IUS 4183 PEMIKIRAN ISLAM SEMASA TAJUK: SAYYID JAMALUDDIN AL-AFGHANI

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Masa kebangkitan kembali hukum islam
Advertisements

A GAMA I SLAM DISUSUN OLEH: MISNANI. S.Ag. M.Pd. I.
KEBUDAYAAN ISLAM Konsep Kebudayaan Dalam Islam
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
Anggota Kelompok 2 Asmawati Ike Atmaja Wati Radda Mutia Y. Riski Novita N. Amanda F.P.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
HUKUM ISLAM DALAM SISTEM HUKUM INDONESIA
Sejarah Hukum Islam II (Masa Pembinaan, Pengembangan, dan Pembukuan)
SEJARAH & PERKEMBANGAN HUKUM ISLAM
Materi Pertemuan 12 Sejarah Hukum Islam III
Pan Islamisme Hanif Rendy.
ITS 2082 TAMADUN ASIA TOKOH ULAMA NUSANTARA : “TOK JANGGUT”
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
Tokoh-tokoh Pembaharuan
SISTEM KHILAFAH DALAM SEJARAH
PETA PEMIKIRAN ISLAM.
PEMIKIRAN ISLAM SEMASA (IUS 4183)
KEPEMIMPINAN NABI MUHAMMAD SAW
PERJANJIAN AQABAH.
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Pembaharuan dalam Islam
GERAKAN ISLAMISASI NUSANTARA
MASA PEMBINAAN, PENGEMBANGAN, DAN PEMBUKUAN (ABAD VII-X M)
PERKEMBANGAN ISLAM AWAL
Konsep Kebudayaan Dalam Islam
ISLAM dan PERKEMBANGAN ISLAM
MASA KEJAYAAN ISLAM YANG DINANTIKAN KEMBALI Periodesasi Sejarah Islam Kemajuan Islam pada Periode Klasik Tokoh-tokoh Kejayaan Islam Menelaah Perkembangan.
Sejarah dan Perkembangan F I Q H
PEMBAHARUAN DALAM ISLAM (TAJDID)
Pemikiran Politik (siyasah)
By: Rizqi Rahmawati Sau-pee Kuechi Trisna Ulfa Mayukha
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) DAN HURAIANNYA
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
PENYATUAN SUATU KEWAJIPAN DAN PERPECAHAN SATU KESALAHAN
PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN EMPAT BAHAGIAN : SIRAH TAJUK IMAM AHMAD BIN
1.
Chafid Seffriyadi IAIN SYEKH NURJATI CIREBON
BAB 4 : KHALIFAH UTHMAN BIN AFFAN R.A.
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
Manusia dan Masyarakat Di Zaman Khulafa’ Rashidin
HUBUNGAN ETNIK ZZZT1043 TAJUK : PERANAN PENDIDIKAN DALAM MEMUPUK PERPADUAN KAUM NAMA KUMPULAN : No Name Pensyarah : Pn.Maznah Binti Hj.Ibrahim Disediakan.
PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN
BAB 2 : KEDATANGAN ISLAM KE BENUA EROPAH
BAB 2 INTERAKSI ANTARA TAMADUN.
PERLEMBAGAAN MALAYSIA DALAM KONTEKS HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA
SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM
AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
DSKP SEJARAH.
Sejarah dan Perkembangan F I Q H
BAB 2 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA FIRAQ
IMAM GHAZALI.
MENENGAH 3 SEJARAH ISLAM
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
BAB 4 : IDEOLOGI DAN ALIRAN PEMIKIRAN SEMASA
BAB 4 : KEDATANGAN ISLAM KE ASIA SELATAN DAN ASIA TIMUR
PERKEMBANGAN KETENTERAAN KERAJAAN BANI UMAIYYAH
JIHAD FI-SABILILLAH TERAS KEDAULATAN UMMAH
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
PUNCA UTAMA PENYELEWENGAN DALAM TAFSIR
BAB 6 : SEBAB KEJATUHAN UMAT ISLAM DAN GERAKAN REFORMASI
Sejarah dan Perkembangan F I Q H
BAB 5 : KHALIFAH ALI BIN ABI TALIB R.A.
Diploma Pengajian Islam (DPI)
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
Said Jamaluddin Al-Afghani
Transcript presentasi:

IUS 4183 PEMIKIRAN ISLAM SEMASA TAJUK: SAYYID JAMALUDDIN AL-AFGHANI AHLI KUMPULAN: SITI NOR ATIQAH BT. ZULKARNAEN (023047) NORHUMAIRAH BT. NAMAT RAMLI (023058) NUURUL ATIYYAH BT. ABD. RAZAK (023074) NURUL AINSHAH BT. HASHIM (023057)

ISI KANDUNGAN Murid Akhbar Karya Kesimpulan Pendidikan Pemikiran Riwayat HIdup Keperibadian Pendidikan Karya Akhbar Murid Pemikiran Konsep Kenegaraan Kesimpulan

SAYYID JAMALUDIN AL-AFGHANI

RIWAYAT HIDUP JAMALUDIN AL-AFGHANI Muhammad Jamaluddin al-Afghani al-Husaini. P’canggahan tentang nama: Muhammad ibn Safdar al-Husain. Lahir: 1838M (1254H) As’ad Abad Kabul. Ayahnya menetap di Kabul pada 1844M bersama keluarganya. Berpindah ke Hamedan, Iran, kerana tekanan politik yang diletakkan ke atasnya oleh Raja Afghanistan.

12 tahun = hafal al-Qur`an. Ada pertalian darah dengan Imam at-Tarmizi dan seterusnya kepada Saidina Ali bin Abi Talib. 12 tahun = hafal al-Qur`an. 18 tahun = mendalami pelbagai bidang ilmu keislaman dan umum. Dikenali sebagai orang yang menghabiskan hidupnya hanya demi kemajuan Islam.

Banyak merantau ke Najaf, India, Makkah, Tehran dan Khurasan. Berpindah dari suatu negara ke negara lain demi menyuarakan pemikiran2 revolusinya, demi mengangkat posisi & martabat Islam yang jauh tertinggal dari dunia barat. Banyak merantau ke Najaf, India, Makkah, Tehran dan Khurasan. Diburu Perancis & Inggeris. Anggota Kementerian Pendidikan Istanbul, Turki. Meninggal dunia: 1314H, 60 tahun.

KEPERIBADIAN AL-AFGHANI Berani memperjuangkan kebenaran Suka merantau Tekun

PENDIDIKAN AL-AFGHANI Menguasai AQ, AS, fiqh, ilmu kalam, tasawuf, nahu, saraf, balaghah, mantiq, falsafah,math,astronomi, perubatan & anatomi ketika 18 thun. Mendalami math moden di India. Menguasai beberapa bahasa di dunia.

KARYA AL-AFGHANI al-A'mal al-Kamilah ar-Raddu 'ala ad-Dahriyyin Tutimmah al-Bayaan fi Tarikh Afghan al-Khatirat at-Tukayyufat 'ala Syarh ad-Dawani lil-Uqatir al-'Adhuidiyah

AKHBAR YANG DIASASKAN: al-'Urwah al-Wuthqa Misr at-Tijarah al-Khafiqin

MURID AL-AFGHANI: Syeikh Muhd Abduh

Konsep Pembaharuan Al-Afghani: PEMIKIRAN AL-AFGHANI Konsep Pembaharuan Al-Afghani: 1. Musuh utama umat Islam = penjajah (Barat). 2. Umat Islam harus menentang penjajah bila dan di mana saja. 3. Untuk mencapai tujuan itu, umat Islam harus bersatu (Pan-Islamisme).

Definisi Pan-Islamisme: Umat Islam harus mempunyai satu pandangan yang bersatu dan bekerjasama. Persatuan Islam hanya dapat dicapai apabila kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah.

Usaha Pembaharuan Al-Afghani: Bersih daripada Kepercayaan tahyul. Yakin AQ dan AS Merupakan pegangan hidup. Rukun Iman menjadi landasan hidup. Setiap generasi umat mempunyai keistimewaan.

Dua Bentuk Pengajaran Al-Afghani: i) Menekankan supaya pengajaran agama Islam diperbaiki sesuai mengikut tamadunModen. ii) Membebaskan negara Islam dari kekuasaan Barat.

KONSEP NEGARA MENGIKUT AL-AFGHANI Turut mengutarakan konsep negara republik yg demokrasi bagi negara2 Islam. Banyak mencela sistem pemerintahan Umat Islam yg bercorak autokratik. Berpandangan bahawa ketua negara harus mengadakan syura dengan pemimpin2 yg memiliki banyak pengalaman. Berpandangan bhw Islam menghendaki pemerintahan republik di mana kebebasan mengeluarkan pendapat dan kewajipan ketua negara untuk tunduk kpd undang2.

‘Pemerintahan Republik:’ Yg berkuasa adalah undang2 dan hukum bkn ketua negara. Ketua negara hanya berkuasa utk menjalankan undang2 dan hukum yg digariskan oleh lembaga ‘Pemerintahan Republik:’

Perbezaan pemikiran Al-Afghani & Syeikh Abduh: i. Al-Afghani jelas dipengaruhi oleh sis. pemikiran Barat. ii. Memperjuangkan bidang pemikiran politik. i. Syeikh Abduh mengikut sistem pemerintahan khalifah. ii. Memperjuangkan bidang pemikiran pendidikan.

Al-Afghani Syeikh Abduh Persamaan: Berpendapat bhw Islam mempunyai unsue dinamis yg dpt disesuaikan dgn perkembangan zaman & jln ijtihad.

KESIMPULAN Segala jasa dan sumbangan Jamaludin Al-Afghani di dalam dunia islam adalah sangat besar. Karya-karya yang dihasilkan oleh beliau dalam bidang keagamaan dan keduniaan meninggalkan kesan yang megah, utuh, abadi sepanjang zaman kepada umat manusia. Jasa-jasa beliau yang masyhur adalah dalam menegakkan Negara islam daripada dijajah oleh Negara-negara barat, tidak dapat dilakukan oleh orang lain, malah ianyal kekal dalam lipatan sejarah dan dapat disaksikan sehingga kini.

SEKIAN, TERIMA KASIH… 