Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Belajar Melalui Bermain

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "Belajar Melalui Bermain"— Transcript presentasi:

1 Belajar Melalui Bermain
Nordin Tahir, IPIP

2 Kandungan 1.Maksud, kepentingan dan tujuan BMB
2.Jenis dan huraian Main (Main Sosial, Main Kognitif, Main Bebas, Sosiodrama dan Main luar) 3.Main Pasir, Main Air, Main Pondok dan Main Doh 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

3 MAKSUD Pendekatan yang terancang dan berstuktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

4 Mengapa Penting? 1. Bemain menjadi fitrah murid dimana dalam proses ini mereka akan meneroka, membuat inkuiri penemuan dan memperolehi pengalaman langsung secara semula jadi. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

5 Mengapa Penting? 2.Belajar melalui bermain memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana fleksibal tanpa kongkongan daripada guru. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

6 Mengapa Penting? 3. Aktiviti bermain membantu
perkembangan murid secara menyeluruh kerana aktiviti bermain dapat memenuhi keperluian kognitif psikomotor dan efektif. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

7 Tujuan belajar melalui bermain.
Belajar melalui bermain membolehkan murid: 1. Memberi peluang untuk meneroka dan mencuba dan meningkatkan penguasaan sesuatu kemahiran. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

8 Tujuan 2. Meningkatkan tumpuan dan perhatian. 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

9 Tujuan 3. Memberi peluang kepada murid melahirkan perasaan .
11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

10 Tujuan 4. Memupuk ke pemikiran yang inovatif, kritis dan kreatif.
11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

11 Tujuan 5. Membantu menyelesaikan masalah. 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

12 Tujuan 6. Membina kemahiran sosial dengan rakan sebaya dan orang dewasa. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

13 Tujuan 7. Membina kemahiran fizikal serta peningkatan kemahiran-kemahiran motor halus dan motor kasar. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

14 Tujuan 8. Membina kemahiran bahasa dan berkomunikasi . 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

15 Tujuan 9. Membantu mengatasi perasaan bimbang dan tertekan. 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

16 Tujuan 10. Membina kemahiran kendiri yang positif. 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

17 Tujuan 11. Memupuk sikap bertanggungjawab. 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

18 JENIS MAIN Terdapat pelbagai jenis main boleh dijadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran prasekolah . 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

19 JENIS MAIN a)Main sosial (social play)
b)Main kognitif (cognitive play) c)Main bebas (informal play) d)Main sosiodrama (sociodramatic play) e)Permainan Luar (outdoor play) 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

20 Main Sosial. ~ Main sosial berlaku apabila kanak-kanak bermain bersama dalam kumpulan. Terdapat beberapa jenis main sosial seperti: 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

21 Main sosial Main ‘occupied’
- Murid tidak bermain dengan apa-apa alatan atau dengan sesiapa pun. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

22 Main sosial b) Main ‘ solitary ‘
- Kanak-kanak tersebut bermain seorang diri, tanpa menghiraukan rakan dan keadaan sekelilingnya. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

23 Main sosial c) Main ‘onlooker’
- Kanak-kanak tersebut memerhati rakannya yang lain bermain. Dia lebih berminat dengan permainan orang lain. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

24 Main sosial d) Main ‘parallel’
- Kanak-kanak tersebut bermain sendirian denagn menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakannya. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

25 Main sosial e) Main ‘associative’
- Kanak-kanak berinterkasi antara satu sama lain dengan bertanya atau meminjam alatan, tetapi mereka tidak bermain bersama-sama. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

26 Main sosial f) Main ‘cooperative’
- Kanak-kanak bermain bersama-sama dalam kelas. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

27 Main Kognitif Dalam main kognitif murid menggunakan bahan maujud untuk memperolehi pengetahuan untuk meningkatkan perkembangan dan pertumbuhan dari segi kognitif,psikomotor,sosioemosi dan kreativiti. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

28 Main Kognitif. Main simbolik Main ‘games and rules’ Main konstruktif
11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

29 Main Simbolik. Memberi peluang kepada kanak-kanak mempamerkan kreativiti , kebolehan fizikal dan kesedaran sosial denagn berpura-pura menjadikan suatu objek kepada objek yang lain seperti bongkah sebagai rama-rama, ibu , atau sekuntum bunga. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

30 Main ‘games and rules’ Murid bermain mengikut peraturan yang telah ditentukan. Tingkah laku yang dilakukan semasa bermain adalah dalam had atau peraturan permainan tersebut. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

31 Main Konstruktif Murid bermain untuk membina pengetahuan mereka mengenali dunia mereka. Murid menggunakan bahan atau alatan mainan untuk membina bahan lain seperti istana pasir.bangunan kenderaan dan sebagainya mengikut daya kreativiti masing-masing. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

32 Main Bebas Main bebas atau informal melibatkan aktiviti main yang spontan ,dan tidak berstruktur dipusat pembelajaran semasa menjalankan aktiviti murid berinteraksi dengan bahan yang disediakan ,rakan sebaya, dan orang dewasa. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

33 Main Sosiodrama Main drama memberi peluang kepada murid melakonkan pelbagai watak. Contoh main sosiodrama yang boleh dijalankan; Main sosiodramatik melibatkan peristiwa harian yang benar dan realistik. Main fantasi yang melibatkan perkara yang tidak realistik dan fantasi kepad kanak-kanak tersebut. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

34 PERMAINAN LUAR Di antara alat permainan luar yang disediakan iaitu bekas main pasir ,bekas main air,terowong,jonkangjongkit,,buaian, rangka besi, dan gelongsor adalah permainan untuk membantu perkembangan fizikal kanak-kank dalam keadaan riang dan mengembirakan. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

35 PERMAINAN LUAR Penerapan nlai murni berlaku seperti bersabar mengikut giliran,bekerjasama,tolong-menolong,bersikap sederhana , dan hormat-menghormati. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

36 PERMAINAN LUAR Aktiviti permainan luar dapat memperkembangkan motor halus,motor kasar.kordinasi tubuh badan, perkembangan bahasa,interaksi sosial,dan kreativiti. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

37 MAIN PASIR......

38 Bahasa dan komunikasi Meneka bunyi pasir yang jatuh pada objek.
Bersoal-jawab/bercerita hasil aktiviti. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

39 Perkembangan kognitif
Membuat himpunan pasir dan mambuat perbandingan menggunakan konsep matematik dan bahasa. Menyebut arah dan kedudukan pasir. Membuat penjelasan tentang warna. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

40 Perkembangan sosioemosi
Membuat binaan seperti istana pasir,zoo,bangunan, dan landskap. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

41 Kerohanian dan moral Membandingkan pelbagai jenis saiz pasir serta kegunaanya yang dicipta oleh Tuhan. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

42 MAIN AIR

43 Bahasa dan komunikasi Mereka pelbagai bunyi air – jatuh dibatu air mangalir . Bercerita tentang punca air. Bermain menambah perbendaharaan kata. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

44 Kognitif Membuat eksperimen konsep timbul tenggelam dan terapung.
Membuat eksperimen konsep larut dan tidak larut. Membuat pengelasan tentang sifat dan ciri bahan. Bertindak balas terhadap ransangan berkaitan tentag air. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

45 Kognitif Memerhati perubahan bentuk air dari pepejal .cecair , dan gas. Memerhati paras air pada bekas berlainan . 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

46 Fizikal Menuang air ke bekas yang besar ke bekas yang kecil.
Menggunakan span untuk memasukkan air kedalam satu bekas. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

47 Kerohanian dan moral Menyatakan pelbagai jenis air dalam kehidupan harian. Menyatakan perlu bersyukur kerana negara banyak hujan. Berjimat menggunakan air. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

48 Sosioemosi Membasuh sapu tangan. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

49 Kreativiti dan Estetika
Mengisi air dengan isipadu yang berbeza untuk mengeluarkan bunyi yang berbeza. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

50 MAIN PONDOK

51 Bahasa dan komunikasi Bercerita dan bersoal jawab tentang hasil aktiviti. Meluahkan perasaan dengan menyanyi, berpuisi,dan berpantun. Menyebut ucapan bertatasusila seperti selamat datang, sila masuk, dan maafkan saya. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

52 Kognitif Membuat perbandinagna mengunakan bahasa,matematik dan sains seperti ‘lebih kurang’,’lebih daripada’ , ‘lebih ringan’ , ‘lebih berat’ dan ‘lebih banyak’. Menyebut arah dan kedudukan ruang seperti depan ,belakang,tepi,atas, bawah , kiri, kanan. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

53 Kognitif Boleh membuat pengelasan tentang warna, bentuk, pelbagai alatan yang digunakan. Bertindak balas kepada apa yang dilihat ,didengar, bau , rasa , dan sentuh. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

54 Kerohanian dan moral Main peranan kehidupan berkeluarga. 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

55 Sosioemosi Main peranan berkaitan dengan keluarga dan masyarakat.
11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

56 Fizikal Membuat prop yang bersesuaian dengan tema pembelajaran.
11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

57 MAIN DOH

58 Bahasa dan komunikasi Membentuk boneka daripada doh.
Membentuk huruf daripada doh. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

59 Perkembangan kognitif
Membentuk doh mengikut seriasi. Membuat perbandinagn berat doh . 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

60 Sosioemosi Membentuk doh mengikut tema seperti model makanan apabila tema makanan. 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

61 Perkembangan fizikal Membuat kek Membuat biskut 11/11/2018
Nordin Tahir, IPIP

62 Ringkasan 1.Maksud, kepentingan dan tujuan BMB
2.Jenis Main (Sosial, Kognitif, Bebas, Sosiodrama dan luar) 3.Main Pasir, Main Air, Main Pondok dan Main Doh 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP

63 11/11/2018 Nordin Tahir, IPIP


Download ppt "Belajar Melalui Bermain"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google