Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
Diterbitkan oleh仔埋 布 Telah diubah "7 tahun yang lalu
1
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAJUK 5: ASAS GRAFIK
DISEDIAKAN OLEH: NURDEEYANA HASNA BT AHAP RABIATUL ADAWUIA BT HJ MURSIDI
2
PRINSIP-PRINSIP GRAFIK REKA BENTUK VISUAL PERALATAN PENGHASILAN GRAFIK
3
PRINSIP-PRINSIP GRAFIK
4
Grafik huruf, angka, gambar rajah, carta dan sebagainya.
Prinsip grafik kaedah atau cara-cara menggunakan elemen-elemen grafik supaya visual yang dihasilkan tampak menarik dan berkesan. Terdapat 6 prinsip grafik iaitu: 1. Kesatuan Keseimbangan 2. Penegasan Kontra 3. Pergerakan Harmoni
5
1. Kesatuan Berkaitan dengan bilangan item yang digunakan dalam sesuatu rekaan. Sesuatu yang mengaplikasikan prinsip kesatuan haruslah menunjukkan hanya satu item atau satu maklumat yang jelas dalam satu rekaan visual. Sesuatu rekaan itu haruslah memberi kefahaman mesej yang cepat dan jelas.
6
2. Penegasan Pusat tumpuan atau fokus utama.
Item utama ini mestilah menguasai item-item lain untuk menyokongnya. Cara penguasaan dalam sesuatu rekaan. - menggunakan Peraturan Satu Pertiga. - warna dan bentuk yang kontras. - saiz yang lebih besar. - menggunakan anak panah yang menunjuk ke arah item utama. - mewujudkan gerakan dalam rekaan visual. - menggunakan lampu atau cahaya yang memancar.
7
3. PERGERAKAN Boleh dilihat melalui pola atau corak berkaitan dengan soal susunan item-item dalam sesuatu rekaan visual. Aspek susunan ini penting kerana; - menarik penglihatan mata ke arah item yang utama. - menggerakkan penglihatan mata dan seterusnya mengikuti alirn persembahan sehingga kepada titikpermulaan semula.
8
Pergerakan boleh dilihat dengan menggunakan pola.
Jenis pola: - pola mengikut bentuk geometri - pola megikut huruf
9
4. KESEIMBANGAN Keseimbangan penting agar sesuatu rekaan grafik tidak nampak janggal. 2 jenis keseimbangan: 1. Keseimbangan formal Pembahagian yang sama di antara bahagian visual, sama ada bahagian kiri kanan atau atas-bawah. 2. Keseimbanga tidak formal Pembahagian yang tidak rata antara item
10
5. KONTRA Terjadi apabila adanya 2 elemen yang berbeza.
Lebih besar perbezaan bertambah besarlah kontra. Untuk menjadikan perbezaan nampak ketara. 4 kaedah lazim digunakan untuk mewujudkan kontra iaitu: - saiz warna - nilai fon
11
Cara penggunaan kontra:
12
6. HARMONI Kesemua elemen perlu menunjukkan kesinambungan idea atau buah fikiran. Bertujuan untuk memudahkan ata meningkatkan kejelasan visual.
13
PERALATAN PENGHASILAN GRAFIK
14
Bagi grafik berkomputer, peralatan yang digunakan iailah sistem komputer dan perisian periferalnya.
Terdapat 2 jenis sistem komputer dalam kemahiran pengendalian peralatan: - pengendalian perkakasan - pengendalian perisian
15
Pengendalian perkakasan untuk menghasilkan grafik
- perkakasan asas sistem komputer - tablet grafik dan peta - pengimbas - pencetak - pemplot - kamera digital - projektor LCD
16
Pengendalian perisian grafik
- penyunting grafik - penyunting foto - pemorfan - pemandang grafik
17
rujukan Chin Yoon Poh. (2009). Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran: Untuk Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan. Kumpulan Budiman SDN. BHD: Selangor. Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad, Wan Kamaruddin Wan Hassan. (2009). Siri Pendidikan Guru Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Oxford Fajar SDN. BHD: Selangor. Rujukan dari internet: 1. 2. 3.
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.