UNIT 9: TEKNOLOGI ANIMASI

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Penggunaan Symbol di dalam Movie Flash
Advertisements

Hieronimus Edhi Nugroho, M.Kom
Variasi Animasi dalam Flash
Manual Tercetak, Petunjuk Online dan Tutorial
Animasi.
Grafika Komputer (TIZ10)
DASAR-DASAR MULTIMEDIA INTERAKTIF (MMI).
KOMUNIKASI DALAM JARINGAN
Agnes Llewelyn  Perkembangan dunia 3D yang semakin pesat dalam berbagai media informasi maupun hiburan muncul sebagai bentuk baru yang lebih.
BAB 1 MENGENAL SIMULASI.
1.
Oleh : Maria Etik Sulistiyani
9. Modul Control.
komponen antarmuka pengguna
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Media Pembelajaran OLEH : RATNASARI
Mata kuliah Komputer Grafik ( Grafika Computer ) 3 SKS
Teknik Informatika - UDINUS
I WAYAN ORDIYASA, S.KOM, M.T.
Pemrogaman Multimedia : Dasar Multimedia
Produksi Konten Multimedia (lanjutan)
Grafika Komputer Pengenalan Grafika Komputer &
Multimedia dan Pemanfaatannya dalam proses pendidikan
KOMPUTER GRAFIKA TRANSFORMASI 2D (TRANSLASI DAN SKALA)
Hieronimus Edhi Nugroho, M.Kom
Grafika Komputer - Pengantar
TEKNOLOGI DAN SISTEM INFORMASI DALAM BIDANG PENDIDIDKAN
I WAYAN ORDIYASA, S.KOM, M.T.
By: Angelia Ester B. Zebua
Animasi dan Suara Pertemuan 02
MEDIA PEMBELAJARAN.
1.
Nama : Noni Henny Nahumury  Tugas : Simulasi Digital
MEDIA PENDIDIKAN KESEHATAN
MINGGU 7 KOMUNIKASI BISNIS Pokok Bahasan:
MEDIA PEMBELAJARAN.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Penerbitan video pendidikan
a)INDUKSI SET/SET INDUKSI
TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
KONSEP MEDIA DAN MEDIA PENGAJARAN.
Pengenalan Kepada Kecergasan Fizikal
PENERBITAN ELEKTRONIK
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
UNIT 8: PENGURUSAN VIDEO
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
DISEDIAKAN OLEH : NORDIANA BT MOHAMMED MOHAYADDIN KELAS : BM 4.11
TUJUAN PEMBELAJARAN Setelah Mendengar Penjelasan siswa akan dapat menjelaskan pengertian teknik animasi tweening. Setelah berdiskusi dan menggali informasi,
Konsep-Konsep Penulisan Skrip dan Hubungannya dengan Media Elektronik dan Filem MODUL 2.
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
UNIT 10: INTERAKTIVITI DALAM KOMUNIKASI
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
Algoritma & Pemrograman 1 (Scratch)
 abc APLIKASI TEORI KECERDASAN PELBAGAI DALAM
LIYANA BT LAILY NURUL IRSALINA BT AHMAD
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
1.
HARMONI.
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
DASAR-DASAR MULTIMEDIA INTERAKTIF (MMI). Multimedia is the combination of the following elements: text, color, graphics, animations, audio, and video.
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
KOMPUTER GRAFIKA TRANSFORMASI 2D (TRANSLASI DAN SKALA)
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ANIMASI.
Transcript presentasi:

UNIT 9: TEKNOLOGI ANIMASI

PENGENALAN Menurut Norazamudin (2005), perkataan animasi adalah berasal daripada Latin yang membawa erti ‘dihidupkan’ ataupun ‘bring to life’ yang merujuk kepada suatu proses menjadikan sesuatu objek yang pada dasarnya adalah statik agar kelihatan hidup

Ada 3 bentuk animasi:- Animasi 2D Animasi 3D Kesan Khas

1. Animasi 2D Animasi 2D adalah gambar bergerak di dalam lingkungan dua dimensi. Ini dilakukan melalui urutan gambar yang berulang atau frame, simulasi pergerakan oleh setiap gambar yang ditampilkan kemudian dalam urutan langkah-langkah secara terus menerus. Dua jenis animasi 2D : Cel animation : berdasarkan pada perubahan yang terjadi pada satu frame ke frame selanjutnya Path animation : menggerakkan sebuah objek sepanjang jalur yang telah ditentukan pada layar

2. Animasi 3D Animasi 3D adalah objek yang bergerak yang tampil di dalam ruang 3D. Animasi 3D dapat dirotasi dan dipindahkan seperti objek yang nyata.Proses dari pembuatan grafik komputer 3D dibahagi secara dua tahap : Modeling& rendering : proses pembentukan bentuk dari objek. Kemudian proses generate sebuah image dari sebuah model, melalui hasil dari program komputer. Kesan khas : menentukan pergerakan objek

Kesan Khas 1. Morphing : suatu transformasi dari imej. Digunakan dalam banyak animasi untuk mengubah imej pertama menjadi imej kedua. 2. Warping : proses manipulasi sebuah imej secara digital sehingga segala bentuk yang ditampilkan di dalam imej berubah.

KEPENTINGAN ANIMASI 1. menyampaikan sesuatu konsep yang kompleks secara visual dan juga dinamik. Ini membolehkan proses membuat hubungan atau perkaitan mengenai suatu konsep atau proses yang kompleks lebih mudah dan seterusnya membantu dalam proses pemahaman 2. boleh digunakan bagi membantu menyediakan persekitaran pembelajaran secara maya terutamanya bagi menangani keadaan di mana persekitaran yang sebenarnya sukar atau tidak boleh disediakan, membahayakan ataupun mungkin melibatkan kos yang tinggi 3. menawarkan satu persekitaran pembelajaran yang lebih menyeronokkan, mampu menarik perhatian, meningkatkan motivasi serta merangsang pemikiran. 4. memudahkan proses penerangan konsep atau pun demonstrasi sesuatu kemahiran 5. membolehkan sesuatu yang agak sukar untuk diterangkan dengan menggunakan perkataan atau imej-imej statik disampaikan dengan lebih mudah dan berkesan