BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif:

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
BAB 4 PANGKALAN DATA.
Advertisements

KOMPONEN-KOMPONEN KOMPUTER
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
SISTEM PENGOPERASIAN Paras 3 Dulu: OS disediakan oleh pengeluar mesin
SISTEM PENGENDALIAN UNIX
Teknologi Rangkaian Komputer
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
REKA CIPTA PROSES MEREKA CIPTA.
PERBENTANGAN FINAL PROPOSAL PROJEK
STRATEGI2 PENINGKATAN KUALITI DLM PERKHIDMATAN AWAM
BTI3283/BIT3083 SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN
TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
PERKAKASAN DAN PERISIAN KOMPUTER
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
E4161 SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
DOKUMENTASI ASAS DALAM PENGURUSAN SISTEM DAN ALAT MENGESAN SISTEM
E4161 : SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
Prinsip asas papan cerita
Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran
BAB 5 FASA PEMBANGUNAN & IMPLEMENTASI Objektif:
Peranti Input/Output Peranti untuk memasukkan data & mendapatkan output Contoh: Terminal Tetikus Pencetak dll.
VISUAL BASIC 6.0.
Pengujian dan Permodelan Pengguna
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
Rekabentuk Laman Web MS FrontPage
Pengurusan Koleksi Perpustakaan
Pembangunan Prototaip
Bab 3: Pengurusan PenyepaduanProjek
Bab 3: Pengurusan PenyepaduanProjek
KOMPONEN DAN SISTEM OPERASI KOMPUTER
Merujuk kepada komponen mesin, jujukan arahan dan sebagainya
STRATEGI2 PENINGKATAN KUALITI DLM PERKHIDMATAN AWAM
OHP dan transparensi.
Teknologi Rangkaian Komputer
Bab 5 Sistem Tetingkap.
KONSEP DAN SISTEM KAWALAN
KAJIAN TEMPATAN APA ITU KERJA KURSUS
LITERASI KOMPUTER TINGKATAN 1
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
PENGATURCARAAN C/C++ (C) Md Yazid Mohd Saman, 2013
TEKNOLOGI MAKLUMAT KOMUNIKASI
DEFINISI, FUNGSI DAN BINAAN
Bab 5 Sistem Tetingkap.
ALGORITHM & DATA STRUCTURE BY : SUZILA YUSOF
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
BAHAGIAN PENGURUSAN PELANGGAN PERPUSTAKAAN TUN ABDUL RAZAK UTAMA
STRUKTUR ASAS DAN CIRI-CIRI SISTEM PENGOPERASIAN
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
BENGKEL VISUAL BASIC 6.0.
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
Uji Minda.
Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
PENGURUSAN PROSES BAB 5.
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
Moniza Waheed, Ph.D KOH3431PJJ Kaedah Penyelidikan Komunikasi Perjumpaan Kedua 14 Oktober 2018 Moniza Waheed, Ph.D.
E4161 – SISTEM KOMPUTER & APLIKASI
UNIT 6 : PENGURUSAN PERANTI INPUT OUTPUT
Topik-topik Khas: 1. Pembaharuan Perisian. (“Software Rejuvenation”) 2
SOALAN TUGASAN : Huraikan domain teknologi pengajaran dengan memberikan contoh yang bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran di sekolah anda .
Unit 2 Menggunakan Algoritma Melalui Pseudokod dan Carta Alir
Bab 5 Sistem Tetingkap.
PENGENALAN KEPADA VISUAL BASIC
GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
STRATEGI2 PENINGKATAN KUALITI DLM PERKHIDMATAN AWAM
Sistem Penilaian Prestasi Universiti v6
OPEN UNIVERSITY MALAYSIA
Transcript presentasi:

BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif: Mengetahui jenis output dan input dalam sebuah sistem maklumat Menerangkan prinsip untuk merekabentuk input dan output Mengetahui kaedah dan jenis input. Menerangkan kepentingan kawalan dalaman bagi reka bentuk input output.

1. Pengenalan Rekabentuk sistem klasik meletakkan output sebagai pendahulu Rekabentuk output adalah sebahagian ujian pengesahan Rekabentuk IO ini merupakan asas dalam pembangunan sistem maklumat

Output dalam format lain 2. Jenis Output Output Skrin Output dalam format lain Output Bercetak Pos Multimedia

2.1 Rekabentuk Output Skrin Panduan Kenalpasti output sistem dan analisa keperluan logikal Perincikan keperluan output fizikal Jika perlu, bina borang pra cetak luaran Bina rekabentukdan uji output menggunakan: a. perkakasan layout b. perkakasan prototaip c. perkakasan janaan kod

2.2 Rekabentuk Output Bercetak Panduan Kenapa dan bagaimanakah pra cetak yang mesti ada dalam borang Merekabentuk borang Berapa banyak borang perlu dicetak Berapakah saiz borang Apakah petunjuk, polisi dan arahan Apakah warna untuk asal dan salinan

3. Jenis-Jenis Input Papan kekunci merupakan kaedah pemasukan data yang paling utama Tetikus merupakan peranti penunjuk sebagai perantara antara pengguna dan antaramuka sistem Kaedah memasukkan data ke dalam sistem: Borang Skrin Borang Bercetak

4. Kepentingan kawalan dalaman bagi rekabentuk input output Mengelakkan ralat Memudahkan pengguna memasukkan input ke dalam sistem Security

5. Panduan Merekabentuk Antaramuka Bina carta dialog antaramuka pengguna Bina prototaip kotak dialog dan antaramuka pengguna Dapatkan maklumbalas pengguna