Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

DISEDIAKAN OLEH: SALWAHANIM BINTI MOHAMAD NOMBOR MATRIK: M05 KOHORT :C17 SARJANA KAUNSELING PENSYARAH BIMBINGAN; DR. BAKAR BIN ABDULLAH ETIKA, KECEKAPAN.

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "DISEDIAKAN OLEH: SALWAHANIM BINTI MOHAMAD NOMBOR MATRIK: M05 KOHORT :C17 SARJANA KAUNSELING PENSYARAH BIMBINGAN; DR. BAKAR BIN ABDULLAH ETIKA, KECEKAPAN."— Transcript presentasi:

1 DISEDIAKAN OLEH: SALWAHANIM BINTI MOHAMAD NOMBOR MATRIK: 2021066M05 KOHORT :C17 SARJANA KAUNSELING PENSYARAH BIMBINGAN; DR. BAKAR BIN ABDULLAH ETIKA, KECEKAPAN MULTIBUDAYA DAN KESEJAHTERAAN

2 APAKAH ETIKA? Etika – merujuk kepada perkara. Satu cabang - cabang falsafah tradisional yang melibatkan permasalahan moral dan ketentuan moral. (Koocher & Keith-Sppiegel 2008:) Melibatkan satu jenis penilaian terhadap tindakan manusia. Meletakkan ketentuan bagi mengkategorikan tingkahlaku sebagai “betul” atau “salah” mengikut kebolehan penaakulan moral & standard, garis panduan etika yg khusus.

3 SAMBUNGAN… Sebagai rumusan.. Etika – adalah “alat” untuk memandu pengamalan kaunseling/ mengawal selia tingkahlaku dan menjadi beretika. ◦ kebolehan - membuat keputusan yg beretika dgn mematuhi standard dan etika khusus.

4 ETIKA VS BERETIKA ETIKABERETIKA  Satu sistem standard moral.  Satu bidang ilmu yang berkaitan dengan pengamalan & ketentuan bermoral.  Satu sistem moral yg. dipegang oleh seseorg individu/ sekumpulan org yg. dipantau oleh pertubuhan professional.  Mempunyai kaitan dgn etika.  Mematuhi standard professional dalam pengamalan.  Satu pejalanan utk memilih & memastikan tindakan yg dipilih adalah yg terbaik.

5 KOD ETIKA PENGAMAL/PAKAR Kod Etika Persatuan Kaunseling Amerika Syarikat (ACA)- Pakar dan Pengamal kauseling di Amerika Syarikat. Prinsip-prinsip etika dan Kod Tatalaku Ahli Psikologi Persatuan Psikologi Amerika Syarikat (APA) -American Psychological Association Association -2010) Ahli Psikologi Amerika Syarikat. APS Astralian Psycological Society 2007) dan Panduan Etika APS ( Australian Psycological 2009) Ahli psikologi dan pengawal Kaunseling dan psikoterapi Australia. Kod Etika Lembaga Kaunselor Malaysia 2011Kaunselor Malaysia.

6 GARIS PANDUAN DAN STANDARD PENGAMALAN  Tujuan garis panduan: memberi penjelasan dan penguatkuasaan aplikasi Prinsip Asas dan standard dalam etika. Membantu interpretasi amalan professional semasa ( APS 2007:3)  Contoh Garis Panduan Penting : Garis panduan dalam pendidikan silang budaya, latihan, kajian, amalan, dan perubahan organisasi utk ahli psikologi ( APA 2003) Antara garis panduan yang digunakan utk melengkapkan kod etika Amerika Syarikat. Memberi penekanan kpd pengaruh silang budaya & kepelbagaian tingkahlaku individu.

7 JENIS –JENIS ETIKA MANDATORI  Satu terma yg menggambarkan tahap kefungsian etika bahawa ahli psikologi bertindak berdasarkan Standard Minimum  Mengambil kira asas ‘’ mesti” dan “jangan”. ASPIRASIONAL  Satu terma yang menggambarkan standard amalan professional paling tinggi.  Memerlukan kita melakukan lebih daripada standard amalan minimum.

8 PRISIP ASAS ETIKA ASPIRASIONAL (rujuk Corey, Corey & Callanan 2010:19- 22) PRINSIP ASAS ETIKA ASPIRASIONAL Autonomi Nonmaleficence ( Tiada Kemudaratan) Beneficence (Amal jariah) Justice ( Keadilan ) Fidelity (Kesetiaan) Veracity ( Ketulusan /Kebenaran)

9 PRINSIP ASAS ETIKA ASPIRASI Autonomi Keazaman diri Kebebasan kilen mentadbir sendiri rangka kerja & sosial &b budaya Nonmalificence Mengelak melakukan kenudartan Elak tindakan berisiko sakitkan klien. Beneficence Melakukan kebaikan kpd org lain Menggalakkan kesejahteraan klien Justice Memberi layanan sama dan sebaik- baiknya. Fidelity Memberi komitmen yang realistic Berpegang kpd janji Veracity Ketulusan Berkhidmat dgn ikhlas.

10 FUNGSI ETIKA  Mengawal dan melindungi.  Menggalakkan hasil postif kepada semua pihak.  Tingkahlaku dan tata tertib kaunselor serta ahli psikologi dikawal.  Kebajikan klien dapat dilindungi.  Kod etika bertindak sebagai garis panduan atau pengawasan professional – setiap ahli professional.

11 KEPENTINGAN ETIKA Koochaer dan Keith-Spiege (2008) –tema tema umum dalam kod etika:  Menjaga kebajikan klien  Memberi khidmat dalam skop kompentensi diri.  Tidak memberi kesan buruk kpd profesion klien.  Melindungi privasi dan kerahsian klien.  Bertindak secara beretika dan bertanggungjawab.  Mengelakkan eksploitasi.  Menjaga maruah profesion dgn berusaha utk mencapai standard amalan professional paling tinggi.

12 Rumusan  Sebagai rumusan, dengan memiliki sekurang-kurangnya kod etika dalam profesion kita adalah sssuatu yang bagus kerana dapat membantu mengawal dan mengawasi aktiviti dan amalan kita.  Walau bagaimanapun, kod etika tidak sentiasa membantu kita beretika setiap masa kerana: Kod etika yang diberikan oleh kebanyakan organisasi professional terlalu luas dan umum, daripada tepat dan khusus. Kod- kod ini tidak menyediakan jawapan khusus kepada dilema etika yang akan kita hadapi, tetapi hanya memberi garis panduan asas. ( Corey et.a l 2020:6)

13 KECEKAPAN MULTIBUDAYA

14 Pengenalan “Multibudaya didebatkan sebagai kuasa ke – empat ( Pederson 2000,2008). Multibudaya mempengaruhi kausnleing dan psikoterapi. Terdapat perdebatan dan kontroversi tentang terma multibudaya. Kauseling boleh dianggap sebagai multibudaya secara luas didefinisikan bukan sakadar kaum, etnik dan kewarganegaraan.

15 “Kecekapan budaya semakin diperakui sebagai komponen yg penting daLam amalan kauseling yg beretika “ ( Watson, Herlihy, & Piercer 2006) Ini bermaksud jika ahli psikologi tidak meampunyai keecekapan multibudaya, amalan psikologi mereka dgn populsi yg bearbeza budaya dalam kontesk multibudaya dinaggap sbg tidak beretika.

16 I ISTILAH –ISTILAH PENTING TENTANG MULTIBUDAYA - Multibudaya Bersifat umum. Menunjukkan apa-apa hubungan antara dan dalam dua atau lebih kelompok yg berbeza Kepelbagaian Budaya Spektrum berbeza yg wujud dlm kumpulan yg mempunyai latar belakang budaya yg jelas dan unik. Kaunseling Multibudaya Satu peranan dan proses menolong. Menggunakanpendekatan & matlamat jelas yg konsisten. Berdasarkan pengalaman & nilai hidup klien. Menyeimbangkan kepentingan individu dan keseluruhannnya dl penilaian, diagnosis dan rawatan.

17 NILAI –NILAI MULTIBUDAYA Multibudaya dari perspektif yang sempit Multibudaya dari persepektif yang luas

18 Sambungan…. Tinjauan literature lepas meyokong pendekatan sempit Fokus kpd bangsa,etnik & budaya Nilai Barat dan Timur Nlai individualisme & kolektivisme Multibudaya dari perspektif yang sempit Sesetengah ahli sarjana-definsi lebih laus dan inklusif Multibudaya dari persepektif yang luas

19 Sambungan… Nilai indiividu Keperluan & hak autonomi sangat bernilai. Nilai kolektif mempunya hierarki -kepatuhan kpd pihak berkuasa : Org lebih tua, suami, ketua agama dan ibubapa Multibudaya Perepktif Sempit Tidak terhad kepada kaum, gender orientasi seksual, agama, stsus social ekonomi, kecacatan & identiti soasial yg yg membezakan individu. (Contoh Pedrson et al. 2008) Multibudaya Perspektif yang lebih luas.

20 ETIKA DARI PERSPEKTIF SENSITIF -BUDAYA Kaunseling yang sensitif kpd kepelbagaian adalah satu konsep yg merangkumi, umur budaya, kecacatan, tahap pendidikan, etnik, gender, bahasa, bentuk fizikal, kaum, agama, lokasi tempat tinggal, orientasi seksual,keadaan sosioekonomi dan trauma. ( Corey et. Al. 2010)

21 Sambungan.. Kaunselor perlu menjadi seorg professional yg cekap budaya dalam usaha utk mengiktiraf pengalaman sbg beretika. American Psychogical Association – menerbitkan garis panduan khusus.  Garis Panduan dalam Pendidikan Multibudaya  Latihan  Penyelidikan  Pengamalan  Perubahan Organisasi untuk Ahli Psikologi

22 Sambungan Dalam konteks multibudaya di Malaysia, tiada garis panduan dan standard utk membantu ahli pskologoi dan kaunselor memberikan yg cekap budaya kpd populasi pelbagai budaya. Perkara ini menjadi focus kajian salah seorg penulis. Kajian PhD meyumbang kpd pengamalan yg lebih baik Memberi maklumat yg berguna dalam membangunkan model sensitive-budaya untuk memberi kaunseling kepada populasi rakyat Malaysia yg pelbagai ( Aga Mohd. Jaladin 2011)

23 Isu-Isu Etika Berkaitan Gender dan Agama Gender dan agama- dua cth variable budaya utk sebuah kelompok atau etnik. Gender -satu tret yg dilihat yg menandakan ahli kelompok. Kamus psikologi (APA Vanden 2007 : 401) “Aspek psikologi, kelakian atau kewanitaan” Model Grid Budaya Intra –personal Pederson – ◦Gender sebagai satu daripda variavle demografi yg utama selain umur, orienatsi kasih sayang dan kecacatan fizikal, manakla aetnik sebagai kemuoyaan variable etnografi yg teramsuk kearganegaraan agama dan Bahasa.

24 Sambungan..  Kaunselor terpaksa berhadapan dgn isu –isu baharu walaupun kadang-kadang agama individu berkait rapat dgn etnik ( cth Melayu-Islam, China Budha)  Agama dianggap isu senstitif dalam konteks multibudatya di malysia.  Isu –isu nerkaitan agama perlu diatnagani dgn berahti –hati.  Rujuk kes Farid (Bahagian 1 ) dalam buku Isu Profesional dan Etika m/s 55.

25 KECEKAPAN KAUNSELING MULTIBUDAYA Sesetengah ahli sarjana- sbg satu kepakaran kemahiran yg diperlukan utk memberikan kaunseneling secara efektif kpd klien yg pelbagai Kemahiran kaunseling umum. Dari segi sejarah- merujuk kpd kaunselor yg mempunyai: a.Kepercayaan dan sikap ttg kaum & etnik minoriti. b.Pengetahuan ttg pandangan diri sendiri. c.Kemahiran, startegi dan teknik intervensi yg berkesan.

26 KEPERCAYAAN DAN SIKAP Menilai sikap dan kepercayaan mereka ttg kaum, budaya, etnik, gender dan orienatasi seksual, bias dan sterotaip mereka. Pembangunan satu orientasi positif kearah kefahaman mulibudaya.

27 PENGETAHUAN  Ttg pandangan diri sendiri.  Pengetahuan ttg siapa dia bekerja.  Pengetahuan pengaruh sosiopolitik kpd ahli dalam kelompok.

28 KEMAHIRAN,STARTEGIN& TEKNIK INTERVENSI BERKAITAN Kemahiran, startegi dan teknik intervensi yg berkesan dengan kelompok klien yang berbeza dengan kelompok klien yang berbeza, termasuk kelompok minoriti, dalam konteks kaunseling silang-budaya. ( Sue n Bernier, Durran, Fernburg pederseon. & Smith, et. Al 1982)

29 Model Perintis Kecekapan Multibudaya Membawa kpd pelbagai definisi mengkonsepsualsisasikan kecekapan multibudaya dan pelbagai jenis instrumen pengukuran. Ciri –ciri kaunselor yg cekap budaya mempunyai personaliti.  Kesedaran ttg jangkaan, nilai-nilai dan bias diri sendiri.  Memahami pandangan klien yg beebeza budaya.  Membangunkan strategi dan teknik intervensi yg bersesuaian ( Sue, Rredondo & Mc Devis 1992)

30 ETIKA KAUNSELING KEPADA KLIEN BERBEZA BUDAYA  Cara mengedalikan klien dalam masyarakat multibudaya secara beretika dan efektif,kaunsleor mesti mempunyai Kecekapan Multibudaya.  Enam Dimensi yang perlu dimiliki:  Kesedaran Mutibudaya  Pemahaman multibudaya  Pengetahuan Multibudaya  Kemahiran Multibudaya  Pengalaman –pengalaman multibudaya.

31 KOD ETIKA 2005 (Konsep Multibudaya)  Seksyen / bahagian yg menyebut isu-isu multibudaya dan kepelbagaian.  Perhubungan kaunseling  Persetujuan termaklum  Bartering  Menerima hadiah  Kerahsian dan privasi  Tanggungjawab professional  Penilaian dan diagnosi  Penyeliaan  Program pendidikan dan latihan.

32 Lima langkah bekerja dgn klien yang berbeza dgn kita. Corey dan rakan-rakan (2010)  Dilatih dlm perspektif multibudaya, akademik dan pengalaman.  Bersetuju dgn klien bagi membina hubungan teraputik yg baik.  Fleksibel dlm mengaplikasikan teori dan teknik dlm situasi tertentu.  Terbuka utk dicabar dan diuji.  Sedar akan sistem kepercayaan anda, potensi –potensi untuk membuat sterotaip & sebarang anda prejudis & kauntertransferens budaya anda.

33 Isu Etika yang Berkait dengan Aspek Budaya  Kumpulan yang berbeza  Status sosioekonomi atau kelas sosioekonomi atau kelas sosial yg berbeza.  Tahap pendidikan yg berbeza  Orientasi seksual yg berbeza spt. gay lesbian biseksual transgender

34 KESIMPULAN Kanselor yang professional, beretika dan cekap dlm konteks pelbagai budaya memerlukan persediaan. Nilai –nilai budaya turut mempengaruhi proses kaunsleing. Setiap kaunselor relah dideahkan dgn aspek kepelbagaian budaya dan pengaruh budaya dalam pengamalan kaunseling. Pengamalan kauseling yg berorienatasikan budaya merupakan bentuk pengamalan kauseling yg professional dan beretika. Akhir sekali, setiap kaunselor tahap kesedaran,pengetahuan dan kemahiran yg tinggi berhubung dgn aspek kepelbagaian budaya. Dengan adanya komponen-komponen ini mereka boleh mempertingkatkan pengamalan kaunseling dgn klien yg datang dari latar belakang budaya yg berbeza utk meningkatkan kecekapan kaunseling silang budaya.

35 KEBAJIKAN DAN POSITIF PSIKOLOGI - Merupakan satu pendekatan asas yang kukuh kepada kaunselor. - Ia tidak menafikan kelemahan dan masalah kliens. - Berfokus kepada pendekatan alternative terahadap masalah melalui pendekatan kebajikan/kebaikan. - Sekiranya masalah kilen dibincangkan dalam atmosfrea atu suasana yang positif, kaunselor berupaya utk menyelesaikan masalah itu walaupun melibatkan isu yang kompleks

36 KESEJAHTERAAN ( Wellness) Kesejahteraan telah dikaji dalam pelbagai populasi, Kajian ini telah melibatkan kajian silang budaya dan lintas negara yang melibatkan para peserta dari semua usia yang diambil dari dapatan data yang mengandungi maklumat mengenai lebih dari 12000 individu (Myers & Sweeny, 2005)

37 Konsep Kesejahteraan a) Tidak dapat dipisahkan ( Indivisible) b) Kesejahteraan sepanjang hayat c) Boleh diukur dalam secara bermakna.

38 Konsep Kesejahteraan a) Tidak dapat dipisahkan ( Indivisble) pilihan positif untuk hidup sejahtera dalam satu bidang kehidupan mempunyai implikasi ke atas kesihatan fizikal, mental, emosi dan rohani seseorang. b)kesejahteraan sepanjang hayat sama pentingnya tanpa mengira jantina, budaya, bangsa atau lokasi geografi c) Boleh diukur - sangat berguna dalam bidang kaunseling dan intervensi pendidikan.

39 Positif Psikologi – Mencari kekuatan Tugas kauselor dalam menggunakan pendekatan Positif Spsikologi -Menolong klien mencari kekuatan diri sendiri dan sumber yang ada utk membantu. -Memastikan klien menyelesaikan masalah dengan lebih efektif dan bermakna. Tahap awal... terapi merangkumi proses yang mungkin disebut penerokaan sumber. Caunselor memberi perhatian kepada kelemahan keperibadian.. dan yang paling gigih berusaha mencari.. cara-cara menyalin kegelisahan dan tekanan, sumber-sumber yang sudah ada mungkin dapat diperbesar dan diperkukuhkan setelah wujudnya dikenali. ( Tyelr, 1961.p 213) -Klien dan Kaubselor akan dapat menyelesaikan isu dan maslaah yang lebih kompleks Apabila sumber kekuatan dikenalpasti.

40 Sambungan… Idea positif Tyler telah menjadi pusat kerangka mikrokaunseling sejak penubuhannya. (Gluckstern, & Ivey, 2006)

41 Model Praktikal Kesejahteraan Model yang holistic (Myers & Seeny,2005a) Merujuk kepada hubungan diri (self –inrrealtioj, ibndividu dalam kumuniti dan daindivuidu dalam komuniti ( Bker Miller, Striver & Hook, 1998 Diri tidak tidak dapat dipisahkan dan berkait dengan oranglain. Setiap perubahan ygan berlaku terhadap diri dipenagruhi leh ornag lain. Namun beitu indivudu juga boleh mengubah persekitaran.

42 Model Kesejahteraan

43 Suatu peta konsep yang sangat berguna. Di gunakan untuk meneganplaspti kekautan dan sumber yang ada pada aklien Persekitaran dan kontesks sosial klien sanagt ditekaknkan dalam model ini. Perkara yang peru dipertimbangkan apabila berdepan dengan klien ialah; ◦Prihatin dengan keluarga klien. ◦Kejiranan ◦komuniti


Download ppt "DISEDIAKAN OLEH: SALWAHANIM BINTI MOHAMAD NOMBOR MATRIK: M05 KOHORT :C17 SARJANA KAUNSELING PENSYARAH BIMBINGAN; DR. BAKAR BIN ABDULLAH ETIKA, KECEKAPAN."

Presentasi serupa


Iklan oleh Google