PROSES PENGEMBANGAN PRODUK BARU
TAHAPAN-TAHAPAN UTAMA PENGEMBANGAN PRODUK BARU (Urban, 1993) Opportunity Identification Market definition Idea generation Go No Design Customer needs Sales forecasting Product positioning Engineering Marketing mix Go No Testing Advertising and product testing Pretest and prelaunch forecasting Test marketing Go No Introduction Launch planning Tracking the launch Go No Life Cycle Management Market response analysis Competetive monitoring and defense Innovation at maturity Reposition Harvest
I. OPPORTUNITY IDENTIFICATION (Urban , 1993) I. 1 MARKET DEFINITION MANY POTENTIAL MARKETS MARKET PROFILE ANALYSIS MARKET DEFINITION AND TARGET MARKET SEGMENTATION MARKET SELECTION PORTFOLIO OF MOST ATTRACTIVE PRODUCT MARKET OPPORTUNITIES
OPPORTUNITY IDENTIFICATION (Urban , 1993) I.2 IDEA GENERATION IDEA GENERATION PROCESS SOURCES OF IDEAS METHODS OF IDEA GENERATION SCREENED NEW- PRODUCT IDEAS Technology Market Need/User Resolution Production/Service Competition/Other Firms Channel of Distribution of Suppliers Managers/Employees Environmental Change Direct Search Technological Innovation Exploratory User Studies Facilitating Lead Users Integration of Technology and Marketing Creative Methods National Policy Alliances Acquisition/licencing Concept Prototype Product
II. NEW-PRODUCT DESIGN PROCESS (Urban, 1993) Customer Measurement Qualitative Measurement to Identify Issues Quantitative Measurement for Input to Models Opportunity Definition Summary Of Customer Perception Product Features Preference Segments Choice Refinement Marketing R & D Engineering Production “What-IF” Forecasts Aggregate Individuals Awareness and Availability Evaluation
III. COMPONENTS OF THE TESTING STRATEGY (1) (Urban, 1993) COMPONENT TESTING Advertising copy Physical product No Go Go PRETEST MARKET Eliminate failures Improve winners No Go Increase Sample In Pretest Market Pilot Program Validate forecast Develop service procedures Test Market Validate forecast Identify best strategy Phased Roll-Out Validate forecast Incremental Improvement Go No Go
III. COMPONENTS OF THE TESTING STRATEGY (2) (Urban, 1993) Go Market Launch Roll-out Learn Full Market
IV. INTRODUCTION (Urban, 1993) LAUNCHING THE PRODUCT 1. Coordination of Marketing and Production 2. Timing of Launch 3. Critical Path Analysis 4. Management of Launch TRACKING THE LAUNCH 1. Control system 2. Adaptive Control and Experimentation 3. Durable and Industrial Products 4. Early Projections of Sales
V. Life Cycle Management (1) Penjualan Perkenalan Pertumbuhan Kedewasaan Kemunduran Waktu KARAKTERISTIK Penjualan Penjualan rendah Meningkat dengan cepat Puncak penjualan Menurun Biaya Biaya per konsumen tinggi Biaya per konsumen sedang Biaya per konsumen rendah Keuntungan Negatif Meningkat Tinggi Pelanggan Pembaharu Pengadopsi dini Mayoritas tengah Pengekor Pesaing Sedikit Jumlahnya meningkat Jumlahnya menurun Jumlahnya tetap meski mulai menurun
V. Life Cycle Management (2) TUJUAN PEMASARAN Mencipta minat dan mencoba produk Memaksimalkan bagian pasar Memaksimalkan keuntungan dan mempertahankan bagian pasar Kurangi pengeluaran dan “Perah” (milk) merek itu STRATEGI Produk Tawarkan produk pasar Tawarkan perluasan produk, pelayanan, jaminan Diversifikasikan merek dan model Tarik produk yang lemah dari peredaran Harga Gunakan biaya – ditambah (cost –plus) Harga untuk penerobosan pasar Harga untuk menyamai atau mengalahkan pesaing Pemotongan harga Distribusi Bangunlah jaringan distribusi yang selektif Bangunlah jaringan distribusi yang intensif Seleksi : Tingalkan jalur yang lemah Periklanan Ciptakan kesadaran terhadap produk pada golongan pengadopsi dini dan penyalur Ciptakan kesadaran dan minat pada pasar massal Kemukakn dengan jelas perbedaan-perbedaan dan manfaat-manfaat merek Kurangi sampai tingkat yang perlu untuk mempertahan kan yang setia Promosi Penjualan Promosi penjualan yang gencar untuk mendorong percobaan Kurangi untuk memanfaatkan permintaan pasar yang kuat Naikkan untuk mendorong perpindahan merek Kurangi sampai jumlah yang minimal