Rekabentuk Berpusatkan Pengguna

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Pengembangan Sistem Informasi
Advertisements

Software Process Model
PERANCANGAN SISTEM.
KONSEP PERANCANGAN SISTEM INFORMASI
PERANCANGAN SISTEM TERSTRUKTUR DAN OBJECT ORIENTED
PENGEMBANGAN APLIKASI MULTIMEDIA
Proses Dari Desain Interaksi
Pengembangan Siklus Hidup Sistem
Rekayasa Perangkat Lunak Model Proses PL
TEKNIK EVALUASI.
BAB 6 FASA SOKONGAN Objektif: Menerangkan maksud sokongan.
PERANCANGAN SISTEM.
Metode Rekayasa Perangkat Lunak
PERANCANGAN SISTEM SECARA UMUM
Proses Design Interface (Perancangan Tampilan)
Proses Dari Desain Interaksi
PERTEMUAN 2 Proses Pengembangan Perangkat Lunak
ILLUMINATIVE MODEL PENILAIAN PROGRAM. PENGENALAN Diperkenalkan oleh Malcom Parlett dan Hamilton (1976) Tokoh yang paling menonjol dalam model ini ialah.
Pendekatan-Pendekatan Pengembangan Sistem
READING AND WRITING STORIES
Interaksi Manusia dan Komputer (Proses Desain)
Pengembangan Sistem Informasi
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
PENGURUSAN ANTARABANGSA
Penilaian Latihan 9/19/2018 PENILAIAN LATIHAN
PENGURUSAN DAN PENGELOLAAN AKTIVITI
DOKUMENTASI ASAS DALAM PENGURUSAN SISTEM DAN ALAT MENGESAN SISTEM
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
Pengembangan Sistem Informasi
Pengujian dan Permodelan Pengguna
KEBERKESANAN PENGGUNAAN
FEM 4205 : 3 (3+0) Pengurusan Sumber Dalam Persekitaran Berubah Resource Management in Changing Environment HUSNIYAH BT. ABD. RAHIM BILIK A2-14
Pusat Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Universiti Teknologi Malaysia
Pembangunan Prototaip
PENDIDIKAN KERJAYA PROF. MADYA DR. SIDEK MOHD NOAH
Bab 3: Pengurusan PenyepaduanProjek
Bab 3: Pengurusan PenyepaduanProjek
PERANCANGAN & PENGURUSAN PROJEK
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
Bab 5 Sistem Tetingkap.
PERBANDINGAN SISTEM ADMINISTRASI NEGARA
BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif:
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Kenalpasti Kehendak dan Spesifikasi Keperluan
Bab 5 Sistem Tetingkap.
ALGORITHM & DATA STRUCTURE BY : SUZILA YUSOF
PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
Penilaian Latihan 11/21/2018 PENILAIAN LATIHAN
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
PENGENALAN KEPADA PENGURUSAN STRATEGIK
Warahmatullahi Wabarakatuh
UHAS 2092 KULIAH 11 PEMANTAUAN TERHADAP GOLONGAN PROFESIONAL (PENGUATKUASAAN PERATURAN, AUTONOMI, KOD ETIKA DAN PENDEKATAN BARU)
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KULIAH KETIGA.
PERANCANGAN SISTEM.
Penilaian Latihan 12/4/2018 PENILAIAN LATIHAN
Rekabentuk Berpusatkan Pengguna
TANGGUNGJAWAB KESELAMATAN
Penilaian Latihan 1/2/2019 PENILAIAN LATIHAN
Moniza Waheed, Ph.D KOH3431PJJ Kaedah Penyelidikan Komunikasi Perjumpaan Kedua 14 Oktober 2018 Moniza Waheed, Ph.D.
BAB 4(b) PERANCANGAN MELALUI OBJEKTIF
BAB 2 : KONSEP ASAS.
PENDIDIKAN KERJAYA PROF. MADYA DR. SIDEK MOHD NOAH
Bab 5 Sistem Tetingkap.
PENGENALAN KEPADA VISUAL BASIC
Rekabentuk Berpusatkan Pengguna
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
Bab 1 : Pengenalan kepada Statistik
Transcript presentasi:

Rekabentuk Berpusatkan Pengguna Bab 6 Rekabentuk Berpusatkan Pengguna

Kenapa Sistem Sukar Digunakan? Kepentingan pembangun dan pengguna berbeza Andaian yang tidak tepat tentang pengguna Pembangun tidak/tidak boleh memahami masalah pengguna  Kurang/tiada kerjasama secara langsung di antara pembangun dan pengguna

Tinjauan Model Kitarhayat Tradisional Apakah kelebihan / kelemahan / masalah model-model ini? Model Air Terjun Model Spiral Model – model lain ?

Model ‘Air Terjun’ Analisis Keperluan Rekabentuk Pengekodan Pengujian Penyelenggaraan

Model RAD (Rapid Applications Development Mulakan Projek Bengkel JAD Rekabentuk Iteratif dan pembangunan Jurutera dan ujian akhir prototaip Kajian Implementasi

Rekabentuk Berpusatkan Pengguna Mengetahui siapa pengguna Mengetahui kekangan dan kelebihan pengguna Melibatkan pengguna dalam pembangunan sistem

Model Kitar Hayat HCI Berasaskan kepada rekabentuk berpusatkan pengguna Fokus kepada pengguna Pembangunan Prototaip Pengulangan iteratif

Fokus kepada Pengguna Mengkaji perlakuan pengguna dan konteks penggunaan Mengkaji ciri-ciri pengguna Mengambilkira pendapat pengguna

Pembangunan Prototaip Prototaip – versi interaktif suatu sistem yang sedang dibangunkan tetapi masih belum lengkap fungsiannya Prototaip melalui proses penilaian kualitatif dan kuantitatif Prototaip dinilai oleh pengguna dan pakar

Pengulangan Iteratif Sesuatu proses boleh berlaku berulang-ulang kali sehingga matlamat pengguna dicapai Juga bergantung kepada sumber kewangan dan masa

Model Kitar Hayat HCI Model Mudah Model Bintang Model Kejuruteraan Kebolehgunaan

Model Mudah Menekankan proses pengulangan dan memfokus kepada pengguna Bermula dengan mengenalpasti kehendak dan keperluan pengguna Beberapa rekabentuk alternatif dipertimbangkan Versi interaktif(prototaip) dinilai Proses merekabentuk semula berlaku sehingga menepati keperluan dan kehendak pengguna

Model Mudah Kenalpasti Kehendak / keperluan Rekabentuk Penilaian Versi Interaktif / Prototaip Produk Akhir

Model Bintang Diperkenalkan oleh Hartson & Hix pada 1989 Berdasarkan kajian empirikal, pembangun mempunyai dua mod; analitik, dan sintetik Analitik – pendekatan atas-bawah Sintetik – kreatif, ad hoc Pembangun saling bertukar mod

Model Bintang Implementasi Analisis Tugas / Fungsian Penilaian Spesifikasi Keperluan Prototaip Rekabentuk konseptual/ Perwakilan rb formal

Model Bintang Proses pembangunan boleh bermula dari mana-mana fasa Setiap fasa mesti diikuti dengan proses penilaian Penilaian merupakan elemen utama

Model Kejuruteraan Kebolehgunaan Gabungan dengan pendekatan prototaip pantas dan OOSE ( Kejuruteraan Perisian Berorientasikan Objek ) Tiga elemen penting: Analisa keperluan Pembangunan/pengujian Pemasangan

Rekabentuk ‘Participatory’ Lebih berorientasikan kerja, berbanding sistem komputer Kolaborasi dan kerjasama yang aktif di antara pembangun dan pengguna Pendekatan iteratif  rekabentuk dinilai dan diperbaiki setiap peringkat

Rekabentuk ‘Participatory’ Teknik yang digunakan sebagai komunikasi di antara pengguna dan pembangun: Brainstorming Papan cerita (storyboard) Bengkel Latihan pensil dan kertas