Simulasi Komputer.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Taburan Normal.
Advertisements

BAYARAN.
Analisis Model dan Simulasi
MESYUARAT KURIKULUM 1 TAHUN 2015.
ANALISA ANTRIAN.
Persampelan.
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
SISTEM PENGENDALIAN UNIX
PENGENDALIAN MESYUARAT
PERSOALAN TENTANG TATACARA PEROLEHAN SECARA SEBUT HARGA
Kaedah Penyelidikan Perniagaan
Statistik Pentaabiran: Penganggaran untuk Populasi Tunggal
9W2SMF FADZIL.
(ANOVA) dan Rekabentuk Ujikaji
(Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bil )
PENGURUSAN MESYUARAT MOHD. NOOR BIN JABAR DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA
Kuliah Minggu 2 Konsep dan Klasifikasi Kos
Statistik Perihalan.
SCLM 5103 PENGUJIAN DAN PENILAIAN KEMAHIRAN MEMBACA
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
Kaedah Berangka Berkait rapat dengan pengiraan penyelesaian berangka bagi masalah-masalah yang boleh dinyatakan dalam bentuk matematik. Masalah dalam pelbagai.
TEORI DAN AMALAN PERAKAUNAN PAF 3013
PERSOALAN TENTANG TATACARA PEROLEHAN SECARA SEBUT HARGA
PENGGUNAAN DAN PENYENGGARAAN REKOD
PERNIAGAAN DALAM NEGERI
SISTEM FAIL DAN DOKUMENTASI.
PENGURUSAN SISTEM PENGENDALIAN
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
PENGURUSAN FAIL DAN REKOD
ECONOMIC ORDER QUANTITY. Dalam suatu periode, perusahaan akan melakukan beberapa kali pembelian bahan baku atau barang dagangan. Pada saat pembelian bahan.
Teori Keputusan.
Kaedah Penyelidikan Perniagaan
MODUL 2 PENGURUSAN STOK.
Tatacara Pengeluaran Bayaran
Pemprograman Linear.
PERINTAH-PERINTAH AM BAB G
BAHAGIAN 3 : FUNGSI MESYUARAT MBJ
PIHAK-PIHAK YANG TERLIBAT DALAM EJENSI HARTA TANAH
Merujuk kepada komponen mesin, jujukan arahan dan sebagainya
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
LITERASI KOMPUTER TINGKATAN 1
SISTEM INVENTORI PERMINTAAN TIDAK BERSANDAR
Rekabentuk penyelidikan kuantitatif
UNIT 3: KOMUNIKASI MELALUI KOMPUTER
PENGENDALIAN STOR DAN STOK
PENGURUSAN KUALITI MENYELURUH
ALGORITHM & DATA STRUCTURE BY : SUZILA YUSOF
Seksyen Belanjawan dan Perkhidmatan Jabatan Bendahari
Seksyen Belanjawan dan Perkhidmatan Jabatan Bendahari
PENGURUSAN BAHAN BAB 6.
Masalah Tugasan: Hungarian Method
MEMBERI FOKUS KEPADA PELANGGAN
STRUKTUR ASAS DAN CIRI-CIRI SISTEM PENGOPERASIAN
SISTEM PENGURUSAN INVENTORI
KERTAS KERJA PERNIAGAAN
PENGURUSAN INGATAN, SISTEM AWAL
PENGKATALOGAN DISEDIAKAN OLEH: Unit Perkhidmatan Sumber Pendidikan
PENGURUSAN PROSES BAB 5.
Kaedah Penyelidikan BM
JTW101 Pengantar Pengurusan
Kaedah Penyelidikan BM
KURSUS LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN (SEJARAH SEKOLAH RENDAH ) 2016
1.1: ANALISIS PENYATA KEWANGAN DAN PERBANDINGAN PRESTASI.
Fizik Lalulintas Wan Ahmad Tajuddin Wan Abdullah
Latihan 5.1 Soalan aneka pilihan.
PROSES KESEGERAKAN BAB 6.
PENGAUDITAN TERHADAP PENGURUSAN ASRAMA SEKOLAH HARIAN
(Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bil )
PELUPUSAN BARANG-BARANG AWAM
Transcript presentasi:

Simulasi Komputer

Model simulasi komputer ialah untuk memberikan perwakilan sistem sebenar. Simulasi komputer sangat luas digunakan kerana: Simulasi komputer boleh digunakan untuk mendapatkan penyelesaian yang baik bagi masalah yang terlalu rumit untuk diselesaikan dengan tatacara seperti pengaturcaraan linear atau model inventori.

Pendekatan simulasi relatif mudah untuk diterangkan dan difahami Pendekatan simulasi relatif mudah untuk diterangkan dan difahami. Hasilnya keyakinan pengurusan meningkat dan akibatnya teknik yang boleh diterima adalah lebih mudah dibentuk Pembuat komputer telah membangunkan pakej perisian yang meluas mengandungi bahasa pengaturcaraan simulasi yang khas, dimana kemudahan ini digunakan oleh penganalisa. Simulasi merupakan teknik yang flexible yang boleh digunakan bagi berbagai keadaan yang luas. Sebagai contoh, teknik telah digunakan untuk menerangkan gelagat sistem pengeluaran, sistem kewangan, sistem inventori, sistem barisan menunggu dan sebagainya.

Simulasi Barisan Menunggu Satu Saluran

Susunatur County Beverage Drive-Thru Ruangan Masuk Perkhidmatan Barisan Perkhidmatan Kereta 3 Kereta 2 Kereta 1 Keluar Barisan Perkhidmatan

Bilangan Ketibaan Pelanggan Taburan Kebarangkalian bagi Bilangan di Country Beverage Drive-Thru dalam Tempoh 3 Minit Bilangan Ketibaan Pelanggan Kebarangkalian 0.19 1 0.39 2 3 0.15 4 0.08 1.00

Data Saiz Pesanan bagi County Beverage Drive-Thru Kebarangkalian Masa untuk Menyiapkan Pesanan Purata Keuntungan Kecil 0.39 3 minit $0.75 Sederhana 0.50 6 minit $1.50 Besar 0.11 9 minit $3.00 1.00

Simulasi Ketibaan Pelanggan Dua puluh nombor rawak daripada baris pertama bagi jadual ini adalah seperti berikut: 63271 59986 71744 51102

Dua-digit yang pertama nombor rawak ialah 63 27 15 99 86 71 74 45 11 02

Penugasan Nombor-Rawak Bagi Bilangan Ketibaan Pelanggan di County Beverage Drive-Thru didalam Tempohmasa 3-minit Selang Simulasi Ketibaan Kebarangkalian 0 – 18 0.19 19 – 57 1 0.39 58 – 76 2 77 – 91 3 0.15 92 - 99 4 0.08 1.00

Simulasi Ketibaan Pelanggan bagi Sepuloh Tempohmasa 3-minit Nombor Rawak Simulasi Ketibaan Pelanggan 1 63 2 27 3 15 4 99 5 86 6 71 7 74 8 45 9 11 10 02 Jumlah Ketibaan (30 minit)

Tugasan Nombor-Rawak Bagi Saiz Pesanan Pelanggan County Beverage Drive-Thru Selang Simulasi Saiz Pesanan Kebarangkalian 00-38 Kecil 0.39 38-88 Sederhana 0.50 88-99 Besar 0.11 1.00

Model Simulasi County Beverage Drive-Thru nombor rawak dua-digit yang pertama daripada baris 10 adalah: 81 62 83 61 00

Tempoh Masa 1 No Rawak Perkara yang terjadi 81 Tiga kereta tiba untuk perkhidmatan, yang mana kereta pertama, dikenal sebagai kereta 1, menerima perkhidmatan serta merta 82 Kereta 1 membuat pesanan sederhana, dan oleh itu belum selesai dilayan sehingga akhir tempohmasa 2 (6 minit). Kereta 2 dan 3 masih memerlukan perkhidmatan dan akibatnya ia didalam barisan menunggu.

Status Operasi Untuk 3-minit Pertama Tempoh masa Simulasi Kereta 1 Membuat Pesanan Sederhana Kereta 3 Kereta 2 Kereta 1 Keluar Ruangan Menunggu

Tempoh Masa 2 Nombor Rawak Perkara yang terjadi 83 Tiga kereta lagi, dikenali sebagai kereta 4,5 dan 6 tiba untuk perkhidmatan Drive-Thru masih lagi sebok memberi perkhidmatan kepada pelanggan daripada tempoh masa 1, oleh itu jumlahnya lima kereta (dua menunggu tambah tiga pelanggan baru) menunggu perkhidmatan dalam tempoh masa ini. Terlalu banyak kereta cuba untuk mendapatkan perkhidmatan; oleh itu akan kehilangan satu pelanggan (kereta 6) dan empat kereta masih lagi didalam barisan menunggu pada akhir tempoh masa ini. Kereta 1 selesai dilayan pada akhir tempohmasa ini,keuntungan $1.50 direkodkan.

Status Operasi Untuk 3-minit Kedua Tempoh Masa Simulasi Kereta 1 Masih lagi dilayan Ruangan Menunggu Kereta 5 Kereta 4 Kereta 3 Kereta 2 Kereta 1 Keluar Kereta 6 Kehilangan Pelanggan Disebabkan Masa Menunggu yang Lama

Tempoh masa 3 Nombor Rawak Perkara yang Terjadi 61 Dua kereta lagi, dikenali sebagai kereta 7 dan 8 tiba untuk dilayan. Kawasan perkhidmatan lapang pada permulaan tempohmasa ini, oleh kerana pelanggan daripada tempoh masa 1 (kereta 1) telah selesai dilayan dan meninggalkan Drive-thru. Satu kereta daripada barisan menunggu (kereta 2) mula untuk diberi layanan meninggalkan lima kereta masih didalam perkhidmatan menunggu, oleh kerana, satu pelanggan (kereta 8) akan hilang dan empat kereta masih terdapat didalam barisan menunggu. 00 Pelanggan didalam kereta 2 membuat pesanan yang kecil; oleh itu kereta 2 akan habis dilayan pada akhir tempoh masa ini. Jumlah keuntungan pada akhir tempoh masa ini ialah $1.50 (kereta 1) + $0.75 (kereta 2) = $2.25.

Status Operasi untuk Simulasi untuk Tempoh Masa 3 minit Kereta 2 membuat pesanan kecil Ruangan Menunggu Kereta 7 Kereta 5 Kereta 4 Kereta 3 Kereta 2 Keluar Kereta 8 Kehilangan Pelanggan Disebabkan Masa Menunggu yang Lama