Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Teknologi Informasi ~ Komputasi dan Pemrograman ~ Oleh : Tim Hibah Pengajaran Mata Kuliah Teknologi Informasi Jurusan Matematika Pertemuan 9.
Advertisements

Komunikasi Dasar Manusia dan Komputer
Oleh : Tim Hibah Pengajaran Mata Kuliah Teknologi Informasi Jurusan Matematika Pertemuan 9.
Pengenalan Software (perangkat lunak)
DASAR-DASAR PEMROGRAMAN
TEKNOLOGI KOMPUTER : TINJAUAN SEKILAS
BAB 7 IMPLEMENTASI & PEMELIHARAAN PERANGKAT LUNAK
Perangkat Lunak Software. Perangkat Lunak merupakan sekumpulan aturan yang digunakan untuk menjalankan perangkat keras terdiri dari kumpulan istruksi.
Pengantar Algoritma dan pemograman
PERKEMBANGAN BAHASA KOMPUTER
PENERAPAN KOMPUTER BAGIAN 1. POKOK BAHASAN 1. PENGENALAN KOMPUTER 2. BAHASA BASIC DAN DIAGRAM ALIR 3. VARIABEL DAN KONSTANTA A. STATEMEN MENAMPILKAN DATA.
Dasar Pemrograman Pendahuluan.
TEKNOLOGI KOMPUTER : TINJAUAN SEKILAS
PENGATURCARAAN C++ Penyelesaian Masalah
SISTEM PENGENDALIAN (WXES 1110)
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Komputasi dan Pemrograman
Dasar Komputer dan Internet
Pengenalan Bahasa Pemrograman
YOHANA NUGRAHENI Pengantar Algoritma YOHANA NUGRAHENI
Pertemuan 1.
BAB 4 PANGKALAN DATA.
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
SISTEM PENGOPERASIAN Paras 3 Dulu: OS disediakan oleh pengeluar mesin
SISTEM PENGENDALIAN UNIX
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
Paras Mikropengaturcaraan
BTI3283/BIT3083 SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN
PERKAKASAN DAN PERISIAN KOMPUTER
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
DOKUMENTASI ASAS DALAM PENGURUSAN SISTEM DAN ALAT MENGESAN SISTEM
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
VISUAL BASIC 6.0.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
INGATAN & STORAN Ingatan utama Ingatan sekunder
Merujuk kepada komponen mesin, jujukan arahan dan sebagainya
UNIT 4: PEMPROSESAN PERKATAAN
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
Pengenalan PLC Konsep PLC.
BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif:
UNIT 3: KOMUNIKASI MELALUI KOMPUTER
PENGATURCARAAN C/C++ (C) Md Yazid Mohd Saman, 2013
TEKNOLOGI MAKLUMAT KOMUNIKASI
DEFINISI, FUNGSI DAN BINAAN
ALGORITHM & DATA STRUCTURE BY : SUZILA YUSOF
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
STRUKTUR ASAS DAN CIRI-CIRI SISTEM PENGOPERASIAN
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
CPU Unit Pemprosesan Pusat mengawal operasi komputer Operasi CPU
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat
UNIT 2: PENGENALAN KOMPUTER DAN SISTEM OPERASI KOMPUTER
Pengalamatan Suruhan – 2 bhg Suruhan perlukan
UNIT 1: KEPENTINGAN KOMPUTER DALAM KOMUNIKASI
MATERI 3 : TEKNOLOGI KOMPUTER
Unit 3 : Internet dan Hubungannya dengan Bahasa
PENGERTIAN DATA DAN MAKLUMAT & PANGKALAN DATA
Latihan 5.1 Soalan aneka pilihan.
PROSES KESEGERAKAN BAB 6.
UNIT 6 : PENGURUSAN PERANTI INPUT OUTPUT
Topik-topik Khas: 1. Pembaharuan Perisian. (“Software Rejuvenation”) 2
PENGENALAN KEPADA VISUAL BASIC
MOHAMAD RAFIUDDIN BIN JAMALI NAZATHUL EZMIRA BINTI BAHRI
Transcript presentasi:

Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia Sistem komputer terdiri daripada Perkakasan Perisian

Perkakasan Komputer Peranti input Unit Pemprosesan Pusat (CPU) Menerima input dari pengguna Unit Pemprosesan Pusat (CPU) Melaksanakan arahan; pengiraan, perbandingan dan perpindahan data Storan utama atau Ingatan utama Tempat simpanan sementara untuk data/aturcara Peranti output Tempat output dihasilkan Peranti storan tambahan Tempat simpanan kekal untuk data/aturcara

Perisian Komputer Aturcara – satu set arahan yang mengawal pemprosesan data dalam komputer Perisian – aturcara yang dilarikan pada komputer Ada dua kategori perisian Perisian sistem Perisian aplikasi

Perisian Sistem Terdiri dari aturcara yang mengendalikan sumber perkakasan suatu komputer dan melaksanakan tugas-tugas pemprosesan maklumat yang diperlukan Tiga kelas perisian sistem: Sistem pengoperasian Menyediakan antaramuka pengguna, capaian fail dan pangkalan data, dan antaramuka untuk sistem komunikasi Sistem sokongan Menyediakan kemudahan sistem , cth: format disket Sistem pembangunan Menyediakan kemudahan dan persekitaran untuk membangunkan perisian

Perisian Aplikasi Dua kelas: Perisian untuk kegunaan am (general-purpose) Diperolehi dari pembangun perisian dan boleh digunakan untuk lebih dari satu aplikasi Contoh: pemprosesan perkataan Perisian untuk aplikasi yang tertentu Perisian yang digunakan hanya untuk tugas tertentu

Sistem Komputer

Persekitaran Komputer Perkomputeran peribadi Semua komponen perkakasan berhubung secara langsung dan tidak dikongsi dengan orang lain Perkongsian-masa (time-sharing) Ramai pengguna berkongsi sumber perkakasan Pelanggan-pelayan (client-server) Tugas perkomputeran dibahagikan di antara komputer pusat dengan komputer pengguna

Peranan Komputer Pemprosesan data – menukar data mentah kepada maklumat yang tersusun dan bermakna Kawalan – mengawal alatan yang sukar dikawal oleh manusia Rekabentuk dan pembangunan Komunikasi data

Konsep Pengaturcaraan Proses merancang suatu jujukan arahan untuk dilaksanakan oleh komputer Pengaturcaraan dibuat untuk menyelesaikan suatu masalah tertentu Fasa yang terlibat: Analisa masalah Langkah penyelesaian am (alkhwarizmi) Pengujian Implementasi (pengekodan)

Bahasa Pengaturcaraan Bahasa mesin Terdiri dari kod 0 dan 1 Satu-satunya bahasa yang difahami oleh komputer Bahasa simbolik/himpunan (assembly) Menggunakan simbol atau mnemonic untuk mewakilkan arahan bahasa mesin Perlu diterjemah kepada bahasa mesin Bahasa paras tinggi Mirip kepada bahasa yang digunakan oleh manusia ( bahasa Inggeris )

Jenis Pengaturcaraan Berstruktur Fungsian Berasaskan objek Pascal, C, COBOL, FORTRAN Fungsian Scheme, LISP Berasaskan objek Java, C++ Berasaskan logik Prolog Skrip Perl, Visual Basic, Javascript