BAB 2 TAMADUN ISLAM BAB 2 TAMADUN ISLAM.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Penjelasan GBPP & Kontrak Perkuliahan
Advertisements

Hukum Islam dan kontribusi Umat islam Indonesia
Kerangka Dasar Agama Islam Dan Ajaran Hukum Islam (Bagian Pertama)
Pertemuan Ke-9.
Assalamu'alaikum ETIKA, MORAL DAN AKHLAQ Oleh: Nurhasan, M. Ag Hmmm…..
SUMBER HUKUM ISLAM.
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
PERJANJIAN AQABAH.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
By : 1. Rizal hartono 2.Muhammad fajar
TAMADUN ISLAM & TAMADUN ASIA
Hubungan antara Akidah dan Akhlak
PELAJARAN 10:KELEBIHAN PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
KEMULIAAN AL-QURAN.
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN.
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
IDA Islam dan Peradaban
Tasawwur Islam Xaxau Gang: Anesha b. Shafie Hilal b. Azmi(Leader)
AKIDAH KETUHANAN DAN SAINS
MODUL IHES 1 Kemenjadian Dalam Pendidikan
BAB 2 TAMADUN ISLAM Pengenalan Pandangan Semesta Tamadun Islam
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
PELAJARAN 9:ISU , MASALAH DAN CARA PNYELESAIAN MENURUT ISLAM
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
PENGARUH YANG MEROSAKKAN PEMIKIRAN
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
Diploma Pengajian Islam Andalus
BAB 1 PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
BAB 3 : PENGENALAN KEPADA BEBERAPA AGAMA LAIN
AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan
Hakikat keimanan dan buahnya
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
Islam Hadhari dan Hubungan Etnik
BAB 1: AKHLAK MUSLIM TERHADAP AGAMA ISLAM
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
TAMADUN ISLAM Kata kunci
Pelajaran 10 : RABBANIYYAH
DEFINISI Pentadbiran Pengurusan
NOR RADIAH BINTI MD ZAID (023048) NOR SAADAH BINTI TULUS (023068)
KONSEP PEMBANGUNAN ISLAM.
TAMADUN ISLAM.
Sejarah & Tamadun Islam II
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
KONSEP ASAS TAMADUN ISLAM
INSTITUT AMINUDDIN BAKI KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
Sistem Sosial Islam Matlamat Sistem Sosial Islam
PAS PENGENALAN AM.
PENGENALAN ILMU KETAMADUNAN
Akhlak Islam.
FEM 3301 Etika dan Nilai dalam Pembangunan TAJUK 5 MANUSIA DAN PEMBANGUNAN:FUNGSI DAN PERANAN Menghuraikan dengan lebih mendalam perbincangan tajuk.
BAB 1 : UMAT ISLAM DAN DUNIA ISLAM
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
AQIDAH AKHLAK KELAS : X / 1 HM. SHOLEH SYAR’I. TUJUAN HIDUP AllahSurga Bumi Sukses Gagal Surga Neraka Manusia = Makhluk surga, bukan makhluk bumi Bahagia.
FEM 3301 ETIKA & NILAI DALAM PEMBANGUNAN
ALIRAN MODEN Oleh: Dr Mohd Daud Awang
BAB 16 SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM
MODEL PENGURUSAN ISLAM.
HUBUNGAN HUKUM ISLAM DG AGAMA ISLAM. Pendahuluan Sebelum masuknya hukum Islam, rakyat Indonesia menganut hukum adat yang bermacam-macam sistemnya dan.
Transcript presentasi:

BAB 2 TAMADUN ISLAM BAB 2 TAMADUN ISLAM

2.0. PENGENALAN Makna Islam ** Dari sudut bahasa : tunduk, patuh, menyerah diri dan sejahtera ** Dari sudut istilah : taat kepada Allah dgn sepenuh hati tanpa ragu serta tunduk & patuh kepada segala perintah-Nya

Manifestasi makna Islam : ** Islam diturunkan utk membawa manusia ke arah satu kesatuan akidah, iaitu meletakkan kepercayaan & perhambaan hanya kepada Allah. ** Islam merupakan peraturan hidup yang lengkap ** Islam adalah pelengkap kepada syariat yang diturunkan kepada nabi & rasul terdahulu

Ketika manusia berada dalam kesesatan pada zaman jahiliyah – Allah telah mengutuskan nabi Muhammad – utk menegakkan keadilan & meninggikan sifat2 kemanusiaan yang telah rosak Dgn usaha selama 23 tahun, maka akhirnya Islam itu sempurna

2.1. PANDANGAN SEMESTA TAMADUN ISLAM ** terkandung dalam ajaran al-Quran & Sunnah ** tidak terbatas kepada sesuatu bangsa, suku, kaum, warna kulit dan sebagainya ** meliputi semua aspek kehidupan manusia & alam

Beberapa konsep penting boleh dibincangkan utk memahami pandangan semesta tamadun Islam ialah : 1. Keimanan 2. Kekuasaan 3. Kemanusiaan

Beriman kepada Allah menjadi asas kepada pembinaan tamadun Islam 2.1.1. KONSEP KEIMANAN Beriman kepada Allah menjadi asas kepada pembinaan tamadun Islam Terkandung dalam Tauhid Konsep kepercayaan, ketundukan dan kepatuhan kepada Allah adalah dalam lingkungan menurut segala perintah-Nya & meninggalkan segala larangan-Nya

2.1.2. KONSEP KEKUASAAN Al-Quran menerangkan bahawa Allah adalah Pencipta, Penguasa dan Pemilik mutlak Manusia sebagai khalifah / pemegang amanah (tidak mempunyai kuasa mutlak) Manusia mestilah mengikut ketetapan hukum2 Allah Pelanggaran terhadap hukum2 Allah akan meletakkan manusia dalam kebinasaan serta mendapat balasan

2.1.3. KONSEP KEMANUSIAAN Manusia dari perspektif Islam adalah makhluk mukallaf : makhluk yang diberi tanggungjawab / kewajipan2 tertentu yang diamanahkan Kedudukan manusia dalam alam semesta lebih tinggi daripada makhluk lain kerana kejadiaan manusia adalah gabungan roh dan jasad Ada kewajipan & tanggungjawab lain yang perlu diberi perhatian iaitu aspek rohani

Tanggungjawab manusia meliputi hubungan dengan : - Allah - Manusia - Alam semesta Manusia berasal dari keturunan yang sama iaitu Adam & Hawa Ukuran kemuliaan manusia di sisi Allah adalah ketakwaan bukan warna kulit, bangsa, budaya, keturunan….. Konsep manusia & kemanusiaan dalam tamadun Islam dibina di atas asas yang kukuh iaitu takwa kepada Allah

2.2. KONSEP TAMADUN ISLAM Dibina atas kerangka agama Islam = al-din Diasaskan dgn akidah, diikat dgn syariah, akhlak dan semua prinsip Islam yang lain. Pandangan pemikir Barat tentang tamadun : J.K. Fiebleman : kepandaian masyarakat mengeksploitasi material Oswald Spengler : tamadun Barat mementingkan kebendaan kerana kebendaan = kemajuan Arnold Toynbee : suatu sistem masyarakat yang dapat membantu manusia manambah hasil pengeluaran / produktiviti

Pandangan Sarjana Arab tentang tamadun: Ibn Khaldun ** Tokoh terawal ** Istilah : umran & hadharah ** Buku : al-Muqaddimah. ** Umran : perbandaran dan tamadun ** Hadharah : kebudayaan bandar / desa. Berlawanan dgn istilah badi / badawi

2. Syeikh Muhammad Abduh dan Muhammad Farid Wajd ** Istilah madaniyyah : sesuatu yg berkenaan dengan bandar/ kehidupan bandar. 3. Juri Zaydan ** Buku : Tarikh al-Tamadun al-Islami: ** Istilah : maddana ** Perkara yang perlu ada dalam Konsep Tamadun Islam: Negara Islam & pemerintahan Bandar2 Islam Stratifikasi sosial Sains dan pengajaran bahasa Arab Bangunan2 Arab & seni bina Keseniaan Islam

Abu Hassan Ali al-Nadawi ** Istilah hadharah dan madaniyyah - lebih menepati konsep tamadun Islam dan berpusat kpd wahyu. ** Hadharah mengandungi prinsip & nilai yg menjadi asas dlm kehidupan masyarakat: aspek akidah, syarak, akhlak, falsafah, kebudayaan dan peradaban. ** Madaniyyah menjurus kpd aspek kebendaan dlm kehidupan & bersifat lebih umum kpd semua umat manusia. Dlm konteks agama Islam, kedua-duanya berhubungan rapat.

Kesimpulannya Ibn Khaldun telah menyediakan mekanisme penting utk dijadikan pengukur kpd sesebuah tamadun iaitu suatu pencapaian hanya akan dianggap sebagai tamadun apabila perkara2 yg berkaitan dgn asas (daruriyyah) dan keperluan (hajiyyah) telah disempurnakan.

2.3. SUMBER TAMADUN ISLAM Al-Quran (sumber utama) Hadis / Sunnah (sumber kedua) Ijtihad Tamadun & Budaya lain Bersifat mutlak – tidak berubah, sesuai sepanjang masa & keadaan

2.3.1. AL-QURAN Sumber utama Wahyu yg diturunkan oleh Allah SWT kepada Rasulullah SAW melalui malaikat Jibril. Mukjizat terbesar Mengandungi prinsip asas agama Islam dan ilmu pengetahuan utk membangunkan tamadun. Meliputi ilmu kerohanian dan kebendaan. Pendorong & penggalak kpd manusia utk menggunakan fikiran dan segala sumber yg ada utk mencapai kesejahteraan dan kejayaan. Ayat-ayat Al-Quran: ** “apakah mereka tidak berfikir?” ** “apakah mereka tidak berakal?” ( pencetus kepada manusia utk menggunakan akal fikiran dalam kehidupan )

2.3.2. HADIS / SUNNAH Prinsip2 asas kehidupan beragama dan pendekatan ilmu pengetahuan yang bersifat umum yang terkandung di dalam al-Quran kemudian dihuraikan oleh Hadis / Sunnah Sumber kedua Tidak boleh dinafikan Manusia akan dapat memahami dengan lebih jelas sesuatu perkara Pelengkap kpd al-Quran Sumber inspirasi umat Islam Pengabaian al-Quran dan Hadis / Sunnah: menyebabkan tamadun Islam bersifat kebendaan atau jahiliyah

2.3.3. IJTIHAD Banyak perkembangan baru berlaku Sebahagian daripada pembaharuan itu tidak jelas dari segi hukumnya kerana tidak dinyatakan dalam al-Quran & Sunnah Peranan ulama / cendekiawan Islam: melakukan usaha secara maksimum dgn seluruh daya rohaniah utk mengolah hukum terhadap perkara2 baru berdasarkan al-Quran dan Hadis / Sunnah. Perkembangan tamadun Islam dihasilkan oleh 2 tenaga: (i) naqli (wahyu) dan (ii) aqli (akal).

2.3.4. TAMADUN DAN BUDAYA LAIN Islam bersifat terbuka dlm menerima nilai / idea drpd tamadun lain asalkan tidak bercanggah dgn ajaran Islam. Contoh: ** Sistem kementerian yg diperkenalkan Khalifah Umar al-Khattab mencontohi sistem kerajaan Romawi tetapi telah disesuaikan dgn Islam. ** Sistem tulisan : mencontohi orang Yahudi, Kristian dan Zorastrian ** Ilmu matematik dan astronomi: mencontohi tamadun India. Kesediaan menerima ilmu drp tamadun lain: memperkaya bidang keilmuan Islam.

Pada dasarnya, tamadun Islam banyak dipengaruhi oleh tamadun Arab. Tamadun Arab dipanggil tamadun Islam apabila Islam berjaya menyatukan orang Arab, Parsi, Turki dan suku2 bangsa lain. Agama Islam yang dibawa oleh Rasullulah telah mengubah sistem politik, ekonomi dan sosial masyarakat Tanah Arab.

2.4. ASAS TAMADUN ISLAM 1. Akidah 2. Syariah 3. Akhlak

2.4.1. AKIDAH Kepercayaan / keimanan kpd hakikat dan nilai2 mutlak, tetap dan kukuh dlm jiwa orang Islam. Perjanjian antara mahkluk dgn pencipta-Nya, Allah SWT. Pegangan akidah kuat akan dapat membebaskan diri manusia drpd tunduk kpd sesuatu yg bersifat makhluk (jirim / roh). Hassan al-Banna : Akidah adalah hal2 yang berhubung dgn kepercayaan dan keyakinan dlm hati sehingga hati menjadi tenteram, tidak ragu2 dan bimbang, bersih dan murni drpd syak wasangka.

Akidah amat berbeza dgn ideologi ciptaan nanusia – Sekularisme, Kapitalisme, Marxisme…. **Isme-isme… Gagal membawa ketenteraman Bersandarkan falsafah material menolak segala yg di luar pancaindera Menafikan kewujudan Allah Memesongkan hakikat iman yg sebenar Merelatifkan nilai2 moral / akhlak Manusia-pusat pemujaan Sempit Mengasingkan agama drp hakikat ilmu dan akal fikiran

Akidah akan melahirkan tamadun yg mantap dan bebas drpd penyelewengan kerana akidah mampu membina personaliti yg unggul - penggerak kpd pembinaan tamadun Islam. Terdiri drpd 2 aspek yang perlu diberi perhatian: 1. Aspek kepercayaan 2. Aspek kaedah

Beriman kpd hari Akhirat Beriman kpd Qadak dan Qadar 2.4.1.1. Aspek Kepercayaan Beriman kpd Allah SWT Beriman kpd Malaikat Beriman kpd Rasul Beriman kpd Kitab Beriman kpd hari Akhirat Beriman kpd Qadak dan Qadar

Beriman kpd Allah SWT Asas / intipati kepercayaan dlm ajaran Islam Allah SWT ialah Tuhan yg selayaknya disembah dan lagi Maha Esa. Allah ialah pencipta, pemilik dan pentadbir seluruh alam Allah bukan makhluk

Beriman kpd Malaikat Percaya wujudnya ciptaan Allah SWT yg tidak pernah menyalahi perintah Allah SWT Ditugaskan utk melaksanakan perintah Allah SWT ke atas manusia dan alam. Ada antara mereka yang tidak pernah berpisah daripada manusia - Memberi kesaksian tentang gerak geri manusia.

Beriman kpd Rasul Wujudnya drpd kalangan manusia yang diangkat oleh Allah sbg utusan-Nya Tugas menyampaikan dan menjelaskan perintah dan larangan Allah SWT

Beriman kpd Kitab Al-Quran sebagai kitab yg diturunkan oleh Allah SWT Panduan kpd kehidupan manusia

Beriman kpd hari Akhirat Kehidupan di dunia bersifat sementara, akan musnah. Manusia tidak boleh lalai daripada melaksanakan tanggungjawab mereka di dunia.

Beriman kpd Qadak dan Qadar Kejadian baik buruk: ketentuan Allah SWT Manusia diberi keupayaan utk membuat pilihan atas perbuatannya di dunia.

3 prinsip yang menjadi kriteria asas akidah iaitu : 2.4.1.2. Aspek kaedah 3 prinsip yang menjadi kriteria asas akidah iaitu : 1. kesatuan 2. rasional 3. toleransi

Kesatuan Akidah – asas pegangan Melalui pegangan akidah, umat manusia disatukan kerana akidah meletakkan kepercayaan kpd Allah SWT sahaja dan bersandarkan satu sumber, Al-Quran dan Sunnah. Kesatuan fikiran dapat dibentuk kerana mempunyai matlamat kehidupan yang sama - mencari keredaan Allah SWT

(ii) Rasional Akidah didasarkan kepada penggunaan akal fikiran logikal yg rasional. Tujuan: membuktikan kebenaran dan kesahihan akidah Islam. Harus sentiasa menyelidik, mengkaji dan memahami kejadian alam yg menjadi bukti keagungan Allah SWT.

Aspek2 rasional yang boleh dijelaskan bg mencapai tahap kebenaran adalah: 1. Menolak semua yg tidak bersesuaian dengan realiti Contoh: khayalan, sihir, tahyul. 2. Menolak pertentangan antara akal dgn wahyu Al-Quran: wahyu Allah yang tidak boleh dipertikai, menjadi pembimbing dan petunjuk kpd manusia utk mencari kebenaran dan ilmu pengetahuan, tidak berselisih dgn akal manusia

3. Bersifat terbuka kpd penemuan baru Sains dan teknologi. ** Apa2 sahaja yg membawa kebaikan kpd manusia akan diterima ** Menafikan sifat jumud dan fanatik. ** Penemuan baru hendaklah bersandarkan perkara berikut: 1. Tidak bertentangan dgn Al-Quran, Sunnah dan akal manusia 2. Tidak membawa kemudaratan & kesengsaraan Tidak membawa manusia ke dalam maksiat Dapat menjadi bukti keagungan Allah

(iii) Toleransi Berlandaskan prinsip akidah dan syariah.

Undang2,aturan2 & ketetapan2 Allah 2.4.2. SYARIAH Undang2,aturan2 & ketetapan2 Allah Mengatur hubungan manusia dgn Penciptanya, sesama manusia dan alam utk mencapai kesejahteraan, keamanan & kedamaian di dunia

2.4.2.1. Keistimewaan Syariah 1. Sempurna: Memenuhi keperluan manusia dlm semua bidang kehidupan 2. Lengkap : Mengatur kehidupan manusia: perkara kecil kpd perkara besar. Bersepadu : Memiliki prinsip2 perundangan yg mengatur urusan keduniaan dan keagamaan. Universal : Tidak tertakluk kpd batasan kaum, iklim atau sempadan geografi. 5. Bermatlamat: Mendapatkan keredaan Allah SWT 6. Tetap : Tidak berubah hingga Hari Kiamat

2.4.2.2. Manifestasi Syariah Utk mengatur kehidupan manusia atas asas makrufm & Mengelakkan kemungkaran Makruf: nilai luhur dan sifat baik Mungkar: dosa dan kejahatan Syariah bertujuan utk menyelamatkan & memelihara perkara asas dlm kehidupan manusia

5 perkara asas dlm kehidupan manusia 1. Memelihara agama 2. Memelihara nyawa 3.Memelihara akal 4.Memelihara kehormatan dan keturunan 5.Menjaga Harta Benda

2.4.3. AKHLAK Sikap rohaniah yang memuliakan tingkah laku manusia terhadap Allah, diri sendiri & makhluk lain Prinsip2 akhlak Islam : universal, terperinci & tidak boleh diubahsuai Akhlak - Perkataan Arab - khuluq: budi pekerti, tingkah laku dan tabiat Imam al-Ghazali: akhlak adalah sifat yg tertanam dlm jiwa manusia dan darinya terbentuk perbuatan dgn mudah tanpa memerlukan pertimbangan fikiran terlebih dahulu.

Akhlak baik : mahmudah Akhlak buruk : mazmumah Islam amat menitikberatkan persoalan akhlak kerana : Membezakan manusia dgn haiwan Tanpa akhlak baik,akan hilang sifat & taraf kemanusiaan Penghubung antara islam & iman Memiliki akhlak tinggi = mempunyai darjat keislaman & keimanan yang tinggi

2.5. KELAHIRAN, PERKEMBANGAN & KEMEROSOTAN TAMADUN ISLAM Tamadun Islam lahir di kawasan padang pasir Peranan manusia penting dalam pembinaan tamadun Rasulullah ambil masa selama 13 tahun utk membentuk personaliti Muslim yang unggul Akhirnya, tamadun Islam bersinar di madinah pengaruh tamadun Islam hanya meliputi sebahagian sahaja drpd Semenanjung Tanah Arab pada masa kewafatan Nabi Muhammad Kemudiaannya melebar luas ke wilayah2 lain

Tamadun Islam …. berjaya mengubah cara hidup manusia Kehidupan primitif berubah kepada kehidupan yang lebih maju Suku2 & bangsa disatukan menjadi satu ummah

Kerajaan Abbasiyah … Menguasai politik & pemerintahan negara Islam Zaman kemuncak kegemilangan tamadun islam Kegiatan intelektual berkembang Aktiviti2 terjemahan & komentar ilmu pengetahuan asing Bidang2 keilmuan : perubatan, astronomi, matematik… Lahirnya ilmuan Islam : Ibn Sina (perubatan), Ibn Haitam (fizik & matematik ), al-Ghazali (falsafah & tasawuf)

Di Andalusia… Tamadun Islam berkembang selama hampir 8 abad Kegiatan intelektual menjadi faktor penting pencapaian tamadun Islam di Eropah Para sarjana dari seluruh dunia Islam dibawa masuk ke Andalus Pemerintah telah menaja pelajar2 mendalami bidang ilmu Abdul Rahman al-Ausat : terlibat dalam kegiatan ilmu, bina universiti, memberi ganjaran /elaun

Kerajaan Uthmaniyyah Turki : Zaman kemuncak : Sultan Muhammad al-Fatih Berjaya menguasai Constantinople Runtuh diguling oleh The Young Turks (Mustafa kamal) Di India : - Kerajaan Ghazwani

2.6. PRINSIP2 TAMADUN ISLAM Prinsip tamadun Islam merangkumi: Pengabadian diri kepada Allah Asas akidah Keluhuran nilai kemanusiaan Nilai kesucian & keharmonian hidup Tugas khalifah di bumi Allah

- Hubungan manusia dengan: Dalam konteks pembinaan tamadun, Islam menekankan aspek hubungan manusia seperti berikut: - Hubungan manusia dengan: Allah Manusia Alam

2.7. CIRI2 KEISTIMEWAAN TAMADUN ISLAM Bersifat rabbani Sesuai dengan fitrah & akal manusia Tidak membebankan Sempurna & menyeluruh Keseimbangan antara rohani & jasmani Sesuai sepanjang zaman Terbuka & toleransi Kesatuan dalam kepelbagaian

2.8. SUMBANGAN TAMADUN ISLAM Akidah tauhid – membebaskan manusia dari menyembah sesama manusia kepada sembah Allah Sosial – adil, persamaan, kehormatan, kemuliaan insan Ekonomi – adil, mengharamkan riba, penindasan Politik – menentang kezaliman, kuasa politik adalah amanah Ilmu pengetahuan – ayat al-Quran pertama yang diturunkan kepada nabi Muhammad – berkaitan perintah menuntut ilmu Kesenian – seni bahasa, tulisan, sastera,

2.9. JIHAD DALAM ISLAM Maksud:Usaha memerlukan pengorbanan tenaga, pemikiran & segala keupayaan utk menegakkan kebenaran & memartabatkan Islam Meliputi semua aspek kehidupan : jihad nafsu, ilmu, pertahankan Islam, jihad ekonomi….