיזוק הדימוי העצמי של הילדים בעיני עצמם, חבריהם ומשפחותיהם. הם ציינו פעמים רבות את יכולותיהם לכתוב במחשב, אותו הם תופסים ככלי יוקרתי.

43 ציור - בשדה הבור אחד מהציורים במחשב של שדה הבור.
נ’ השתתף בבניית המגדיר בגן. הוא לקח על עצמו את ריכוז הדף העוסק בסביון. למרבה הצער, לא דאגנו לשמור את התוצר המיוחד הזה - והוא אבד יחד עם הקבצים שנמחקו.

44 שיפור מיומנויות שפתיות ואורייניות
שילוב אוריינות בסיכום נושאים שעולים במפגש ראשית כתיבה רשימת שמות ומושגים כהכנה לסיפור מתוכנן על פי נושא התנסות חפשית בכתיבה ילדית כתיבה של סיפור לסיכום נושא נלמד כתיבה במהדורות שילוב אוריינות בכל פעילויות הגן שני תתי הנושאים המופיעים ללא קשורים תוארו קודם בפרק שעסק בתכני ההוראה בפעילות אינדיבידואלית, בהתייחסות להבעה בע”פ ובכתב. “כתיבה של סיפור לסיכום נושא” מתוארת בשיקופית המתייחסת לנושא של זהירות בדרכים - כתיבת סיפור בעבודה משותפת. “כתיבה במהדורות” מתייחסת לכתיבת סיפור לל”ג בעומר.

45 סיכום שאלות במפגש ילדי גן חלמית למה חוגגים למדינה יום הולדת? שואלים
מה זאת מדינה? למה יש מנורה בסמל המדינה? מה זה דגל ואיך כיצד הוא נראה? למה קוראים לחג יום עצמאות? למה חיילים צונחים מהמטוס? איך חוגגים יום הולדת למדינה?

46 כתיבת סיפורים אבא אלירן אמא אורטל יהודה פסח ספיר מור דלית אביב פרחים
בסיפורים שלפנינו, הוצגו הדמויות המופיעות בסיפור. בסיפור הראשון בהתחלה נכתבו שמות הדמויות והמשך הספור – סופר בעל פה. בסיפור השני, לאחר תיאור תמונת נוף, נרשמו הדמויות והנושאים המרכזיים במחשב. אפריל 2000 אבא אלירן אמא אורטל יהודה פסח ספיר מור דלית אביב פרחים צפור מצה

47 ראשית כתיבה עכל ם (עצוב מעונש) הגניקרשזמצלתאדםלאהאבאחכיכוחעיכחעיכחע.
פעם אחת היה ילד שקראו לו אדם. לאה ואבי אמרו לאדם לא לגעת בממתקים. עחולעחיעוכעטיכיכורכרוטעהוכניחעמתךוןייכהעכמח אבל בוקר אחד התחשק לאדם לקחת ממתק אחד, לקח את הכסא החדש, עמד עליו גחכטיהעכיכעיעואמאאבאהמחיהכהלהחכלועןויןיטוי לקח ממתק, ופתאום אמא ואבא נתנו לו סטירה וכעסו עליו בגלל שלקח ממתק. עיחכחעיחעיכוחיליחיחעחיחיחיחיחלעיחליחןעויןטוא עואועעעריעעיעכיעכיכעיחכיעיכעכעיכעיעכיעיטראאא אבננעכיכיכעייעכעיכעיכעיכעטיעיעעכטייכעיעיעעלםר ןאטואטטיעיעיאעעעאחעעעחאיואאעטיוטיעאוטיעוע אוטעאועטיואיואיעאאועיועיואעטי י יכענחחעכייכרואטעייעכגיעעכגיכעגעככגעטעכי. לקחו אותו לחדר בכל הכח ולא הצליחו, עד שפתאום כן הצליחו. ואז הוא היה בעונש והוא היה עצוב. ושיחק במשחקים החדשים והמשחקים הישנים שהיו לו בחדר, אבל הוא היה עוד עצוב. סוף.

48 תפריטים לפינות משחק פינת הקריאה החנות שלנו פינת המרפאה
מה בניתי היום בקוביות כל הפעילות החפשית בגן שולבה בתפריט במחשב , כך שהילדים יכולים לסכם את פעילותם ולשמור את הקבצים בספריות אישיות. אין קישור ל”בואו נחשב” - פעילות זו תוארה קודם במסגרת הנושא העוסק בתכני ההוראה בפעילות האינדיבידואלים: פעילות ההכנה לכתה א’ באמצעות עבודה בקבוצות (ראו שם). כל אחד מהילדים המשתתפים בפעילות חשבון - יכול לשמור את ה”דף” שהשתתף בכתיבתו בספריה אישית -ולהוסיף הערות. בואו נחשב פינת היצירה

49 פינת הקריאה שם הקורא- שם הספר שקראתי- האות הראשונה בכותרת- שם הסופר-
שם המאייר/המצייר- כמה אותיות יש בכותרת הספר?

50 פינת קוביות מה בניתי היום? בית וחדר בכמה קוביות השתמשתי? הרבה
באילו חומרים נוספים בניתי? קופסה

51 מפינת היצירה נושא: ל”ג בעומר דף יצירה של - י’ היום יום - שני
דף יצירה של - י’ היום יום - שני נושא: ל”ג בעומר מה יצרתי היום? מדורה האם צבעתי? כן באיזה צבעים השתמשתי? אדום צהוב ירוק כחול (הערה: י' ממני לעזור לו לאיית, הדגשתי את האותיות בכל מילה ולאחר מכן תיקנתי את טעויותיו שהיו השמטת האות ו' מכל צבע). האם הדבקתי? כן איזה צבע הדבקיות? אדום האם כתבתי? כן מה כתבתי? מדורה

52 פינת המרפאה

53 החנות שלנו

54 תקשורת ומשחק סוציודרמטי
בניית תפריטים לפינות המשחק בגן הפעלת ילדים בפעילות סוציו דרמטית משולבת מחשב קנייה בחנות לצפייה בסרטון (כ-1MB) בקור במרפאה - סרטון (כ-1MB) בניית תפריטים לפעילות משחק ופעילות חפשית בגן תוארה בפרק הקודם העוסק בשיפור מיומנויות אורייניות ושפתיות - ראו שם

55 קנייה בחנות תאריך: מאי 2000 נושא הפעילות: התנסות בקנייה ומכירה בחנות.
מקום הפעילות: גן טפולי, הגננת : גב’ פרג הוכן על ידי: שחורי תמי וספיבק דקלה מיועד ל: כל ילדי הגן, כל ילד או זוג ילדים יעבדו בעזרת הגננת. כלי/כלים ממוחשבים בשימוש: מחשב הגן, מעבד תמלילים WORD +צייר. רקע מקדים – מאפייני האוכלוסיה: ילדים המאובחנים כלקויי למידה עם בעיות שפתיות בגילאים 5-7 (כמו כן בעיות רגשיות, התנהגותיות, קווי PDD). מטרות לימודיות: פעילות חשבונית, קריאה ופיתוח שפה (על ידי שימוש בהקלדה), מיון וקטגוריזציה, הפעלה במשחק חברתי. מטרות לשימוש במחשב: השימוש במקלדת על מנת לפתח שפה ומיומנויות חשבוניות. המחשב משמש לכתיבת רשימות קניות, אימון בקריאה וכתיבה. תמריץ לפעילות חברתית לילדים שאינם משתתפים בדרך כלל במשחק. מיומנויות מוקדמות במחשב: עבודה במעבד תמלילים כולל יצירת טבלה ושימוש בה. כל ילד מיין את המוצרים לפי קטגוריות, רשום את הקטגוריות וכתב תחתם את המוצרים המתאימים.

56 קנייה בחנות - המשך פעילות מקדימה לפעילות המחשב: עבודה עם הילדים על חישוב חישובים במחשבון, איסוף המוצרים לחנות עם הילדים, בחירת שם לחנות בבחירות דמוקרטיות, ארגון וסידור המוצרים, קביעת מחירים והכנת שלטים, מחירונים ומדבקות מחירים בהקלדה במחשב. הדגמה של הפעילות. פעילות המשך לפעילות המחשב: הפעילות הזו אינה חד פעמית, הילדים יוכלו להמשיך ולעסוק בה באופן עצמאי כל הזמן. תיאור הפעילות: כל תלמיד היה "המוכר" וה"קונה", בחר את המוצרים אותם הוא רוצה לקנות, חשב מחיר ויענה על שאלות קצרות בנושא המוצרים שקנה. בהמשך המשחק התפתח ונוספה "אמא" שמבקשת מה"ילד" שיקנה עבורה מצרכים ומשלמת עבורם. משוב: הפעילות היתה מאד מעניינת לילדים ניתנה זכות בחירה (בחירת המוצרים), היה שילוב של מספר משימות- בחירה, חישוב, גיוון. ילדים חזרו וביקשו להמשיך ולנסות לעשות את הפעילות. היו ילדים שעבדו בזוגות כאשר אחד בוחר את המוצרים והשני מחשב ו"מוכר" לו אותם. שילוב של ילדים שאינם משתלבים במשחק בדרך כלל בתפקידים משניים (אמא). שמות המוצרים המשיכו לעשות זאת לפי הקצב שלהם ואף הראו עניין ויישום של מיומנות חדשה זו בפעילויות נוספות בגן. החלק המקדים הקוגנטיבי של מיון וקטגוריזציה היה מעט קשה לילדים, אך בעזרתי הצליחו הילדים לתת שם לקטגוריות. הילדים מיינו את המוצרים תחת הכותרות של הקטגוריות, את שמותיהם של המוצרים הם העתיקו למחשב מן המוצרים עצמם.

57 קנייה בחנות - המשך לאחר שהתנסו בכתיבת שמות המוצרים המשיכו לעשות זאת לפי הקצב שלהם ואף הראו עניין ויישום של מיומנות חדשה זו בפעילויות נוספות בגן. התלמידים מאוד התקשו להבין את הרעיון של בחירת השם והציעו שמות של מוצרים או שמות של רשתות שכבר קיימות. תהליך הצעת שם ארך זמן רב ודרש הדגמות מרובות. כשהובן הנושא, כל ילד הציע שם. תהליך נוסף בו נתקלתי בקושי היה בחירת שם סופי. הילדים מאוד התקשו במיון ובבחירה והדבר דרש קריאה חוזרת של השמות והדגשת החשיבות של בחירת שם אחד בלבד. לבסוף הצליחו לבחור שם אחד גם בקריאה הראשונה וגם בשניה. לאחר הצבעה דמוקרטית נבחר השם "סופר נן" שהוצע ע"י ג'. החל מאמצע מאי היתה פעילות מאסיבית מצדנו על מנת שהפעילות תהפוך לחלק בלתי נפרד מסדר יומם של התלמידים. מכיוון שבשבוע זה היינו יום יום בגן, סידרנו את הפינות, הוספנו עזרים והפעלנו את הילדים לפי בחירתם. הפעילות העיקרית התרחשה במכולת ובפינת הרופא – אלה הובילו לאינטראקציה טובה בין התלמידים, משחקי תפקידים ששילבו תקשורת שפתית רבה, כתיבה ופעילות חשבונית. נוצרו קשרים חדשים באמצעות משחק בין ילדים שלא השתתפו קודם. הפעילות משלבת משחק חברתי, תקשורת בין אישית, מיומנויות של שימוש במחשב, שימוש בשפה ואוריינות כחלק מהפעילות היום יומית בסביבה החינוכית.

58 החנות שלנו

59 סיכום - ממשובי תלמידותינו
“מפתיע איזה כח משיכה יש למחשב - הם מוכנים לעשות דברים שלא האמנתי שירצו, אם זה במחשב” “למדתי להעריך את הכוח של המחשב ככלי טיפולי - אפילו במוטוריקה עדינה” “המחשב תורם המון, ובעבודה מעשית בפרט - אפשר לגוון את העבודה וגם לקדם מטרות שפחות באות לביטוי- בעיקר בשילוב חברתי” “הצטערתי שלא למדנו רקע תיאורטי בתחום המחשבים, בעיקר על מה זה עושה ללמידה” “גליתי שחסר לי ידע מעשי במחשבים - יותר הדרכה איך לשלב קריאה, משחק. הילדים ממש שאבו אותנו לעוד ועוד”


Download ppt "סביבה מתוקשבת כפוטנציאל חינוכי וטיפולי לילדים לקויי למידה בגילאי הגן"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google