Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Presentasi sedang didownload. Silahkan tunggu

Updated By ROSLI AHMAD CRAFTMANSHIP IN LEARNING Topic:

Presentasi serupa


Presentasi berjudul: "Updated By ROSLI AHMAD CRAFTMANSHIP IN LEARNING Topic:"— Transcript presentasi:

1 Updated By ROSLI AHMAD CRAFTMANSHIP IN LEARNING Topic:
Accelerated Learning Updated By ROSLI AHMAD

2 6. Pelbagai cara / kaedah / teknik
1. Seni CRAFT MAN SHIP 5. Pendekatan 2. Kemahiran 4. Penguasaan 3. Kepakaran

3 1. Cekap 3. Tepat 2. Cepat 1. Mudah 4. Hidup 2. Seronok 3. Nikmat
ACCELERATED LEARNING 1. Cekap EFFICIENCY 3. Tepat 2. Cepat 1. Mudah 4. Hidup EFFECTIVENESS 2. Seronok 3. Nikmat

4 UPSR Tahu Faham Mahir PMR Tahu Faham Mahir Penguasaan SPM Tahu Faham Mahir Penguasaan Kematangan

5 1. Reception 3. Construction KNOWLEDGE 2. Discovery

6 ILMU PENGETAHUAN Konsep Fakta Tatacara
Bina kefahaman di minda melalui pengalaman Konsep Dibuktikan benar secara logik dan sistematik Fakta 1. Tatatanda – ayat bahasa ke matematik Tatacara 3. Algorithm – kaedah khusus selesai masalah 2. Heuristik – kaedah umum selesaikan masalah

7 BELAJAR 1. Proses dapatkan maklumat Diri 3. Untuk kenal Masyarakat
Alam sekitar 2. Membina pengalaman Tuhan

8 1. Apa yang hendak dipelajari 3. Cara-cara belajar 2. Cara berfikir
PRINSIP ASAS BELAJAR 1. Belajar 3. Berusaha Mahu 2. Kecemerlangan 1. Apa yang hendak dipelajari 3. Cara-cara belajar Tahu 2. Cara berfikir 2. Kecemerlangan 1. Nikmat belajar Rasa 1. Mudah mendaftar, Mengekal + Mengeluarkan Maklumat Ketenangan 2. Belajar teratur Visualisasi 1. 90% berkesan 2. Cepat dan tepat

9 3. Membina Kemahiran (untuk sesuatu tujuan) 2. Membina Pengalaman
APA ITU BELAJAR? 1. Memperolehi Maklumat 3. Membina Kemahiran (untuk sesuatu tujuan) Definisi 2. Membina Pengalaman 4. Aplikasi Maklumat 1. Pendaftaran Maklumat Ciri-ciri 2. Pengekalan Maklumat 3. Pengeluaran Maklumat 1. Kognitif Kategori 3. Psikomotor 2. Afektif

10 BAGAIMANA BELAJAR? MODUL AKTIVITI BELAJAR (MAB)
PRINSIP-PRINSIP MAB PRINSIP 1 1. Pendaftaran Proses Belajar Sama dengan Proses Ingatan 3. Pengeluaran 2. Pengekalan PRINSIP 2 Belajar Dari Belakang Ke Hadapan (Reverse Learning) Soalan-soalan sebagai Titik Mula 1. Persediaan Awal – 1 bulan Sebelum Kelas PRINSIP 3 Belajar Aktif 2. 24 Jam sebelum Kelas

11 BAGAIMANA BELAJAR MEMBACA ?
JENIS_JENIS BACAAN Tajuk Utama Gambarajah Tajuk-tajuk Kecil Kesimpulan Soalan / Latihan Pendahuluan Baca Laju Bukan Untuk Kefahaman Bacaan Kompas Baca Laju Bukan Untuk Kefahaman Bacaan Kamera Seluruh Bab Gambarajah / soalan Baca Sederhana Laju Mencari Maklumat Penting Membuat Garisan Maklumat Penting Ikut Soalan Bacaan Album Baca Perlahan Untuk Kefahaman Maklumat Penting Bacaan Teropong Menghubung Kait Menyebut Kembali

12 Membaca Overview (Baca Kompas)
Gunakan buku teks yang dibawa Baca 1 Bab pilihan anda Baca dengan had masa 5 minit Peraturan Baca Kompas Tajuk Utama Pendahuluan Soalan/Latihan Kesimpulan Tajuk-tajuk Kecil Gambarajah

13 BAGAIMANA BELAJAR? MEMBUAT NOTA
MATLAMAT MEMBUAT NOTA Tumpuan kepada Maklumat Penting Bahan Meringkaskan Menyusun Bahan dengan Teratur dan Bersistematik 2. Mudah Membuat Rujukan 1. Mudah Dicari 2. Mudahkan membuat Rujukan 1. Jimat Masa Memudahkan Ulangkaji Membuat Rumusan Membina Kefahaman

14 BAGAIMANA BELAJAR? MEMBUAT NOTA Topik utama Soalan ? Topik kecil Topik kecil Topik kecil

15 1. Peta Rangka Minda (PRM)
CARA – CARA BELAJAR Isi penting 3. Maklumat Penting 1. Tajuk 1. Peta Rangka Minda (PRM) Isi penting 2. Tajuk kecil Isi penting 1. Takrif / definisi 5. Contoh 2. Kad Istilah 2. Formula 4. Prinsip 3. Hukum 1. Rajah 4. Jadual 3. Gambarajah Berlabel 3. Peta 2. Carta 2. Soalan ramalan / percubaan 4. Soalan Tahun Lepas 1. Soalan sebenar

16 BAGAIMANA BELAJAR MATEMATIK
1. Pengiraan Kuantiti Objek 5. Formula MATEMATIK 2. Simbol Matematik Persamaan Operasi Matematik Operasi Matematik Simbol 2. Memahami 1. Menghafal Kemahiran Konsep / Istilah Formula Membuat Latihan Bertubi-tubi Kaedah Belajar

17 APA ITU MATEMATIK? 1. Logical thinking 2. Systematic thinking
3. Decision making 4. Problem solving 5. Application in life

18 KANDUNGAN MATEMATIK Tatatanda Pengetahuan 1. Konsep Algoritthm
3. Tatacara 2. Fakta Heuristik Nombor 1. Entiti Objek Susunan 3. Hubungan Bentuk 2. Operasi Penguasaan Kemahiran 1. Mengungkap 3. Menyelesaikan 2. Memproses

19 BAHASA 4. Ejaan 1. Tatabahasa Unsur-unsur Asas 3. Sebutan
2. Perbendaharaan Kata 1. Bercakap 3. Menulis Kemahiran 2. Membaca Daftar Perkataan Baru Kendiri 1. Bercakap Orang Lain Diari Harian Kaedah Belajar 3. Menulis Buku Teks Surat Menyurat 2. Membaca Suratkhabar Ringkasan Bahan-bahan Majalah Buku Cerita

20 SEJARAH Haribulan Peristiwa Lalu Siapa? Kajian Ideas Fakta Berkait
Unsur-unsur Asas 1. Bahan 2. Maklumat Penduduk + Negeri Sebab + Akibat Siapa? Bila? Asal-usul Menghubung-kait Peristiwa Di mana? Kemahiran Mengapa? Bagaimana? Kaedah Belajar Bentuk Cerita

21 Kaedah Penyelidikan Sains
SUBJEK SAINS AM 1. Biologi 3. Fizik 2. Kimia 5. Mengesahkan hasil ujikaji dengan kesesuaian teori 1. Mengumpulkan Maklumat (DATA) Kaedah Penyelidikan Sains 2. Klasifikasi + Menyusun Maklumat 4. Mengesahkan Teori dengan ulangkaji Generalisasi – Teori / Prinsip

22 BIOLOGI Unsur-unsur Asas Kemahiran Kaedah Belajar
1. Klasifikasi Haiwan + Tumbuhan 3. Proses Hidup Organisma Unsur-unsur Asas 2. Struktur + Perjalanan Organisma Klasifikasi Mengenali Struktur Kemahiran Proses Hidup Organisma Kaedah Belajar Melukis Struktur Proses

23 Istilah/Formula/Teori
KIMIA 1. Klasifikasi Bahan 2. Struktur Bahan 5. Formula + Teori Unsur-unsur Asas Hasil Kombinasi Bahan bahan - Tindakbalas Prosedur Ujikaji Klasifikasi Struktur Mengenali Kemahiran Hasil Tindakbalas Prosedur Ujikaji Formula + Teori Istilah/Formula/Teori Kaedah Belajar Menulis / Melukis Prosedur Ujikaji

24 FIZIK 2. Interaksi Peraturan Alam Fizikal 1. Peraturan Alam Fizikal
Unsur-unsur Asas 1. Peraturan Alam Fizikal Peraturan Alam Fizikal Formula Interaksi Peraturan Alam Fizikal Ke Atas Objek 2. Pengiraan 1. Mengenali Kemahiran Ujikaji Peraturan Alam Fizikal Formula Menulis / Melukis 2. Pengiraan Kaedah Belajar Ujikaji Formula Prosedur Ujikaji

25 ideal 5. Look / review 1. Identify Penyelesaian Masalah Perlulah
2. Define 3. Explore 4. Action

26 4. Involvement 1. Profailing PRA PnP 3. Development 2. Achievement


Download ppt "Updated By ROSLI AHMAD CRAFTMANSHIP IN LEARNING Topic:"

Presentasi serupa


Iklan oleh Google