BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Perkembangan Agama dan Kebudayaan Islam di Indonesia
Advertisements

KELOMPOK 1.
PERKEMBANGAN ISLAM TERHADAP KEHIDUPAN MASYARAKAT INDONESIA.
PERIODISASI SASTRA MENURUT NURSINAH SUPARDO
PINTU MASUK DAN SALURAN PENYEBARAN AGAMA ISLAM
Filsafat Ketuhanan Muhammad Noor, M.H.I.
Kuliah 3 (M3) Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
PENINGGALAN SEJARAH MASA ISLAM
Syekh Maulana Malik Ibrahim
KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU SEMINAR TAMADUN dan TUNJUK AJAR MELAYU Judul Topik : Agama Kelompok 5 : 1. NADIA WAHYU W EBET OKTAFIANSAH.
IDA 152 : ISLAM DAN PERADABAN
Sejarah Perkembangan Islam Di Indonesia
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
HIKAYAT MERONGMAHAWANGSA
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
Guru Bidang Studi : ELVA TRISNA, S,Pd Guru Bidang Studi : ELVA TRISNA, S,Pd SMP NEGERI 34 BANDAR LAMPUNG.
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
Bahasa Melayu Klasik Bahasa Melayu Klasik merupakan bahasa melayu yang sudah mempunyai aksara atau tulisan tersendiri berbanding dengan bahasa Melayu praklasik.
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BBM 3104-Kuliah 8 Teks Bustanus al-Salatin Fasa ke-13
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
Bab 7.
Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 5
KONSEP TAMADUN MELAYU.
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Kedua 2014/`015
BBM 3104-Kuliah 8 M4 Teks Bustanus al-Salatin Fasa ke-13
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
MENENGAH 3 SEJARAH ISLAM
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Disediakan oleh: Dr. Mohd Daud
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
BBM 5201 PEMBANGUNAN BM Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Bin Daing Melebek
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
Kuliah 1 Sejarah Perkembangan, Konsep dan Teori Analisis Bezaan
BBM 3104 Kuliah 11 A.Munsyi Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM.
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
SEJARAH TAHUN 4 TAJUK 5 : TOKOH-TOKOH TERBILANG KESULTANAN MELAYU
Kuliah 12 Penyebaran Bahasa Melayu klasik di dunia Melayu
Nota 2 BBM5201: Pembangunan Bahasa Melayu
KEGEMILANGAN MELAKA.
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BBM 5402 Kuliah 6 Rumusan Prof.Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
BBM 3104 Kuliah 8 M5 Analisis Kandungan Bustanus Salatin
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
Kuliah 3 Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu Klasik
Puisi Lama.
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Pertama 2011/`012
PUNCA UTAMA PENYELEWENGAN DALAM TAFSIR
BAB 6 : SEBAB KEJATUHAN UMAT ISLAM DAN GERAKAN REFORMASI
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
BBM 5402 Kuliah 5 Teori Analisis Kesalahan
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu, FBMK, UPM

Pengenalan Hamzah Fansuri (1550-1620) Karya Hamzah – Syair Perahu, Syair Burung Pungguk, Syair Burung Pingai dan Kitab Syarab Al-Asyikin. Ulama Acheh yang amat terkenal, hidup dalam zaman pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah IV Saoyidil Mukammil (997-101H: 1589-1594 M) sehingga ke permulaan pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (1016-1045H) : 1606- 1636 M)

Riwayat hidup Dikatakan berasal dari Gosong Telaga (Acheh Selatan) Ada yang mengatakan dari Barus berdasarkan serangkap syair beliau: Hamzah Fansuri negeri Melayu Tempatnya Kapur di dalam kayu Kapur didalam kayu bermakna Barus. Prof. Syed Naquib – Hamzah berasal dari Ayuthia, dilahirkan pada 1550 M dan meninggal pada 1600 M.

Belajar dan menuntut ilmu di Siam, Bentan, Pahang, Mekah, dan Madinah. Pengikut fahaman Qadiriah Mendapat fahaman daripada Syahrul Tabriz, A.Kadir Jailani, Al-Hajjah serta Al-Bustami. Juga memperoleh aliran “Wahdatul-Wujud” – satu aliran yang berfahaman “Wujudnya Tanzulat Zat serta sifat-sifat Allah” Fahaman serta aliran Wahdatul-Wujud ini mendapat tentangan hebat dariapda golongan tua terutamanya Abdul Rauf Singkel serta Nuruddin Al- Raniri. Karya-karyanya dibakar atas pemerintahan Sultan Iskandar Thani.

Karya Hamzah Fansuri Bentuk puisi Bentuk Prosa Syair Burung Pingai, Syair Perahu, Syair Dagang, Syair Burung Pungguk dan Syair Sidang Fakir Bentuk Prosa Sharab Al- Ashiqin (Minuman orang yang citakan Tuhan) dan Asraf Al-Ariffin Fi Bayan ilmu suluk wal Tauhid

Penglibatan HF Tokoh tasawuf yang terkenal pada zamannya. Pengikut Tarekat Qadiriyah. Bukti dalam syairnya: Hamzah nin ilmunya zahir Ustaznya Syeikh Abdul Qadir Ajaran HF dianggap bertentangan dan diharamkan oleh pemerintah lalu dibakar. Yang terselamat ialah Syair Perahu, Syair Burung Pingai, Syair Dagang, Syair Sidang Fakir dan Ruba’I HF. Penentangan terhadap HF disebabkan kata-kata beliau dalam syair yang memberitahu beliau bertemu Tuhan dalam diri dan rumahnya. Bukti: Hamzah Fansuri di dalam Makkah Mencari Tuhan di Baitul-Kaabah Di Barus, di Kudus terlalu payah Akhirnya, dapat di dalam rumah.

SNaR melihat fahaman HF dari sudut feqah semata-mata dan bukan dari sudut tasawuf. HF sebagai ahli tasawuf telah mempelopori fahaman ini dalam kalangan umat Islam pada zamannya di Acheh, dibantu oleh Syamsuddin al- Sumaterani. Pengikut beliau datang dari Pulau Jawa, Sumatera dan Tanah Melayu. Ilmu tasawuf – mengajar dan meminta setiap insan mencintai Tuhan Yang Maha Esa dan juga insan yang lain termasuk isi alam yang bernyawa dan tidak bernyawa. Ajaran HF dianggap menjadi puncak perikemanusiaan di negeri-negeri Melayu pada abad pertengahan dengan etikanya yang tidak mementingkan humanisme. Justeru dapat membatasi kezaliman raja atau sekurang-kurannya menasihati dan merayu serta meminta pengampunan untuk hamba yang dimurkai.

Pandangan tokoh SNaR – HF menganggap Tuhan Yang Maha Esa dan manusia adalah sama manakala kemunculan alam ini bukanlah berkat iradat dan kudrat-Nya tetapi hasil daripada pemancaran yang wajar. Francois Valentijn (1726), Prof, Naqib al-Attas, Winstedt, C. Hooykaas dan A.Teeuw: – HF orang yang pertama menulis tentang ilmu tasawuf dalam bentuk syair.

Kesimpulan Syair HF terpengaruh dengan ghazal Parsi iaitu terdiri daripada 13 bait hingga 15 bait dan penutupnya mengandungi nama penanya. Orang pertama memperkenalkan syair sebagai puisi empat baris. Mempopularkan syair sebagai satu bentuk pengucapan sastera yang tinggi mutunya. Dari sudut puitika dan estetika HF telah mendasari karya lain hingga abad ke-20. Penulis Angkatan Pujangga Baru seperti Amir Hamzah dan Sanusi Pane cenderung kepada nada Islam ;- kesan daripada karya Hamzah Fansuri.