Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

BAB 4 TAMADUN CHINA.

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "BAB 4 TAMADUN CHINA."— Transcript presentasi:

1 BAB 4 TAMADUN CHINA

2 Isi Kandungan Pengenalan. Sejarah Tamadun China Konsep Tamadun China
Agama dan Falsafah Tamadun China Sumbangan Tamadun China

3 Pengenalan Tamadun China merupakan sebuah tamadun yg tertua di dunia, seperti juga tamadun-tamadun lain seperti tamadun Mesir, tamadun Mesopotamia, tamadun India dan juga tamadun Yunani. Tamadun-tamadun ini berkesinambungan sehingga masa kini. Tamadun China mempunyai sifat-sifat terbuka dlm interaksinya dgn tamadun lain, berintegratif dan jg dinamik, w/pun sering dicabar oleh tamadun-tamadun lain.

4 Sejarah Tamadun China 1.Kebudayaan Yangshao:
Dipercayai bermula pada Milenium ke-6 SM. W/bagaimanapun berdasarkan kpd bukti arkeologi antara kebudayaan Neolitik yg plg awal & mempunyai ciri tersendiri disebut sbg Yangshao. Ini berdasarkan kpd tinggalan nama kampung yg terletak di Yangshao di bhg Shaanxi. Tapak tradisi kebudayaan Yangshao dijumpai di teres-teres berhampiran cwg. Sg Wei & Huanghe (the Yellow River).

5 Samb… Di kws ini selama berkurun-kurun tanah pasir halus yg dimendapkan oleh angin tlh menjadi tanah loes yg subur, lembap serta mudah utk diusahakan terutama sekali dlm bidang pertanian. Keadaan btk geografi inilah yg mendorong serta menggalakkan pembangunan petempatan manusia & kegiatan pertanian. Berdasarkan tinggalan arkeologi, didpti bhw org Yangshao menetap di perkampungan kecil dgn kegiatan bertani, memelihara babi, membuat tembikar berlukisan & menanam mayat si mati dlm tanah perkuburan yg khas. Tamadun Yangshao ini tlh berkembang selama kira-kira 5000 thn di bhg tgh & utara China sblm diganti secara beransur-ansur oleh kebudayaan Longshan.

6 Samb…

7 Muncul sejak pertengahan kurun ke-2 SM.
Samb… 2. Kebudayaan Longshan : Muncul sejak pertengahan kurun ke-2 SM. Merupakan kebudayaan yg lebih maju berbanding yangshao. Nama Longshan adalah berdasarkan penemuan tapak arkeologi di Longshan di bhg Shandung. Tembikar Longshan bergantung kpd gaya & bentuk sbg daya penarik estetiknya & jarang dijumpai lukisan hiasan sprti yg ada pd bekas-bekas Yangshao. Kualitinya lbh bermutu tinggi, menunjukkan penggunaan mesin peroda tembikar dlm pengeluarannya. Ciri-ciri peradaban pertanian Longshan termasuk penanaman bijirin dgn menggunakan penyodok & sabit.

8 Muncul lewat milenium ke-2 SM @ awal milenium pertama SM.
Samb… 3. Zaman Gangsa : Muncul lewat milenium ke-2 awal milenium pertama SM. Pusat perkembangan terpenting terletak di Lembah sungai Yangzi di bhg Jiangxi & juga di Sanxingdui di bhg Sichuan. Pada zmn ini, gangsa dinilai sbg simbol elit kuasa diraja dinasti Shang.. Tukang-tukang gangsa sgt dihormati sbg ahli masyarakat yg penting di negara itu. Logam gangsa dihubung kait dgn dng bekas-bekas utk upacara keagamaan selain digunakan utk membuat loceng & senjata.

9 Samb… Penggunaan gangsa tersebar meluas dikalangan gol. Bangsawan yg lbh rendah statusnya disepanjang tempoh dinasti Zhuo. Artifak-artifak halus seperti lampu & patung-patung kecil, kesemuanya diperbuat drpd gangsa sepanjang era empayar tersebut. w/bgmnpun dgn pembangunan teknologi besi sjk lbh kurang 500SM tlh menghadkan perkembangan kegunaan gangsa utk tuj. umum.

10 Konsep Tamadun China: Secara umumnya, masyarakat China berpegang kpd konsep percaya kpd perkara yg berada dekat dlm kehidupan mereka. Contoh: percaya kpd alam sekitar, perhubungan yg kuat menerusi nasab keturunan dan percaya kpd roh nenek moyang. Antara kepercayaan sprt berikut: i. Kepercayaan kpd Alam Sekitar: percaya bhw sgl bencana alam yg berlaku adalah ketentuan tuhan.

11 Menyembah alam sekitar sprt matahari, bulan, bintang, bumi dsb.
Samb… Menyembah alam sekitar sprt matahari, bulan, bintang, bumi dsb. Penyembahan ini disbbkan oleh kepercayaan bhw semua objek ini mampu mengubah sesuatu keadaan. Cth: masy Lembah Hwang Ho iaitu Shang Ti menyembah alam sekitar.

12 ii. Kepercayaan kpd penyembahan Roh Nenek Moyang:
Samb… ii. Kepercayaan kpd penyembahan Roh Nenek Moyang: percaya bhw roh nenek moyang mempunyai pengaruh dlm kehidupan. amalan pemujaan dilakukan spy roh tsbt mampu memberi pengaruh ke atas kehidupan mereka. memohon pertolongan nenek moyang melalui ramalan menerusi pendeta Cina dgn menggunakan ilmu nujum. cth: masy Shang & Maharaja Shang mengamalkan upacara pengorbanan utk memuja smgt roh nenek moyang yg diketuai oleh bomoh.

13 Samb… melakukan pengorbanan dgn menjadikan binatang dan tawanan musuh sbg korban.

14 iii. Kepercayaan kpd Anak Syurga:
Samb… iii. Kepercayaan kpd Anak Syurga: kepercayaan ini adalah bertujuan utk mengesahkan pemerintahan sesebuah dinasti. dilakukan dgn menonjolkan unsur suci & sakti yg mampu menarik keyakinan & ketaatan rakyat kpd pemerintah tsbt. anak syurga dianggap sbg perantara antara bumi dgn syurga. Cth: dinasti Chou mengamalkan kepercayaan trsbt utk mengukuhkan kedudukan pemerintahnya.

15 iv. Kepercayaan kepada Dewa:
Samb… iv. Kepercayaan kepada Dewa: dpt membntu mengawal & meningkatkan hasil tanaman krn mereka percaya bhw semua dewa berada di syurga. selain itu dewa jg mempunyai kuasa menolong manusia di dunia utk berbuat baik & jahat. cth: masy Shang turut menyembah “dewa biji-bijian”.

16 Samb…

17 Agama & Falsafah Tamadun China
Agama Konfusianisme : Konfusianisme merupakan doktrin kenegaraan yang merangkumi aspek falsafah, keagamaan, dan sosiopolitik yang termaktub dalam ajaran Konfusius (551 SM-479 SM) . Asas Konfusianisme dikatakan berasal dari tulisan-tulisan klasik yang diterbitkan atas nama Konfusius Ianya menekankan pengamalan nilai dan sifat moral yang mulia, terutama mengenai perikemanusiaan (ren), kesusilaan(li), dan ketaatan kepada ibu bapa(xiao) . Kesemua nilai yang mulia ini diteladani orang yang bermoral dan bersikap mulia(junzi)

18 Samb… Mencius (372 SM-289 SM) , salah seorang pujangga agung Konfusianisme telah menegaskan sifat semula jadi manusia yang baik ketika dilahirkan . Oleh sebab itu , manusia dikatakan berpotensi untuk mencapai empat jenis sifat yang baik, iaitu prikemanusiaan (ren) , kewajaran (yi), kesusilaan (li) dan kearifan (zhi) .

19 Samb…

20 Samb… 2. Agama Buddhisme : Buddhisme diasaskan oleh Siddhartha Gautama Buddha(563 SM - 483SM)di India pada kurun ke-6 SM dan kemudiannya disebar ke negara China pada kurun Masihi yang pertama. Selepas penyebaran ke negara China,ianya telah mengalami pelbagai pengubahsuaian dan menyerapkan ciri-ciri kecinaan sehingga dikenali sebagai Buddhisme Cina . Namun begitu , asas pengajarannya tetap sama iaitu penderitaan adalah berpunca daripada hawa nafsu yang merupakan akar kepada pelbagai masalah manusia . Hawa nafsu dapat dihindarkan dengan mengikuti Jalan Lapan Lapis Mulia atau Jalan Pertengahan (middle way) yang mengelakkan diri daripada melakukan perbuatan melampau yang terlalu mengikut perasaan menurut ajaran Sidharta Gautama Buddha.

21 Samb… Jalan Lapan Lapis Mulia yang mengandungi lapan aspek penting dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu : a)Panna (kebijaksanaan) yang meliputi pemahaman yang betul (Right Understanding) dan pemikiran yang betul (Right Thought) . b)Samadhi (penumpuan) yang meliputi pengucapan yang betul(Right Speech) , tindakan yang betul (Right Speech) ,tindakan yang betul (Right Action) dan cara hidup yang betul (Right Livelihood) . c)Sila (moral) yang meliputi usaha yang betul (Right Efford) , pertimbangan yang betul (Right Mindfulness) , dan tumpuan yang betul (Right Concentration) .

22 Samb…

23 Terbahagi kepada dua iaitu : a)pemikiran falsafah Dao (daojia)
Samb… 3. Agama Daoisme : Daoisme pula diasaskan oleh dua orang pemikir agung Cina iaitu Lao Zi yang dilahirkan pada tahun 604 SM dan Zhuang Zhi (369SM-2864SM) yang berpendapat bahawa pemeliharaan semula jadi serta konsep wuwei (non-action) atau melakukan perbuatan secara spontan tanpa sebarang usaha . Terbahagi kepada dua iaitu : a)pemikiran falsafah Dao (daojia) b)pemikiran keagamaan Dao (daojiao) Kitab Daoisme iaitu Daodejing merupakan sebuah karya klasik mistik bagi aliran keagamaan Dao kerana kebanyakkan ayatnya yang ringkas , penuh dengan konotasi yang terbuka kepada pelbagai tafsiran selain menerangkan mengenai aspek metafizik Dao .

24 dan tidak dapat diperikan (inexpressible) .
Samb… Dao iaitu jalan (the way) yang mempunyai pengertian bahawa punca segala penjelasan yang tidak dilahirkan (unproduced) dan tidak dapat diperikan (inexpressible) . Tahap pencapaian pengalaman Dao yang tertinggi ialah kembali semula dan bersatu dengannya .

25 Samb…

26 Moisme diasaskan oleh Mo Zi (kk 479 SM-381SM)
Samb… 4. Agama Moisme : Moisme diasaskan oleh Mo Zi (kk 479 SM-381SM) Antara konsep yang penting dalam pemikiran aliran ini termasuk aspek kasih sayang (jian’ai) , mengecam sikap suka berperang (feigong) dan menyerah kepada nasib (feiming) dan mengutamakan golongan cerdik pandai (shangxian) Disebabkan penegasan aliran ini kepada sikap mengejar kepentingan (gongli) , pengikutnya menentang konsep mandat tuhan mandat tuhan yang dikemukakan oleh aliran Konfusianisme . Aliran pemikiran moisme menegaskan: 1-penyelarasan dan pembentukan kekuasaan pusat 2-berjimat cermat 3-melantik sesiapa yang berkelayakan dan berkemampuan ke jwtn kerajaan

27 Samb…

28 Samb… 5. Agama Legalisme : Legalisme diasaskan oleh seorang ahli falsafah Cina Han Fei Zi dan dilaksanakan semasa China di bawah pemerintahan dinasti Chin . Ianya mengutamakan pemikiran sosiopolitik dan kekuasaan pihak pemerintah terhadap rakyatnya. Aliran ini juga menyarankan pemerintahan berteraskan undang-undang adalah lebih baik daripada pemerintahan teladan seperti yang disarankan oleh Konfusius . Malah aliran ini mengasaskan pembentukan kerajaan pusat autokrasi mutlak di negara China

29 Samb…

30 Dibawa masuk ke China pada kurun ke-8M, melalui dua jalan iaitu:
Samb… 6. Agama Islam: Dibawa masuk ke China pada kurun ke-8M, melalui dua jalan iaitu: i. melalui peranan pedagang Islam Arab & Parsi. -pedagang ini mendarat di selatan China iaitu di Guangzhou & Quanzhou. ii. Melalui pedagang islam yg menggunakan jalan sutera melalui kws Parsi & Afghanistan. Beberapa kurun kemudian agama Islam menjadi kuat melalui usaha beberapa org tokoh China-Islam seperti Wang Daiyu, Ma Zhu, Liu Zhi & Ma Dexin.

31 Samb… Tokoh ini tlh menghasilkan beberapa karya berkaitan dgn agama Islam dlm bhs Cina. Mrk mempunyai kefahaman yg tinggi dlm agama Islam serta mahir dlm bab klasik cina khasnya klasik Konfusianisme. Wang Daiyu merupakan tokoh pertama yg menghasilkan karya tentang agama Islam dlm bhs Cina. Karya pertamanya berjudul Zhengiao Zhenquan yg diterbitkan pd thn 1642. Sejak itu, lahirlah berpuluh2 sarjana Konfusian-Muslim yg memainkan peranan ptg dlm tradisi keilmuan Islam China.

32 Samb…

33 SISTEM POLITIK & INSTITUSI PEMERINTAHAN CHINA
Aliran pemikiran politik China yg utama ialah i. Konfusianisme-menekankan pemerintahan berdasarkan akhlak. Ii. Daoisme-menekankan pemerintahan berdasarkan kebajikan. Iii. Legalisme-menekankan pemerintahan berdasarkan perundangan. Iv. Moisme-menekankan pemerintahan berdasarkan tabi’i.

34 Sistem beraja tamadun china
Sejak tamadun awal, china tlh mengamalkan sistem pemerintahan beraja mutlak secara monarki. Org china percaya bhw raja diberi mandat oleh tuhan utk mentadbir. Zmn dinasti Shang & Chou, raja sbg ketua agama & angkatan tentera. Zmn maharaja yg plg gemilang ialah ketika China diperintah oleh Shih Huang Ti (Dinasti Chin). Pd masa itu gelaran raja ditukar menjd maharaja. Sistem feudal dihapuskan & diganti dgn sistem provinsi/wilayah yg diketuai oleh Gabenor.

35 Aliran daoisme pula cenderung kpd fahaman anarki (moden).
Samb… Pst pemikiran politik konfusianisme berasaskan perhubungan sesama manusia yg bermoral. Aliran daoisme pula cenderung kpd fahaman anarki (moden). Aliran legalisme tlh berjaya membawa pembaharuan yg menggantikan sistem feudal bercirikan pelbagai jajahan, kpd sistem pentadbiran commanderies iaitu kerajaan birokratik terpusat memperoleh kuasanya. Sistem birokrasi tlh menyumbang kpd pengekalan pentadbiran & kestabilan politik disepanjang sejarah ketamadunan China.

36 Samb… Pemikiran politik Moisme pula menegaskan penyelarasan peraturan & pembentukan kekuasaan pusat. Wpun selari dgn kehendak lapisan pemerintah, pengajaran aliran ini yg menggalakkan berjimat-cermat & melantik sesiapa g berkelayakan & berkemampuan kejwt kerajaan, sukar utk dipatuhi sepenuhnya.

37 ORIENTASI SISTEM NILAI DLM TAMADUN CHINA
Tamadun china merupakan sebuah tamadun yg berorientasikan ‘humanisme’, iaitu manusia dianggap mempunyai kedudukan yg unggul& memainkan peranan penting dlm alam semesta. Antara sifat khas hasil drpd nilai humanisme ini ialah transendensi dalaman, sifat sekular, moralisme sbg ideologi, personalisme, hub manusia dgn alam semesta, institusi keluarga & pendidikan diutamakan serta keharmonian.

38 Samb… Tamadun China amat berbeza dgn tamadun lain yg berorientasikan kepercayaan kpd satu tuhan semesta sbg pencipta & pemerintah alam. Org cina beranggapan bhw prinsip-prinsip moral serta nilai murni (dao) berasal drp maha agung (Tian), ttp manusia sendiri mampu menjangkau sgl kekangan duniawi serta mencapai kebijaksanaan & kesucian (transendensi bergantung kpd ikhtiar org perseorangan-transendensi dalaman).

39 Masy & negara harus diperintah secara beretika.
Samb… Humanisme menyebabkan cara hidup org cina bersifat sekular, iaitu memisahkan urusan duniawi dgn urusan keagamaan. Masy & negara harus diperintah secara beretika. Ideologi mereka berdasarkan keabsahan kuasa & kewibawaan maharaja, menteri, pemimpin, guru & ketua keluarga berasaskan moral yg tinggi. Kepentingan moral begitu dipentingkan sehingga timbul tanggapan bhw menuntut ilmu yg mendalam tidak bermakna sekiranya tidak berakhlak.

40 Samb… Menurut transendensi dalaman, org perseorangan harus berusaha sendiri utk mempertingkatkan darjahnya dr sg kesarjanaan, kebijaksanaan & akhlak. Dlm proses pembinaan diri, aspek yg perlu diberi penekanan ialah disiplin diri, pengorbanan diri & harga diri. Manusia dianggap berkedudukan tinggi, iaitu antara Tian dgn Di (langit & bumi). Manusia harus sentiasa menjalin hub yg harmoni dgn alam semesta spy tercapai kesatuan antara kedua-duanya.

41 Samb… Disebabkan pegangan yg kuat & teguh kpd humanisme, personalisme & moralisme, maka pendidikan yg betradisi panjang diberi penghargaan yg tinggi. Gol birokrat & cendekiawan merupakan kelas sosial yg tinggi, masy menjunjung tinggi gol guru pekerjaannya. Ibu bapa sedaya upaya berusaha membiayai anak-anak kerana pelajaran merupakan satu-satunya mobiliti sosial dlm masyarakat cina tradisional.

42 Samb… Keharmonian dititik beratkan dlm sebarang bentuk hub, sama ada hub antara individu dgn individu, antara individu dgn kelompok, institusi, antara kelompok serta antara manusia dgn alam semesta. Keharmonian dianggap sbg suatu nilai yg bersesuaian dgn humanisme dan moralisme.

43 Sumbangan Tamadun China dalam Bidang Sains dan Teknologi
1. Bidang Astronomi: Zmn awal pemerintahan dinasti Zhuo (kurun ke-11 hg ke-3sm), org Cina tlh mampu menyediakan katalog bintang, mencatat rekod tepat ttg gerhana & komet. Sumb. Terbesar ahli astronomi cina ialah menghasilkan peralatan astronomi & penyelenggaraan rekod astronomi yg sempurna, tepat & berterusan spjg lbh drpd 2000 thn.

44 Samb… Sistem kalendar cina adalah satu sistem yg plg awal, maju & tepat berbanding dgn sistem lain di dunia.

45 Org cina jg byk mencapai kemajuan dlm bdg matematik.
Samb… 2. Bidang matematik: Org cina jg byk mencapai kemajuan dlm bdg matematik. Penggunaan sempoa (abacus) diperkenalkan buat pertama kali pd kurun ke2 dlm karya ahli matematik Xu Yue, wpun tdk digunakan secara meluas. Kbykn mate cina terkandung dlm karya agong jiuzhang suanshu oleh Zhang Cang. Ahli mate cina jg mengenal pasti nilai pi, sistem pecahan & sistem perpuluhan.

46 Apb kurang seimbang, kesakitan akan berlaku.
Samb… 3. Bidang Perubatan: Sistem perubatan cina bersifat purba & tidak menerima pengaruh dari luar. Rangka teori asas perubatan cina tradisional ialah teori kosmik dualistik yin dan yang, serta teori lima elemen. Teori yin & yang menyatakan bhw keseimbangan sec harmoni kedua-dua kuasa yin & yang akan mempengaruhi kesihatan badan manusia. Apb kurang seimbang, kesakitan akan berlaku.

47 Teori lima elemen menganggap bdn manusia sbg sbhgn drp dunia fizikal.
Samb… Tumpuan utama dlm perubatan cina tradisional ialah mengawal kadar yin & yang dalam badan manusia. Teori lima elemen menganggap bdn manusia sbg sbhgn drp dunia fizikal. Organ dalaman seperti hati, jantung, limpa, paru-paru dan ginjal adalah sepadan dgn 5 elemen dlm alam semesta. Cth: paru-paru dianggap mempunyai kualiti kayu yg blh dinyalakan oleh api. Seseorg yg menghadapi gangguan paru-paru mudah menjadi marah.

48 Samb… Teori teonjing (saluran) & luo (kolateral) merupakan asas bg rawatan terapeutik sprt akupunktur & moxibustion (membakar daun moxa). Menurut teori ini, organ dalaman, tgn &kaki badan manusia adalah saling berkait & dihubungkan oleh saluran darah dan (qi) tenaga dinamik beredar. Apb luo tersekat, darah & qi tdk dpt mengalir dgn lancar & ini menyebabkan berlaku kesakitan.

49 Samb… Akupuntur dan moxibustion sangat penting dalam perubatan Cina tradisional. Berdasarkan teori jing dan luo, akupuntur melibatkan perbuatan memasukkan atau mencucuk jarum logam yang telah disteril, yang panjangnya antara 3 sehingga 24 cm ke dalam kulit dan tisu di bawah kulit. Salah satu tujuannya adalah untuk menstimulasikan titik tertentu pada saluran jing dan luo supaya gangguan peredaran darah atau qi dapat dibetulkan.

50 Samb… Pengamalan akupuntur telah bermula sejak kira-kira 2,500SM atau lebih awal dan adalah benar-benar sifat Cina dari sudut perubatan. Dalam rawatan moxibustion, daun moxa (Artemisia chinensis) dibubuh pada titik tertentu pada permukaan kulit lalu dibakar.

51 Samb… 4. Bidang Optik: Dalam bidang optik, saintis Cina awal telah memberi perhatian kepada penyongsangan (inversion) imej yang dihasilkan oleh kamera lubangjarum (pin- hole camera), dan begitu juga pelbagai imej yang dihasilkan oleh kanta cekung (concave- lens). Mereka juga memahami prinsip fokus.

52 Samb… 5. Bidang alkimia: Ahli kimia Cina berusaha mencari satu cara yang dapat membuat manusia hidup selama-lamanya telah menghasilkan sejenis "eliksir kehidupan" (elixir of life). "Eliksir kehidupan" ini mengandungi bahan-bahan seperti merkuri, plumbum dan arsenik. Bahan-bahan ini kebanyakan bersifat toksik dan ahli alkimia sedar akan sifat ini. Dalam bidang perubatan moden, penggunaan bahan beracun adalah biasa. Walaupun tujuan utama adalah untuk mengkaji hasil yang dapat memanjangkan usia manusia, uji kaji ahli alkimia Cina dalam mencampur pelbagai bahan, termasuk bahan beracun, telah menyebabkan ciptaan lain yang berguna.

53 Teknologi Cina: Empat ciptaan agung tamadun cina: 1. Teknik membuat kertas: telah dicipta oleh Cai Lun dengan bahan-bahannya menggunakan fiber tumbuh-tumbuhan pada tahun 105. Teknologi membuat kertas ini kemudiannya telah dibawa dan diperkenalkan ke dunia Barat melalui Jalan Sutera Lama (The Old Silk Road) dan tiba di Eropah pada kira-kira kurun ke-13.

54 Samb… 2. Teknik percetakan: Teknologi teknik pencetakan (printing) telah mula diperkenalkan semasa pemerintahan dinasti Tang ( ). Antara buku bercetak yang paling awal dan masih wujud sehingga kini ialah fingangjing (Kitab Sutra Diamond) versi Cina yang bertarikh 11 Mei 868 yang kini disimpan dan dipelihara di Muzium British di England. Buku ini dianggap mewakili hasil daripada pengalaman lama orang Cina dalam teknik percetakan blok (block-printing). Pada tahun 1045, Bi Sheng mencipta teknik percetakan bergerak (mobile-type printing) dan mula menggunakannya secara umum. Penciptaan Bi Sheng adalah 400 tahun lebih awal daripada penciptaan yang sama di dunia Barat yang hanya berlaku pada kurun ke-15.

55 Samb… 3. Bahan letupan: dicipta oleh ahli-ahli alkimia Daois yang menemui formulanya dalam uji kaji mencampur saltpetre dengan sulfur dan karbon. Menjelang kurun ke-7, orang Cina sudah pun menggunakan bahan letupan untuk membuat bunga api. Bahan letupan mulai digunakan dalam bidang militari pada tahun 906 oleh ketua tentera Tang ( ). Ilmu bahan letupan dibawa masuk dan diperkenalkan ke negara Arab pada kurun ke-13 dan seterusnya dan situ diperkenalkan ke negara Eropah.

56 Samb… 4. Kompas: Semasa dinasti Han (206SM - 220SM) sifat-sifat magnet sudah diketahui di negara China. Antara kurun pertama dengan kurun ke-6, orang Cina sudah pun menemui pengetahuan tentang gejala kemagnetan aruhan (induced magnetism), dan menjelang kurun ke-8 dan ke-9, ilmu pengherotan (declination) dan juga kekutuban magnet (polarity) dikuasai. Berdasarkan ilmu pengetahuan ini, orang Cina telah menghasilkan kompas, yang pada mulanya untuk digunakan di kapal.

57 INTERAKSI TAMADUN CHINA DGN TAMADUN LAIN.
Interaksi Budaya China dengan Korea: Pd zmn Neolitik dan Gangsa, kebudayaan Korea mempunyai persamaan dgn kebudayaan China. Disebabkan kedua-dua negara adalah berjiran serta becorak Agraria, maka kebudayaan China amat mempengaruhi kebudayaan Korea sehingga awal kurun ke-20.

58 Org-org Cina berhijrah ke Korea atas tujuan perdagangan.
Samb… Org-org Cina berhijrah ke Korea atas tujuan perdagangan. Selain itu, penghijrahan org Cina juga disebabkan oleh peperangan serta penyiksaan politik. Thn 108m, byk wilayah Korea tlh dikuasai oleh empayar Han. Kesan drp penjajahan tersebut tlh mempengaruhi kebudayaan Korea, mirip kepada kebudayaan Cina. Perkara ini berterusan sehingga Korea mula dijajah oleh Jepun.

59 Interaksi budaya Cina dengan Jepun: Berlaku sekitar thn ke-2masihi.
Samb… Interaksi budaya Cina dengan Jepun: Berlaku sekitar thn ke-2masihi. Permulaan interaksi berlaku perkembangan teknologi pertanian, pemeliharaan ulat sutera & pembuatan perkakas besi & gangsa ke jepun. Hub diplomatik antara cina-jepun bermula di zmn dinasti han. Ketika ini, bil pelajar jepun menuntut di China agak ramai. Selain diplomat & pelajar, pengaliran 2 hala yg melibatkan sami, ahli seni dan pedagang serta imigran tlh menyumbang kpd interaksi cina dgn jepun.

60 Samb… Bahasa cina digunakan dgn meluas di jepun, setelah dibw masuk ke jepunoleh migrasi cina. Bhs cina digunakan oleh org jepun kerana jepun tidak mempunyai sistem tulisan sendiri. Bhs cina tlh digunakan di jepun dlm jangka masa yg panjang. Kurun ke9 sistem tulisan jepun iaitu ‘kana’ tlh diperkenalkan. Ia cipta berdasarkan sistem tulisan cina iaitu ‘kanji’.

61 Samb… Jepun mengalami perkembangan aliran konfusianisme yg pesat sehingga menjadi amalan dlm kehidupan masy jepun. Antara bidang lain yg menerima pengaruh drp cina seperti seni bina, seni lukis, kaligrafi, kesusasteraan & muzik. Dlm kehidupan harian budaya cina yg diserap seperti pakaian, makanan (tauhu, teh, seni teh, kicap & penggunaan penyepit), permainan ( wau, mahjong), pestadan peryaan serta amalan penyembahan.

62 Interaksi Budaya Cina dengan Asia Tenggara:
Samb… Interaksi Budaya Cina dengan Asia Tenggara: Hub interaksi dgn wilayah asia tenggara mencapai kemuncak pada zmn Dinasti tang & dinasti ming. Berlaku melalui beberapa saluran interaksi seperti hub diplomatik, perniagaan, perdagangan, peperangan dan ketenteraan serta imigrasi.

63 Samb…

64 Samb…

65 Kesimpulan


Download ppt "BAB 4 TAMADUN CHINA."

Presentasi serupa


Iklan oleh Google