MANHAJ BERINTERAKSI DENGAN RIWAYAT ISRAILIYAT DALAM TAFSIR AL-QURAN Oleh: Mohd Syauqi bin Md Zahir Al-Kulimi IIUM (pemudaiman.blogspot.com)
KANDUNGAN Pembahagian Riwayat Israiliyat Panduan Mengenal Riwayat Israiliyat Tinjauan Riwayat Israiliyat Dalam Kitab Tafsir Pendirian Pembaca Kitab Tafsir
Pernah dengar… Habil dan Qabil merupakan 2 anak Nabi Adam yang diperintahkan untuk memberi pengorbanan kepada Allah SWT bagi menentukan siapa akan berkahwin dengan anak permpuan Adam yang tercantik iaitu Iqlima. Habil merupakan penternak telah memberi binatang ternakannya yang terbaik manakala Qabil yang merupakan petani telah memberi hasil tani yang tidak berkualiti sebagai korban . Maka api telah datang dari langit dan menyambar persembahan Habil menandakan penerimaan korban beliau. Qabil yang tidak berpuas hati telah membunuh Habil dengan naik ke atas bukit dan menghempaskan batu ke atas Habil. Badan Qabil yang sebelumnya putih telah bertukar hitam selepas pembunuhan itu. Qabil yang tidak tahu bagaimana untuk menguruskan Habil yang telah mati telah menanggung Habil ditengkuknya selama setahun sehinggalah Allah menghantar 2 ekor gagak.
PEMBAHAGIAN RIWAYAT ISRAILIYAT SAHIH: Riwayat yang bertepatan dengan Al-Quran dan hadith Nabi SAW. MAKZUB: Riwayat yang jelas bercanggah dengan Al-Quran dan hadith Nabi SAW. MAWQUF/MASKUT: Riwayat yang tidak diketahui kebenaran atau kepalsuan.
PANDUAN MENGENAL RIWAYAT ISRAILIYAT Periwayat Israiliyat Abdullah Bin Salam (43H): Ka’ab Al-Ahbar (32H): Wahab Bin Munabbih (110H): Abdul Malik Abdul Aziz Bin Juraij (150H) Muhammad Bin Saib Al-Kalbi, Muqatil Bin Sulaiman, Muhammad Bin Marwan Al-Sadi:
Cont. Kisah-Kisah Dalam Al-Quran: cth: kisah para nabi, kaum terdahulu, peristiwa besar zaman dahulu. Ayat Al-Kawniyyah: cth: matahari, bulan, bumi, guruh dan kilat Rahsia Hari Akhirat: syurga neraka, yakjuj makjuj.
TINJAUAN RIWAYAT ISRAILIYAT DALAM KITAB TAFSIR 1. Tidak meriwayatkan langsung Israiliyat: Tafsir Al-Manar oleh Syeikh Sayyid Rasyid Ridha Ahkam Al-Quran oleh Ibnu Al-Arabi Al-Maliki
Cont. 2. Meriwayatkan Israiliyat bersama ulasan: Ruhul Ma’ani oleh Al-Alusi Tafsir Al-Quran Al-Azim oleh Ibn Kathir Tafsir Al-Jawahir Al-Hisan Fi Tafsir Al-Quran oleh Al-Sa’labi. Tafsir Anwar Al-Tanzil Wa Asrar Al-Ta’wil oleh Al-Baidhawi
Cont. Tafsir Madarik Al-Tanzil Wa Haqaiq Al-Ta’wil oleh Al-Nasafi Mafatih Al-Ghaib oleh Fakhruddin Al-razi Tafsir Al-Azhar oleh Hamka
Cont. 3. Meriwayatkan Israiliyat tanpa ulasan Jamiul Bayan Fi Tafsir Al-Quran oleh Al-Tabari Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran oleh Al-Qurtubi Lubab Al-Ta’wil Fi Ma’ani Al-Tanzil oleh Al-Khazin
Cont. Majma’ Bayan Li Ulum Al-Quran oleh Al-Tabarsi Al-Siraj Al-Munir oleh Al-Khatib Al-Syarbini
PENDIRIAN PEMBACA KITAB TAFSIR Riwayat Israiliyat dibenarkan untuk disebut sekiranya tidak mendustakan Al-Quran dan al-Sunnah yang suci serta tidak merosakkan pegangan aqidah seorang muslim.
Cont. Keutamaan untuk tidak meriwayatkan Israiliyat dalam tafsir Al-Quran adalah yang terbaik bagi kerana tafsiran yang terdapat dalam Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW, usaha keras para mufassir menggunakan aqal yang dipandu sudah cukup bagi orang Islam memahami mesej yang hendak disampaikan Allah SWT dan RasulNya.
Cont. Sebarang riwayat Israiliyat yang melampau kepalsuannya perlu didustakan dan ditolak dari diriwayatkan oleh mana-mana individu muslim yang beriman dengan kebenaran Al-Quran dan Sunnah.
Cont. Sifat suka dan mudah mengecam para sahabat, tabi’in dan ulama terdahulu (mutaqaddimun) yang meriwayatkan Israiliyat dalam tafsir mereka perlu dielakkan. Ketokohan ilmu dan akhlaq mereka yang diiktiraf perlu dipertimbangkan sebelum menuduh secara melulu terhadap hasil kerja mereka.