Perkembangan Tamadun Islam (Pentadbiran Zaman ‘Abbasiyyah)

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Pada Masa Umar bin al Khaththab
Advertisements

PERJANJIAN AQABAH.
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Perlembagaan Malaysia dalam Konteks Hubungan Etnik di Malaysia
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
Konsep negara bangsa dalam sistem politik Melayu tradisional
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Kemunculan Kerajaan Islam di Andalus ( )
KECEMERLANGAN TAMADUN ISLAM DI ANDALUSIA
PY1262 SEJARAH DAN TAMADUN ISLAM
KERAJAAN BANI UMAIYYAH
Bermula di Lembah Sungai Tigris dan Euphrates
Perkembangan Tamadun Islam (Pendidikan Zaman ‘Abbasiyyah)
PERKEMBANGAN TAMADUN ISLAM
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
Pentadbiran Struktur organisasi pentadbiran Tahap kemajuan pentadbiran
Pembentukan Kerajaan Banu Umayyah
PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA YANG MERDEKA
Perancangan Program di Malaysia
AL-IJARAH (KONTRAK SEWA)
Perkembangan Tamadun Islam
BAB 4 : KHALIFAH UTHMAN BIN AFFAN R.A.
Manusia dan Masyarakat Di Zaman Khulafa’ Rashidin
Wakaf UNIT 6 Kelas Bimbingan Dewasa.
PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA
SYARIKAT Menurut bahasa: Bermaksud perkongsian melalui kontrak atau tanpa kontrak. Menurut istilah ulama fikah: Syarikat ialah hak dua orang atau lebih.
BAB 2 : KEDATANGAN ISLAM KE BENUA EROPAH
Bab 4 - Sejarah Perjuangan Banu al-Abbas 1- Pendahuluan -Bani Umayyah menghadapi masalah/tentangan dari Syiah & Khawarij -keluarga B. Abbas sentiasa.
FAKTOR KEGEMILANGAN & KEJATUHAN KBU
BAB 2 INTERAKSI ANTARA TAMADUN.
PERLEMBAGAAN MALAYSIA DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA
WARISAN KESULTANAN MELAYU
SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM
Kerajaan ‘Uthmaniyyah I & II
Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan
Kecemerlangan dan Kemerosotoan Kerajaan Banu Umayyah
Bab 7.
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
MENENGAH 3 SEJARAH ISLAM
PERKEMBANGAN TAMADUN ISLAM
RAJA BERPERLEMBAGAAN PENGENALAN KESEIMBANGAN
Sumbangan Bani Umaiyah.
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
ASPEK-ASPEK PENINGKATAN TAMADUN
BAB 4 : KEDATANGAN ISLAM KE ASIA SELATAN DAN ASIA TIMUR
BAB4: KHALIFAH-KHALIFAH BANI UMAYYAH
PERKEMBANGAN KETENTERAAN KERAJAAN BANI UMAIYYAH
PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA YANG MERDEKA
Pembangunan Politik Dalam Konteks Hubungan Etnik Di Malaysia
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
PENTADBIRAN NEGERI DAN KERAJAAN TEMPATAN
PAS PENGENALAN AM.
BADAN PEMERINTAHAN I: EKSEKUTIF DATIN DR. SARVINDER KAUR
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
PENTADBIRAN NEGERI DAN KERAJAAN TEMPATAN
PELAJARAN 20 : PENYEBARAN ISLAM PADA ZAMAN KERAJAAN ABBASIYAH Disediakan oleh : SITI MARDHIAH BINTI ZAINAL ABIDIN AHNA ADRIANA BINTI ALZAHARI.
BAB 3 : KHALIFAH UMAR BIN AL-KHATTAB R.A.
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Kerajaan dan Negara Apakah maksud kerajaan? Kerajaan adalah sebuah organisasi yang mempunyai kuasa pentadbiran satu unit politik. Dalam erti kata.
BAB 5 : KHALIFAH ALI BIN ABI TALIB R.A.
BAB 1 : SEJARAH KHULAFA’ AL-RASYIDIN
UNIT 2: TAMADUN DAN BUDAYA.
Diploma Pengajian Islam (DPI)
Diploma Pengajian Islam (DPI)
BADAN PEMERINTAHAN I: EKSEKUTIF DATIN DR. SARVINDER KAUR
BAB 5 : KERAJAAN BANI ABBASIYYAH
Transcript presentasi:

Perkembangan Tamadun Islam (Pentadbiran Zaman ‘Abbasiyyah) Program Berterusan Jarak Jauh FPI, UKM PY1262 SEJARAH DAN TAMADUN ISLAM (Kuliah 2/Bab 8) Perkembangan Tamadun Islam (Pentadbiran Zaman ‘Abbasiyyah)

OBJEKTIF Bab 8 Mengenali dan mengetahui sistem pentadbiran ‘Abbasi. Mengenal pasti sejarah perkembangan pentadbiran Kerajaan ‘Abbasiyyah. Mendalami aspek-aspek kecemerlangan pentadbiran Kerajaan ‘Abbasiyyah. Bab 8 / 2

SISTEM PENTADBIRAN ‘ABBASIYYAH Khalifah Abu al-‘Abbas al-Saffah isytihar Kerajaan ‘Abbasiyyah ialah sebuah dawlah yang berdaulat. Kerajaan ini melaksanakan konsep yang sama sebagaimana yang dilakukan oleh Khulafa’ al-Rashidin. Turut meminta bantuan ulama bagi membantu untuk mentadbir kerajaan. Ini sesuai dengan kempen yang dilaksanakan dalam gerakan revolusi ‘Abbasiyyah. Namun slogan ini nyata indah khabar dari rupa. Khalifah lantik putera mahkota; monarki. Bab 8 / 3

SISTEM PENTADBIRAN ‘ABBASIYYAH Perbezaan besar: Penghapusan konsep diskriminasi etnik yang diamalkan Kerajaan Umawi sebelum ini. Berjaya hidupkan Sunnah: Memberi hak sama rata kepada semua golongan tanpa bezakan warna kulit. Para khalifah juga bersedia untuk berbincang dengan para ulama. Para ulama boleh menegur segala tindakan kerajaan dengan cara yang lebir responsif. Gandingan kerajaan-rakyat perlu diperkukuh. Jika keadilan tidak diberi perhatian, rakyat pasti akan memberontak. Bab 8 / 4

INSTITUSI AL-WIZARAH Penubuhan al-wizarah merupakan satu perkembangan baru dalam sejarah pemerintahan Islam. Zaman Umawi: Khalifah bertanggungjawab atas semua perkara secara langsung. Wazir tidak pernah diwujudkan pada zaman Nabi, Khulafa’ dan Umawi. Institusi ini berasal dari Parsi. Dipercayai orang pertama yang menjadi wazir ialah Abu Salamah al-Khallal. Gelaran rasmi: wazir Al Muhammad. Al-Wizarah: Jentera kerajaan paling utama. Bab 8 / 5

INSTITUSI AL-WIZARAH Jabatan ini diketuai oleh Wazir al-Wuzara’ (Perdana Menteri). Beliau dibantu oleh beberapa orang wazir. Kedudukan Wazir al-Wuzara’ paling tinggi dan memiliki kuasa paling besar. Ia merupakan lidah rasmi kerajaan. Ada kuasa untuk melantik dan memecat gabenor dan qadi (hakim) wilayah. Khalifah boleh berikan tumpuan kepada aspek lain seperti pembangunan ekonomi dan sosial untuk kemajuan negara. Urusan pentadbiran dilakukan oleh org lain. Bab 8 / 6

JABATAN AL-HAJIB Jawatan kedua penting sepelas Wazir al-Wuzara’ (Perdana Menteri). Tugasnya ialah sebagai setiausaha dan pegawai protokol kepada Khalifah. Menjadi pengganti Khalifah untuk menyelesaikan masalah rakyat. Orang yang paling rapat dengan Khalifah. Jawatan ini wujud semenjak zaman Umawi. Diwujudkan oleh Khalifah ‘Abd al-Malik b. Marwan. Ditugaskan untuk melancarkan urusan untuk berjumpa dengan Khalifah. Bab 8 / 7

PENUBUHAN AL-DAWAWIN Diwan telah muncul semenjak zaman Khulafa’ di bawah pemerintahan ‘Umar b. al-Khattab (r.a.). ‘Abbasiyyah telah mengembangkan jabatan ini secara lebih meluas. Antaranya seperti al-Jund, al-Kharaj, al-Rasa’il, al-Sawafi dan al-Sirr. Terdapat dua diwan yang terpenting dalam zaman ‘Abbasiyyah, iaitu al-Jund dan al-Kharaj. Jabatan pos (al-barid) misalnya, tidak berfungsi seumpama pejabat pos hari ini. Bab 8 / 9

DIWAN AL-JUND Dikenali juga sebagai Jabatan Ketenteraan. Bertanggungjawab dalam semua urusan ketenteraan negara. Perlu untuk menyediakan keperluan asas untuk tentera. Memberi latihan dan memilih anggota tentera baru. Diwan ini diasas oleh ‘Umar b. al-Khattab. Dimansukhkan pula oleh Mu’awiyah. Khalifah Hisham b. ‘Abd al-Malik al-Umawi wujudkan semula dengan perubahan. Khalifah al-Mansur lakukan perubahan lagi. Bab 8 / 9

DIWAN AL-JUND Objektif diwan ini ialah mempertahankan negara dan ancaman dan serangan orang bukan Islam. Ketua tentera perlu ingatkan anak buahnya tentang ganjaran dunia dan Akhirat. Orang awam juga turut berkhidmat dalam tentera. Mereka dikenali sebagai al-mutawwi‘in; termasuk Arab dan ‘ajam. Mereka turut diberi ganjaran ibarat gaji. ‘Abbasiyyah perkemaskan dengan selaraskan bayaran gaji. Bab 8 / 10

DIWAN AL-JUND Mereka yang berdaftar sahaja boleh meperoleh pelarasan ganji. Gaji yang dibayar adalah berdasarkan kategori; infantri, berkuda. Zaman Umawi, diwan ini eksklusif untuk orang Arab sahaja. ‘Abbasi membenarkan ‘ajam menganggotai diwan ini. Gaji zaman Umawi lebih tinggi daripada zaman ‘Abbasi. Ini kerana kemasukan yang ramai dan keadilan yang perlu diberikan. Bab 8 / 11

DIWAN AL-JUND Untuk tujuan keberkesanan, ‘Abbasiyyah telah menubuhkan satu unit khas bagi matlamat perisikan. Misal: Khalifah al-Rashid telah hantar perisik diseluruh negara musuh. Contoh: ‘Abd Allah b. al-Sidi yang dihantar ke Byzantine. Laporan para perisik ini memudahkan para geografi Muslim untuk melakar peta. ‘Abbasiyyah berjaya mencipta peralatan perang yang canggih. Contoh: Manjaniq, peluru, baju kalis api. Bab 8 / 12

DIWAN AL-KHARAJ Turut dikenali sebagai Jabatan Percukaian. Mengutip segala hasil cukai tanah yang mengeluarkan hasil pertanian. Ia diketuai oleh seorang pegawai yang mempunyai kuasa untuk melantik wakil bagi memungut cukai. Kadar kharaj tidak sama antara satu kawasan dengan kawasan yang lain. Kharaj berperanan untuk memantapkan ekonomi negara. Diwujudkan semenjak zaman Nabi (s.a.w.). Mengalami perubahan; Khulafa’ dan Umawi. Bab 8 / 13

KECEMERLANGAN BAGHDAD Zaman keagungan ‘Abbasiyyah ialah pada masa pemerintahan al-Rashid dan al-Ma’mun. Antara sumbangan utama kecemerlangan ini ialah kemantapan aspek ketenteraan. Ini dibantu pula dengan kekentalan aspek perbendaharaan negara. Jika tiada gabungan kedua-dua aspek ini, sukar untuk ‘Abbasiyyah mengecapi kecemerlangan. Zaman ini dikenali oleh Barat sebagai the golden age of Islam. Bab 8 / 14

RUMUSAN Kerajaan ‘Abbasiyyah mengecapi aspek kecemerlangan dalam pentadbiran. Ini dapat dilihat pada: Penubuhan Institusi al-Wizarah. Pengwujudan Jabatan al-Hajib. Pemantapan al-Dawawin. Diwan al-Jund dan diwan al-kharaj diberi perhatian kerana ia dapat menjamin pembangunan negara. Kecemerlangan aspek pentadbiran turut menyumbang kepada kecemerlangan kota Baghdad dan ‘Abbasiyyah sendiri. Bab 8 / 15

↑ Bendera ‘Abbasiyyah Istana lama zaman Abbaisyyah 