Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Universiti Sains Malaysia

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "Universiti Sains Malaysia"— Transcript presentasi:

1 Universiti Sains Malaysia
School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Soalan: Positivisme & Interpretisme merupakan dua pendekatan sains sosial yang sangat penting. Terangkan kedua-dua pendekatan ini dengan menggunakan contoh-contoh yang sesuai dalam sains sosial… 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

2 Bingkisan perbentangan…
Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Bingkisan perbentangan… Apakah itu yang dimaksudkan dengan ‘POSITIVISME’? kritikan terhadap falsafah ‘POSITIVISME’ 5 rukun POSITIVISME Contoh-contoh dalam sains sosial. _______________________________________________ Apakah itu yang dimaksudkan dengan ‘INTERPRETISME’ Contoh dalam sains sosial ______________________________________________ Perbandingan 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Kuantitatif dan Kualitatif

3 Nota: POSITIVISME tiada kena mengena dengan ‘positive thinking’
Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: POSITIVISME tiada kena mengena dengan ‘positive thinking’ Menekankan konsep sains sosial bebas nilai, falsafah politik, ekonomi dan sosiologi hendaklah neutral dan tidak dicorakkan oleh realiti subjektif (yang dihasilkan oleh budaya & kepercayaan keagamaan) POSITIVISME menurut landasan sejarah merupakan satu metod meliputi ilmu sains sosial sekitar zaman pencerahan Eropah (Enlightenment). Comte (positivist philosophy) berusaha untuk menolak metafizik keagamaan, nilai subjektif dan hanya menerima ilmu yg terbina atas kajian empirikal semata-mata. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

4 Universiti Sains Malaysia
School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: (5) Bagi POSITIVISME, tujuan penyelidikan ialah untuk mencari dan mendokumenkan hukum-hukum sebab musabab yang universal tentang perlakuan manusia. (6) POSITIVISME menyokong INDUKSI-induktif (logik ini bermula dengan pengamatan dunia empirikal dan berfikir tentang keadaan yang berlaku). (7) POSITIVISME mengambil suatu pandangan essentialis (realiti sosial sebagai pola-pola atau aturan stabil yang sedia wujud. Pola ini boleh ditemui.) Berasaskan idea bahawa ilmu objektif hanya boleh diperolehi melalui pemerhatian dan pengutipan data. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

5 Universiti Sains Malaysia
School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: POSITIVISME mengatakan bahawa pengetahuan adalah bersifat mutlak. Ia mengandaikan bahawa manusia adalah bersifat pasif dan berautonomi dalam pengalaman. Penghasilan ilmu adalah melalui pengalaman secara langsung dengan alam sebenar dan bukannya daripada kepercayaan agama, kepercayaan metafizikal, (11) Sains Positif membezakan ilmu objektif daripada ilmu subjektif. (12) Ilmu Objektif ialah ilmu yang boleh disahkan dengan realiti sosial melalui pemerhatian dan penggunaan deria. (13) Ilmu Subjektif= sebaliknya 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

6 Nota: Oleh: KRITIKAN POSITIVISME
Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: KRITIKAN POSITIVISME LEO STRAUSS serta golongan Cultural Relativism Post Structuralist dan Post-Modenist turut menentang metod POSITIVISME. Sarjanawan Islam, sudah tentunya menentang golongan POSITIVISME kerana tidak selari dengan ‘ruh’ Islam itu sendiri. . Umer Chapra ketika membicarakan isu ekonomi Islam lewat bukunya 'The Future of Economy' telah membicarakan isu ini dan telah menegaskan perbezaan ketara di antara nuansa (perbezaan) ekonomi Islam berbanding eknomi konvensional di antaranya ialah berhubung falsafah positivisme yang menjadi tonggak ideologi ekonomi konvensional (samada klasik (kapitalisme) mahupun sosialisme). 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

7 Nota: Oleh: Oleh: 5 RUKUN POSITIVISME ATOMISME
Universiti Sains Malaysia Politic Studies, School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Universiti Sains Malaysia School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: 5 RUKUN POSITIVISME ATOMISME - Objek pengalaman wujud berdikari FENOMENALISME -pengalaman tulen HUKUM-HUKUM UMUM - Perkara semulajadi NOMINALISME -tolak abstrak PERNYATAAN NORMATIF - Membezakan fakta dan nilai. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

8 Universiti Sains Malaysia
School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: CONTOH DALAM SAINS SOSIAL emosi tidak semestinya boleh disahkan dengan realiti sosial kerana ia bersifat abstrak dan tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Namum begitu, sekiranya emosi itu dapat diketahui melalui aksi- aksi yang tertentu dan yang mampu dipertontonkan dalam realiti sosial, maka ia boleh bertukar kepada ilmu objektif kerana ia dapat disahkan secara empirikal 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

9 Universiti Sains Malaysia
School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: INTERPRETISME bertujuan memahami makna sosial dalam konteks, belajar apa yang bermakna daripada orang yang di kaji. Memahami ini semua dari sudut orang yang dikaji. INTERPRETISME melihat sifat semulajadi manusia sebagai suatu yang dicipta oleh manusia dalam kehidupan sosial INTERPRETISME melihat kadar agensi manusia adalah tinggi. Manusia mewujudkan makna-makna harian dan mempunyai kebebasan untuk mengubahnya. INTERPRETISME melihat pengetahuan umum adalah penting untuk perbentukan pengetahuan sains 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

10 Universiti Sains Malaysia
School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: (6) INTERPRETIVISME melihat teori diskripsi (gambaran) begaimana makna-makna (sebab musabab) yang diwujudkan dan diteruskan. (7) INTERPRETIVISME, betul pada orang yag dikaji. (8) INTERPRETIVISME, bukti yang baik ialah terkandung dalam konteks sosial yang tertakluk kepada interaksi sosial. (9) INTERPRETIVISME pula mengambil suatu orientasi praktikal, iaitu pengetahuan membantu kita memahami dan berkongsi pengalaman dan dunia kehidupan yang dialami orang lain. (10) INTERPRETIVISME melihat nilai adalah sebahagian daripada kehidupan sosial yang harus diambil kira sebagai fakta. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif

11 Nota: Oleh: PERBANDINGAN Universiti Sains Malaysia
School of Social Science Muhamad AinFikri Ngassri Muhamad Khairuddin Mat Said Khairun Anwar Awang Mohd Nor Farzly Adnan Oleh: Nota: PERBANDINGAN Positivisme interpretivisme - MELIHAT PENERANGAN DAN TEORI REALITI SOSIAL SEBAGAI KENYATAAN YANG BERBENTUK HUKUM,DIHASILKAN OLEH LOGIK INDUKTIF. MELIHAT TEORI SEBAGAI DISKRIPSI BAGAIMANA MAKNA-MAKNA YANG DIWUJUDKAN DAN DITERUSKAN PENERANGAN BETUL DAN SILAP .LOGIK DAN MEMPUNYAI HUBUNGANDENGAN HUKUM BERDASARKAN FAKTA Betul kepada orang yang dikaji BUKTI YANG BAIK -bukti yg baik ialah bukti yang berdasarkan pengamatan tepat. Bukti ini diulangi oleh orang -bukti yang baik ialah terkandung dalam konteks sosial yang tertakhluk kepada interaksi sosial KEGUNAAN ILMU SAINS SOSIAL -pengetahuan bersifat instrumentalL, yakninya membolehkan orang mengawal dan menguasai kejadian -pula mengambil suatu orientasi praktikal, iaitu pengetahuan membantu kita memahami dan berkongsi pengalaman dan dunia kehidupan yang dialami oleh orang lain NILAI DAN DAN SAINS -sains bebas dari nilai melihat nilai adalah sebahagian daripada kehidupan sosial yang harus diambil kira sebagai fakta. 14hb Januari 2010 SKW 122 Penyelidikan Sosial Kaedah Kuantitatif dan Kualitatif


Download ppt "Universiti Sains Malaysia"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google