Upload presentasi
Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu
Diterbitkan olehHartanti Pranoto Telah diubah "6 tahun yang lalu
1
KULIAH BBM 3410: BAHASA DALAM MULTIMEDIA PERTEMUAN KEDUA 12 MEI 2018
PROF MADYA DR. ARBA’IE BIN SUJUD UPM, SERDANG Selangor
2
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
Cabaran dan Keperluan. Prosedur pembinaan perisian kursus. Format Akhir
3
PERISIAN KURSUS BAHASA MELAYU: CABARAN DAN KEPERLUAN
4
Bohdan (1992). Penggunaan komputer yang bersifat interaktif dengan pemaparan perisian multimedia serta menepati klasifikasi dapat membekal pengetahuan dan input kemahiran secara lebih cepat.
5
Perisian Kursus Bahasa Melayu
Kadar pembinaan perisian kursus dalam bahasa Melayu untuk kemahiran bahasa : – tahun 2000 tahun 2001 tahun 2003 tahun 2006 tahun 2008 tahun 2009 tahun 2012 – tahun 2013 – tahun 2014 tahun 2016 (Infomultimedia Kementerian Pendidikan:2012).
6
Peningkatan yang baik – Ya @ Tidak
Satu kadar peningkatan yang baik
7
Justifikasi Fenomena Kuantiti – Dari segi bilangan memperlihatkan peningkatan hampir 100%. Kualiti – Tidak dapat memenuhi keperluan secara maksimum bagi memberikan maklumat khusus dalam bidang bahasa.
8
Fenomena Semasa & Realiti
Pembangunan dan pembinaan perisian kursus bersifat komersial. Kurang penekanan kepada aspek sistem bahasa. Penekanan terhadap elemen multimedia (animasi, grafik audio- visual)
9
Mekanisme Perisian Kursus
Membantu pengguna memperoleh maklumat bahasa secara terancang dan sistematik. Menekankan kepada satu-satu topik bahasa secara mendalam. Aliran Pembelajaran Aktif dan bersifat interaktif.
10
Ciri-Ciri Perisian Kursus
Membantu Pengguna Mendalami Aspek bahasa. Peringkat Pengenalan-Asas Bahasa (Tahap I). Pengembangan- Mengenal fungsi-fungsi dan unsur-unsur penting dalam bidang bahasa Melayu (tahap II) Aplikasi & Lanjutan- Penghasilan penulisan dan bacaan meluas dengan menggunakan komputer untuk mengetahui sesuatu isu yang ada atau isu yang dibaca.(Tahap III)
11
Aliran Pembelajaran Aktif
Proses pembelajaran berlaku secara berterusan. Pengguna dapat menjalin komunikasi dan interaksi dengan sistem (perisian) secara maksimum. Tahap aplikasi / penggunaan yang tinggi dengan kesan perolehan maklumat yang maksimum. (White. Rs,2002:25)
12
Cabaran Semasa Perisian kursus untuk peringkat asas kurang memberi penekanan kepada aspek peluasan kemahiran. Kadar sumber dan pengguna yang tidak seimbang. (Sumber terbatas) Perisian kursus bahasa Melayu untuk peringkat menengah dan umum (tinggi) masih kurang.
13
Renungan bersama.. Komputer sebagai medium atau alat penyampai atau penghubung. Input dan penetapan matlamat ditentukan oleh kita. Teknologi komputer terus berkembang dan bagaimana kita–pencinta bahasa bergerak seiring dengan kemajuan itu?
14
Perisian Kursus Bahasa Melayu: Falsafah ,Penilaian & Motivasi
15
Skop Perbincangan Falsafah perisian kursus dalam konteks penggunaan dan kesannya. Konsep penilaian dalam perisian kursus. Konsep motivasi
16
Falsafah Perisian Kursus
Sebagai bahan atau instrumen yang membantu menguasai sesuatu kemahiran bahasa. Bahan atau asas mencapai pemulihan dan pengukuhan sesuatu kemahiran bahasa.
17
Konsep Penilaian Penilaian sebagai satu proses penting penguasaan kemahiran bahasa. Penilaian bersifat berterusan – sumatif dan formatif. Penilaian mengambil kira tahap dan keupayaan penggunaan pada satu-satu kemahiran yang disediakan.
18
Pembinaan Soalan Menjawab soalan sebagai salah satu proses untuk mendapatkan maklumat. Menjawab soalan bukan semata-mata sebagai satu bentuk pengujian atau mengukur tahap kefahaman semata-mata. Pengguna memperoleh sesuatu selepas menggunakan sesuatu perisian
19
Prosedur Penyediaan Tentukan skop kemahiran yang diuji.
Pembinaan soalan berdasarkan konsep. Berdasarkan aras pengujian. Soalan bersifat aplikasi. Elekkan daripada pengguna untuk meneka. Bersifat dua hala
20
Respons dan Maklum balas
Penting untuk memberi kefahaman dan input kepada pengguna. Respons tidak hanya bersifat memberi maklum betul atau salahnya sesuatu jawapan. Respons dan maklum perlu menjelaskan ‘apa’ dan ‘kenapa’ sesuatu jawapan yang dipilih itu betul dan salah.
21
Contoh Respons Rakyat (A) perlu berjuang demi untuk (B) mempertahankan(C) negara yang tercinta.(D) Penulisan Respons / Maklum balas untuk jawapan yang betul. Jika memilih A -Tahniah, jawapan anda betul kerana kata ‘rakyat’ adalah kata tunggal dan penggunaanya tetap mengikut rumus bahasa Melayu.
22
Jika memilih jawapan (B) – Respons untuk jawapan yang salah
Maaf jawapan yang anda pilih tidak betul. Penggunaan kata tersebut salah kerana dari segi rumus tatabahasa Melayu kerana kata sendi tidak boleh digunakan secara berturutan.
23
Konsep Motivasi Satu daya atau faktor luar yang dapat mempengaruhi keinginan, minat dan kecenderungan seseorang mencapai sesuatu objektif yang ditetapkan. Motivasi dikaitakan juga dengan keupayaan mempengaruhi psikologi dalam diri. (Rane Helboard;2002:12)
24
Tujuan Motivasi Mengekalkan minat pengguna. Peneguhan kemahiran
Merangsang pembelajaran Mencapai Falsafah Pembelajaran Maya- “Pembelajaran sebagai satu proses berterusan”
25
Tatacara Pengendalian
Arahan- Jelas & tidak mengelirukan. “Pilih jawapan yang sesuai dan klik pada jawapan yang betul” “Klik pada jawapan yang diberi untuk mengisi tempat kosong yang disediakan” Latih tubi – bersifat dua hala. Soal jawab - dipelbagaikan Pengukuhan dan peneguhan Rangsangan- grafik, teks, audio visual
26
Pertimbangan Motivasi
Pemilihan eleman motivasi Kesesuaian dengan khalayak sasar Nilai dan unsur pengajaran Ketepatan dan kesejajaran fakta dan maklumat. Kemudahanjalan / Mudah disesuaikan
27
Sekian- Terima kasih
28
Pertimbangan Pedagogi
Pedagogi merupakan bidang ilmu pendidikan yang berkaitan dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran. ABS-JBM/FBMK
29
Arahan Berfokus. Laras arahan Tepat dan jelas.
Tidak mengelirukan pengguna.
30
Bahasa Jelas dan berfokus. Memenuhi aturan bahasa yang betul.
Mengikut aras dan kemampuan kumpulan sasaran. Pemeringkatan aspek bahasa. Peningkatan kepada penambahan perbendaharaan kata pengguna.
31
Sasaran Pengguna Individu – Pengukuhan, Pemulihan. Tentukan arahan penggunaanya. Kumpulan- Latih tubi, kuiz atau permainan bahasa. Sertakan tatacara pengendalian contohnya peraturan permainan, format jawapan dan soalan-soalan berkaitan.
32
Kesesuaian Data Panduan pengguna yang komprehensif.
Tahap kepayahan terkawal. Tindak balas yang mengandungi unsur pendidikan. Galakan yang bersifat motivasi (Contohnya:Tahniah atau cuba lagi)
33
Motivasi Suara- Jelas dan terang (sebutan)
Warna- sesuaikan dengan tahap pengguna. Grafik- membantu penjelasan. Kandungan Ilmu – tepat dan mencabar. Teknik persembahan- menarik dan berbeza dengan pembelajaran biasa.
34
Latih tubi Mudah kepada kompleks.
Pelbagai rangsangan. Pengukuhan minat dan pengekalan ilmu. Teknik penyoalan- Mengarah kepada pemikiran kreatif dan kritis. Respons jawapan yang wajar serta bersifat positif.
35
Fungsi Bantuan Mesra pengguna Penyelesaian segera Meyakinkan pengguna
Kadar penyelesaian tinggi Tidak menyulitkan pengguna Sesuai untuk semua peringkat
36
Ketekalan Minat Penyelarasan teknik persembahan
Bersifat dua hala-interaktif Kesesuaian masa Tahap kesukaran Mudah kendali
37
Pertimbangan pedagogi penting dalam pembinaan sesuatu perisian kursus
Pertimbangan pedagogi penting dalam pembinaan sesuatu perisian kursus. Pertimbangan pedagogi ini melibatkan penggunaan kaedah, pendekatan dan teknik dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kegagalan menerapkan elemn ini mempengaruhi kesesuaian dan kesannya.
38
Sekian, terima kasih
39
Model Interaktif dalam Penguasaan Kemahiran Bahasa Melayu
Prof . Madya Dr. Arba’ie bin Sujud Universiti Putra Malaysia
40
Skop Perbincangan Konsep interaktif dari sudut penguasaan kemahiran bahasa Melayu. Aplikasi model pembelajaran interaktif bahasa Melayu berasaskan penerapan elemen multimedia. Kesan penggunaan model pembelajaran interaktif.
41
Perancangan Pengajaran
42
Pembelajaran Interaktif
PI melibatkan hubungan antara pemikiran aktif pelajar dengan kandungan pelajaran. PI menekankan perhatian, pengekalan dan tujuan pelajar belajar. Menyediakan maklum balas segera yang pelajar boleh secara kendiri. Belajar secara mendengar kepada belajar dengan melakukan.
43
Prinsip Pembelajaran Interaktif
Wujudkan persekitaran pembelajaran. Tujuan belajar dan cara mengaplikasikannya. Alat pengajaran Berinteraksi dengan maklumat Berkongsi pengetahuan. Kolaborasi dalam proses pembelajaran Hasil pembelajaran Penilaian Memenuhi aspirasi FPN.
44
Model Pembelajaran Interaktif
Model pembelajaran interaktif berdasarkan Mayer (1999). Tiga unsur penting yang ditekankan dalam model pembelajaran tersebut aspek kognisi, kendiri afektif.
45
Rajah 2 : Model Pembelajaran Interaktif
KENDIRI AFEKTIF KOGNITIF Kemahiran semulajadi Tindakan skema Kadar respons Tingkat autonomi Nilai Self-esteem Penampilan pelajar Kecerdasan Pelbagai Komunikasi dalaman Tahap abstrak Tahap pengalaman Ingin belajar Saya lakukan Saya rasakan Saya tahu Rajah 2 : Model Pembelajaran Interaktif Disesuaikan daripada Model Pembelajaran Interaktif Mayer, 1992.
46
Justifikasi Pembelajaran Interaktif
Menekankan interaksi dua hala dalam proses pembelajaran. Diperoleh melalui interaktif berdasarkan bahan rangsangan; gambar,dialog, tutorial, dan maklum balas jawapan.
47
Pembelajaran Interaktif Berdasarkan Bahan Rangsangan
Rangsangan merupakan bahan asas; berbentuk teks, gambar, dialog, carta dan audio visual. Fungsi rangsangan; menarik dan mengekalkan minat pengguna. Penerapan elemen multimedia merangsang minat pengguna.
48
Rangsangan Bentuk Gambar dan Dialog
Penguasaan kemahiran lisan Grafik animasi mempunyai daya penarik. Integrasi gambar dan dialog penting untuk pemelajaran yang berkesan.
49
Rangsangan Petikan Petikan teks sesuai untuk kemahiran lisan dan kemahiran membaca. Audio visual memandu untuk menguasai kemahiran membaca. Pengguna diberikan pilihan memperoleh kemahiran bahasa berdasarkan maklumat yang disediakan.
50
Pembelajaran Interaktif Berdasarkan Kaedah Tutorial
Kaedah tutorial menggunakan modul multimedia yang bersifat interaktif. Aktiviti berasaskan objektif. Penanda, arahan serta aspek interaktif membantu pengguna belajar secara kendiri.
51
Maklum Balas Jawapan Sebagai Proses Interaktif
Elemen multimedia interaktif juga disediakan dalam bahagian penilaian. Maklum balas mengarah kepada pemantapan konsep dan penguasaan sesuatu kemahiran bahasa. Respons jawapan disediakan perlu mengarah kepada aspek kefahaman.
52
Aliran Pembelajaran Aktif
Proses pembelajaran berlaku secara berterusan. Pengguna dapat menjalin komunikasi dan interaksi dengan sistem (perisian) secara maksimum. Tahap aplikasi / penggunaan yang tinggi dengan kesan perolehan maklumat yang maksimum. (White. Rs,2002:25)
53
Kesimpulan Memberi kesan yang lebih bermakna kepada penggunanya.
Kejayaan ditentukan oleh pengguna. Proses pembelajaran berasaskan perisian multimedia interaktif sentiasa berlaku dalam pelbagai situasi.
54
Renungan bersama Setiap individu mempunyai kebolehan menguasai sesuatu kemahiran baru tanpa sebarang halangan jika mereka sentiasa menyediakan ruang kosong. (R.Elgeart;2002). Komputer & perisian sebagai alat atau mekanisme yang merangsang kepada penguasaan pembelajaran yang lebih dinamik.
55
Skop Peperiksaan Akhir BBM 3410: Bahasa dan Multimedia
56
Pembahagian Dua Bahagian A – BAHAGIAN A: (25 markah).
Masa menjawab 1 ¾ jam Bahagian ini mengandungi 40 soalan aneka pilihan. Jawab semua soalan dengan menghitamkan pilihan jawapan pada kertas OMR yang disediakan. Bahagian B – Esei (15 markah) Jawab satu (1) soalan sahaja. Pilih mana-mana daripada soalan yang diberikan. Jawab dalam kertas jawapan yang disediakan. Jawapan perlu jelas dan meyakinkan.
57
Bahagian A
58
Skop Bahagian B Pertimbangan pedagogi dalam perisian kursus.
Falsafah dan Penilaian dalam Perisian Kursus Motivasi dalam perisian kursus. Falsafah pembelajaran cara maya . Interaktif dalam perisian kursus. Isu semasa. Sumber : Modul pembelajaran (unit 4,6-8) Nota kuliah pertemuan kedua
59
Sekian, terima kasih
Presentasi serupa
© 2024 SlidePlayer.info Inc.
All rights reserved.