PANDANGAN ALAM SEMESTA

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
MATERI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM IMAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
Advertisements

Penjelasan GBPP & Kontrak Perkuliahan
Fungsi Al-qur'an bagi kehidupan kita sehari hari
a. Kedudukan Akal dan Wahyu dalam Islam
Bab 4 Iman, Ilmu dan Teknologi
RUANG LINGKUP AJARAN ISLAM AKIDAH (TAUHID)
SUMBER HUKUM ISLAM.
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
Islam Sebagai Way of Life Disusun oleh :  M. Asnun Munir  Ellyn  Zulfa Wafiroh  Disusun oleh :  M. Asnun Munir
Oleh: Rohmansyah, S.Th,I., M.Hum
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
BERIMAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
Memahami hakikat ilmu pengetahuan
BAB 2 TASAWWUR ISLAM.
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
By : 1. Rizal hartono 2.Muhammad fajar
Disusun Oleh: Muhammad Ridwan, S.Pd.I
BAB 12: AL-QURAN DAN HADIS PANDUAN HIDUP MUKMIN.
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
O. Solihin Blog: Akidah Islamiyyah Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang.
Tasawwur Islam Xaxau Gang: Anesha b. Shafie Hilal b. Azmi(Leader)
ASSALAMUALAIKUM.
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
Model Pembangunan Potensi Manusia
MODUL IHES 1 Natijah Kemenjadian IHES
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
AQIDAH UNIT 2 Kelas Bimbingan Dewasa.
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
BAB 1 DASAR-DASAR PENCARIAN KEBENARAN
Diploma Pengajian Islam Andalus
BAB 3 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA AGAMA LAIN
Hakikat keimanan dan buahnya
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
MAKRIFAT KEPADA ALLAH.
PELAJARAN 15 ASAS AKIDAH ISLAM
BAB 5: AKHLAK MUSLIM TERHADAP KEHIDUPAN DI AKHIRAT
TASAWWUR ISLAM II WEEK 1 PERUNDANGAN ISLAM
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
Pelajaran 10 : RABBANIYYAH
AQIDAH UNIT 4 Kelas Bimbingan Dewasa.
O. Solihin Blog: Akidah Islamiyyah Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang.
Sejarah & Tamadun Islam II
PELAJARAN 15 ASAS AKIDAH ISLAM
KONSEP ASAS TAMADUN ISLAM
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
MEMANFAATKAN ANUGERAH ALLAH SWT
KONSEP ILMU PENGETAHUAN
Akhlak Islam.
MODUL IHES 1 Natijah Kemenjadian IHES
FITRAH MANUSIA & PERKEMBANGANNYA
> Menilai persoalan tentang ilmu dari perspektif barat dan Islam
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
Tajuk 3 : INSTITUSI ISLAM.
AQIDAH ISLAM Kelas VII Semester I. A. PENGERTIAN AKIDAH ISLAM 1.Pengertian Akidah Islam Menurut Bahasa Akidah adalah kata sifat dalam bahasa Arab yang.
KBM 3 AKHLAK ISLAMIAH BAB 1 : MENSUCIKAN JIWA
Tuntutan Melaksanakan Tanggungjawab
FEM 3301 ETIKA & NILAI DALAM PEMBANGUNAN
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
IMAN KEPADA MALAIKAT. 1. Pengertian malaikat Allah Kata ‘malaikat’ berasal dari kata malak, bentuk jamaknya adalah malaikah. Kata malak memiliki arti.
IMAN KEPADA KITAB ALLAH SWT. DENGAN MEMBACA Y  N  Y  QW  Y  W  N  WQ  Y  TPV  Y  TN Y 
Transcript presentasi:

PANDANGAN ALAM SEMESTA BAB 3 PANDANGAN ALAM SEMESTA

Konsep dan Hak Berkaitan Allah, Manusia dan Alam

ALLAH S.W.T Allah - nama Tuhan yang utama dari 99 nama yang lain. Perakuan kewujudan Allah secara sepintas lalu dalam masyarakat Arab sebelum Islam telah diterangkan dalam surah al-Ankabut (61 – 65), antara lain menerangkan ; Perihal Allah yang mencipta langit dan bumi. Perihal Allah yang menundukkan matahari dan bulan. Perihal Allah yang menurunkan hujan. Mereka akan berdoa kepada Allah ketika malapetaka di lautan Mereka mengakui kewujudan Allah namun melakukan penyembahan yang menyimpang. Akal dan fitrah manusia percayakan Tuhan. Justeru diutus para rasul untuk membawa kebenaran.

HAK-HAK ALLAH (HUQUQULLAH) 1) Menjadikan Manusia dan alam. 2) Meletakkan peraturan / garis panduan. Memberi kebebasan memilih. 4) Hak Allah ke atas manusia.

MANUSIA Manusia berasal dari tanah, tanah yang bercampur air, tanah liat, lumpur berwarna hitam yang berbau busuk. Daripadanya dijadikan Nabi Adam a.s., daripada diri Nabi Adam a.s. dijadikan isterinya Hawa. Daripada keduanya pula manusia dijadikan, daripada air mani. Justeru, semua manusia adalah sama tarafnya, cuma yg membezakannya - TAQWA Unsur kejadian manusia : a) Jasad / fizikal - bentuk yang paling indah, sebaik-baik kejadian. b) Rohani (jiwa, akal, hati, nafsu, perasaan, naluri, emosi) - mempunyai kedudukan tinggi dan dimuliakan. Fitrah yang hanif yakni lurus, suci, sukakan kebaikan, kesucian,kebersihan. Beza manudia dgn makhluk lain – akal dan nafsu. Oleh itu manusia menguasai ilmu dan membina tamadun Persoalan – dari mana manusia datang, untuk apa dihidupkan, ke mana selepas kematian – menentukan hala tuju hidup manusia

KONSEP HAK-HAK MANUSIA (HUQUQUNNAS) Mengenal diri dan pencipta. Manusia makhluk yang lemah, tidak boleh hidup sendiri tanpa bantuan makhluk lain. Manusia amat perlu kepada petunjuk dan ajaran (pendidikan) untuk mengendalikan kehidupannya. Petunjuk yang sebenar ini ialah drpd Pencipta sebenar yang menjadikannya. Mengetahui garis panduan dan pedoman. Menjadi kewajiban manusia mengetahui garis panduan dan pedoman secara sedar / yakin bukan ikutan semata-mata. Memilih perkara yang baik. Fitrah manusia suka kepada kebaikan, kebersihan dsb. Menunaikan ibadah. Ibadah adalah tugas hakiki manusia kepada Allah. Satu pembuktian ketaatan hamba kepada Tuannya. Persediaan untuk hari pembalasan. Manusia akan menghadapi hari pembalasan. Jadi manusia perlu memperlengkapkan / mempersiapkan diri untuk menghadapinya.

ALAM SEMESTA Al-Qur’an (Maryam: 65) - Allah S.W.T adalah Tuhan di langit dan di bumi. ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ Ilmu kosmologi / kosmos ialah ilmu yang menyelidik tentang asal-usul kejadian alam, persekitarannya, aspek-aspek perkembangannya, penyelidikan / teori tentang watak alam dan perkembangannya sebagai satu sistem yang teratur. Alam semesta / universe ialah segala yang ada di langit, di bumi dan di antara keduanya (fissamaawa ti wal ardhiwama bainahuma). Alam semesta daripada perspektif Islam ialah sebagai; AyatulLah - memperlihatkan sunatulLah dan fitratulLah (tabie, hukum dan peraturan peraturan alam). KitabulLah - buku Allah tanpa sempadan, ilmu tanpa batas, penuh perencanaan, teratur, seimbang, sepadu, berkitaran dan berpasang-pasangan, bukan tanpa apa-apa sebab.

HAK-HAK ALAM Peraturan Allah terhadap alam. Alam adalah ciptaan Tuhan. Ada permulaan dan penghujungnya. Pada setiap kejadian ada fitrah / hukumnya seperti api membakar. Keperluan alam untuk manusia. Manusia memerlukan alam untuk memenuhi kehidupannya, tetapi alam tidak memerlukan manusia. Keperluan menjaga alam. Kesejahteraan alam penting untuk manusia membina tamadun / meneruskan kehidupannya. Islam mewajibkan penjagaan alam daripada dimusnah atau diekploitasi. Sebarang tindakan yang merosakkan alam ditegah. Alam sebagai tanda kebesaran / kekuasaan Allah. Keindahan, keunikan alam membuktikan bahawa penciptanya begitu hebat, agung dan berkuasa.

HUBUNGAN HAK-HAK ALLAH, MANUSIA DAN ALAM Kekuasaan milik mutlak Allah. Manusia dan alam adalah ciptaan dan hambaNya. Manusia mengikut petunjuk dan arahan daripada Allah untuk mentadbir / mengurus alam. Kelemahan manusia dan keperluan kepada pertolongan. Kejadian manusia dipenuhi dengan kekurangan dan kelemahan. Manusia lansung tidak mampu melakukan apa-apa tanpa pertolongan daripada Allah. Kejadian alam adalah untuk manusia. Allah menundukkan alam untuk kegunaan manusia. Manusia hendaklah memanfaatkan alam sebaik mungkin. Keperluan alam dijaga untuk kebaikan manusia. Pemeliharaan alam yang berkekalan akan menjamin kesejahteraan generasi manusia. Perkara ini akan meninggikan lagi pencapaian sesebuah tamadun.

Konsep Ilmu & Epistemologi Islam

Epistemologi Islam membicarakan hal-hal berikut; Teori dan konsep tentang ilmu pengetahuan dalam Islam. Falsafah ilmu iaitu hakikat, makna, kandungan, sumber dan proses ilmu. Keupayaan dan keterbatasan akal. Pembahagian, pengkhususan, ruang lingkup, keterbatasan ilmu. Garis panduan apa yang boleh diketahui, perlu diketahui, boleh diketahui tetapi perlu dihindarkan dan yang tidak mungkin diketahui.

Definisi ilmu Asal perkataan Ilmu - ‘alima . Dibahagikan kepada lima definisi berikut ; Perbuatan mengetahui tentang sesuatu dengan sebenarnya menggunakan akal fikiran (menuntut ilmu). Sains : pengetahuan yang diperolehi daripada penyelidikan, ujikaji, pemerhatian dan pencarian yang bersungguh-sungguh. Pengetahuan yang diperolehi daripada pengalaman pancaindera dan ketepatannya bergantung kepada kekuatan pancaindera seseorang. Kepercayaan kepada sesuatu benda atau perkara memerlukan kepada dalil atau hujah untuk diterima seperti drpd al-Qur’an / as-Sunnah. Ilham : ilmu daripada anugerah Tuhan yang terbahagi tiga ; a) Laduni (dianugerah kepada para nabi) b) Kasyaf (terdiri – karamah, intuisi, aura) c) Latihan atau riadah minda untuk hasilkan sesuatu idea. Ilmu = himpunan pengetahuan manusia hasil usaha pemahaman mengenai realiti, struktur bahagian, hukum yang berkaitan dengan suatu yang diselidiki.

Sumber Ilmu Naqli (wahyu) – al-Quran dan Al-Sunnah Aqli (pemahaman melalui akal) Halangan penggunaan akal ke arah kebenaran: Ketiadaan iman – syaitan menjadi teman Dorongan hawa nafsu Kejahilan Tiada kesungguhan mencari kebenaran Pancaindera – melaluinya maklumat akan ditafsir oleh akal Ilmu ilham – laduni, kashaf, firasat

Perkembangan Ilmu Islam Zaman kegemilangan tamadun Islam Epistemologi diamalkan dgn hebat sehingga melahirkan tokoh2 ilmuan Islam dan membentuk tamadun gemilang Zaman penguasaan Barat Wujud pemisahan epistemologi – dualisme. Dunia Islam turut terpengaruh Akhir abad ke 20 Usaha ke arah memartabatkan kembali epistemologi Islam dan dualisme wajar dihapuskan. Tokoh – Ismail al-Faruqi, Syed Naquib al-Attas, Yusof al-Qardawi dll Umat Islam harus menguasai ilmu moden dan mewarisi ilmu Islam serta menyepadukannya. Penguasaan ilmu moden Umat Islam berperanan menyepadukan ilmu Islam dengan ilmu moden

Kepentingan Epistemologi Islam Untuk membuktikan kekuasaan Allah Untuk kebahagiaan manusia di dunia dan di akhirat

Aksiologi Menurut Islam

Aksiologi (axciology) = sains, teori atau sistem nilai Aksiologi = penzahiran manusia melalui perlakuan betul, salah, memuaskan, baik, bahagia dsb termasuk nilai etika dan estetika. 5 nilai menurut hierarki Islam: wajib, sunat, harus : nilai ma’ruf – diutamakan makruh, haram : nilai mungkar - dijauhi Sumber nilai baik : al-Quran (Allah) dan Rasulullah s.a.w buruk : syaitan / nafsu

kriteria seorang individu yg berpengaruh Nilai terbaik – perkara yg disuruh dan diredhai Allah, bukan: kriteria seorang individu yg berpengaruh majoriti masyarakat – pergaulan bebas keabsahan undang2 ciptaan manusia persepsi mana2 makhluk spt kambing tak suka mandi Hubungan sesama makhluk berdasarkan aksiologi Islam – melahirkan ‘kebaikan di dunia dan di akhirat’ yg membawa ‘al-falah’

Latihan Apakah maksud al-Quran dan al-Sunnah? Apakah hikmah al-Quran diturunkan secara berperingkat-peringkat/ Tuliskan 4 kehebatan al-Quran. Nyatakan peranan al-Sunnah kepada al-Quran. Nyatakan perbezaan hadis nabawi dan hadis qudsi.

Sumber Nilai Islam Al-Quran al-Sunnah Pengertian Hikmah diturunkan beransur Keistimewaan al-Sunnah Peranan / fungsi Pembahagian Al-Sunnah yg tidak menjadi hukum

Perspektif al-Quran dan al-Sunnah sudut sejarah sudut sosial sudut politik sudut ekonomi sudut ilmu dan nilai