Pembangunan Prototaip

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Interaksi Manusia dan Komputer
Advertisements

PROTOTYPING.
PROTOTYPING Analisa Desain Sistem Informasi. Pendahuluan Prototipe merupakan simulasi atau animasi dari bakal sistem. Prototipe merupakan suatu metode.
Protyping IMK-M5.
Interaksi Manusia dan Komputer
Desain, Prototipe dan Konstruksi
Interaksi Manusia Dan Komputer
Analisa Desain Sistem Informasi
INTERAKSI MANUSIA KOMPUTER
Materi Bab 7 Sistem Informasi
Interaksi Manusia & Komputer Prototyping
Interaksi Manusia dan Komputer
Prototyping
Interaksi Manusia dan Komputer
Interaksi Manusia dan Komputer
Interaksi Manusia dan Komputer (Proses Desain)
Interaksi Manusia dan Komputer
PROTOTYPING IMK 2015 Laseri, S.Kom.
Analisa Desain Sistem Informasi
Interaksi Manusia dan Komputer (Proses Desain)
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Mata Pelajaran Vokasional(MPV): Landskap & Nurseri
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
REKA CIPTA PROSES MEREKA CIPTA.
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
DOKUMENTASI ASAS DALAM PENGURUSAN SISTEM DAN ALAT MENGESAN SISTEM
Prinsip asas papan cerita
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
Prototyping Deskripsi Desain  Bagaimana kita menyatakan dengan cepat gagasan-gagasan desain ?  Tidak ada koding.
Pengujian dan Permodelan Pengguna
Pengajaran Berasaskan Kajian Masa Depan
Bab 3: Pengurusan PenyepaduanProjek
Bab 3: Pengurusan PenyepaduanProjek
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
Bab 5 Sistem Tetingkap.
Latihan dan Pembangunan
KAJIAN TEMPATAN APA ITU KERJA KURSUS
Disediakan oleh: ABDUL LATIF BIN AHMAD IPG Kampus Tun Hussein Onn
LITERASI KOMPUTER TINGKATAN 1
BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif:
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Kenalpasti Kehendak dan Spesifikasi Keperluan
DEFINISI, FUNGSI DAN BINAAN
UNIT 10: INTERAKTIVITI DALAM KOMUNIKASI
Bab 5 Sistem Tetingkap.
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
Rekabentuk Berpusatkan Pengguna
Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat
ANALISIS MASALAH PENGURUSAN DALAM MASYARAKAT PSP 3101
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
OLEH : NUR HAMIZAH BINTI A. HAMID NUR AMIRAH BINTI LIAKAT ALI KHAN
Rekabentuk Berpusatkan Pengguna
MAJLIS PEPERIKSAAN MALAYSIA
Model Konsep dan Gaya Interaksi
Latihan dan Pembangunan
Moniza Waheed, Ph.D KOH3431PJJ Kaedah Penyelidikan Komunikasi Perjumpaan Kedua 14 Oktober 2018 Moniza Waheed, Ph.D.
PENYEDIAAN BAHAN PAMERAN
Topik-topik Khas: 1. Pembaharuan Perisian. (“Software Rejuvenation”) 2
SOALAN TUGASAN : Huraikan domain teknologi pengajaran dengan memberikan contoh yang bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran di sekolah anda .
Bab 5 Sistem Tetingkap.
Fathiah, S.T.,M.Eng Universitas Ubudiyah Indonesia
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Rekabentuk Berpusatkan Pengguna
LA 02 : rekabentuk sistem berasaskan web
OPEN UNIVERSITY MALAYSIA
Transcript presentasi:

Pembangunan Prototaip Bab 8 Pembangunan Prototaip

Apa itu prototaip? Prototaip dalam bidang lain – model bersaiz kecil Contoh: kereta, jambatan, bangunan Prototaip - sebarang bentuk dan versi suatu perisian atau sistem yang boleh menggambarkan perlakuan dan ciri-ciri perisian tersebut

Apa itu prototaip? Dalam rekabentuk interaksi atau HCI , ia boleh jadi suatu: Siri lakaran skrin Papancerita, spt. Lakaran siri kartun Slaid power point Simulasi video tentang penggunaan sistem Bongkah kayu (PalmPilot) Model kad manila Perisian yang belum lengkap fungsiannya

Kenapa perlu bangunkan prototaip? Penilaian dan maklumbalas adalah fokus utama dalam rekabentuk interaksi Pemegang taruh boleh melihat, memegang, dan berinteraksi dengan prototaip labih mudah berbanding dengan dokumen dan rajah Ahli kumpulan pembangun boleh berkomunikasi secara efektif Prototaip menangani isu, membantu perekabentuk dalam memilih di antara alternatif rekabentuk

Apa yang perlu diprototaip? Isu-isu teknikal Aliran kerja, rekabentuk tugas Bentangan skrin dan paparan maklumat Isu-isu yang rumit, kontroversi dan kritikal

Pembangunan Prototaip Prototaip Pantas dan ‘Buang’ Tidak disimpan, dibuang setelah dinilai Hanya untuk menguji aspek-aspek tertentu Prototaip Berperingkat Pemecahan kepada komponen-komponen kecil Setiap kompnen diabgunkan satu demi satu Prototaip Berevolusi Bermulka dengan fungsian yang terhad, berkembang kepada sistem yang lengkap

Prototaip Pantas dan ‘Buang’ Keperluan asas Pembangunan Prototaip Penilaian Prototaip tidak Sesuai? ya Keperluan akhir

Prototaip Berperingkat Merekabentuk komponen / prototaip Spesifikasi Keperluan Kenalpasti Komponen Rekabentuk Arkitektur Rekabentuk Terperinci Implementasi Integrasi tidak Sistem lengkap? ya Operasi dan Selenggara

Prototaip Berevolusi Spesifikasi Keperluan Pembangunan Prototaip Rekabentuk Arkitektur Rekabentuk Terperinci Penilaian Prototaip Implementasi Integrasi Operasi dan Penyelenggaraan

Prototaip Pantas dan ‘Buang’ Juga dikenali sebagai prototaip berketapan rendah (low-fidelity) Mengunakan medium yang tidak sama dengan medium dalam produk akhir, cth. kertas, kad manila Cepat, murah dan mudah diubah Contoh: Lakaran skrin, jujukan tugas Nota ‘Post-it’ Papancerita ‘Wizard-f-Oz’

Papancerita (storyboard) Selalunya digunakan bersama senario, dan agak terperinci Suatu siri lakaran yang menunjukkan bagaimana pengguna boleh melaksanakan suatu tugas menggunakan sistem yang akan dibangunkan Digunakan di peringkat awal rekabentuk

Pelakaran (sketching) Pelakaran adalah penting bagi prototaip ketepatan rendah Perekabentuk tidak akan terkekang oleh kekurangan kemahiran dalam melukis Menggunakan simbol-simbol yang mudah

Kad Indeks Kad indeks – 3 X 5 inci Setiap kad mewakili satu skrin Sering digunakan dalam pembangunan laman web

Simulasi Berkomputer Simulasi atau animasi menggambarkan perjalanan sistem Dihasilkan menggunakan alatbantu, contohnya HyperCard dan Visual Basic Pengguna boleh berinteraksi dengan prototaip Tidak semestinya mengandungi kesemua fungsian

‘Wizard-of-Oz’ Pengguna menjangkakan yang mereka berinteraksi dengan komputer, tetapi sebenarnya pembangun yang memberikan respon, bukan sistem. Selalunya digunakan di peringkat awal rekabentuk untuk memahami jangkaan dan tanggapan pengguna User >Blurb blurb >Do this >Why?

Prototaip Berpemandu (chauffeured) Melibatkan pengguna sebagai penilai yang memerhati salah seorang pembangun berinteraksi dengan prototaip Berguna untuk mengesahkan jujukan tindakan Jarang digunakan

Prototaip Ketepatan Tinggi Menggunakan bahan yang sama dengan produk akhir Prototaip lebih mirip kepada produk akhir Beberapa kelemahan : Masa yang lama Tumpuan penilaian adalah kepada aspek luaran Harapan yang tinggi oleh pengguna