Model Konsep dan Gaya Interaksi

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Menu dan Ikon Pada Perangkat Lunak Pengolah Kata
Advertisements

Interaksi Manusia dan Komputer
SISTEM OPERASI WINDOWS
Interaksi Manusia dan Komputer
Merancang User Interface
Pertemuan 5 Manipulasi langsung.
BGI (Borland Grafik Interface)
PERANCANGAN ANTARMUKA ATAU LAYAR.
MEMAHAMI RAGAM DIALOG.
Graphical User Interface (GUI) dan Multimedia
SISTEM OPERASI WINDOWS
Interaksi Manusia Dan Komputer (Interaksi)
Interaksi Manusia dengan Komputer
Materi Pertemuan 5 Manipulasi langsung. Perasaan positif yang timbul pada user yg puas dengan sistem interaktif :  Penguasaan atas sistem  Kompetensi.
KONSEP USER INTERFACE.
BAB 7 RAGAM DIALOG.
PEMROSESAN DOKUMEN FILE DOKUMEN
Graphical User Interface (GUI) dan Multimedia
Interface Metaphors dan Model Konseptual
KONSEP INTERFACE
Pengenalan Sistem Operasi
User interface Bagaimana user berinteraksi dengan komputer
Interfase design Pertemuan 4.
Interfase design Pertemuan 4.
Andy Wisnu Wardana S.Kom
Chapter 6 Dialog Management Subsystem (diambil dari edisi ke 5 bab 6)
Graphical User Interface (GUI) dan Multimedia
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Pertemuan 3 RAGAM DIALOG.
Fungsi CTRL Microsoft Word
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
PENGANTAR KOMPUTER DAN TEKNOLOGI INFORMASI 1B
PERKAKASAN DAN PERISIAN KOMPUTER
UNIT 5: KOMPUTER DALAM KEUSAHAWANAN
SISTEM eDPLAS VERSI BARU (02)
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Prinsip asas papan cerita
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
VISUAL BASIC 6.0.
Pengujian dan Permodelan Pengguna
PENILAIAN DAN REKOD PERKEMBANGAN MURID
Pembangunan Prototaip
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
KOMPONEN DAN SISTEM OPERASI KOMPUTER
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Bab 5 Sistem Tetingkap.
Disediakan oleh: ABDUL LATIF BIN AHMAD IPG Kampus Tun Hussein Onn
Rancangan pengajaran harian
Bab 5 Sistem Tetingkap.
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
Uji Minda.
Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
PANDUAN MEMBUAT PERMOHONAN GURU GANTI KGSK SECARA ATAS TALIAN
KURSUS LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN (SEJARAH SEKOLAH RENDAH ) 2016
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Application of Anthropomorphism to Interaction Design.
Komuniti Pembelajaran Profesional PLC: VIDEO CRITIQUE
Komuniti Pembelajaran Profesional PLC: VIDEO CRITIQUE
Bab 5 Sistem Tetingkap.
PENGENALAN KEPADA VISUAL BASIC
INTERAKSI.
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
KONSEP USER INTERFACE PENGANTAR KOMPUTER DAN TEKNOLOGI INFORMASI 1B.
Dialogue Notation & Design Part-2
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
Unit 3 : Internet & Hubungannya Dengan Bahasa.
Transcript presentasi:

Model Konsep dan Gaya Interaksi Bab 4 Model Konsep dan Gaya Interaksi

Model Konsep “Suatu model yang menerangkan tentang sistem yang dicadangkan dalam bentuk idea dan konsep berkenaan dengan keupayaan sistem, bagaimana perlakuan sistem, dan bagaimana pengguna berinteraksi dengan sistem dalam bentuk yang boleh difahami oleh pengguna seperti yang dikehendaki.”

Contoh Model Konsep Mesin perakam video (VCR) Tekan butang ‘REC’ untuk rakam rancangan Tekan butang ‘STOP’ untuk memberhentikan sebarang aktiviti Tekan butang ‘PLAY’ untuk memainkan rakaman Anda perlu memberi arahan tertentu (dengan menekan butang yang sesuai) untuk meminta mesin melakukan aktiviti yang diingini

Kepentingan Model Konsep Perekabentuk / pembangun sistem perlu memilih model konsep yang sesuai supaya pengguna memahami perlakuan sistem (bagaimana interaksi dengan sistem boleh dilakukan)  Supaya pengguna boleh membentuk model mental yang tepat.

Kategori Model Konsep Dua kategori Model konsep berasaskan aktiviti Pemberian Arahan Perbualan Manipulasi dan Navigasi Penjelajahan Model konsep berasaskan objek

Model konsep berasaskan Pemberian Arahan Sistem melaksanakan sesuatu aktiviti setelah arahan diberikan Arahan diberikan menggunakan papankunci, butang ataupun dengan membuat pilihan dari menu Contoh : Mesin perakam video (VCR) Arahan diberikan dengan menekan butang tertentu Sistem Pengoperasian DOS dan Unix/Linux Arahan diberikan dengan menaip ayat/perkataan tertentu Pemproses Teks Word Arahan diberikan dengan memilih pilihan tertentu dari menu

Model konsep berasaskan Pemberian Arahan Kelebihan : Sesuai untuk tindakan yang berulang Sesuai untuk tindakan yang melibatkan lebih dari satu objek atau item Contoh: > del dokumen1 dokumen2 dokumen 3 Sesuai untuk mempelbagaikan arahan > dir *.doc

Model Konsep Berasaskan Perbualan Interaksi di antara sistem dengan pengguna adalah seperti dua entiti yang berkomunikasi (saling memberi tindakan dan tindakbalas) Contoh: Enjin carian Sistem penasihat Kemudahan bantuan Operator telefon automatik

Model Konsep Berasaskan Perbualan

Model Konsep Berasaskan Perbualan Kelebihan utama: Kemudahan berinteraksi dengan sistem, terutama kepada novis Kelemahan: Kekeliruan yang mungkin timbul yang disebabkan oleh kekangan ‘pengetahuan’ sistem

Model Konsep Berasaskan Perbualan

Model Konsep Berasaskan Manipulasi dan Navigasi Melibatkan tindakan ke atas objek atau objek maya tertentu dalam antaramuka Contoh: sistem pengoperasian Windows Objek-objek maya boleh digerakkan, dipilih, dibuka dan ditutup  setiap tindakan ini akan mencetus aktiviti tertentu Berkait rapat dengan konsep ‘Manipulasi Langsung’ (Direct Manipulation)

Model Konsep Berasaskan Penjelajahan Maklumat diperolehi dengan mengimbas, menjelajah dan melayari medium tertentu Contohnya: CDROM Laman Sesawang

Model Konsep Berasaskan Objek Penggunaan suatu objek tertentu untuk menggambarkan sifat sistem dan bagaimana cara menggunakannya Contoh: Microsoft Excell (Spreadsheet) – menggunakan model konsep sebuah lejer

Metafora Antaramuka “satu cara untuk menerangkan tentang suatu konsep yang baru dalam antaramuka dalam bentuk yang mudah difahami atau lebih ‘familiar’ kepada pengguna dengan menggunakan perbandingan objek atau analogi tertentu”

Contoh Metafora Antaramuka ‘Recycle bin’ – menggunakan analogi tong sampah dalam dunia nyata ‘Desktop’ – menggunakan konsep ruang kerja pejabat ‘windows’ – menggunakan analogi tingkap ‘cut & paste’ ‘drag & drop’

Gaya Interaksi Terdapat pelbagai gaya atau cara interaksi di antara pengguna dengan sistem: Bahasa arahan Menu Bahasa Tabii Borang Dialog Soal Jawab WIMP Manipulasi Langsung

Bahasa Arahan Pengguna perlu menaip arahan tertentu untuk melaksanakan sesuatu tugas Contohnya, sistem pengoperasian DOS dan UNIX Kelebihan: Sangat berkuasa (powerful) Bolehlentur (flexible) Kelemahan: Sukar diingat Sukar dipelajari

Menu Pengguna memilih pilihan yang dipaparkan dengan samada menekan butang tetikus, atau menekan kekunci tertentu Jenis menu: Berasaskan teks Pull-down menu Pop-up menu Tear-off menu Walking atau Cascade menu

Menu Kelebihan: Kelemahan: Pengguna tidak perlu mengingat arahan  sesuai untuk pengguna novis Memastikan proses atau tugas dilaksanakan dengan teratur dan sistematik Kelemahan: Agak lambat bagi pengguna mahir Tidak begitu fleksibel / tiada variasi

Bahasa Tabii Arahan diberikan menggunakan bahasa yang ‘natural’ kepada pengguna Selalunya digunakan dalam sistem yang menggunakan model konseptual berasaskan perbualan Kebaikan: Memudahkan pengguna Kelemahan: Kekangan teknologi sedia ada boleh menyebabkan kekeliruan

Borang Biasa digunakan dalam sistem yang melibatkan kemasukan data yang banyak Contohnya: Sistem inventori Sistem keahlian Kelebihan: Mirip kepada penggunaan borang secara manual  pemetaan yang jelas Kelemahan: Tidak sesuai untuk semua jenis sistem

Dialog Soal Jawab Interaksi langkah demi langkah secara soal jawab Perlu ada ‘default’ supaya pengguna boleh membuat pilihan dengan mudah Kelebihan: Mengekang tindakan pengguna  sesuai untuk situasi yang kritikal atau baru Kelemahan: Tidak fleksibel  tidak sesuai untuk semua jenis tugas

Antaramuka WIMP Antaramuka yang mempunyai komponen atau ‘widget’ : Tetingkap (Window) (I)kon (M)enu (P)enuding Menggunakan konseop GUI – (Graphical User Interface)