Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN"— Transcript presentasi:

1 INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
Edup 3033 murid dan pembelajaran Menganalisis kaedah pengajaran Nama: Lai Wei Woon Tan Shin Tee Kelas: 2 PISMP PM AMBILAN JUN 2016 Nama Pensyarah: DR. HJ SAJAP BIN MASWAN

2 Menganalisis Kaedah Pengajaran
Belajar Sambil Bermain Demonstrasi

3 MAIN Simbolik bermakna, menyeronokkan, sukarela dan bermotivasi intrinsik, berperaturan dan berbentuk episodik (Fromberg, 1987) Pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna Melibatkan penglibatan dan pergerakan fizikal dan kognitif yang aktif Gembira, memberi peluang kepada mereka untuk meneroka, mencuba dan meningkatkan kemahiran

4 MENGAPA penting ?! Memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana fleksibel tanpa konkongan Aktiviti bermain membantu perkembangan murid secara menyeluruh kerana aktiviti bermain dapat memenuhi keperluan: Kognitif Fizikal sosioemosi

5 Permainan sosial Permainan kognitif Kategori Main

6 Permainan sosial Main unoccupied Main solitary Main onlooker
Main parallel Main associative Main cooperative

7 Main unoccupied Main solitary Main onlooker
Murid tidak bermain dengan apa-apa alatan atau dengan sesiapa pun Main solitary Murid bermain seorang diri tanpa menghiraukan rakan dan keadaan sekeliling Main onlooker Murid memerhati rakan-rakannya bermain hanya berada dalam kumpulan

8 Main Parallel Main associative Main cooperative
Murid bermain sendirian, menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakan serta tanpa berbincang Main associative Murid bermain sendirian tetapi berinteraksi, bertanya dan meminjam alatan dengan rakan Main cooperative Murid bermain bersama-sama

9 Permainan kognitif Tiga peringkat dan kategori main
Main latihan (practice play) 6 bulan – 2 tahun Main simbolik (symbolic play) 2 tahun – 6 tahun Main yang melibatkan aplikasi peraturan 7 tahun dan seterusnya

10 Jenis permainan kognitif
Main berfungsi Main konstruktif Main simbolik Main berperaturan

11 Main berfungsi Main konstruktif
Melibatkan aktiviti bermain yang berupa gerak balas aktiviti otot Mempunyai ciri pengulangan, manipulasi dan peniruan Memberikan peluang kepada kanak-kanak berlatih secara fizikal semasa meneroka persekitaran Mula dialami kanak-kanak sejak berusia 6 bulan Main konstruktif Melibatkan bermain untuk membina pengetahuan dan mengenali dunia Menggunakan pelbagai bahan untuk menghasilkan ciptaan mengikut daya kreativiti

12 Main simbolik Main berperaturan
Memberikan peluang kanak-kanak mempamerkan kreativiti, kebolehan fizikal dan kesedaran sosial Menggunakan imaginasi dan main peranan dalam jenis permainan ini Main berperaturan Permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan Sekiranya belum ada peraturan, kanak-kanak membina peraturan sendiri secara bersama Membantu perkembangan kanak-kanak dari segi kognitif, sosial dan emosi

13 DEMONSTRASI Satu cara untuk melatih murid memerhati dan melakukan sesuatu aktiviti mengikut prosedur Bertujuan untuk memberikan peluang kepada murid agar benar- benar memahami perkara yang hendak dipelajari setelah melalui prosedur yang ditunjukkan Meningkatkan ingatan murid terhadap langkah-langkah sesuatu perlaksaaan atau eksperimen

14 Pelaksanaan Demonstrasi

15 TERIMA KASIH


Download ppt "INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google