Nuqath Al-I’iraab (نقط الإعراب) Nuqath Al-I’ijaam (نقط الإعجام)

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
KAJIAN TAHSIN AL-QUR’AN Jum’at 8 Januari 2013
Advertisements

KODIFIKASI AL-QUR’AN (PEMELIHARAAN, PEMBUKUAN, PERCETAKAN)
Belajar Baca dan Tulis Al-Qur’an
V SEJARAH AL-QUR'AN A. Pemeliharaan al-Qur'an Masa Nabi
BERKENALAN DENGAN A LQUR’AN 1.AL-QUR`AN BERASAL DR “QARANA” (MENGHIMPUN) 2.BERASAL DARI “QIRAATUN” (BACAAN) PENGERTIAN AL- QUR’AN 3. AL-QUR’AN ADL JENIS.
Heraclius Kaisar Romawi Timur
SEJARAH PERKEMBANGAN HADIS NABI SAW
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
Hk Acara Perdata Peradilan Agama Dr. Gemala Dewi,SH.,LL.M
DIPLOMA PENGAJIAN AL-QURAN & SUNNAH
BELAJAR TAJWID تجويد تجويد.
SUMBER HUKUM ISLAM.
Perkara yang akan dipelajari:
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
HUKUM TAJWID ZHAFIRAH RANA MAHIRAH APRIYANI PURNAMASARI
TALAQQI MADAH Hak Ibu.
بسم الله الرحمن الرحيم وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا.
Tuntutan Mengenal Diri
Tuntutan Mengenal Diri
BAB 3 : PEPERANGAN RASULULLAH S.A.W.
MENUTUP AURAT ITU WAJIB
Fifi Fitriani Laura Rachma Munyati Sulam Salwa Salsabila
Strategi Dakwah & Manifestasi Tabligh Dalam Kehidupan Masyarakat
SURAT KIRIMAN (RASMI).
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
PENGGUNAAN KATA / UNGKAPAN KHUSUS DI DALAM SURAT RASMI
Pentadbiran Struktur organisasi pentadbiran Tahap kemajuan pentadbiran
Antara Contoh Isi Kandungan BPMG ( Tajwid )
BAB 7: PENGARUH HAWA NAFSU DAN SYAITAN
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Antara Contoh Isi Kandungan BPMG ( Tajwid )
AL-IJARAH (KONTRAK SEWA)
BAB 4 : KHALIFAH UTHMAN BIN AFFAN R.A.
METODOLOGI KAJIAN ILMIAH
MODUL SIRAH NABAWIYAH.
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
Oleh : Muhamad Zulfikah Bin Mat Jali A144875
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
BAB 2 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA FIRAQ
SIMPANAN (WADI‘AH) Menurut bahasa: Wadi‘ah atau simpanan merujuk kepada perbuatan meletakkan sesuatu barang kepada seseorang yang bukan pemiliknya untuk.
أهْلاً وَسَهْلاً وَمَرْحَباً بِكُمْ إلى كُلِّيَّةِ اللُغاتِ الحْدِيْثَةِ وَالاِتِّصَالِ جَامِعَة فترا الماليزية.
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
RASMUL QURAN Tajuk-tajuk perbincangan:- Ilmu Rasmul Quran
MENENGAH 3 SEJARAH ISLAM
MENENGAH 3 SEJARAH ISLAM
Surah Ad-Dhuha Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
MENENGAH 3 SEJARAH ISLAM
PERKEMBANGAN KETENTERAAN KERAJAAN BANI UMAIYYAH
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
ASAS GRAFIK.
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
HADITH PERTAMA: Perkara Niat Dan Yang Berkaitan Dengannya
Faraidh.
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
BAB 5 : BERIMAN DENGAN KITAB-KITAB ALLAH
Oleh: Muhammad Salam Bin Nasip/Tariq Faiq Al-Iraqi
أهْلاً وَسَهْلاً وَمَرْحَباً بِكُمْ إلى كُلِّيَّةِ اللُغاتِ الحْدِيْثَةِ وَالاِتِّصَالِ جَامِعَة فترا الماليزية.
Tafsir Surah Al-Layl.
Nota 2 BBM5201: Pembangunan Bahasa Melayu
KBM 2 Aqidah Islamiah Bab 1 Beriman Kepada Hari Kiamat
RIWAYAT HIDUP RASULULLAH S.A.W..
TUNTUNAN SHALAT TAHAJUD Mari Berilmu Sebelum Beramal dan Bersemangat untuk Beramal di atas Ilmu.
FITNAH DAJJAL & AKHIR ZAMAN
Tatabahasa (8) – Jenis-Jenis Ayat
PUNCA UTAMA PENYELEWENGAN DALAM TAFSIR
BAB 5 : KHALIFAH ALI BIN ABI TALIB R.A.
Diploma Pengajian Islam (DPI)
ASPEK BAHASA DAN FUNGSI BAHASA
Transcript presentasi:

Nuqath Al-I’iraab (نقط الإعراب) Nuqath Al-I’ijaam (نقط الإعجام) بسم الله الرّحمـٰن الرحيم Dhobthul-Qur-aan Pengenalan Dhobth Nuqath Al-I’iraab (نقط الإعراب) Nuqath Al-I’ijaam (نقط الإعجام)

Pengenalan Dhobth (ضبط) dari segi bahasa bererti: Pencapaian maksud dalam memelihara sesuatu. Dari segi Istilah bererti: Ilmu yang memperkenalkan apa-apa yang berkaitan dengan huruf (sebutan), samada ĥarakah , sukuun , tasydiid, mad, dan sebagainya. Dikenali sebagai Asy-Syakl (الشكل) / baris. Tanda-tanda (النقط); terbahagi kepada DUA(2) bahagian: 1) Tanda-tanda I’iraab. 2) Tanda-tanda I’ijaam. Bermula usaha penandaan huruf-huruf Al-Quraan di zaman Khalifah Mu’aawiyah bin Abi Sufyaan, oleh Al-Imaam Abul-Aswad Ad-Duali (أبو الأسود الدؤلي) . Dan usaha memperbaiki penandaannya berterusan hingga ke hari ini.

Ilmu penandaan Al-Quraan berlaku pada DUA(2) perkara Dhobthul-Qur-aan Ilmu penandaan Al-Quraan berlaku pada DUA(2) perkara Tanda-tanda di dalam Al-Qur-aan (2) Tanda-tanda berkaitan pengasingan sebutan (1) Tanda-tanda berkaitan keterangan² bahasa Arab

Tanda-tanda I’iraab Nuqath Al-I’iraab Iaitu, penandaan mengenai sebutan-sebutan huruf, dari segi ĥarakah, sukuun, tasydid, mad, dsb. Terdapat perbezaan pendapat mengenai siapakah yang memulakan penandaan² ini. Ada yang mengatakan Al-Khaliil bin Aĥmad, atau Nashr bin ‘Aashim dan Yaĥyaa bin Ya’amur, atau ‘Abdullaah bin Abii Ishaaq Al-Ĥadhrami (guru Imam Abu ‘Amr bin Al-’Alaa’). Yang Shaĥiiĥ, pendapat ‘ulamaa’-’Ulamaa’ terkemuka seperti Imaam Abu ‘Amr Ad-Daani, Imaam Abu Daawuud Al-Aswadi dan Imaam Abu Ĥaatim. Iaitu, bahawa Imaam Abul-Aswad Ad-Duali memulakannya dengan perintah Ziyaad bin Abi Ziyaad (gabenor Bashrah) di zaman Khalifah Mu’aawiyah bin Abi Sufyaan.

Nuqath Al-I’iraab SEJARAH PENANDAANNYA Menurut para ‘Ulamaa, Khalifah Mu’aawiyah telah meminta Ziyaad bin Abi Ziyaad agar mengutuskan anaknya ‘Abdullaah bin Ziyaad. Apabila di utuskan Abdullaah kepada Khalifah, hasil dari perbualan mereka, Khalifah mengutus surat kepada Ziyaad yang menyatakan kesalahan² bahasa arab (اللحن) anaknya yang sangat ketara. Maka Ziyaad berjumpa Imaam Abul-Aswad dan menyatakan; “Sesungguhnya orang² asing telah menyebabkan rosaknya bahasa orang² Arab. Kiranya anda dapat letakkan sesuatu (pada setiap sebutan) agar dapat memperbaiki percakapan mereka dan di I’irabkan dengannya firman² Allah”. Mulanya ditolak permintaan tersebut, namun akhirnya dilakukan juga oleh Imaam Abul-Aswad, setelah mendapat kepastian.

AWAL PENANDAAN AL-QUR-AAN Nuqath Al-I’iraab AWAL PENANDAAN AL-QUR-AAN Imaam Abul-Aswad memilih untuk mendatangkan tanda² I’iraab untuk Al-Qur-aan terlebih dahulu iaitu; Fatĥah, Kasrah, Dhammah, Tanwiin. Beliau memilih beberapa orang dari Qabilah ‘Abdul Qais (kaum yang fasih dan peka dalam ilmu bahasa) *ada riwayat mengatakan dari Kaum Quraisy. Dan menyuruh mereka agar meletak titik² mengikut setiap sebutan² yang beliau sendiri bacakan dari ayat² Al-Qur-aan (mengikut gerak bibir) dari awal hingga ke akhir mashaf, dengan menggunakan warna tinta/dakwat yang berbeza dari warna mashaf: 1) Satu titik di atas huruf untuk fatĥah. 2) Satu titik di hadapan huruf untuk dhammah. 3) Satu titik di bawah huruf untuk kasrah. 4) Dua titik untuk tanwiin.

Khaliil bin Aĥmad Al-Bashri Nuqath Al-I’iraab Imaam Khaliil bin Aĥmad Al-Bashri, mengambil kaedah Imaam Abul-Aswad dan memperbaikinya sehingga terjadinya tanda-tanda (syakl) seperti ; (ًٌٍَُِّۡ) dan lain-lain lagi. Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa tanda-tanda isymaam, imaalah, ikhtilaas, tasydiid, sukuun, hamzah, diletakkan pada zaman pemerintahan ‘Abbaasiyyah (selepas zaman Imaam Khaliil). Dan dimasukkan beberapa pembaikan penandaan hingga kini. Abul-Aswad Ad-Duali ְׂׅׄ֔¨ Khaliil bin Aĥmad Al-Bashri ًٌٍَُِ Daulah ‘Abbaasiyyah ّْٜۡٔ

ب،ت،ث،ج،خ،ذ،ز،ش،ض،ظ،غ،ف،ق،ن،ي Nuqath Al-I’ijaam Tanda-tanda I’ijaam Iaitu, penandaan bagi membezakan antara satu huruf dengan huruf yang lain. Agar tidak terjadi huruf mu’ujam dan muhmal dalam satu bentuk yang sama. Huruf Mu’ujam 15: ب،ت،ث،ج،خ،ذ،ز،ش،ض،ظ،غ،ف،ق،ن،ي Lima (5) keadaan huruf ي yang tidak diletakkan titiknya: Jika huruf ي itu berada di hujung perkataan; مَحْيَاىَ Jika ي itu merupakan samaran ( صورة ) bagi ء ; لِئَلا Jika ي itu sebagai gantian ( عوضًا ) bagi huruf. Samada di tengah-tengah perkataan; هُدَــهُمْ, atau di hujung perkataan; تَهْوَى. Jika ي itu di hilangkan ( محذوفة ) dari penulisan akibat bertemunya 2 huruf yang sama. Samada di pertengahan perkataan; نَبِيِّـــۦنَ, atau di hujung perkataan; يَسْتَحْىِے Jika ي itu sebagai lanjutan ( الصلة ), seperti; فِيهِے

Nuqath Al-I’ijaam Titik-titik Huruf Terdapat banyak pendapat bagi mengatakan siapakah orang yang paling awal meletakkannya. Pendapat yang tepat adalah, ianya mula dilakukan oleh Imaam Nashr bin ‘Aashim dan juga Yaĥyaa bin Ya’amur, dengan arahan Al-Ĥajjaaj bin Yuusuf Ats-Tsaqafi, gabenor Iraq yang dilantik oleh Khaliifah ‘Abdul Maalik bin Marwaan. Imaam Yaĥyaa dan Imaam Nashr dipilih kerana merekalah yang terkenal dengan kepakaran mereka dalam Ilmu Qiraat dan Bahasa Arab Diletakkan titik-titik pada huruf-huruf mu’ujam dengan warna yang sama dengan warna tulisan mashaf agar tidak terkeliru antara titik huruf dan titik harakah. Ini dilakukan dengan atas dasar memperbaiki penandaan Imaam Abul-Aswad Ad-Duali.

5 jenis penandaan pada huruf Al-Ĥarakah ( ًٌٍَُِ ) As-Sukuun ( ۡ ) As-Syadd ( ّ ) Al-Madd ( ٓ ) Al-Hamz ( ٕٔ ) Kesemua tanda-tanda tersebut berlaku dengan kaedah-kaedah dan kepelbagaian yang tertentu. والله أعلم