HIKAYAT MERONGMAHAWANGSA

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
MY BELOVED Oleh : Irma Kania. Dahulu, di masa mudaku, Ada saat di mana aku mengenal Islam sebagai budaya Bahwa hanya dg menyebut “Laa Ilaha Illallah serta.
Advertisements

BIJAKSANA DALAM MEMAKAI DAN MENGISI SETIAP KESEMPATAN
Teka Teki Imam Ghazali.
MANISNYA MENJADI WANITA ISLAM
KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU
PINTU MASUK DAN SALURAN PENYEBARAN AGAMA ISLAM
MANISNYA MENJADI WANITA ISLAM
PERJANJIAN AQABAH.
6/19/ :43 AM SUMUR IMPIAN MEMPERSEMBAHKAN TANDA BACA.
BL 2224 SINTAKSIS BAHASA MELAYU
OLEH: FIRZANA AMNI HAZIQ FARIS
By : 1. Rizal hartono 2.Muhammad fajar
Hikmat Allah dalam Penggenapan Janji Allah
KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH.
TERAJU KEJAYAAN BAHASA MELAYU UPSR KERTAS KERTAS SELAMAT BERTEMU.
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
KERAJAAN-KERAJAAN MELAYU
Hubungan Etnik UHS 1152 (sek 14) PM Dr Rozeyta Omar Jun 2011
SISTEM STRUKTUR PEMERINTAHAN / PENTADBIRAN
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
FAZ 9/22/2018 ASSALAMUALAIKUM TAJUK : HIKAYAT KHOJA MAIMUN.
HUBUNGAN ETNIK ZZZT1043 TAJUK : PERANAN PENDIDIKAN DALAM MEMUPUK PERPADUAN KAUM NAMA KUMPULAN : No Name Pensyarah : Pn.Maznah Binti Hj.Ibrahim Disediakan.
MERAH SILU ISMAIL AHMAD.
WARISAN KESULTANAN MELAYU
Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan
Hakikat keimanan dan buahnya
KEDUDUKAN STRATEGIK MENDORONG PENGUASAAN BRITISH
KUMPULAN 5 BUNGA RAYA.
BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh
PROSA TRADISIONAL HIKAYAT INDERA NATA.
Bab 7.
RAJA BERPERLEMBAGAAN PENGENALAN KESEIMBANGAN
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
LAMBANG-LAMBANG NEGARA
HIKAYAT LANGLANG BUANA
DEFINISI Pentadbiran Pengurusan
ADAB MENERIMA TETAMU.
Diploma Pengajian Islam Andalus
Soalan Nabi s.a.w : : "Siapa yang mencahayakan muka engkau?"
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
SISTEM PEMERINTAHAN II: RAJA BERPERLEMBAGAAN DATIN DR. SARVINDER KAUR
MEMODENKAN PETIKAN TEKS KLASIK
ASAS PSIKOLOGI & KAUNSELING
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
BAB 5 : BERIMAN DENGAN KITAB-KITAB ALLAH
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
BAB 3: AKHLAK MUSLIM TERHADAP PEKERJAAN
TAJUK PEMBELAJARAN BAB 6: KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN MELAKA.
SEJARAH TAHUN 4 TAJUK 5 : TOKOH-TOKOH TERBILANG KESULTANAN MELAYU
KEGEMILANGAN MELAKA.
KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
MANISNYA MENJADI WANITA ISLAM
Apakah maksud daulat dalam konteks institusi kesultanan Melayu?
Surah al-Tariq Surah Makkiyyah, 17 ayat.
HIKAYAT HANG TUAH DALAM BAB 7
Modul: Tafsir KBD.
Peribahasa (2) – Simpulan Bahasa (m/s 20)
SISTEM PEMERINTAHAN II: RAJA BERPERLEMBAGAAN DATIN DR. SARVINDER KAUR
BAB 3: ORANG-ORANG YANG BERHAK MENERIMA ZAKAT
“AKU MENJADIKAN SEGALA SESUATU BARU”
Tuntutan Melaksanakan Tanggungjawab
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

HIKAYAT MERONGMAHAWANGSA Aspek: Nilai-nilai Etika NAMA: WAN SALMIAH WAN AB RAHMAN PENSYARAH: DR SALMAH JAN NOOR MUHAMMAD

PENGENALAN Hikayat Merong Mahawangsa(asal usul raja-raja Kedah). Raja Pra Ong Mahawangsa (nama Islam Sultan Muzalfal Shah) merupakan raja pertama memeluk agama Islam. Raja terakhir merupakan Sultan Tajuddin Halim Shah. Keistimewaan Hikayat ini mengisahkan bagaimana Raja Phra Ong Mahawangsa memeluk agama Islam.

NILAI-NILAI ETIKA Dalam Hikayat Merong Mahawangsa pengarang bijak mengetengahkan unsur-unsur etika. 1) Nilai etika adil dalam pemerintahan “Maka termasyhurlah Raja Merong Mahawangsa itu sudah duduk menjadi raja pada tempat itu. Maka segala dagang senteri pun berhimpunlah datang berniaga ke dalam negeri itu. Dengan baik budi bahasanya baginda itu serta dengan menteri sekalian itu tiadalah merasai kesakitan segala rakyat mencari makan pergi mari ke negeri itu. Maka banyaklah orang yang telah pindah dengan anak isterinya pergi duduk bersama-sama Raja Merong Mahawangs; makinlah bertambah-tambah rakyatnya daripada sebulan kepada sebulan, daripada setahun kepada setahun, makin banyak segala orang pindah ke negeri itu.Maka tetaplah Raja Merong Mahawangsa di atas takhta kerajaan dengan adil murahnya.” (Siti Hawa Salleh m/s 15 -16)

(Siti Hawa Salleh m/s 23-24) 1) “Maka burung geroda itu pun berdatang sembah, “Ya Nabi Allah, hambamu pohonkan ampun banyak-banyak di atas nyawa badan hambamu daripada kesalahan hambamu yang telah lalu itu. Ya Nabi Allah, mohonlah hambamu pada tahun, bulan, hari ini, hendak pergi keluar daripada bawah langit dan bumi ini,…” (Siti Hawa Salleh m/s 23-24) 2) “Maka kata Syeikh Abdullah kepada penghulu syaitan itu, “Pada tempat yang lain tiadalah hamba tegur. Ini ia seorang raja besar, memegang sesuatu negeri. Maka sampai hemat tuan hamba memberi ia minum air kencing.” (Siti Hawa Salleh m/s 108) 2) Nilai etika nasihat menasihati

3) Nilai etika menolong 1) “Hendaklah segera mak inang pergi ambil anak raja itu sembunyikan sebelum datang burung geroda itu. Siapa tahu kalau terlihat kepadanya, tentulah mati anak raja itu, dan hendaklah jangan mak inang beri akan dia nasi yang berbiji, berilah nasi sahaja dahulu supaya segar sedikit serta mak inang mandikan dia.” (Siti Hawa Salleh m/s 17) 2) “Maka kata Raja Phra Ong Mahawangsa, “Jikalau demikian, hendaklah tuan hamba tolong hamba sekalian ini, ajarkan agama Islam yang sebenar itu.”…Seketika diajarkannya kalimah syahadat demikian bunyinya….” (Siti Hawa Salleh m/s 109)

4) Nilai etika menyambut tetamu …“siapa tahu kalau terlihat kepadanya, tentulah mati anak raja itu, dan hendaklah jangan mak inang beri akan dia nasi yang berbiji, berilah air nasi sahaja dahulu supaya segar sedikit serta mak inang mandikan dia.” (Siti Hawa Salleh m/s 17)

5)Nilai etika pergaulan 1) “Jikalau demikian, hendaklah tuan hamba perbuat surat, kita pinta sebiji tempayan yang besar daripada segala tempayan yang banyak-banyak itu kepada Raja Kelinggi itu, kemudian boleh kita ambil khabar anaknya. Dan negeri Acheh itu pun perbuat juga surat, kita beri akan dia, tanda kita tulus ikhlas hendak berkasih-kasihan dengan dia…” (Siti Hawa Salleh m/s 30) 2) “Maka menteri Kelahum pun demikian juga dengan beberapa pengajarnya orang menjadi raja di negeri itu. Maka ia pun membawa pulang pohon bunga emas bunga perak itu akan Raja Benua Siam serta tanda ia datang merajakan raja di negeri Kedah ini.” (Siti Hawa Salleh m/s 79)

KESIMPULAN Persoalan berkaitan nilai dan etika kepimpinan adalah hal yang sangat diberi perhatian berat dalam Islam kerana segala aspek kepimpinan seseorang raja atau pembesar mempunyai hubungan erat dengan ajaran agama. Sungguhpun segala nilai dan panduan yang terdapat dalam Historiografi Melayu ditujukan khusus buat golongan raja dan pembesar, namun terdapat juga sebahagian daripadanya yang boleh dimanfaatkan oleh masyarakat umum sebagai bahan perbincangan dan renungan yang relevan sehingga ke hari ini. Lebih-lebih lagi, persoalan yang berhubungan dengan etika kepimpinan Islam seperti adil, jujur, ikhlas, amanah dan sebagainya adalah nilai-nilai Islam yang sejagat, lestari dan kekal selama-lamanya.