Modul 8. Sifat wujud (Sifat Nafsiyyah) 8.1 Pengertia sifat wujud Wujud berarti al-tahaqquq wa al- thubut Wujud Allah adalah wujud zati. Wujud dinamakan sifat nafsiyyah kerana wujud itu menunjukan kepada diri zat itu sendiri.
8.2. Dalil Wujud Allah 1.Dalil huduthh al-alam (kebaharuan alam) Alam ini baharu Setiap yang baharu pasti ada yang membaharukan. Alam ini ada yang membaharukan. 2. Perasaan tentang wujud Allah di dalam manusia. Perasaan wujud Allah adalah perasaan yang peling kuat di dalam diri manusia. Perasaan ini ada secara fitrah.
3. Bukti pengalaman hidup manusia Pengalaman hajat ditunaikan Perubahan yang berlaku secara mendadak 4. Dalil wujud Allah dalam al-Qur’an Wujud Allah suatu yang pasti diterima oleh setiap manusia. Rasul diutuskan untuk mentauhidkan Allah. Dalil al-Qur’an : Dallil inayah : ان فى خلق السموات والأرض واختلاف الليل والنهار والفلك التى تجرى بما ينفع الناس وما انزل الله ... Dalil al-ikhtira` : افلا ينظرون الى الابل كيف خلقت ...
4. Qanun sababiyyah Hubungan antara sebab dan musabbab. Undang-undang yang tetap dan pasti. Alam wujud mempunyai sebab yang mewujudkan
8.3. Nama-nama Allah yang memberi arti sifat wujud. Al-Haq, al-Nur, al-Zahir, al-Batin. 8.4. Antara andaian yang mengelirukan kewujudan Allah. Yang menafikan kewujudan Allah hanyalah bagi mereka yang : A. Orang yang jahil dan keliru. B. Orang yang terpengaruh oleh hawa nafsu.
Aliran kebetulan Mereka mengakui kewujudan alam dengan segala ada di dalamnya wujud segala kebetulan. Undang-undang kebetulan itu sendiri dapat membuktikan bahawa kebetulan itu adalah mustahil. Dalam al-Qur’an menyebut al-qadar dan taqdir menunjukan adanya qasad dan ikhtiar. Aliran meterialisme. Benda (madah) adalah induk kepada alam wujud termasuk daya hidup.
Sifat Salbiyyah 9.1 Sifat Wahdaniyyah Pengertian Wahdaniyyah : Menafikan berbilang pada zat, sifat dan af`al.
Esa pada zat berarti : Tidak ada yang serupa dengan-Nya dan wujudnya tidak tersusun. Esa pada sifat berarti : Tidak ada sifat yang menyerupai-Nya dan hanya satu bagi setiap sifat. Esa pada af`al berarti : Tidak ada sifat makhluk yang menyerupainya.
9.2. Dalil keEsaan Allah Ayat al-Qur’an : gesaan Allah supaya manusia terima قل هو الله احد Ayat al-Qur’an menggerakan akal untuk berfikir tentang keEsaan Allah. قل لوكان فيهما الهة الا الله لفسدتا
9.3 Sifat Qidam Makna Qidam ialah yang awal tiada permulaan. Bahagian qidam : qidam zati, qidam zamani dan qidam idafi. Dalil Allah bersifat Qidam Dalil al-Qur’an dan hadith Dalil akal : Allah wajib al-wujud. Sekiranya tidak qadim maka ianya baharu. Setiap yang baharu perlu ada yang membaharukan
9.4. Sifat Baqa’ Pengertian Baqa : Menafikan berlaku tiada pada wujud Allah pada masa akan datang Dalil sifat Baqa’ Dalil akal dan wahyu
9.5 Mukhalafatu Li al-Khawadith Pengertian : Allah tidak menyamai segala yang baharu. Allah berlainan dari segala yang bersifat baharu . Dali akal dan wahyu
9.6 Sifat Qiyamuhu Ta`ala Bi Nafsih Pengartiannya : Allah tidak berhajat kepada zat lain untuk wujud. Dalil akal : Sekiranya berhajat kepada zat maka Allah adalah sifat Sekiranya berhajat kepada yang menjadikan maka Allah adalah baharu Dalil wahyu : والله هو الغني الحميد
Sifat Ma`ni dan Ma`nawiyyah 10.1. Perbahasan sifat Ma`ani dan Ma`nawiyyah Penertian sifat Ma`ani ; ialah ibarat sifat yang ada pada Allah dan wajib bagi-Nya. Allah Alim kerana sifat Ilmu.
Ma`nawiyyah ialah : Ibarat dari setiap hal yang thabit kpada zat yang di`illahkan dengan ma`na yang ada pada zat. Setiap sifat yang mesti bagi zat disebabkan kerana adanya ma`na yang ada pada zat
Sebab di namakan ma`nawiyyah Cabang sifat ma`ani Ma`ani sebagai `illah dan ma`nawiyyah sebagai ma`lul. Hubungan antara keduanya Ma`nawiyyah adalah sebagai ma`lul (musabbab) dan ma`ani sebagai illah (sebab) Atau ma`nawiyyah adalah disebabkan adanya sifat ma`ani seperti Allah Alim adalah kerana adanya sifat ilmu.
10.2. Sifat Qudrah Pengertian Qudrah ialah sifat azali yang ada pada zat Allah yang berperanan untuk mengadakan atau mentiadakan Dalil Qudrah : Dalil wahyu وهو على كل شئ قدير Dalil akal : Sekiranya tidak bersifat Qudrah maka Allah bersifat lawannya iaitu lemah. Sifat lemah adalah mustahil . Kewujudan Allam menunjukan Allah berkuasa.
10.3 Sifat Iradah Ialah sifat azali yang ada pada zat Allah yang menentukan segala yang mumkin. Dalil : Sekiranya Allah tidak ada iradah maka Allah dipaksa, dan itu adalah mustahil Dalil wahyu فعال لما يريد
10.4 Sifat Ilmu Pengertiannya : Sifat azali yang ada pada Allah yang mengetahui secara inkishaf meliputi dan merangkumi setiapa yang wujud. Dalil sifat ilmu Dalil akal : Kejadian alam Sekiranya tidak bersifat Ilmu maka akan bersifat dengan lawannya dan itu adalah mustahil bagi Allah. Dalil wahyu : وهو بكل شئ عليم
10.5 Sifat Hayah Pengertiannya ialah Sifat azali yang ada pada zat Allah yang menjadi sebab wujudnya sifat Allah yang lain. Dalil : Dalil akal : dengan adanya makhluk Wujudnya sifat yang lain Dalil wahyu : هو الحي القيوم
10.6 Sifat Sam` dan Basar Pengertiannya : Sam` dan Basar ialah sifat azali yang ada pada zat Allah bergantung dengan yang maujud lalu didengar dan dilihat dengan sempurna tanpa melalui apa-apa perantaraan. Dalil akal : Sekiranya Allah tidak bersifat dengan Sam` dan Basar maka Allah akan bersifat dengan lawannya, itu adala mustahil bagi Allah. Dalil wahyu : ان الله سميع بصير
10. 7 Sifat Kalam Pengertiannya ialah Sifat azali yang wajib ada pada zat Allah yang boleh dita`birkan dalam bentuk lafaz dan perkataan. Dalil sifat Kalam : sekiranya tidak bersifat dengan kalam maka Ia akan bersifat dengan lawannya, dan itu adalah mustahil Dalil wahyu وكلم الله موسى تكليما