Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Ust Md Afiq Ariff DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-5

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "Ust Md Afiq Ariff DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-5"— Transcript presentasi:

1 Ust Md Afiq Ariff DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-5
USUL FIQH DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-5

2 Perkara yang akan dipelajari
Ust Md Afiq Ariff Perkara yang akan dipelajari Dalil tidak disepakati Kaedah pengambilan hukum: an-Naskhu

3 Ust Md Afiq Ariff SUMBER HUKUM

4 Al-Masalih Al-Mursalah
SUMBER HUKUM Disepakati Al-Quran As-Sunnah Al-Ijma’ Al-Qiyas Tidak disepakati Al-Istihsan Al-Masalih Al-Mursalah Al-Istishab Al-’Urf Syar’u man qablana Qawl Sahabi ……….

5 DALIL YANG TIDAK DISEPAKATI
Ust Md Afiq Ariff DALIL YANG TIDAK DISEPAKATI

6 1) AL-ISTIHSAN (m.s 70) Ertinya:
Meninggalkan Al-Qiyas dengan sebab ada dalil yang lebih kuat dari Al-Quran, As- sunnah dan Ijma’ Dikenali dengan Al-Qiyas Al-Khafiy. Contoh: Harus bagi wanita yang haid membaca Al-Quran.

7 1) AL-ISTIHSAN Sesuatu perkara yang dikira baik yang lahir hasil pemikiran ulama mujtahid dalam perkara bertentangan dengan hukum Qiyas Jelas.

8 KEHUJAHAN AL-ISTIHSAN
(m.s 70) 1) Ulamak menolak: Menetapkan hukum berdasar hawa nafsu Jika mujtahid berhujah tanpa nas, maka bolehlah bagi orang awam membuat sedemikian.

9 KEHUJAHAN AL-ISTIHSAN
(m.s 71) 2) Ulama menerima: ﴿ واتبعوا أحسن ما أنزل إليكم من ربكم ﴾ Meninggalkan kesukaran kepada kemudahan yang merupakan asal syariat. (( ما رأى المسلمون حسنا فهو عند الله حسن )) Telah berlaku ijma’ menerusi istihsan.

10 PERBINCANGAN TARJIH Apabila dikaji Al-Istihsan pada Ulama yang menerima, ianya bukanlah berdasarkan Akal dan Nafsu, malah ia berdasarkan dalil-dalil. Imam Syafi’e menolaknya dengan gambaran bahawa Al-Istihsan tidak berpandukan dalil-dalil.

11 PERBINCANGAN TARJIH Sebagai tarjih, perselisihan dalam masalah ini hanyalah perselisishan dari sudut lafaz. Sebenarnya di antara mereka tiada perselisihan, matlamat mereka ialah membawa kebaikan, kebenaran, serta atas dasar berhati-hati mengeluarkan hukum.

12 MASALIH MURSALAH (m.s 78) Bahasa: Tujuan baik dan manfaat.
Erti Masalih Mursalah: membuat sesuatu hukum dan undang-undang yang baik dan berfaedah untuk kepentingan manusia dan masyarakat, yang tidak ada sebarang nas untuk dijadikan bukti dan dasar, samaada ia boleh dilaksanakan atau tidak boleh.

13 PEMBAHAGIAN MASALIH MURSALAH (m.s 79)
DIAMBIL KIRA ATAU TIDAK Diambil kira Tidak dibatalkan & tidak diambil kira Dibatalkan KEKUATAN Masalih Daruriyat Masalih Hajiyat Masalih Tahsiniyat

14 KEHUJAHAN MASALIH MURSALAH (m.s 81)
Ulama bersepakat bahawa masalih mursalah tidak boleh dijadikan hujah dalam perkara berkaitan ibadat. Ulama berselisih pendapat didalam kehujahan masalih mursalah dalam perkara berkaitan muamalat.

15 KEHUJAHAN MASALIH MURSALAH
1) Jumhur menerimanya sebagai sumber hukum. ﴿ وَمَا جَعَلَ عَلَيكُم فِي الدِّين مِن حَرَج ﴾ (( لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَار )) حَدِيثُ مُعَاذ

16 KEHUJAHAN MASALIH MURSALAH
Hukum dan kemaslahatan berubah mengikut masa dan tempat. Para sahabat telah melaksanakannya iaitu, perlantikan khalifah dll.

17 KEHUJAHAN MASALIH MURSALAH (m.s 82)
2)Ulamak Zahiriyah menolaknya sebagai sumber hukum. Membuka ruang kepada mengeluarkan hukum mengikut hawa nafsu. Sangkaan yang tidak mempunyai dasar. Membawa berlainan hukum dan mengelirukan, kerana zaman dan suasana sentiasa berubah.

18 SYARAT BERPEGANG DENGAN MASALIH MURSALAH (m.s 83)
Kemaslahatan hendaklah jelas dan pasti. Kemaslahatan mestilah benar2 bertujuan memberi manfaat dan menolak kemudharatan. Kemaslahatan mestilah bersifat umum, bukan untuk kepentingan peribadi.

19 SYARAT BERPEGANG DENGAN MASALIH MURSALAH
4) Hukum yang ditetapkan tidak bertentangan dengan dalil2. 5) Maslahat itu mestilah berdarjat maslahah daruriyah.

20 ISTISHAB (m.s 83) Bahasa : Bersama atau sentiasa seiring.
Istilah : Sesuatu yang kekal keadaannya, selama mana tiada sesuatu yang boleh merubahnya. Ini bermakna keadaan atau kedudukan sesuatu itu tetap kekal seperti sebelumnya, dan akan sentiasa digunakan dan diambil kira di masa kini dan akan datang.

21 KEHUJAHAN ISTISHAB (m.s 87)
Istishab ini boleh menjadi hujjah pada pendapat keempat-empat mazhab. Contoh: ijmak ulamak berpendapat: seseorang yang telah menunaikan solat maghrib, kemudian ia ragu-ragu sama ada wuduknya masih kekal atau terbatal untuk solat isyak.

22 KEHUJAHAN ISTISHAB (m.s 87)
Atas dasar itu ia dikira berwuduk, kerana ia solat maghrib berwuduk yang merupakan satu keyakinan. Hukum yang telah tetap melalui dalil-dalil nas Qat’i tidak termasuk dalam istishab seperti hukum solat 5 waktu.

23 URUF (m.s 105) Bahasa: Adat. Ertinya: apa sahaja yg diketahui oleh manusia, dan mereka mempraktikkannya dalam kehidupan, baik berupa perbuatan, perkataan, atau apa yg mereka tidak melakukannya.

24 URUF Justeru itu, setengah ulamak tidak membezakan antara uruf dan adat. Adat lebih umum dari Uruf, dari segi kuantiti dan sumber.

25 PEMBAHAGIAN URUF PERKATAAN ‘AM KHAS PERBUATAN

26 PEMBAHAGIAN URUF SUDUT HUKUM
URUF YANG BENAR Tidak bercanggah dengan Nas. Tidak mendatangkan kemudharatan. Pemberian, masa pertunangan dikira hadiah, bukan sebahagian daripada mas-kahwin. URUF YANG SALAH Bertentangan dengan Nas. Pendedahan aurat, samaada secara sedar atau tidak, secara alam cyber atau alam kehidupan.

27 KEHUJAHAN URUF Tidak dianggap sebagai hujjah jika ia bertentangan dengan dalil-dalil dan hukum syarak yang tetap dan tidak berubah walaupun suasana dan adat berubah. Maka kita perlu tinggalkan Uruf yang diatas ini.

28 KEHUJAHAN URUF Syarat-syarat penerimaan Uruf sebagai hujjah.
Uruf itu berterusan. diamalakan oleh ramai orang, tidak menyalahi dalil syarak dan kaedah asas. Uruf itu wujud dan diamalkan ketika melakukan tidakkan.

29 KAEDAH PENGAMBILAN HUKUM: An-Naskhu
Ust Md Afiq Ariff KAEDAH PENGAMBILAN HUKUM: An-Naskhu

30 AN-NASKHU النسخ (m.s 295) Bahasa: penghapusan atau perubahan dari satu keadaan kepada keadaan yang lain Istilah: nas yang menghapus hukum syarak yang telah ditetapkan didalam nas sebelumnya, dengan dalil syarak yang baru. Oleh itu Nasikh ialah: ayat yang menghapuskan. Mansukh ialah ayat yang dihapuskan hukumnya.

31 AN-NASKHU النسخ (m.s 295) Masa berlaku nasakh: ulama bersepakat mengatakan nasakh hanya berlaku semasa nabi hidup sahaja. Kerana nasakh tidak berlaku kecuali melalui wahyu sahaja.

32 DALIL BERLAKUNYA NASAKH (m.s 296)
﴿ ما ننسخ من ءاية أو ننسها نأت بخير منها أو مثلها, ألم تعلم أن الله على كل شيء قدير ﴾ (( أن النبي صلى الله عليه وسلم أقام يستقبل بيت المقدس في الصلاة ستة عشر شهرا ثم نسخ ذلك بطلب التوجه إلى الكعبة )) ﴿ ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه ﴾ (( كنت نهيتكم عن زيارة القبر فزوروها ))

33 SYARAT-SYARAT NASAKH (m.s 299)
Hukum Mansukh mestilah hukum yang berbentuk amali bukan hukum akal yang telah tetap. Kaedah An-Nasakh mestilah berdasarkan syarak dan berlaku sewaktu hayat Baginda. Hukum Mansukh mesti turun lebih dahulu daripada penggantinya.

34 SYARAT-SYARAT NASAKH (m.s 299)
4) Hukum Mansukh mestilah sabit berdasarkan Nas,dan tidak ditentukan penggunaannya pada masa tertentu dan tidak dikekalkan. 5) Hukum yang diganti hendaklah berkenaan dengan mukallaf.

35 SYARAT-SYARAT NASAKH (m.s 299)
6) Dalil yg mengganti adalah sama kuat atau lebih kuat daripada dalil yg diganti dari sudut sabit dan dilalah. 7) Ada penentangan diantara keduanya tetapi sama sudut jenis.

36 CARA MENGETAHUI NASAKH (m.s 300)
Lafaz yang memang menunjukkan nasakh. ﴿ الئن خفف الله عنكم وعلم أن فيكم ضعفا, فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين...﴾ سورة الانفال: 66. 2) Datangnya terkemudian, melalui kenyataan nabi. (( كنت نهيتكم عن زيارة القبور فزوروها ))

37 CARA MENGETAHUI NASAKH (m.s 300)
3) Perbuatan dan amalan nabi. Nabi merejam Ma’iz Al-Aslami tanpa menyebatnya 100 kali. Ini berlaku selepas sabdanya: (( جلد مائة والرجم )) 4) Penegasan melalui ijmak ulamak.

38 CARA-CARA BERLAKU NASAKH (m.s 307)
1)Nasakh yg tiada gantian dari sudut hukum: ﴿ ياأيها اللذين ءامنوا إذا نجيتم الرسول فقدموا بين يدي نجواكم صدقة ﴾ ﴿ ءأشفقتم أن تقدموا بين يدي نجواكم صدقات فإذ لم تفعلوا وتاب الله عليكم﴾

39 CARA-CARA BERLAKU NASAKH (m.s 307)
2)Ganti hukum sama dgn yg dinasahkan: ﴿ قد نرى تقلب وجهك في السماء فلنولينك قبلة ترضها فول وجهك شطر المسجد الحرام ﴾

40 CARA-CARA BERLAKU NASAKH (m.s 307)
3)Ganti hukum lebih ringan dgn yg dinasakhkan: ﴿ الئن خفف الله عنكم وعلم أن فيكم ضعفا, فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين...﴾ سورة الانفال: 66.

41 CARA-CARA BERLAKU NASAKH (m.s 307)
4) Ganti hukum lebih berat dgn yg dinasakhkan: ﴿ يسئلونك عن الخمر والميسر قل فيهما إثم كبير ومنافع للناس وإثمهما أكبر من نفعهما ﴾ ﴿ ياأيها اللذين ءامنؤا لاتقربوا الصلاة وأنتم سكارى ﴾ ﴿ ياأيها اللذين ءامنؤا إنما الخمر والميسر...رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه ﴾

42 (( إن الله أعطى كل ذي حق حقه فلا وصية لوارث ))
KATEGORI NASAKH (m.s 302) Nasakh secara terang ﴿ الئن خفف الله عنكم وعلم أن فيكم ضعفا, فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين..﴾ Nasakh secara kandungan ﴿ يوصيكم الله في أولدكم – كتب عليكم إذا حضر أحدكم الموت إن ترك خيرا الوصية للوالدين والاقربين بالمعروف ﴾ (( إن الله أعطى كل ذي حق حقه فلا وصية لوارث ))

43 ﴿ والذين يتوفون منكم ويذرون أزواجا يتربصن بأنفسهن أربعة أشهر وعشرا ﴾
KATEGORI NASAKH Nasakh keseluruhan ﴿واللذين يتوفون منكم ويذرون أزواجا وصية لأزواجهم متاعا إلى الحول غير إخراج ﴾ سورة البقرة. ﴿ والذين يتوفون منكم ويذرون أزواجا يتربصن بأنفسهن أربعة أشهر وعشرا ﴾

44 NASAKH AL-QURAN DENGAN AL-QURAN ATAU HADIS (m.s 312)
Ulamak bersepakat mengatakan harus Al- Quran menasakhkan nas Al-Quran yang lain,kerana sama dari segi kekuatan. Ulamak berselisih pendapat pada masalah Al- Quran dinasakhkan oleh Hadis kepada 3 pendapat.

45 NASAKH AL-QURAN DENGAN AL-QURAN ATAU HADIS (m.s 312)
Jumhur Ulamak: Harus Al-Quran dinasakhkan dengan hadis mutawatir,kerana sama dari segi kekuatan. 2) Ulamak Hanafi: + Hadis Masyhur kerana dikira hampir setaraf dengan Al-Quran dari segi kekuatan. 3) Sebahagian Ulamak dan Imam Syafi’e: Tidak harus Al-Quran dinasakhkan oleh Hadis.

46 NASAKH HADIS DENGAN HADIS (m.s 313)
Pendapat Jumhur: Harus hadis menaskhkan hadis, jika yang menasakhkan itu lebih kuat atau setaraf dari yg dinasakhkan. Oleh itu harus: Hadis Mutawatir X Hadis Mutawatir dan Hadis Ahad. Hadis Ahad X Hadis Ahad.

47 NASAKH HADIS DENGAN HADIS
Pendapat Ulamak Hanafi: Harus… + Hadis Masyhur X Hadis Masyhur dan Hadis Ahad.

48 NASAKH HADIS DENGAN AL-QURAN
Ulamak bersepakat mengatakan Al-Quran harus menasakhkan Hadis. (( إن النبي أقام يستقبل بيت المقدس في الصلاة ستة عشر شهرا ثم نسخ ذلك بطلب التوجه إلى الكعبة )) ﴿ قد نرى تقلب وجهك في السماء فلنولينك قبلة ترضها فول وجهك شطر المسجد الحرام ﴾

49 YANG TAK BOLEH DINASAKH m.s 316
Ayat-ayat Aqidah. Ayat-ayat Sejarah. Hukum2 yang telah ditetapkan selepas kewafatan nabi Muhammad serta melalui Ijma’ Hukum tentang semua sifat mulia dan keji. Hukum-hukum yang telah dijelaskan berkekalannya oleh syarak.

50 HIKMAH NASAKH Menjaga kepentingan dan kemaslahatan manusia.
Tidak membebankan Umatnya, dan sebahagian hukum diturunkan beransur- ansur. Bertepatan dengan sifat manusia yang lemah.

51 HIKMAH NASAKH Memudahkan manusia memahami dan menghayati tuntutan syariat dengan lebih senang. Memberi kesempatan pada umat Islam.


Download ppt "Ust Md Afiq Ariff DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-5"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google