Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
1
KEBERKESANAN PENGGUNAAN
PUSAT SUMBER SEKOLAH ERA DIGITAL
2
Konsep PUSAT SUMBER SEKOLAH
dalam ERA DIGITAL Menyediakan perkhidmatan dan kemudahan dalam pelbagai sumber. Satu punca pergerakan dan aktiviti. CD - ROM dan perkhidmatan internet.
3
Matlamat PUSAT SUMBER SEKOLAH Era Digital
Memupuk budaya kerja dan budaya pendidikan yang berilmu dan berteknologi tinggi
4
Tujuan Penubuhan PUSAT SUMBER SEKOLAH Era Digital
Mewujudkan satu rangkaian maklumat Menggalakkan penggunaan teknologi komputer Sistem pengurusan bersepadu secara “on-line” Memperolehi teknologi maklumat dari seluruh dunia melalui internet Menghasilkan bahan sumber berasaskan komputer
5
Tujuan Penubuhan PUSAT SUMBER SEKOLAH Era Digital
Menghasilkan CD - ROM Meningkatkan pengetahuan dan maklumat Menggalakkan automasi Menyediakan alternatif pengajaran dan pembelajaran Mewujudkan “networking” antara pusat sumber Meningkatkan budaya membaca sepanjang hayat
6
Rasional Penubuhan PUSAT SUMBER DIGITAL
Konsep PUSAT SUMBER ERA DIGITAL “Pusat Sumber Sekolah Era Digital adalah merupakan Pusat Sumber elektronik yang mempunyai suatu koleksi yang diuruskan dengan bantuan sistem automasi Pusat Sumber dan menekankan akses kepada pelbagai maklumat secara berangkaian”
7
Rasional Penubuhan PUSAT SUMBER DIGITAL
Menawarkan pelbagai jenis perkhidmatan tradisional dan baru Memenuhi matlamat pembangunan Sistem Pendidikan Negara menghadapi alaf baru menjelang Tahun 2000
8
Matlamat Pembangunan SISTEM PENDIDIKAN NEGARA Menjelang Era Digital
Menzahirkan Sistem Pendidikan berkualiti dunia. Menjadikan Malaysia sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan
10
TINDAKAN-TINDAKAN UNTUK MENINGKATKAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P & P)
1. Meningkatkan penggunaan pengkomputeran dalam bilik darjah Memperluaskan pembinaan bahan-bahan pengajaran Meningkatkan penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS)
11
PUSAT SUMBER ELEKTRONIK/DIGITAL
PSS PUSAT SUMBER ELEKTRONIK/DIGITAL
12
KRITERIA SEKOLAH BESTARI
Sekolah yang memberikan peluang teknologi maklumat interaktif Anak didik yang kreatif dan berupaya menjana maklumnat baru Memberi penekanan pada perkembangan individu Konsep inovatif kelas melangkau maya
13
CIRI-CIRI SEKOLAH BESTARI
Penjaringan komputer melalui jaringan kawasan tempatan. Hubungan melalui jaringan kawasan luas. Penyesuaian persekitaran dan peralatan sekolah. Belajar dengan cara “bekerja”. Pembelajaran disesuaikan Pengajaran dan pembelajaran menggunakan pelbagai kaedah
14
CIRI-CIRI SEKOLAH BESTARI
Pelajar maju mengikut kadar diri sendiri. Pelajar, ibu bapa dan guru sama-sama terlibat. Guru sebagai fasilitator. Pentadbir berfungsi baru. Penglibatan masyarakat. Pendemokrasian dalam pendidikan.
15
PELAJAR sebagai PEMBELAJAR AKTIF
Sekolah akan memupuk kemahiran penyelesaian masalah yang kreatif Membuat pengembaraan maklumat mengelilingi dunia untuk mencari dan mengumpul data Membolehkan pelajar yang tidak dapat menghadiri sekolah untuk membuat kerja sekolah dari rumah Ketrampilan menggunakan bahasa antarabangsa
16
PERANAN GURU PEMBIMBING DI SISI
MEMANDU KEMAJUAN PELAJAR KE ARAH MENCAPAI MATLAMAT MEMBERI SOKONGAN PSIKOLOGI DAN GALAKAN DALAM SEKOLAH BESTARI KOMPUTER AKAN MEMBEBASKAN GURU DARIPADA TUGASAN PENTADBIRAN YANG REMEH
17
PERANAN PENTADBIR MENYUSUN SEMULA PENTADBIRAN SEKOLAH MENGGUNAKAN TEKNOLOGI MEMUDAHKAN PENGLIBATAN IBU BAPA DAN KOMUNITI DALAM RANCANGAN SEKOLAH MELALUI PENJARINGAN MENGGALAKKAN PELAJAR MENDAPATKAN MAKLUMAT DENGAN USAHA SENDIRI
18
FUNGSI DALAM ERA DIGITAL
Pusat Sumber Sekolah Membina satu persekitaran pembelajaran yang positif Melibatkan diri secara aktif dalam proses P&P Menjadi pusat akses kepada sumber dan maklumat dalam pelbagai format Menjadi Pusat Teknologi Maklumat di sekolah
19
FUNGSI DALAM ERA DIGITAL
Pusat Sumber Sekolah Menjadi Pusat Penerbitan Menggalakkan tabiat membaca Menjadi Pusat Maklumat Menjadi Pusat Pembelajaran Kendiri Menjadi Pusat Rekreasi
20
FUNGSI DALAM ERA DIGITAL
Pusat Sumber Sekolah Menjadi Tempat Belajar Menjadi Akrib Sekolah Menjadi Pusat Penerbitan Maklumat Menjadi Pusat Perhubungan Membina Asas kepada penggunaan Pusat Sumber Sekolah
21
KOLEKSI OS - Open Shelf R - Reference RS - Red Spot
LM - Latihan Mengajar SAC - Self-Access Center JUL - Juvenile Literature Majalah dan Akhbar Perisian Multimedia Kaset Video dan Audio
22
Rangkaian dan Pelan Pusat Sumber Digital PENGHASIL ILMU
(Knowledge Producer) PEMBEKAL ILMU (Knowledge Provider) PENGGUNA ILMU (Knowledge Consumer)
23
Rangkaian dan Pelan Pusat Sumber Digital
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA PUSAT SUMBER PENDIDIKAN NEGERI PUSAT KEGIATAN GURU PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH
24
Rangkaian dan Pelan Pusat Sumber Digital PSS TANPA SEMPADAN
MENCAPAI STATUS PSS TANPA SEMPADAN
25
STRATEGI PELAKSANAAN Era DIGITAL Pusat Sumber Sekolah
FASA KAJIAN KEPERLUAN 1. Kajian keperluan pengguna 2. Keperluan Kurikulum 3. Keperluan Kokurikulum 4. Kajian keperluan pengurus 5. Kajian kemungkinan-kemungkinan
26
STRATEGI PELAKSANAAN Era DIGITAL Pusat Sumber Sekolah
FASA KAJIAN KEBOLEHLAKSANAAN Kaji kekuatan, keistimewaan dan kelemahan budaya dan iklim sekolah Kaji kekuatan, kemampuan dan kelemahan sumber kewangan sekolah Kaji kekuatan, status, kemahiran dan kelemahan sumber manusia Kaji jumlah sasaran kerja dan beban tugas AJK Induk dan AJK Kerja Pusat Sekolah Kaji kekuatan, kemampuan dan kelemahan kemudahan fizikal, perkakasan dan peralatan
27
STRATEGI PELAKSANAAN Era DIGITAL Pusat Sumber Sekolah
FASA PERANCANGAN 1. Perancangan matlamat dan misi 2. Perancangan sumber manusia 3. Perancangan jangkamasa 4. Perancangan kemudahan fizikal 5. Perancangan perkakasan dan alatan 6. Perancangan rangkaian
28
STRATEGI PELAKSANAAN Era DIGITAL Pusat Sumber Sekolah
FASA PERSEDIAAN 1. Latihan dan pembudayaan sumber manusia 2. Penilaian dan persediaan perisian 3. Penilaian dan persediaan perkakasan 4. Persediaan pelan dan rangkaian Persediaan kemudahan fizikal dan “working site”
29
STRATEGI PELAKSANAAN Era DIGITAL Pusat Sumber Sekolah FASA PELAKSANAAN
1. Fasa pre-implementasi 2. Fasa pemantauan projek 3. Fasa penilaian projek 4. Fasa modifikasi perancangan 5. Fasa pos-implementasi perancangan
30
FASA APLIKASI SISTEM PUSAT SUMBER DIGITAL
STRATEGI PELAKSANAAN Pusat Sumber Sekolah Era DIGITAL FASA APLIKASI SISTEM PUSAT SUMBER DIGITAL 1. Latihan dan orientasi pengguna 2. Persediaan pengguna Aktiviti mencari maklumat dan galakguna koleksi Pusat Sumber Digital Aktiviti pengurusan dan khidmat pengguna menggunakan sistem Pusat Sumber Berkomputer 5. Penilaian
31
Koleksi Bahan Bercetak
AKTIVITI GALAKGUNA Koleksi Bahan Bercetak
32
Aktiviti Galakguna KOLEKSI BAHAN BERCETAK
AKTIVITI PROMOSI BAHAN-BAHAN BERCETAK. AKTIVITI HARIAN - PEMINJAMAN DAN PEMULANGAN. 3. PROGRAM BANCI BACAAN - PROGRAM KASIH DAN PROGRAM NILAM.
33
Aktiviti Galakguna BAHAN BERCETAK MERENTAS AKTIVITI KOKURIKULUM
1. BERCERITA. BERCERITA BERDASARKAN GAMBAR BERSIRI 3 BERCERITA MENGGUNAKAN BAHAN MAUJUD 4. BERCERITA MENGGUNAKAN BONEKA 5. MENUKARKAN BAHAN YANG DIBACA KE DALAM BENTUK GRAFIK
34
Aktiviti Galakguna BAHAN BERCETAK MERENTAS AKTIVITI KOKURIKULUM
6. MENCIPTA LAGU DAN PUISI AKADEMIK. MEMBUAT BONEKA, TOPENG ATAU KOSTIUM. 8. KUIZ. 9. MELUKIS SIMBOL ATAU BENTUK. 10. AKTIVITI HARIAN
35
AKTIVITI YANG BOLEH MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENGGUNAKAN BAHAN-BAHAN BERCETAK
Bengkel Kemahiran Membaca Bengkel Kemahiran Rujukan Bengkel Kemahiran Perpustakaan Bengkel Kemahiran Mencari Maklumat Bengkel Kemahiran Berfikir
36
AKTIVITI GALAKGUNA KOLEKSI DAN PERKAKASAN MEDIA PENDIDIKAN
Penghasilan Lutsinar. Penghasilan Filem Slaid. Penghasilan Carta. Penghasilan Model.
37
AKTIVITI PENGGUNAAN RTV PENDIDIKAN SECARA TERANCANG
Aktiviti rakam salin RTV Pendidikan Aktiviti tayangan Video Pendidikan Aktiviti kuiz RTV
38
Aktiviti Galakguna Koleksi Bahan Bercetak
Aktiviti penggunaan bahan-bahan media pendidikan
39
AKTIVITI LATIHAN DAN KURSUS PERKEMBANGAN STAF
Kursus Asas Media Pendidikan Kursus Kemahiran Penghasilan Lutsinar Kursus Kemahiran Penghasilan Filem Slaid
40
AKTIVITI GALAKGUNA KOLEKSI DAN PERKAKASAN TEKNOLOGI
Penghasilan Disket Penghasilan CD - ROM Penghasilan Fail-Fail Sumber Grafik, Audio dan Video
41
AKTIVITI KEMAHIRAN MENCARI MAKLUMAT MENERUSI “INTERNET”
KUIZ INTERNET MENCARI MAKLUMAT MELALUI INTERNET
42
AKTIVITI PERTANDINGAN DAN APLIKASI PERISIAN KOMPUTER SECARA KREATIF
Buletin Persatuan Rekacipta Kad Elektronik Folio Bercetak Folio Elektronik Helaian Berita Brosur
43
AKTIVITI PEMBINAAN HALAMAN
WEB DAN “HOMEPAGES” SEKOLAH
44
AKTIVITI LATIHAN DAN KURSUS PERKEMBANGAN STAF
Kursus asas Teknologi Maklumat Kursus asas literasi komputer Kursus asas, pertengahan dan lanjutan perisian “MS-Office WORDS” Kursus asas pertengahan dan lanjutan perisian seperti “Access, Dbase dan lain-lain. Kursus asas perisian grafik dan animasi Kursus asas perisian suntingan audio-video Kursus kemahiran penggunaan peralatan
45
PERLU BERANGKAIAN SECARA GLOBAL 2. KE ARAH PEMBENTUKAN KOMUNITI GLOBAL
PENUTUP PERLU BERANGKAIAN SECARA GLOBAL 2. KE ARAH PEMBENTUKAN KOMUNITI GLOBAL
46
TERIMA KASIH
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.